Panasonic Viera ZT60 Zilver Review

FlyingDutchMen 19 juli 2013, 1.088 views

Panasonic Viera ZT60 Zilver

Pluspunten

• Strak design
  • zeer goed geluid
  • Ondersteund 3D en herkend zelf signaal
  • Nagenoeg geen max kijkhoek
  • Zwart is zwart op het scherm
  • Schermbeveiliging tegen inbranden

Minpunten

• Stroomverbuik (286 Watt)
  • Geluid van de ventilatoren
  • Produceert veel wartme
  • Reflectie glas
  • Internet nodig voor voice command
  • 2D naar 3D omzetten niet echt super
  • Niet al te hoge responsetijd bij veel tekst.

Onlangs heb ik mee gedaan met een van de plan acties van Tweakers. Ik heb aangegeven dat ik mee wou testen. Tot mijn grote genoegen was ik een van de 6 gelukkige die gekozen is om het uit te testen. Dit is de reden dat ik de tv ook maar twee weken thuis heb. http://tinyurl.com/tweakersplan

*De verpakking*

Toen de leverancier met het pakket voor de deur stond, dacht ik wel even wauw. Uiteraard verwacht je dat een 60” tv groot is. Maar dit was toch even iets groter dan ik verwachte.

Op de doos stond netjes aangegeven dat deze niet plat mag liggen aangezien het een plasma tv is. Op de vierhoeken aan de zijkanten zat een plastic dop geplaats. Als deze vier doppen losgetrokken zijn kan je de doos omhoog schuiven en blijft de onderkant van de doos staan met hierin alles netjes geplaats. Denk hierbij aan de tv, kabels, afstandsbediening, etc. Alles zit gewoon netjes verpakt en met tempex vastgezet zodat er tijdens het vervoeren niks kan verschuiven.

*Aansluiten*

Alle benodigdheden zitten er netjes bij. Voedingskabel voor Europa maar ook voor Amerika. Een kabelbinder om alles netjes weg te werken. Twee Ferrietblokjes om de EMC tegen te gaan. Batterijen voor de afstandsbedieningen. Twee 3D brillen, en een kabel die scart omzet naar een digitaal eigen signaal.

De aansluitmogelijkheden zijn er genoeg. Er zijn drie HDMI-poorten aanwezig. Twee keer USB 2.0 en een keer 3.0 . de scart kan nog wel gebruikt worden maar word dus op de hierboven genoemde kabel aangesloten. Er zit een SDXC aansluiting op en er kan een insteekkaart worden geplaats voor digitale tv. Ook kan de tv aan het internet gehangen worden. Dit kan via de wifi of via een internetkabel. Ook zijn al deze aansluitingen netjes verguld met een gouden laagje tegen de corrosie.

*Eerste keer aan*

Aan de zijkant zit een aan/uit knop. Dit is gewoon een drukknopje die heel licht in heft gedrukt te worden. Op de voorkant van de tv is te zien of de tv op stand-by, aan of uit staat. Als je de tv aanzet hoor je een paar klikjes ( ik denk relais die geschakeld worden). Hierna springt de tv aan.

De eerste keer als je de tv aan zet schrik je wel even. Je hoort voor jouw idee allemaal rare klikjes en het duurt en dikke halve minuut voordat je pas beeld hebt. Ondertussen beginnen er ook nog twee ventilatoren te loeien. Uiteindelijk blijkt het allemaal te horen, maar je schrikt er wel even van.

Als de tv opgestart is krijg je een keuzemenu voor de taal. Hierna kan er ingesteld worden of je de instellingen voor wifi wilt configureren. Als dit allemaal ingesteld is krijg je de keuze om een korte rondleiding door alle menu’s en opties te krijgen. Dit is een duidelijke en handige rondleiding. Deze kan je ook weigeren indien gewenst. Hierna is de tv klaar voor gebruik en kan je tv kijken.

*Scherm*

Het scherm is een Plasma-scherm en een resolutie van 1920x1080 en heeft een diameter van 60”. Het is een erg mooi en helder scherm. Opzich is het een goed en fijn scherm maar er zijn ook nadelen aan.

