Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 200R Closed Review

dmvdberg 23 juli 2013, laatste update op 9 juli 2014, 5.926 views

Corsair Carbide 200R Closed

In het kort. Awesome kast voor een eerlijke prijs. Absolute aanrader voor iedereen die een pc build overweegt en niet de hoofdprijs wil betalen voor z'n hardware.

Pluspunten

• Geleverd met zeer goede (stock) ventilatoren (2x)
  • Ruimte voor Corsair H100 (of andere 240mm rad)
  • 4x SSD bay, 'toolless'
  • Uitstekend kabelmanagement
  • Zeer solide en vlekt niet

Minpunten

• Geen 2e fan voor te plaatsen zonder mod werk of moeite
  • Eigenlijk te weinig (µATX) standoffs
  • Geen rubber intern bij kabel managementgaten
  • Open design van boven is vatbaar voor vallend 'vocht'
  • Lage voetjes

Update: eigen foto er nu ook bij!

Voor de broer van mijn vriendin was het hoog tijd om een PC upgrade te gaan doen.
Bijkomend had zijn eigen vriendin de wens voor een betere kast in aanloop naar een eigen pc upgrade in begin 2014. Er zijn dus twee stuks besteld.

De eisen (van de kast) waren:

* goede ventilatie / airflow + minstens 2 meegeleverde fan's,
* genoeg ruimte om nog minstens 1 extra upgrade mee te kunnen gaan
* genoeg SSD en HDD ruimte
* kabel management
* sub 50,-

Op elk vlak weet de 200R hieraan te voldoen. Je zou kunnen zeggen 'leg wat geld bij voor een 300R' maar dit is lang niet zo interessant als je zou denken.
Het ontwerp van de 300R laat meer stof op het voorste rooster toe en de SSD oplossing is minder mooi. Bovendien zitten de USB poorten een kwartslag gedraaid bij de front I/O en dit is imho een stuk minder mooi.

300R

200R

Inbouwen van het µATX bord ging zeer soepel. Nu heeft de 200R overigens vaste standoffs ipv te verplaatsen modellen. Nogal vervelend want nu mist het bord 2 schroeven. Het zit meer dan stevig vast maar de optie was leuk geweest. Punt 300R.

HDD en DVD drive zijn zonder schroeven te plaatsen en dit gaat dan ook vlot. Beiden zitten meer dan stevig in de kast en ik durf gerust te stellen dat e.v.t. transport geen problemen zou opleveren. Op SSD vlak is het helemaal luxe. Met 4x een bay voor SSD's is het duidelijk dat Corsair er van uitgaat dat systemen standaard hier gebruik van gaan maken. Bijkomend voordeel: stel je had eerst een laptop dan is inbouwen van deze disk ook super makkelijk. Scheel uren overzetwerk!
Wel had ik ze graag een kwartslag gedraaid gezien.

Interne kabels zijn heel prima. Netjes zwart en niet te kort. Ook de USB3 header is zwart en dit noem ik ronduit luxe! een High End build zou niet misstaan in deze kast. Wel is 2x USB3 wat karig. Er is makkelijk ruimte voor 2x USB2 er nog bij.

Kabelmanagement is ronduit uitstekend te noemen. Er is meer dan genoeg ruimte om een non modulaire voeding netjes weg te werken. Zelf met de intake fan intern ipv naar onderen. Dit is gedaan uit veiligheid. Kattenhaar heeft de bizarre eigenschap om stoffilters te negeren en ik heb eerder PC's opgeblazen zien worden door dit fenomeen.

De voeding zit goed stevig zelfs zonder schroeven. Overigens krijg je ook plenty 'zipties' met de kast geleverd om alle voedingkabels aan de backplate mee vast te zetten. Een zeer positieve eigenschap die airflow te goede komt. Al is het een ieder om zelf te beslissen of dit belangrijk is. Er volgt nog een foto van de build om het kabel management te laten zien.

Om een idee te geven van het kabelmanagement toch maar eens een foto gemaakt (EINDELIJK). Grote excuses voor de vertragingen. Helaas staat deze build ook niet bij mij, nadeel van systeem bouwer zijn (hobby).

inside

Wat gelijk opvalt is het gebrek aan kabels.
Ondanks dat de BeQuiet voeding 'verkeerd' om zit, ivm drie katten en dus veel haren, zijn de kabels uitstekend weggewerkt. De ruimte tussen backplate en moederbordplaat bied meer dan genoeg ruimte voor alle kabels, ook om ze vast te zetten aan de plaat. De kast staat bv niet bol

Warmte zal geen issue zijn. De stock Corsair ventilatoren zijn airflow geoptimaliseerd en worden niet gehinderd door HDD's of zelfs de SSD. Deze krijgen passief wat koeling.
De ventilatoren zijn ook nog eens zeer stil (aansturing vanaf het moederbord) en onder load tijdens een potje Guild Wars of Modern Warfare blijven ze onhoorbaar. Al zal de echte audiofiel / stilteneuroot claimen dat het altijd stiller kan. Uiteraard.

