Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Apple Wireless Mighty Mouse Review

Tjebakka 30 juli 2009, 2.383 views

Apple Wireless Mighty Mouse

Pluspunten

• Mooi
  • Bluetooth verbinding werkt erg goed in zowel OS X als Vista
  • 360 graden scrollen
  • Elke knop apart in te stellen
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Scrollballetje wordt soms vies waarna hij niet meer goed scrollt. Dit is echter snel op te lossen.
  • Wellicht de ergonomie (telt niet voor mij)

Apple Mighty Mouse (Bluetooth)

Ik kocht de Apple Mighty Mouse nadat mijn Logitech VX Revolution half dood was gegaan. Omdat de MacBook Pro (15") maar 2 USB uitgangen heeft wilde ik dus graag een bluetooth muis. Na de MMBT wat geprobeerd te hebben heb ik hem aangeschaft. Hij is niet erg goedkoop, maar ach... Het oog wil ook wat!

Eerste indruk
De muis komt in een mooi compact doosje, geleverd met 2 batterijen(!). Aansluiten is een makkie; je verbind de muis gewoon via het bluetoothmenu en het is dus een soort van connect and play. In vergelijking met de VX Revolution voelde de muis niet geheel precies aan. Toch heb ik hem het voordeel van de twijfel gegeven en ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Van het scrollwieltje tot de squeeze functie: het werkt heerlijk!
Daarnaast is de muis erg mooi vormgegeven, iets wat we altijd van Apple kunnen verwachten.

Na 2 maanden
Ik heb ondertussen al 2 maanden plezier van deze goede muis. Alle knoppen zijn naar eigen wens in te stellen (exposÚ, spotlight, secundair, primair, dashboard etc etc) maar dit gebruik ik niet heel vaak. Het scrollballetje heeft soms wel last van smerigheid waardoor hij niet meer goed scrollt. Dit is prima op te lossen door hem even over een vel papier te wrijven. Het is eigenlijk het enige nadeel van deze muis!

Scrollbal
Ik noem deze met opzet de scrollbal. Het is namelijk geen wiel! Met dit balletje kun je namelijk 360 graden scrollen. Werkt erg goed bij veel te grote websites. Onbewust gebruik ik dit erg vaak en het werkt dan ook erg fijn!

update: De scrollbal op mijn BT Mighty Mouse is nu toch echt dood verklaard. Hij hapert hij het naar beneden scrollen en dit is zondermeer erg vervelend! Vreemd genoeg heb ik nergens last van bij mijn bedrade Mighty Mouse. Deze gebruik ik zo'n 8 uur per dag op mijn werk, al vanaf eind september, en hij heeft nog geen centje pijn... Misschien moet je dus net mazzel hebben!

Ergonomie
De ergonomie is niet heel spectaculair te noemen. Achter is de muis wat hoger dan voor. Daarnaast is hij niet heel groot. Zelf heb ik er niet veel last van omdat ik een muis altijd wat losjes in mijn hand heb. De palm van mijn hand rust er niet op zeg maar. Maar ik kan me voorstellen dat de vorm voor sommige mensen een struikelblok kan zijn.

De batterij
Na 2 maanden staat hij nu op 86% (te controleren via iStat in het dashboard!). Dus dat zit wel snor!

Gebruik in Windows
Omdat ik Windows Vista x64 op mijn MacBook Pro heb staan, moest ook de muis worden gekoppeld. Mijn tip: lees even in de handleiding. Daar staat de code om je muis te koppelen. Hierna werkt dat altijd! De overall handling van de muis is in Windows naar mijn mening even goed als in Mac OS X.

Je kan hem fijn vinden of niet. Maar geef deze muis eens een weekje de kans en je gaat er van houden. Doet wat ie moet doen, gaat lang mee op de batterijen (werkt zelfs op 1 batterij!) en ziet er bovendien mooi uit. Het is wat jammer dat het balletje soms vies wordt. Echter dit is binnen 10 seconden te verholpen door even over een papiertje te rollen.

