Eminent EM8013 xLine Powerline starterkit Review

TERW_DAN 3 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.020 views

Eminent EM8013 xLine Powerline starterkit

Pluspunten

• makkelijk
  • redelijk goede snelheid
  • stabiel

Minpunten

• beveiliging
  • werkt niet overal

Naast de reguliere manier van een netwerk aanleggen door een UTPkabeltje te trekken, of een Wifi antenne neer te zetten is er nog een derde manier die op zich goed gebruikt kunnen worden voor de basis van een netwerk en dat is via het stroomnet, ofwel Ethernet over Power of PLN, PowerLine Networking. Het principe is simpel, door gebruik te maken van de kabels die er al liggen en daar met een bepaalde frequentie een signaal over te sturen kan data worden verstuurd.
Het heeft zowel voor als nadelen.

Het grote voordeel ten opzichte van UTP is natuurlijk dat er geen extra kabels getrokken hoeven te worden en dat op de meeste plekken waar een computer staat ook een stopcontact aanwezig is.
Een nadeel is echter dat je erg afhankelijk bent van het stroomnet en dat communicatie tussen verschillende groepen minder is (hierover straks meer).

Het voordeel dat je behaalt ten opzichte van een WiFi verbinding is dat je gebruik kunt maken van de standaard netwerkaansluitingen van je pc en dat je in veel gevallen een stabielere verbinding hebt.

Nu was ik zelf altijd redelijk skeptisch tegenover dit soort dingen. Je las vaak verhalen dat het niet goed werkte en het stroomnet was niet bedacht voor dit soort strapatsen. En daarbij had ik nog niet echt vaak iets positiefs erover gehoord. Zelf pakte ik de boor (die ik vervolgens aan m'n vader gaf) om een gaatje te boren en er een kabel doorheen te trekken.

Tot we een tijd terug bezig waren om een netwerk te realiseren op het werk voor een klant van ons, waarbij PowerLine Networking de beste oplossing leek, omdat kabels trekken geen optie was, en de afstand te lang was voor WiFi. Daarom hebben we een set Eminent Powerline adapters gekocht. Dit setje bestaat uit 2 plugs die je in het stopcontact steekt en waar vervolgens een netwerkkabel ingeduwd wordt.
Verder worden er een drivercdtje, een manual en 2 1,5meter netwerkkabels meegeleverd. Nu was het toeval dat we een setje extra hadden en die heb ik ingepikt om eens te testen, omdat ik toch wel benieuwd was.

installatie
De installatie is heel simpel. Dingen in het stopcontact prikken, de netwerkkabeltjes in modem en pc prikken en je bent klaar. Er hoeft niets ingesteld te worden of te worden geconfigureerd, je hebt binnen een paar seconden een verbinding met de andere adapter. Hiermee is het dus net zo makkelijk als een netwerk met UTP kabels aansluiten.
Een nadeel is natuurlijk dat je met een 3e adapter zo toegang hebt tot het netwerk en je dezelfde situatie krijgt als een niet beveiligd draadloos netwerk. Om dit soort vervelende situatie te voorkomen is het mogelijk om de adapters te beveiligen met een 56b DES link encryptie.

software
De meegeleverde software hoeft dus alleen gebruikt te worden als de beveiliging ingeschakeld moet worden. Dit lijkt op het eerste gezicht erg eenvoudig. Het programmaatje verbind met de netwerkadapter en daar kan een beveiliging worden ingesteld. Het wachtwoord staat onderop de adapter. Bij het intikken van dit wachtwoord blijft de applicatie het echter weigeren. Het instellen van het wachtwoord en de encryptie lukt daarmee dus simpelweg niet. Een grote tegenvaller vond ik zelf. De wachtwoorden staan ook op de doos vermeldt, maar ook deze kloppen niet. Het nadeel is dat ze niet op een of andere manier te achterhalen zijn.

