D-Link ShareCenter Shadow DNS-325 Review

Gertjuhjan 23 juli 2013, laatste update op 24 juli 2013, 1.006 views

D-Link ShareCenter Shadow DNS-325

Pluspunten

• Mooi design
  • Vriendelijke interface

Minpunten

• Weinig addons/uitbreidingen
  • Niet alle harde schijven zijn toegestaan

Features Score: 3
Dit is mijn eerste review, mochten er op of aanmerkingen zijn, hoor ik dat graag.

Vorig jaar augustus heb ik voor mijn verjaardag deze NAS mogen uitzoeken.
Het budget was niet erg hoog en heb ik voor deze nog bij moeten leggen.
Helaas was mijn eerste model een monday morning model en had een gebrek, hij accepteerde mijn harde schijf niet! Zie verderop meer!

Doel
Deze NAS heb ik om een aantal redenen gekocht. De redenen noem ik hieronder alsvolgt:
  • Verminderen van energiegebruik omdat ik de computer niet constant aan hoefde te staan
  • Gebruik voor SABNzbd en Sickbeard
  • Opslag waar mijn vriendin ook gemakkelijk bij kan
  • Gemakkelijk media kunnen streamen voor kijken vanaf de xbox
  • Nieuwe Gadget die ik wilde hebben:P
Of deze doelen zijn behaald, dat zal ik aan het eind er bij vermelden.

Waarom deze?
In augustus 2012 was deze NAS de enige die beschikbaar was in de prijscategorie. Er waren een aantal goedkopere modellen maar hadden maar 1 slot voor een harde schijf of had een stuk minder goede specificaties.
Bij de winkel werd gezegd dat er downloadmogelijkheden waren en het mogelijk was om addons te installeren. Door mijn naïviteit heb ik niet verder opgezocht of Sickbeard en SABNzbd werden ondersteund.
Mijn voorkeur had natuurlijk een NAS van Synology, maar de toen beschikbare modellen vielen ver boven mijn budget, Deze d-link zat al aan de top van het beschikbare budget.

Uiterlijk
Het is een zwarte doos, met aan de voorkant een aanknop en twee lampjes. Het valt niet erg op en produceerd niet al te veel licht. Het heeft een mooie alluminium afwerking die niet erg snel krast en een laagje stof valt ook niet zomaar op.

Specificaties
De NAS heeft de volgende specificaties:
  • Ethernet aansluiting van 1 Gbps
  • Plaats voor twee 3.5" harde schijven van elk maximaal 4 gb
  • RAID0, RAID1 en JBOD
  • CPU 1.2 Ghz
  • Flashgeheugen 128 mb
  • SDRam 256 mb
  • Voor meer specificaties, zie hier!
Harde schijven
Voor de harde schijf had ik gekozen voor een 2TB harde schijf van Western Digital. Ik had deze gekozen omdat mijn budget niet hoger was voor direct twee harde schijven van 2 TB. Ik wilde geen twee harde schijven van 1TB omdat ik de mogelijkheid wilde hebben om uit te breiden.
D-link heeft een policy wat betrefd het gebruik van harde schijven in hun producten. Op internet staat een beperkte lijst met harde schijven die supported zijn.
Toen ik deze NAS aanschafte had ik direct ook een harde schijf aangeschaft, zonder te kijken naar deze supported lijst.
Bij het aansluiten van de NAS heb ik ook direct een hoop problemen gehad. De harde schijf werd niet herkend. Volgens de support afdeling van D-Link was de harde schijf niet supported en deed de NAS het daarom niet. Dus ik contact opgenomen met de leverancier van de harde schijf of ik deze nog kon ruilen. Nee dat kon niet, omdat deze al uit de verpakking was geweest.
Dus toen heb ik gezocht naar een harde schijf die wel op deze lijst stond. En heb toen contact opgenomen met D-link dat hij ook niet werkte met een "supported" harde schijf. Dat ik een nieuwe NAS wilde. ZIj hebben mij deze toen omgeruild. En tot mijn verbazing, werkte deze onsupported harde schijf in de nieuwe NAS wel. Dus dit was toch goedgekomen.

Geluidsproductie
Omdat de NAS in de woonkamer staat, naast de router, is dit wel een erg belangrijk punt. Helaas, zodra de NAS moet gaan lezen of schrijven, maakt het redelijk wat lawaai, maar of dat aan de NAS of de HD ligt, is dat niet duidelijk.

