Specificaties 7" (1024x600), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit Review

stijnvbml 20 juli 2013, laatste update op 26 juli 2013, 24.299 views

Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit

Pluspunten

• Aardige bouwkwaliteit
  • NFC
  • Infrarood sensor
  • Micro SD kaart slot (tot 64 GB!)

Minpunten

• Plastic in het design
  • Camera's
  • Lage resolutie van het scherm
  • Scherm Is geen ips
  • Traag (door slechte processor)
  • Maar 5 GB aan geheugen voor apps
  • Touchwiz is gelijk aan die van de telefoons (mening)
  • De concurentie is veel beter
  • Prijs kwaliteit verhouding
  • Niet nieuwste versie android
  • Slechte cpu

Galaxy tab 3 7.0 review.
Edit's:
Op 26 juli heb ik de gehele tekst verbeterd en 700 woorden toegevoegd
Onder het kopje conclusie vat ik deze review samen. Scroll naar beneden als je te lui bent om de gehele review te lezen.

Samsung presenteerde de tab 3 line-up ongeveer een maand geleden. Als eerste de galaxy tab 7.0, die ik een tijdje heb gehad. Na 3 weken in gebruik te hebben gehad kan ik nu wel een review schrijven.
Ik werk/heb een lange tijd met deze tablets gewerkt
- Nexus 7 (met android 4.2.2. jelly bean)
- Ipad 1 (met ios 5)
- Ipad 3 (met ios 6)

Reden om te kopen

Een soort zielige reden. Eerst begon het allemaal zo leuk. Ik ging naar Jakarta vliegen om vanaf daar IndonesiŽ rond te reizen. We vlogen met Emirates en hadden op Dubai een tussenstop. In die tussenstop had ik me nexus 7 32gb in me tas en liet die achter bij mijn zusje. Me zusje was moe en had niet door dat mijn nexus 7 in me tas zat. Ze ging me tas als een kussen gebruiken. Voor je het weet zat er een barst in en deed het touchscreen het niet meer. Er was een probleem; ik had geen enkel ander elektronisch apparaat mee. Ik wou iets voor mijn muziekcollectie. Ik ging naar de winkel en zag eerst de nexus 7 liggen. Prijskaartje; §300,-. En dan ook nog voor de 8gb versie. Daar zou mijn media niet op passen. Toen zag ik, tot mijn grote verbazing, de galaxy tab 3 7.0 liggen. De prijs van §200,- was prima en heb hem toen ook gekocht. Wel met de gedachte om hem in Nederland weer te verkopen. Het is voor het eerst dat ik een Samsung product koop. Het plastic design vind ik echt een afknapper. Ook ben ik niet weg van touchwiz. Maar het enige alternatief was de asus memopad 7 (niet de 7hd). Die was 30 euro goedkoper, maar zo veel minder in specs. Dat werd hem niet

Design en bouwkwaliteit

De grootste afknapper van Samsung vind ik het design; te veel glanzend plastic. Plastic kan wel, maar gebruik iets degelijks, zoals op de nexus 7 of het plastic van de Hp slate 7. De tablet voelt door het glanzende plastic goedkoop aan. Ik ga er niet teveel aandacht aan besteden want het materiaal vindt ik gewoon slecht.
De tablet is met 305 gram aan gewicht wat lichter dan een nexus 7 (340 gram) . Ook is hij iets minder dik (nexus 7: 10.7 mm en de tab 3 7, 9.9 mm). Ik merk deze verschillen zelf niet. Ik vind de nexus 7 lekkerder in de hand liggen dan de tab 3 7. Maar dat komt deels door het materiaal.
De bouwkwaliteit van de tablet is prima. De tab 3 7 zit stevig in elkaar. Ook al had ik niks anders verwacht.
Voor de rest heb ik niet veel over het design te zeggen.

