Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart Review

JCoen 4 augustus 2008, laatste update op 4 augustus 2008, 2.042 views

Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart

Pluspunten

• Licht in gewicht,
  • Makkelijke bediening
  • Goede accu,
  • Groothoek! en Telestand
  • Werkt goed met Linux!

Minpunten

• Trage auto focus na zoomen
  • auto-witbalans
  • hinderlijke ruis op ISO 800 en hoger.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 3
Inleiding:
Na lang deze site gebruikt te hebben voor alles en nog wat, wil ik ook mijn bijdrage leveren door andere te helpen, door mijn ervaringen met deze camera hier neer te zetten. Ik heb de camera nu 2 maanden in bezit(de zwarte uitvoering).

Ik heb dus geen ervaring met Digitale compact camera’s afgezien van de wat goedkopere (max 130 euro) types.

Waarom de FZ18?
Eerst gekeken wat ik er mee wilde doen. Ik heb wat video-ervaring, maar dat is niet te vergelijken met fotografie. Ik woon op de Veluwe, en trek er regelmatig op vrije dagen tegen zonsopgang op uit om lange wandeltochten te maken. In het verleden nam ik dan mijn videocamera mee. Nu wilde ik dat met een fotocamera gaan doen.

Aangezien we nog geen fototoestel hadden hier in huis, en mijn vrouw er ook mee overweg moet kunnen viel een DSLR al af. Tevens heeft een compact het voordeel dat je niet met veel lenzen loopt te sjouwen.

Wil je “grofwild” voor je lens krijgen, en dan ook nog iets kunnen zien i.p.v. alleen een zoekplaatje als je thuiskomt, dan is een groot zoombereik een vereiste. 18x (ongeveer 500mm) is dan wel zo’n beetje het minimum. Dat vermoeden had ik al voor dat ik het echt kon proberen, maar de ervaring leert nu ook dat dat ook werkelijk zo is. Toch valt het niet tegen hoe je (zonder statief) op maximale zoom toch een “redelijk” goede foto kan maken.

Toestel:
Het toestel wordt geleverd met een “beknopte” gebruikshandleiding, en een USB-kabel zonnekap, schouderriem en uiteraard een accu.

Na het installeren van een geheugenkaartje (2GB kingston SD-Card) is het toestel gereed voor gebruik. Het toestel ligt prima in de hand en is niet zwaar. In de autostand is het snel foto’s schieten. En dat gaat ook best snel. De camera schrijft z’n foto snel weg, zodat hij snel weer beschikbaar is voor de volgende. In burst stand kunnen er 3 foto’s per seconde worden weggeschreven.

De flitser zit boven op het toestel, er is geen mogelijkheid tot het aansluiten van een externe flitser. Maar dat geeft niet voor normaal gebruik. De flitser heeft een goed bereik, dat voor binnen (max 10 meter) voldoende is.

De meeste mogelijkheden die op een DSLR zitten, zitten ook op de FZ18. Bijna alles is handmatig in te stellen, het menu is niet altijd even gemakkelijk maar als je weet hoe het allemaal werkt is dat ook geen probleem meer. Er zijn veel voorgeprogrammeerde instellingen. Deze zitten op de meeste toestellen, dus zal ik hier maar niet allemaal noemen. Wel ideaal is dat er drie volledig naar eigenhand in te stellen programma’s zijn. Jammer is dat ze niet direct beschikbaar zijn. Daarvoor moet je toch een paar stappen in het menu voor doorlopen. De overige knoppen zitten ook allemaal op logische plekken en zijn makkelijk te bedienen. Zolang je het menu niet hoeft te gebruiken kan je snel de instellingen aanpassen.

LCD,
De camera beschikt over een LCD en een zoeker. Dit laatste gebruik ik nooit, dus kan er niets zinnigs over zeggen. Het scherm is goed afleesbaar, geen klagen. Het LCD is niet scharnierbaar. Dus voor een foto plat bij de grond, wordt het echt buikliggen. Jammer, maar als je dat nooit doet is het geen probleem.

Kwaliteit foto’s
De eerste testfoto’s buiten vielen tegen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere camera’s, maar de auto-witbalans instellingen geven meestal niet het mooiste beeld helaas…. De foto’s hebben weinig kleur, en lichte plekken worden wel erg wit, en paarse bloemen zijn in ineens licht roze. Maar gelukkig, is de witbalans volledig naar eigenhand in te stellen. Maar meestal voldoet een voorkeursinstelling (zoals bewolkt/onbewolkt/tl-licht e.d.).