Wat soort van bij warmte hoort: stof.
Nu deze kast al een tijdje z'n werk doet is goed te merken dat de bovenkant geheel open is. Groot nadeel voor kasten met weinig luchtdruk. Een default Intel koeler is niet aan te raden en komende Sinterklaas moet ik deze gebruiker maar eens een Scythe koeler cadeau doen ofzo.

Eens per twee maanden uitstoffen is een must dus. Of plaats een goede CPU koeler.

Is de kast mooi? In mijn optiek wel. Het is een nette goed afgewerkte ATX / µATX kast die in elke huiskamer wel kan staan. Toch bied de 200R voor de serieuze gamer een ton aan uitbreid mogelijkheden en degelijk kabelmanagement.

Heb ik nog wat te klagen? Absoluut wel. De 2x 120mm ventilator opties op het sidepanel zijn ronduit lelijk. Mogelijk krijg ik de eigenaar nog een keer zo ver dat we dit gaan modden tot window.
Ook al is het een budget kast, de 200R had best wat rubber op de kabelmanagement gaten mogen hebben. Ach, daar is de 400R (etc) dan weer voor.

Conclusie? Topper. Voorheen was de Antec 302 naar mijn mening de ideale gamers kast. Door goed kabelmanagement super airflow en mooie looks. Deze Corsair 200R gaat daar echter op elk vlak ruim overheen. En kost nog minder ook.

Heb jij ook een Corsair Carbide 200R Closed?

Komen de foto's nog? Er is al een maand voorbij en ik heb een voorbeeld van het kabelmanagement van de 200R nodig, mijn kabels zitten niet echt mooi :p De andere review heeft imo niet echt mooi kabelmanagement :| (+1, als fotos komen +2)

[Reactie gewijzigd door ManMetSnor op 24 augustus 2013 14:09]

Goed punt. Nadeel van niet zelf achter het systeem zitten ^^;
Zal er deze week mijn uiterste best voor doen! :)
Zit op de achterkant een gat?
Bij NS40 (uit me hoofd) was wel een gat bij de poorten van mobo

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 22 oktober 2015 20:03]

Nette review, heb zelf ook zo'n kast voor een paar mensen volgebouwd en kan me helemaal vinden in jou review.
Grappig geschreven review.

Vraag 1: Er zitten 8 (aldus de specs) openingen voor ventilatoren. Twee daarvan worden gebruikt door de meegeleverde exemplaren. Blijven 6 openingen over. Is dat niet enorm verstorend voor de airflow?

Vraag 2: Nergens (ook niet op Corsair) vind ik iets over de daadwerkelijk "flow van de air".
- Blazen de 2 stock exemplaren naar binnen, dan moeten er uitblaas-openingen zijn, lijkt me.
- Zuigen de 2 stock exemplaren naar buiten, dan moeten er aanzuig-openingen zijn, lijkt me.
- Maar stel dat er 1 blaast en de ander zuigt, zouden de 6 overige openingen dan niet dichtgemaakt moeten worden?!

Ik overweeg deze kast te kopen nav een BBG op Tweakers. Het zal geen hittekanon/gamers PC worden. In 1e instantie ga ik het proberen met een i7, 2 HDD's, 1 SSD en 1 brander. Geen videokaart dus.
Ik vraag me af over de 2 stock fans voldoende zijn of dat de HDD's toch ook wel een eigen fan verdienen.
Hai.

Standaard zuigt de voorste Fan lucht aan en de achterste uit.
Helaas was ten tijde van de build nog niet de variant met window beschikbaar. Deze is een groot pluspunt want minder gaten (zoals je terecht opmerkt).

Het massieve gat bovenin is bedoeld voor een H100i van Corsair. Simpel als dat. Doe je dat niet dan heb je een extreem efficient stukje passieve koeling. De Fans doen overigens bijzonder goed hun werk. Hier zit er echter ook maar een i3 + GTX660 in. Prima Gaming combo maar geen hitte kanon.

Mijn tip, leg wat meuk op de kast tegen invallend stof of zet hem onder een bureau.
Al met al is ie meer dan z'n geld waard .... maar ga voor de windowed optie ;)
Bedankt voor je reactie.

Inmiddels heb ik de kast ook gekocht (tesamen met nog wat ander spul uit de BBG van nov2013) en werkt eea naar tevredenheid.

