Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 16GB • Android 4.2 - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart Review

Robus 22 juli 2013, 4.240 views

Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snel
  • Accuduur
  • Sony 'skin' + apps
  • IR-Remote

Minpunten

• Fragiele klepjes aansluitingen

Op zoek naar een kwalitatief goede Android 10" tablet, kwam ik uit op de Sony Xperia Z. Sony omdat ik hier van al veel apparatuur heb (connectivity), Android omdat dit me goed bevalt en al in apps heb geïnvesteerd, 10" omdat kleiner te dicht bij mijn telefoon zou komen qua afmetingen en omdat ik de tablet als vervanger voor een laptop wil gebruiken.

Bouwkwaliteit
Op moment van schrijven is de Xperia Z de lichtste tablet op de markt; hij ligt inderdaad lekker in de hand en voelt (toch) stevig aan. De achterkant is bedekt met een leerachtige 'coating' en de zijkanten worden 'beschermd' met rubber 'bumpers' met daarbinnen pianolak kunststof. De voorkant is geheel bedekt met glas. Binnen een rand van 1,5cm a 2cm zit het touchscreen. Het glas heb ik direct voorzien van een screenprotector van Sony. Het beschermt niet alleen, maar is minder reflecterend dan het oorspronkelijke scherm. Aan de linker zijkant zit de lichtmetalen aan/uit knop en de volumeregelaar (zwart kunststof). Aan de linker en rechter zijkant zitten ook de speakers. Aan de onder- en linkerzijkant klepjes waarmee verschillende aansluitingen waterdicht kunnen worden afgesloten. Deze klepjes vormen meteen de achilleshiel van de Xperia Z; ze zijn flexibel gemaakt om ze makkelijk open en dicht te kunnen doen, maar zijn daarom ook erg fragiel. Voordat je de hoes (niet meegeleverd) van de Xperia dichtklapt, moet je je ervan verzekeren dat je de klepjes ook dicht hebt gedaan, anders kunnen ze makkelijk beschadigen. Bij de Xperia Z wordt ook nog een netoplader met een (losse en wat korte) USB kabel geleverd. Aangesloten voelt USB verbinding ook wat fragiel aan.

Beeld en performance
Zonder allerlei ingewikkelde statistieken te willen tonen, is mijn algemene gevoel over de snelheid van deze tablet erg goed te noemen. Hij start snel op, reageert adequaat op input en draait de wat zwaardere apps moeiteloos. De beeldkwaliteit is subliem en met een resolutie van 1900x1200 lijkt Sony de Xperia Z vooral bedoeld te hebben om in landscape modus te gebruiken (het beeld kantelt natuurlijk prima naar portrait). Ook de inkijkhoeken zijn goed te noemen. De batterij lijkt een lange adem te hebben; pas bij het spelen van grafisch wat zwaardere spelletjes gaat de meter lopen. Als je vooral spelletjes wilt spelen, kan je beter een PSP of een Vita kopen.

Software
Op moment van schrijven draait de tablet Android 4.1.2 met een lichte functionele Sony 'skin'. Sony levert zelf nog enkele eigen apps en aanbiedingen die de moeite van het bekijken waard zijn. In zijn algemeenheid merk ik op dat de markt voor apps op tablets nog in de kinderschoenen staat. In de Playstore zitten inmiddels wel categorieën als Tablet 101, maar lang niet alle apps zijn geoptimaliseerd voor tablets, laat staan dit 1900x1200 formaat. De apps die wel zijn geoptimaliseerd zijn vaak fantastisch mooi. Helaas werkt mijn Navigon licensie (nog) niet op de Xperia Z; dat ligt vooral aan Navigon en heeft ongetwijfeld met de resolutie te maken.
ALs je de tablet voor het eerst op een PC aansluit via USB, krijg je de mogelijkheid om een Sony sync suite te installeren; hiermee wissel je eenvoudig content uit tussen tablet en PC.
App van Ziggo draait supergoed op deze tablet: live TV kijken met je Ziggo abo en een goede TV gids bij de hand. Met UB Reader is het ook prima boeken lezen op deze (lichte) tablet. Verder is het natuurlijk vooral veel proberen vanuit de PlayStore van Google (ze hebben deze week een eigen online boekenwinkel geopend).

Extra's
Zoals inmiddels bekend, is deze tablet waterdicht en bijvoorbeeld ook prima in de keuken (kookboek, video instructies, tv etc) te gebruiken. Het offer dat hiervoor is gebracht betreft vooral de eerder genoemde klepjes. Daarnaast heeft de Xperia Z een universele IR remote ter vervanging van je verzameling afstandsbedieningen; werkelijk een verademing. Het icoontje van de remote staat nagenoeg altijd in beeld. Tot slot de connectie met de PS3 Dualshock controller; technisch zou dit mogelijk moeten zijn maar het is met nog niet gelukt dit aan de praat te krijgen (mbv kabel en USB>micro USB adapter). Kan ook aan de adapter liggen en voor mij geen ramp.

Alles bij elkaar een powerhouse van een tablet die toch rustig met zijn voeding omspringt en erg veelzijdig kan worden ingezet. Lichtgewicht ook, in letterlijke zin. In dit segment zijn nog maar weinig alternatieven beschikbaar en tot die tijd is de Xperia Z koning (in het land der blinden). Het enige dat ik me afvraag hoelang ons gezin met één exemplaar toe kan ;-)

Heb jij ook een Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart?

Goede review, zit zelf ook aan deze tablet te denken om precies dezelfde redenen als jij.

Moet zeggen dat de Nexus 7 nu ook wel aantrekkelijk is voor de helft van het geld en gelijke specs, maar heb een voorkeur voor Sony.
En de 'helft' van de afmeting! Zeven inch is substantieel anders dan tien inch. En voor zover ik weet is er nog geen 7 inch Sony in de actieve verkoop.
Wat heb je toch een prachtige tablet :)
Kun je met de remote control software ook activiteiten aanmaken en zo met 1 druk op de knop alle nodig apparaten aanzetten en op 't juiste kanaal zetten, net zoals op de Logitech Harmony's?

Of moet je echt elk apparaat apart bedienen door te switchen van apparaat?
Hi xs4me,

Ik vrees dat laatste. Het switchen gaat vervolgens ook nog eens niet zo intuitief. Alles werkt wel gewoon goed via iR.
Naast de iR Remote op deze tablet kan je ook met de mediaremote software/app van Sony (voor Sony) apparaten separaat aansturen; dit verloopt via het netwerk/wifi. Geen mogelijkheden voor slimme macro's gezien maar ook niet gezocht. Zoek in de stores naar Media Remote en installeer het op een smartphone; je kan deze ook in demomodus bekijken.

gr
Robus