Ingangen

Op mijn vakantie had ik een sd-card reader nodig (m.u.v. van een 32GB+ tablet) voor mijn muziek. Hij zit er ook en is uit te breiden tot 64GB. Dit slot zit achter een klepje aan de linkerkant weggewerkt. Waar ook bij de 3G versie (niet in mijn geval) een sim card slot zit. Boven aan de tablet vind je een 3.5 MM headphone jacket. Aan de onderkant vind je een ingang voor je micro USB kabel en 2 speakers.
Ook beschikt de tablet over NFC. Een infrarood sensor is ook aanwezig en dat verbaast me. Het is handig als je een Samsung tv hebt. De app die er voor is bij geleverd is okť, maar nog lang niet zo goed als de app van htc. Onder het scherm vind je hardware matige knoppen. Dit vindt ik een onbegrijpelijke keuze. Als je de tablet in landscape mode houdt, zijn de knoppen moeilijk te gebruiken. Na 3 weken was ik hier nog steeds niet aan gewend. De keuze begrijp ik niet. Bij de nexus 7 werken de software matige knoppen 10x zo goed. Waarom Samsung dit niet doet is voor mij een raadsel.

Camera

Er zit aan de achterkant een 3.2 MP camera die slechte foto’s maakt. De foto’s die ik heb gemaakt, zijn helaas verdwenen op mijn imac (vraag me niet hoe). Maar om de camera moet je deze tablet niet kopen. De 1.3 MP camera aan de voorkant is ook niet om over naar huis te schrijven. De camera’s zijn gewoon slecht. Ik heb veel met de nexus 7 en de ipad 1 gewerkt. Die hadden beide geen camera aan de achterkant. Een gemis vindt ik het niet, dus ook de slechte camera bij de galaxy tab 3 7.0. vindt ik zelf geen gemis. Het enige wat ik jammer van elke fabrikant vindt is dat 7 inch tablets een camera met een maximale resolutie van 5 mp hebben. 7 inch tablets zijn compact en handig om mee te nemen. Een 8MP camera zou handig zijn. Zat die op een tablet had ik mijn camera niet meer mee hoeven te nemen.

Hardware - Scherm

Het 7 inch scherm heeft een 600 x 1204 pixels resolutie. De pixeldichtheid is ongeveer 170. En dat is gewoon veel te weinig voor een tablet van §200,- . De pixels zijn met het blote oog te zien. Een tablet met een hd-scherm heb je vanaf §150,-. Deze tablet kost §50,- meer en heeft het niet. Deze keuze is slecht van samsung. En dat vind ik jammer en gewoon slecht. Als je met de resolutie kan leven mis je nog iets. Een IPS panneel mist. De kijkhoeken zijn niet goed. Het scherm heeft wel multitouch (wat ook te verwachten was). De kleuren kloppen ook niet helemaal, maar dat is voor mij geen mega probleem.

Hardware – processor.

In de tab 3 zit een dual-core processor. In de tablet zit een dual-core chip van marvell die geklokt is op 1.2 GHZ. De CPU is een PowerVR SGX540. De tab 3 7.0. is hierdoor zeker geen snelheidsduivel, hij is zelfs behoorlijk traag. Als je er een beetje muziek mee luistert, aan het internetten bent en af en toe een spelletje zoals temple run of angry birds doet, is dit redelijk te doen. Je hoeft alleen niet te verwachten dat de tablet high-end spellen zonder moeite afspeelt. Ik heb even een benchmark lopen draaien: GL benchmark 2.7, en dat was geen pretje. De CPU kon het gewoon niet aan. Veel games die goed op mijn nexus 7 liepen, liepen slecht op de tab 3 7.0. Als je veel van de CPU gaat vragen, wordt hij extreem traag. De tablet moet je echt voor lichte dingen gebruiken, andere dingen zijn een ramp om te doen. Ik vindt het jammer dat samsung voor een dual-core soc is gegaan en niet voor een quad-core. Een quad-core cortex-a7 is sneller. Dit was ook een betere keuze geweest.
Ook heb ik een linpack benchmark gedraait. Hij kreeg er 78 punten. Vergelijking: Nexus 7 krijgt er 124 punten, de galaxy note 8.0 krijgt er 32. En de galaxy tab 7.7 plus krijgt er 76.

Hardware – geheugen

Bij de tab 3 7.0. krijg je 8 GB aan geheugen mee. Dit is uittebreiden met een micro sd card. Er zit wel een maar aan. Je kan apps alleen op dat 8gb geheugen zetten (behalve als je hem root). Je krijgt als je de tablet opstart 5GB van die 8 GB. 5GB voor apps is niet echt veel. Volgens gsmarena is er ook een 16 GB versie verkrijgbaar. Dat is beter om te kopen.
Op de sd-card kan je al je media opzetten. Het mooie van dit mediakaart slot is dat er een microsd kaart van 64 GB inpast. Dat is niet heel normaal in dit prijsklasse en vindt ik ook een goed punt.
Toen ik de tablet gebruikte zat ik in het IndonesiŽ. Ik heb de tablet niet kunnen rooten. Ik wou het wel maar de internetsnelheid was daar overal een behoorlijk trage 516 kbps. Het was niet mogelijk om de bestanden te downloaden die nodig waren om hem te rooten. De 5 GB die ik aan apps had zat snel vol. Rooten is dus wel nodig als je er veel op wilt gaan zetten
De tablet heeft 1 GB aan ram. Dat is wel netjes.