Interface
De interface is gebaseerd op het web. Het is een duidelijke interface met handige tabjes voor het vinden van de juiste configuratie mogelijkheid.

Modules
De NAS is opgezet om uit te breiden met softwarematige modules. Voorbeelden hiervan zijn:
  • FTP/HTTP Downloads
  • Photo Center
  • mydlink Cloud
  • AjaXplorer
  • Blog
Deze addons zijn leuk, maar de meeste gebruik je niet. Bij mij staan alleen MyDlink Cloud aan, zodat mijn ouders en vriendin gemakkelijk bij mijn boekencollectie kunnen voor het lenen van een e-book.
Maar wat ik eigenlijk had gehoopt was dat programma's zoals SabNZBd, sickbeard en couchpotato hier op zouden kunnen draaien. Maar helaas, dan moet je toch wat meer geld neerleggen voor je NAS.

Op het gebied van RAID en gebruik van twee harde schijven kan ik geen review over schrijven. Hier heb ik helaas geen gebruik van gemaakt,(maar 1 harde schijf binnen budget.)

Doelen behaald
In het begin van deze review heb ik de doelen neergezet die ik wilde bereiken met de aankoop van deze NAS. Helaas zijn deze doelen niet behaald. Hieronder zal ik per doel de reden vermelden:
    Mijn pc staat nog altijd 24/7 aan. Dit ligt niet aan de aankoop van de NAS... ik ben te lui om te wachten tot de pc opgestart is.
  • Gebruik voor SABNzbd en Sickbeard
    Helaas heeft deze NAS daar geen support voor ingebouwd. Het schijnt dat met een tweak dit wel mogelijk is. Maar op dit moment is mijn usenet abbonnement toch afgelopen en zijn mijn newsgroepen websites allemaal down gehaald.
  • Opslag waar mijn vriendin ook gemakkelijk bij kan
    Dit doel is behaald. Mijn vriendin is er erg blij mee.
  • Gemakkelijk media kunnen streamen voor kijken vanaf de xbox
    Dit is niet goed gelukt. Dit ligt ook weer niet aan de NAS. Maar aan de beperkte codecondersteuning van de xbox. Ik heb gewoon een nieuwe mediaplayer nodig waarbij voorkeur de XBMC kan worden geinstalleerd.
  • Nieuwe Gadget die ik wilde hebben:P
    JA!

Heb jij ook een D-Link ShareCenter Shadow DNS-325?

Aardige review, maar je mist een aantal belangrijke punten. Ten eerste vergeet je specs te vermelden. Als belangrijkste noem ik daar het aantal disks dat er in kunnen. Ik gok op twee, maar dat staat nergens.

Als tweede punt vraag ik me af waarom je voor D-Link kiest, en niet voor een NAS van één van de twee grootste NAS producenten van dit moment, te weten: Synology en QNAP. Deze bieden ook producten in deze prijscategorie en blinken hierin op bijna alle punten uit.

Je noemt als reden van koop het gebruik voor SABNzbd en Sickbeard. En dan kies je een NAS die dit niet native ondersteunt? De hierboven genoemde concurrenten doen dit geweldig.

Een vraag mbt opslag: je kiest voor 1 x 2 TB. Die kost ¤ 80,-. Waarom niet 2 x 1 TB aanschaffen waarmee je niet alleen de data veiligstelt bij uitval van een disk, maar ook de lees performance positief beïnvloed? De kosten hiervoor zijn 20 euro meer.

Ik kan nog wel wat punten noemen. Bijvoorbeeld energiebesparing en performance?

[Reactie gewijzigd door einstein op 24 juli 2013 12:00]

Bedankt!
Ik zal een aantal zaken toevoegen.
Wat zou ik op het gebied van energiebesparing en performance kunnen toevoegen? Want ik weet zo geen manieren waarop ik een NAS kan testen.
Mochten er nog dingen missen in deze review, laat het weten, dan zou ik dat nog kunnen uitbreiden!
Aangezien het mijn eerste review is:)

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 23 juli 2013 16:37]

Ken je de mogelijkheid van de slaapmodus voor je pc? Dan hoeft het niet 24x7 aan en is het toch snel opgestart.
Ja die ken ik, maar ik maak vanaf mijn werk nog al eens gebruik van remote desktop naar mijn eigen pc. En zo ver ik weet, kan RDP niet mijn pc ontwaken.