Ik heb zo'n beetje alle fan openingen dichtgemaakt, zodat er nu een "echte" airflow is van voor naar achter. De cpu cooler "plukt" uit deze airflow haar/zijn deel. Eigenlijk had een grote cpu "trechter" (op de cpu cooler) ook wel handig geweest zodat de lucht direct van buiten wordt gehaald (ooit gezien in een medion kast).

Eén ding snap ik - na het intensief bestuderen v/h manual - nog steeds niet: hoe krijg je in hemelsnaam een 2e front fan er in (locatie "D" in het manual)? Met een slijpschijf?
En waarom blaast de aanwezige front fan zomaar "loos" de kast in? Ipv bv over de HDD's heen?
Weet jij het? Anders ga ik het toch 's aan Corsair zelf vragen denk ik.
Toch gelukt! Ik heb het frontpanel verwijderd (6 clipjes a/d binnenkant indrukken) en de fan 1 etage naar beneden verplaatst. Nu blaast 'ie over de HDD's heen (ok, ook een beetje tegen de HDD-bracket aan).

Wel een grote kast hoor... heb 'm zojuist verplaast "van onder het buro" naar 'naast het buro" (kon met de stoel er niet meer goed onder).

Mooie aankoop!
Deze kast ook onlangs aangeschaft, zat er aan te denken om ook een review te maken maar als ik deze lees dan is dat al niet meer nodig: mijn review zou haast een exacte kopie zijn.

Ik ben het helemaal eens met je minpunten, er zijn echt te weinig standoffs voor micro-atx borden en tijdens de bouw stoor ik mij daar erg aan. Inderdaad ook erg jammer dat het boven zo open is waardoor er snel stof 'invalt'.

Ben het niet mee eens met je pluspunt dat de kast niet vlekt, want dat deden de zijkanten hier behoorlijk. Het kan ook best zijn dat het aan mijn vingertjes lag, maar ik heb wel mijn handen gewassen voordat ik bezig ging.

Hier een foto van mijn binnenkant http://i59.tinypic.com/2yx3e54.jpg
Ik probeerde boven nog 2 extra vents toe te voegen, alleen helaas moest 1 dan via pwr_fan of de voeding waardoor deze altijd op full power ging draaien: te luid dus. Uiteindelijk dus 1 extra vent bovenin die uitblaast.

Zal ik nog een review maken? Als ik dit zo lees, dan ja het is precies hetzelfde wat ik in mijn hoofd heb over deze kast.

[Reactie gewijzigd door Jofairden op 17 april 2014 23:39]

Meer reviews is altijd beter, zeker omdat iedereen weer andere hardware gebruikt.
Een groot deel van mijn review is gebaseerd op vergelijkingen. Bijvoorbeeld met de 300R en de Antec 302. Jij hebt uiteraard hele andere ervaringen met kasten en trekt dan ook andere vergelijkingen.

Kortom: Moar is Moar ;)
Dat is waar. Misschien dat ik toch een review schijf dan..
Helaas heeft degen die mijn pc heeft gebouwd het niet goed gedaan: usb 3.0 pinnetjes gebogen, slechte kabelmanagement, schroeven zitten nu vast in standoffs en het ergste nog: cpu pinnetjes gebogen ;( dat moet ik eerst zien te fixen, hopelijk hoef ik geen nieuw moederbord te kopen.
Je kunt een paar van de voorgeïnstalleerde standoffs verplaatsen om toch je moederbord volledig vast te schroeven; dat moest ik ook even uitvogelen toen ik mijn uATX mobo installeerde in de 200R.
Jup dat kan idd :) maar aangezien ik het voor iemand bouw die er toch nooit aan zal komen is het alleen irritant bij het bouwen.
Past de corsair H100i in de 200R?
Ja. Let echter HEEL goed op welk moederbord je gebruikt. Sommige "gaming" borden hebben te hoge koelribben op de stroomfasen zitten.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 14 juni 2014 20:30]

Zou het kunnen met als moederbord MSI Z87-G45 en Corsair Vengeance LP als RAM?

[Update]
Na een tijdje zoeken ben ik er achter gekomen dat het past!

:D

[Reactie gewijzigd door Itskevin op 14 juni 2014 22:47]

Yup, dat past idd heel prima.
Zekere Asus borden zijn vooral een drama. Veel te grote heatsinks ;)
Doorgaans is MSI meer dan goed te doen.

Enjoy, leuk om te leze dat deze review altijd nog nuttig is.
Wbt H100i geef ik je even de volgende tip mee:
Zet de fans tussen de kast en de koeler.

Dus:
  • Kast
  • Fans
  • Koeler
  • Moederbord
Met uiteraard de fans zo dat ze lucht uit de kast pompen.
Met deze setup win je een paar graden in je koeling en is schoonmaak van de radiator een stuk beter te doen.
tnx voor de tip!
zal ik zeker doen