Software – Touchwiz

Waar Samsung bij de tab 2 serie en note 10.1 nog voor een aangepaste versie van touchwiz voor tablets ging, gaan ze sinds de note 8.0 voor de zelfde versie van touchwiz als op hun telefoons. Ook bij de tab 3 is dit dus het geval. Het brengt echt wel een paar nadelen mee. Er zitten knoppen aan de onderkant van de tablet. Bij het kopje “ingangen” heb ik dit al besproken.
De tab 3 7.0. bevat niet alle snufjes aan touchwiz als de galaxy s4. Maar dat is ook goed, want ik denk zelf dat hij dan nog trager zou worden. Het enige wat ik jammer vindt is dat er niet z’n handig pennetje zoals op de note tablet’s bijzit. Deze zijn ook niet te koop. Maar met het prijspunt valt er wel mee te leven.
Samsung heeft niet de nieuwste versie van android erop gezet. Android 4.1.2. zit er wel op. Dit vind ik raar, omdat bij de galaxy tab 3 8.0 en 10.1 wel android 4.2.2. erop zit. Er valt mee te leven omdat de verschillen niet achterlijk groot zijn.
Zelf wou ik maar al te graag een custom ROM op de galaxy tab 3 zetten. Daarvoor moest ik de tablet rooten. Waarom dit niet kon heb ik al onder het kopje “hardware- geheugen gezegd”.
Edit (29/07): Touchwiz heeft vindt ik een achterstand op stock-android. Jammer dat je touchwiz niet kan uitzetten
Accu

De 4000 mAh accu is geen ramp. De accuduur van de tablet was minder dan die van de nexus 7 en al helemaal minder dan die van de ipad 3 van mijn familie. Er is echter een ding om rekening mee te houden. De galaxy tab 3 7.0. kan door zijn processor niet mega zware dingen aan. Dit is heel voordelig voor de accu-duur. Op licht gebruik gaat de tablet wat minder mee. Na 2 dagen in da auto alleen muziek te luisteren is de tablet geheel leeg. Dit heb ik bij alle 3 de tablets waarmee ik heb gewerkt veel beter gezien.

Prijs-Kwaliteit

De Samsung galaxy tab 3 7.0. heeft een groot probleem; zijn prijs. §200,- is bijna §75,- te veel als het aan mij ligt. De tablet lijkt kwa. Specs op een acer iconia tab B1. Misschien is de galaxy tab net wat beter. Echter is hij wel §80,- duurder dan de iconia tab B1. Welke gek bedenkt bij Samsung de prijzen. Voor §200 verwacht ik minimaal een HD-scherm en een quad-core processor. Door zijn prijs heb je eigenlijk geen excusen meer voor heel veel dingen. Je kan bijv. niet zeggen: de tablet is niet heel snel, maar hij kost ook niks. Hij kost veel te veel. Samsung doe er wat aan.
Welke tablets kan je beter kopen
Voor net iets meer dan de galaxy tab 7 3.0. kan je 2 geweldige tablets kopen.
Asus nexus 7 16 GB (§220,-) of 32 GB (§250,-)
+ sneller + mooiere behuizing
+ HD-scherm + Meer geheugen
+ Nieuwere android versie
- Geheugen niet uitbreidbaar - Iets duurder
Deze plus en minpunten gelden ook voor de Asus nexus 7 2de generatie. Die een tientje duurder is. Deze 2de generatie kan je beter kopen.
Voor §40,- minder dan de galaxy tab 3 7.0. heb je een betere tablet.
Asus memopad HD7 (§160,-)
+ sneller + Meer geheugen
+ HD scherm
+ Nieuwe versie van android
Andere alternatieven zijn de hp slate 7 (§150,-) , die een snellere processor heeft, en de acer iconia A1-810 (§185,-) die een hd scherm heeft, sneller is, en groter.