De prestaties
De prestaties zijn redelijk. Zelf zou ik deze oplossing niet graag permanent gebruiken, maar als het de enige oplossing is is het niet slecht. De verbinding zou tot 85Mb moeten gaan, maar 60Mb is een stuk haalbaarder.
Ik heb de test getest met de 2 adapters letterlijk naast elkaar en daar haalde ik ook maar 60Mb/s.

De verbindig is wel stabiel en ik haalde hier overal de 60Mb/s. Ik was zeer benieuwd naar de werking van het ding tussen verschillende groepen, want dat is het punt waar het fout zou kunnen gaan.
De eerste test bedroeg die met 2 adapters naast elkaar. Dit werkte en gaf een goede stabiele verbinding, wat ook wel te verwachten was.
Bij de tweede test verhuisde ik de adapter naar het 2e stopcontact in mijn kamer, dat 4 meter verderop zit, ook hier was de verbinding nog perfect.
De derde test voerde ik beneden in de woonkamer uit, ongeveer 10 meter van het stopcontact (hemelsbreed, dus dit zal in kabel meer meters zijn) en ook hier een prima stabiele verbinding met zo'n 60Mb/s. De woonkamer zit op een andere groep dan de switch waar deze powerline adapter naastzat.

De vierde test was in de garage, de afstand was weer zo'n 10 meter, maar hier bleef de verbinding geheel dood. Nu zit de garage weer op een andere groep, en daarop kreeg ik geen verbinding.
De vijfde en laatste test was het tuinhuis. Deze ligt het verst van de modem af (gok zo'n 20 meter), maar ook hier kreeg ik het niet voor elkaar een verbinding te krijgen.

Het nadeel is dat je moeilijk van tevoren kan weten hoe dat het gaat werken. Toevallig weet ik hoe de groepen indeling hier in huis eruit ziet, omdat laatst de meterkast vervangen is, maar in oude woningen (juist een plek waar dit soort dingen ideaal zijn) is het soms wat minder duidelijk. Dat is een eerste nadeel. Een tweede nadeel is dat je nooit kunt weten van welke groep je wel en niet kan gaan. Ik kan hier blijkbaar prima vanaf de groep waar mijn kamer op zit naar de woonkamer, maar naar de garage of de tuin lukt weer niet, terwijl die groepen ook gewoon naast elkaar zitten.

prijs
Momenteel staat de goedkoopste set in de PW voor 72.50 wat niet goedkoop is als je het vergelijkt met enkel een netwerkkabel trekken, maar goedkoper is dan een goede WiFi adapter en bijbehorende router.

conclusie
Ik ben aan de ene kant positief verrast over dit setje, ik had verwacht dat de verbinding buiten de huidige groep simpelweg niet mogelijk ging zijn, maar in een aantal gevallen is dit wel zo.
Een grote tegenvaller is de beveiliging die niet makkelijk in te stellen is omdat de wachtwoorden geweigerd blijven worden. Daarnaast valt de verbindingssnelheid een beetje tegen, zelfs met de adapters naast elkaar is de verbinding ongeveer 25% minder van wat max haalbaar is.

Dit setje is een aanrader voor mensen waarbij de router in de woonkamer staat en die geen kabels willen trekken en WiFi niet prettig vinden werken (omdat het te instabiel is).
Wil je een uitgebreid netwerk gaan bouwen, dan zou ik persoonlijk toch voor een echte switch gaan, dat werkt net effe wat sneller.
De verbinding is in elk geval stabieler als WiFi, dus als je dat als enige mogelijkheid zag is dit setje zeker te overwegen, al zou ik bij de winkel wel navragen of je het setje nog terug mag brengen, omdat het niet tussen iedere willekeurig stopcontact werkt.

Heb jij ook een Eminent EM8013 xLine Powerline starterkit?

Zoals altijd weer een leuke review van Terw-Dan, over een nog redelijk onontgonnen gebied.
Naast dat ik een hoop over HW van je leer, heb je deze keer ook nog gepresteerd om mij een nieuw Nederlands woord te leren: "strapatsen" (volgens Van Dale: buitensporigheden).... :).

