Specificaties 64GB 2.5" (SATA-300) @ 143/93MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Core Series SATA II 2.5" SSD 64GB Review

chihokwok 5 augustus 2008, laatste update op 5 augustus 2008, 2.522 views

OCZ Core Series SATA II 2.5" SSD 64GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Veroorzaakt data corruptie

Korte waarschuwing voor iedereen die er over denkt om een OCZ Core SSD te halen: deze heeft op dit moment vaak last van data corruptie.

Na 2 kaduuke vista installaties (1x c:\ zomaar onleesbaar, 1x 'licensing data inconsistent' -> system restore) in een paar dagen tijd was ik gaan googlen en ik kwam o.a. de volgende melding tegen:

EDITORS NOTE 07/25/08: There have been an above-average number of reports indicating data corruption on the OCZ Core SSD. The problem is primarily attributed to the ACHI feature being enabled in the BIOS, even though the manual suggests that this feature is disabled to preserve stability. Benchmark Reviews received our sample unit directly from OCZ and was asked to return it after only a few days, and because of this arrangement were unable to complete long-term stability testing for product reliability.

(bron: http://benchmarkreviews.c...id=1&limit=1&limitstart=8)

Als je verder zoekt blijkt dat deze schijf niet werkt met alle controllers, niet werkt als AHCI is ingeschakeld en niet werkt als write cache is ingeschakeld. Als alles goed staat heb je alsnog kans dat het fout gaat, google geeft genoeg voorbeelden van de meest uiteenlopende hardware. Zoals hier: moederbord met een ICH8 SATA controller (wordt gebruikt bij alle Intel P/G/Q965 chipsets), AHCI stond uit en write cache stond uit.

Naar mijn mening is het zeer slordig van OCZ om een storage product te releasen die instabiel is. Goede prestaties zijn belangrijk, maar stabiliteit heeft absoluut meer prioriteit bij schijven: snel maar af en toe verkeerd is niet acceptabel.

• Controller: ICH8
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een OCZ Core Series SATA II 2.5" SSD 64GB?

Ik snap je waarde-oordeel bovenaan het artikel niet ten opzichte van wat je schrijft. Sterker nog; het enige wat je schrijft is dat men in het algemeen data-corruptie kan zien om uiteenlopende redenen die nu op het bordje van OCZ worden gegooid. Maar je geeft geen uitsluitsel over de vraag of jouw ervaring te wijten is aan een fout van OCZ of aan de inrichting van je PC (zowel hardware als software).

Waar ik wel even een flink vraagteken bij zet (en zeker onder Vista) want SanDisk heeft bijvoorbeeld geuit dat Vista en SSD helemaal niet voor elkaar gemaakt zijn tenzij de SSD-disk gebruik maakt van mlc-technologie en ook nog eens op een goede/high-end controller is aangesloten. Verder wil ik erop wijzen dat datzelfde SanDisk in bepaalde uitspraken ook vermeldt dat enige schade aan hun SSD's, herleidbaar naar het standaard geinstalleerde Windows Defrag, niet worden gedekt. Dit, in combinatie met bepaalde features in Vista zoals VSS, doen mij vermoeden dat je SSD's per definitie niet moet testen onder Vista.
Wat Sandisk zegt is dat Vista niet geoptimaliseerd is voor SSD's - onder andere door de scheduled defragmentatie niet uit te zetten en nog data te preloaden voor boot (readyboost cache). Dat neemt niet weg dat elke IDE schijf, ongeacht techniek, data op moet kunnen slaan en correct teruggeven. Dat Vista de schijf wat trager wordt en het levensduur (gemeten in tientallen jaren) door de extra schrijfacties wordt verkort heeft er niets mee te maken.

Als je zoekt naar andere incidenten zie je dat dit geen losstaand geval is: de OCZ forum staat vol met negatieve ervaringen, data corruptie in XP, XP-64 en Vista, disk controllers die genoemd zijn zijn o.a. ICH9 (de P35/X38 etc lijn van chipsets), ICH8 (de P965 series), ICH7 (945's), en verschillende ICH?M (een hele waslijst van notebooks).

OCZ zegt zelf dat de biossen/firmwares fouten bevat en raadt aan AHCI uit te schakelen en kijken of dat helpt, maar ik vind het beetje makkelijk om de schuld zo af te schuiven op de schijf controllers - als er een bug in alleen ICH8 is, prima, maar ik kan me niet voorstellen dat alle recente intel chipsets stuk zijn en de bug alleen getriggerd wordt door een OCZ-Core SSD en geen enkele andere schijf.

Dit is voor mij voldoende om dit schijf om te ruilen voor 1 die wel werkt. Willekeurig data kwijtraken is geen goed eigenschap voor een harddisk, ongeacht oorzaak.
Ik kan voorbeelden geven van "normale" Sata 1TB schijven die problemen hebben met oudere Intel controllers, de ICH7 en ja, ook de ICH8.

Mensen draaien 1TB schijven en OCZ drives op 965 borden in de gedachte van "zo oud is hij toch niet?". Zo oud is hij dus wel.... Heb je al eens een E8500 processor uitgeprobeerd op een 965 chipset? 45nm is (helaas) niet mogelijk in een hoop borden van amper 2 jaar oud. Ouderwets is een relatief begrip. Dit heeft net zoveel met Intel te maken als met OCZ.

De geheugencontroller van de OCZ is ook nog nat van de inkt. Ik ben in elk geval niet verbaasd dat de OCZ erg kieskeurig is.

Als je een paar reviews en zelfs Youtube filmpjes bekijkt, dan is dat doorgaans op een ICH9 of ICH10 type bord gedaan. Verder moet je bedenken dat de OCZ pas echt los komt bij block sizes groter dan 16kb. Bij hele kleine blocksizes is de OCZ ook zelfs trager dan een ouderwetse schijf.

(de test van Femme met de Mtron schijven was ook gedaan op een Areca controller, wat dus ook absoluut niet te vergelijken is met een huis-tuin-keuken controller op een moederbord. Dat maakt echt heel veel uit. Een doorsnee Areca kost dan ook een paar honderd euro)

Misschien kan je van iemand een (professionele) controller-kaart lenen en dan kijken of de problemen aanhouden.

PS: Ik lees ook reviews van de OCZ met Nvidia controllers (MCP55 en 680SLi) en dat ging allemaal prima

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 5 augustus 2008 22:13]

Heb je al eens een E8500 processor uitgeprobeerd op een 965 chipset?
Ja, op een P5B-Deluxe werkt het bij mij wel...
Maar ik begrijp je punt, sommige fabrikanten brengen geen BIOS updates uit waar de zogenaamde 45nm procs. mee ondersteund worden. Dit maakt het echter niet fysiek onmogelijk...

[Reactie gewijzigd door Behzo op 6 augustus 2008 11:11]

Sinds gisteren mijn macbook pro gepimpt met een 128 GB versie, en moet zeggen dat het perfect draait tot nu toe. Application response times en boot (doe ik echter nauwelijks) zijn significant sneller dan mijn originele fujitsu harddisk. Mogelijk is het een aanstuur (driver) issue welke je problemen mogelijk veroorzaakt. Het filesystem is nl sterk afhankelijk van het OS.