Staat de witbalans goed? Dan is het goed foto’s maken. De 8-megapixel zorgen voor haarscherpe foto’s. Volgens verschillende reviews is de lens ook erg goed, daar heb ik geen ervaring mee, dus neem dat gewoon over. De autostabilisatie zorgt er voor dat op maximaal zoombereik je nog foto’s zo uit de hand kan schieten. Dit wordt wel lastig onder omstandigheden met minder licht. Het automatische programma stelt dan niet de iso- waarde zo hoog dat de sluitertijd kort blijft. Hierdoor krijg je snel bewogen foto’s. Door zelf een hogere iso-waarde in te stellen kom je toch een heel eind. Jammer is dat vanaf iso-800 de ruis hinderlijk wordt. Maar volgens mij zijn er weinig compact camera’s die dat beter doen als je op de reviews op internet af gaat.

Het wegschrijven van de foto's gaat snel genoeg, het automtatisch focussen is ook niet direct een probleem. Mag wel iets sneller wat mij betreft. Vooral als je snel zoomt, duurt het even voor hij de wereld weer scherp ziet. Door de onstpan-knop half in te drukken wordt dit proces wel een stuk sneller, en is het niet hinderlijk. Maar voor een snelle werking zou het wat mij betreft sneller mogen.

Heerlijk is de groothoek mogelijkheid. Een kleine kamer helemaal op de foto is met de 28mm lens ook geen probleem, met een minimale vertekening wordt het allemaal digitaal opgeslagen, hierdoor is binnen fotograferen echt geen probleem.

Ik heb nog geen foto’s op raw-formaat gemaakt. Weet dus niet hoe snel hij deze wegschrijft en welke kwaliteit hij heeft. Wat wel handig is denk ik, is het kunnen opslaan van jpg en raw foto’s op het zelfde moment. De jpg kan dan zo weg, de raw kan je alsnog gaan bewerken.

ACCU

En dat is natuurlijk ook belangrijk. De bijgeleverde accu doet erg zijn best. Lekker is dat je hem kan opladen wanneer je wilt. Ik heb hem iig niet in een dag leeggekregen. Ik heb het nooit helemaal geprobeerd, maar als je niet te veel speeld met de instellingen en flitser, zijn een ruime 400 foto's zeker mogelijk.

En op de PC
Ik heb het toestel geprobeerd onder Ubuntu 8.04.1. Daar konden de foto’s direct ge´mporteerd worden. XP vindt hij ook al geen probleem. En Vista, ja da’s Vista. Eerst weer USB drivers naar system mapje kopiŰren e.d. voordat hij snapt dat het een camera is waar foto’s op staan.

Hebben jullie opmerkingen dan hoor ik het graag, en mischien vul ik het nog wat aan.. Ik ga nog kijken of ik even wat foto’s er bij kan plaatsen.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart?

Nog even een tip: kijk even goed naar je kopjes. Sommige heb je een dubbelepunt aan het eind en ÚÚntje meteen komma en "Accu" heb je waarschijnlijk per ongelijk in hoofdletters gezet. De dubbelepunt of komma kan je wel weglaten.
Gaat niet lukken, ik kan 4 bestanden uploaden. Maar dan gebeurd er dus niets.... Kijk ik ergens overheen?
Nadat je de bestanden van je PC heb geselecteerd moet je gewoon weer op "Review insturen" klikken. Of lukt het dan alsnog niet?
Goed en leuk review, wat ik mis zijn een paar genomen foto's van jou toestel, maar die zou je snel plaatsen las ik... ;)
Na een aantal jaren deze camera te hebben gebruikt, tot volle tevredenheid, verscheen er een zwarte vlek op de gemaakte foto's. In de vakantie sprak een medereiziger me aan dat hij dezelfde camera heeft gehad maar door een zwarte vlek op de foto's de camera van de hand heeft gedaan. Hij had nog ge´nformeerd hier en daar om het te laten repareren maar de kosten waren dusdanig hoog dat hij een ander toestel heeft gekocht. Mijn vraag is of er meerdere gebruikers van dit toestel zijn met hetzelfde probleem.