Wat mij bevreemd is dat je de geclaimde sneheid van 85 Mb niet kunt halen, zelfs niet met de kortst mogelijke verbinding (was het een stekkerdoosje van de Hema ;) ).

Wat atlantisx schrijft over dat die twee groepen geen contact zouden maken met de andere groepen, geloof ik niet. Naar mijn beste weten worden alle huizen via één kabel voorzien voorzien van stroom, die je via verschillende fases kunt "terugklokken" naar ca. 220 Volt of gewoon op ca. 330 Volt kunt gebruiken (kookplaten e.d.). Dat er tussen die verschillende groepen geen communicatie is kan ik me nog iets bij voorstellen, maar je tuinhuis en garage zullen toch ongetwijfeld gewoon op 220 V staan. Wellicht dat het gebruik van de buitenkabels, die toch aan heel andere voorwaarden moeten voldoen dan de kabels in je huis een mogelijke oorzaak zijn van geen contact.

In andere reviews heb ik wel eens gelezen dat het noodzakelijk is om het wachtwoord in te stellen, omat anders je buren gewoon op je netwerk kunnen. In hoeverre dat dat waar is weet ik niet, maar zeker is dat dat een heel veel langere weg is dan van de enen groep naar de andere groep in je eigen huis.
Heb je overigens contact opgenomen met de leverancier over de wachtwoordprolematiek? Het lijkt mij dat wachwoordbveiliging zo zou moeten lukken (zullen ze toch wel getest hebben....), maar ook is het imo een noodzaak, wil je niet een erg open netwerk hebben.

Zoals je zelf ook wel weet maakt het niets uit hoe ver stopcontacten hemelsbreed van elkaar zitten (een opmerking waaraan je nog wel eens een paar schuldig maakt in je review), de daadwerkelijke fysieke weg is uiteindelijk bepalend.

Ik heb wel eens met de gedachten gespeeld om zo een netwerk thuis aan te leggen, en dan één groep te gebruiken voor het netwerk en verder geen electrische apparaten op die groep aan te sluiten. Maar ja alle kabels in je huis vervangen is ook geen sinecure, dus het is altijd bij die gedachten gebleven (en zal daar ook wel bij blijven :) ). Maar het lijkt mij wel een erg goed idee op het moment dat je een nieuw huis laat bouwen, of om een of andere reden je bekabeling moet vervangen (lost ook direct het probleem on oude huizen op, waar het vaak niet onverstandig is om de bekabeling te vervangen :+ ).

Nogmaals bedankt voor wederom een erg leuke en leerzame review.
Mooi woord he :P

Het was gewoon een stekkerdoos van de lokale formido hier. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik niet aan een geaard stopcontact hang en daardoor de snelheid wat naar beneden valt. Heb helaas geen randaarde in de buurt van de router (en gezien de verbouwing beneden kan ik het niet direct proberen).
Nog niet, maar uiteraard zal ik kijken wat er als mogelijke oplossing is en het aanpassen. Ik vond het erger wel belangrijk om te vermelden.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het geeft wel aan wat voor afstanden het ongeveer zijn, naar de tuin loopt gewoon 1 rechte kabel, dus dan kun je die afstand wel aanhouden.
Duidelijke revieuw, en mooie testjes !
Vind het zelf vooral erg intressesant dat de setjes dus blijkbaar niet werken in je tuinhuis & garage. (ik zou gokken dat die 2 lijnen / groepen, dus in ze geheel op geen manier contact maken met de andere groepen, wat in principe alleen maar voordelig is voor "Stroom Only" gebruik lijkt me). Lekkere kopjes en wat leuke plaatjes.

Verder mooie setjes voor als een kabel geen optie is, (ook leuk dat ze blijven werken na 3 stekkerdozen doorlussen :D)