Huawei Ascend Y300 Wit Review

peter123 22 juli 2013, laatste update op 19 april 2014, 3.416 views

Huawei Ascend Y300 Wit

Pluspunten

• Waar voor je geld.
  • Is nergens heel slecht in.
  • Geen onnodige apps en die van T-Mobile kun je verwijderen.
  • Mooi contrastrijk scherm

Minpunten

• Wat lastig te organiseren apps
  • Klein werkgeheugen, dus ongeschikt als je heel veel apps installeert.
  • Glas breekt snel.

Er zijn al goede reviews, dus beperk me even tot mijn ervaringen.

Keuze
Mijn vriendin had een Samsung Galaxy Mini. De batterij hiervan was echter na een halve dag leeg. Andere batterij besteld en telefoon naar fabrieksinstellingen, maar niets hielp. Het vreemde was dat als de SIM-kaart niet in de telefoon zat, de batterij niet zo snel leeg liep. Na een tijdje haar oude Nokia te hebben gebruikt, miste ze toch wel de mail en navigatie.
Ze wilde een niet al te groot toestel. 3,5" was eigenlijk wel genoeg. Daarnaast gebruikt ze dat ding alleen om te Talken, SMS'en, Appen en bellen.

Accu
Gaat bij intensief gebruik 1 dag mee en licht gerbuik 3-4 dagen. Als je je berichten wilt blijven ontvangen tijdens stand-by, kun je onder instellingen - WiFi - optieknop - verbonden blijven aanvinken. De telefoon verbreekt de verbindingen als ie in stand-by gaat om batterij te sparen.

Gerbuiksgemak
Het menu is een beetje apart. Je heb 6 tabbladen waarop alle apps staan en die kun je niet verwijderen. Het herschikken van apps is daardoor erg lastig, maar dit is alleen bij het instellen het geval. Eenmaal ingedeeld is dit geen probleem. Verder veel stock Google Android, dus bekend.

Design
Kwestie van smaak, maar ik vind de witte achterkant en zijkant wel vrouwelijk. Het is gewoon plastic, maar wel krasvast.

Bouwkwaliteit en Afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking vind ik redelijk. Knoppen moeten vrij hard worden ingedrukt en het toestel is vrij dik. Er zit ruimte tussen het scherm en de rand waar vuil in achterblijft. De achterkant is een dun plastic plaatje en bij het loshalen van de achterkant heb je het gevoel dat het zou kunnen afbreken.
De kwaliteit van het glas is slecht. Het breekt snel.

Beeldkwaliteit opname
Is redelijk. Heeft ook een matige frontcamera, dus videobellen is mogelijk.

CPU en Werkgeheugen
De CPU is een dualcore van 1GHz en die is snel genoeg. Het geheugen is 512Mb. Normaal is 1Gb, dus als je veel apps tegelijkertijd gebruikt zou je in de problemen kunnen komen. 4Gb interne opslag is wel veel. Je kunt er ook nog een SD kaart in stoppen.

Rooten
Mensen met een T-mobile prepaid toestel, zouden deze niet kunnen updaten. Door een stock-ROM te downloaden en te installeren, lukt dit wel. Ik heb de T-mobile apps verwijdert en vind de telefoon verder goed functioneren. Meer info in het forum. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1549721
Manier om te rooten: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2290610

Apps
Op de telefoon heb ik Whatsapp, Talk, translate, Sygic navigatie en nog wat kleine apps ge´nstalleerd en deze werken allemaal goed. BlueTooth wordt niet gebruikt.
Als je je telefoon hebt geroot, kun je met LBE security master de rechten van apps aanpassen. Je kunt ook het automatisch opstarten van apps uitschakelen. De laatste versie werkt bij mij goed. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1422479 RootAppDelete is ook een goede.

Verder heeft de telefoon standaard features en een heel mooi scherm. De tekst is goed leesbaar. Over het bereik heb ik geen klachten.

Goede middenklasse voor de prijs van een low-end toestel.

Heb jij ook een Huawei Ascend Y300 Wit?

Je hebt en gebruikt hem nu al wat langer. Ik ben benieuwd naar je lange termijn ervaringen! ;) Wellicht kun je al iets meer vertellen? Thanks in advance...
Mijn vriendin gebruikt hem, maar die is nog nog steeds erg tevreden. Niet geupdate naar de nieuwste firmware van T-mobile, maar nog steeds stock. Ze gebruikt hem 5x per dag hooguit en de batterij gaat nog steeds lang mee. Niet getweakt oid. Nog steeds een goede koop.
Super. Dank hiervoor, dit is denk ik een waardige opvolger van mijn vriendin's Galaxy S 9000... :)