Er is een mega probleem met de galaxy tab 3 7.0., de prijs. De prijs is niet relevant en veel te duur. Voor §200,- kan je zo veel beters krijgen. Ik vat in de conclusie even de review samen:
De behuizing van de galaxy tab 3 7.0. van Samsung is van glanzend plastic en daar ben ik niet weg van. De tablet ziet echter wel goed in elkaar. In de tablet kan je een micro-sd kaartje stoppen, maximaal eentje van 64 GB wat veel is in deze prijsklasse. De tablet heeft ook een nfc chip en een infrarood laser. De camera’s van 3.15 en 1.3 MP zijn rampzalig. Het scherm heeft geen HD resolutie, wat een echte afknapper in deze prijsklasse is. Ook de kijkhoeken zijn niet heel goed. De helderheid wel. De 1.2 ghz dual-core processor van marvell is veel te langzaam voor in deze prijsklasse. De tablet is alleen fijn voor licht gebruik. Van het 8GB geheugen is maar 5 GB beschikbaar voor apps. Dat is erg weinig en zit snel vol. De 1GB aan ram is wel netjes. De tablet werkt niet op de nieuwste versie van android maar op de 1 jaar oude android 4.1.2. jelly bean. De hardware matige knoppen zijn slecht. De accuduur is aardig maar niet geweldig. Ondet licht gebruik is het slecht. De prijs van §200,- is heel veel voor wat je krijgt. Mijn advies: laat deze tablet liggen en koop een nexus 7 of een asus memopad 7HD.

• Google nexus 7 32GB
  • Imac eind 2012 23" 2.7 GHZ
  • Ipad 1
  • Ipad 3

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 7" Wifi Wit?

Het valt mij op dat Tweakers ook nog geen review gepubliceerd heeft van het apparaat. Ik vermoed dat, dat niet zonder reden is. Het apparaat is gewoon echt ondermaats voor de prijs die betaald word. Fijn dat er iemand nu zijn ongezouten mening durft te geven! Het scheelt natuurlijk ook dat je al ervaring hebt met een andere tablet.

Probeer nog wat te verbeteren aan de tekst, "aardig batterij leven" is misschien beter te omschrijven als "aardige accu duur" of "redelijk goede accu". Verder goede review die de gebruikservaring goed omschrijft.
Dankjewel. Op het moment heb ik de tablet niet meer. Ik ga nog wel wat verbeteren dit weekend. Ik denk zelf dat tweakers geen review gaat plaatsen. Dit apparaat heeft geen goede concurrentie in zijn prijsklasse, alles is beter.
Nu ga ik de nexus 7 2 kopen. Hopen dat deze wel goed bevalt
Edit: is de tekst zo beter?

[Reactie gewijzigd door stijnvbml op 26 juli 2013 12:54]

goeie review ga de asus memo pad hd 7 kopen
dankjewel.
hele goeie keuze minder duur en vele male beter
Wat n slechte review...totaal niet objectief en klopt geen hout van...voorbeeld: het batterijverbruik??? Jonguhhh met deze tablet kan je makkelijk 2 dagen voorruit als je alleen muziek luistert. Daarnaast noem je als alternatief de hp slate nou dat gaat helemaal nergens over want dat ding is ontzettend slecht (wifi verbinding, vreselijk scherm, ontbreken van sommige instellingen, haperen enz..) waarschijnlijk hebben ze je daar in asie gefopt met n imitatie.
Jammer, objectieve gebruikersreviews kunnenvaak erg nuttig zijn.

dit is gewoon een prima tablet zoals het samsung betaamt , idd niet goedkoop maar voor een paar tientjes extra heb je dan wel iets in handen.
Ik vind dit nergens op slaan. Ik heb hem op de airport gekocht. De hp slate 7 heft het zelfde slechte scherm.
Het scherm heeft dezelfde lage resolutie. De batterij was oke maar niet geweldig.
Het was een goede tablet als de prijs lager was. Jammer dat je dat vindt maar ik vind de review prima.
Ik vindt trouwens de hp slate 7 een prima alternatief. Hetzelfde scherm (kwa. resolutie) alleen een beetje een rare verhouding, kan je daarmee leven heb je alleen een snellere processor en een betere bouwkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door stijnvbml op 5 augustus 2013 22:16]

paar plaatjes en nogal wat schrijffouten aanpassen en het is al snel een +2 review