• MacBook Pro 2,5Ghz Penryn
  • iMac 24" early 2008
  • Compaq Evo
  • macOS

Heb jij ook een Apple Wireless Mighty Mouse?

het is een mooi ding, helemaal met je eens, de ergonomie is om een uurtje mee te werken maar daarna is het een *** ding, ik hang, als ik dan ooit een keertje op me vaders iMac zit, me logitech V320 laptop muis eraan, veel prettiger, maarja dat is een kwestie van smaak :9

Verder mooie review, uitgebreid en met plaatjes waarvan je de functies bescrijfd, Goed gedaan _/-\o_
Ik gebruik meer m'n vingers om de muis heen en weer te bewegen. Hij ligt dus heel los in m'n hand. Daarnaast hoef je niet je hele arm heen en weer te halen maar hooguit je vingers te strekken en je pols een heel klein beetje te gebruiken :).
Ik vind het ook een fijn ding. De batterij duur is inderdaad erg erg lang dit geld ook voor de keyboard versie :)
Toch heeft een tekentablet mijn voorkeur ivm ergonomie etc...
Mooie review, maar persoonlijk vind ik de muis nogal ***. En wel om het feit dat rechtsklikken gewoon onmogelijk gaat. 9 van de 10 keer wordt een rechterklik als een linkerklik gezien. Je moet een zeer onnatuurlijke beweging maken om een rechterklik voor elkaar te krijgen.
Daarnaast moet je de thumbbuttons ook behoorlijk hard inknijpen, ook niet echt bevorderlijk voor RSI. (Of beter gezegd, juist wel...)

Nu heb ik een Logitech V470 (in het wit verkrijgbaar) en dit is tenminste een muis die de standaardfuncties gewoon degelijk ge´mplementeerd heeft naar mijin mening.

Ik weet niet hoe jij dit ervaren hebt?
tja. Zoals ik al in m'n review schrijf ligt de muis los in m'n hand. Je hoeft alleen maar je wijsvinger op te tillen maar dit gaat gewoon zonder er bij na te denken.
En met die squeezefunctie: ik hoef niet zo hard te drukken?
Ik denk dat het een kwestie is van een tijdje gebruiken ;).
Vaak proberen en je gaat er steeds handiger in worden!
Ik ga deze draadloze muis in ieder geval nog even bestellen voor volgende week donderdag voor mijn verjaardag zodat ik die van mijn ouders kan krijgen ^.^.
Zoals van Apple gewend zitten er weer leuke snufjes in, zoals dat uitschakelen van de muis die tegelijkertijd de lens bedekt!

En waar Apple voor staat is schoonheid en zeg eerlijk hij is mooi :).

Nice review ;), you convinced me ^^
Bij mij is het scroll balletje overleden op alle twee mijn migthy muizen. In het begin was dit tijdelijk op te lossen door de muis op zijn kop te houden en dan te scrollen, dit werkt nu ook niet meer :/. Verder is een goede muis met zuinig batterij verbruik :)
Voor zo'n prijs zou ik toch niet "net mazzel" willen hebben...
Ik heb dat scroll wieltje als muisknop 2 ingesteld, toen vond ik hem een stuk fijner.
was laatst bij iemand met zo een ding, wat een baggerding, prijs slaat nergens op.
Scroller is KUT, werkt voor geen meter, ergonomie is ver te zoeken.

Geef mij me MX revolution Bluetooth maar :W
Helemaal mee eens Markster. Meerdere macs gehad hiero en ik pak de muis niet eens meer uit. Wat een ongelovelijk ballending. ..
Ik verkoop hem nu zelfs hier op tweakers aangezien ik niet lekker kan werken met de muis :P
Leuke review, ik heb zelf ook deze muis gehad en moet be met bovenstaande meningen aansluiten. Een muis koop te eerste hoe die in de hand ligt. En met mijn handen (23 cm)
zie ik hem niet eens. Tevens is hij met de vingers ook niet super te bedienen.