Het scherm is erg mooi en strak. Hierbij is het zwart is zwart principe zeer van toepassing. Dit maakt het beeld erg mooi en kijkt fijn. De maximale kijkhoek is er eigenlijk niet. Als je direct naast de tv staat en dus een kijkhoek van ongeveer 120 graden hebt, is het beeld nog steeds goed te zien. Dit maakt het natuurlijk voor een tv ideaal. De tv kan gewoon recht vooruit gezet worden en iedereen op de bank, hoe je ook zit. Kan het zien, dat is natuurlijk erg fijn.

Zoals al zei zijn er ook wel een paar nadelen aan plasma. Plasma is erg duur in stroomverbruik. Het is met deze tv zelfs zo erg dat het een energielabel C heeft gekregen en 286 Watt verbruikt. Zelf is zie ik dit natuurlijk niet echt als een pluspunt. Verder produceert het scherm erg veel warmte. Als je langs de tv loopt voel je een warme gloed ervan af komen. Ook zitten er twee ventilatoren aan de achterkant van de tv. Deze draaien constant en maken naar mijn idee te veel lawaai, wat als storend kan worden opgevat. Ook is plasma niet heel snel met beelden generen. Tijdens het tv kijken is dit niet te merken, wel is dit erg goed zichtbaar als je naar teletekst gaat. Zo gauw dit gedaan word zie je de tekst eerst wazig en na een halve seconde is de tekst pas scherp genoeg om te lezen.

Voor de rest heeft de tv een automatische schermbeveiliging ingebouwd zitten tegen het inbranden van het scherm. Dit is natuurlijk een must bij plasma schermen. Wel is het nadeel dat er een gewone glas plaat op zit. Door deze glasplaat krijg je snel reflecties in het beeld en heb je ook snel last van de zon.

*Geluid*

Het geluid was verassend goed en zuiver. De tv beschikt over een 2.1 surround set en klinkt erg goed. In totaal is het een 20W setjes. 2x 5W front en 10W voor de subwoofer. Als je een 2.1 set genoeg vind hoeft hier zeker geen audio set voor worden aangeschaft te worden.

*Afstandsbediening*

Bij de tv krijg je twee afstandsbedieningen. Dit is niet zo heel veel voorkomend en erg fijn. Er is een ‘normale’ afstandsbediening, zoals die eigenlijk altijd word geleverd. http://www.avsforum.com/c...h/350/height/700/flags/LL deze bevat alle knoppen. Ook is er een kleinere tweede afstandsbediening, http://www.specsserver.co...H.JPG?width=800&height=-1 . Deze is meer voor multimedia gebruik en beschikt over veel minder knoppen. De knoppen die hier op zitten zijn: aan/uit, volume, zender, menu, home, opties, terug, OK en voice. De meeste spreken wel voor zich.
De Ok knop zit aan de onderkant van de afstandsbediening en is eigenlijk alleen bedoeld als play/pauze knop tijdens het kijken van films. Op het midden zit een soort Touch panel, hiermee kan je de cursur omhoog/omlaag en links/rechts bewegen. Als laatste zit er ook nog een voice optie op, hiermee kan je met spraak commando’s de tv bedienen. Het nadeel hiervan is wel dat je internet toegang nodig hebt om het te gebruiken.

*3D*

Bij zo’n grote tv hoort uiteraard 3D. Dit zit er hier uiteraard dan ook op. Om gebruik te maken van de 3D kan dit aangezet worden op de tv zelf. Dit kan door middel van de 3D-knop op de afstandsbediening. Standaard zijn er al twee actieve brillen bij geleverd. Deze kunnen ook communiceren met de tv. Rechts onderin word de batterij status voor ongeveer 10 sec. aangegeven als deze brillen worden aangezet. Maar in principe werken alle actieve 3D-brillen en hoeft het geen van Panasonic te zijn.

Als er gewoon 2D beeld aangeleverd word aan de tv en deze om word gevormd naar 3D, werkt het niet zo goed. Je merkt niet heel erg goed dat het in 3D is en er heel veel veranderd. Je ziet wel een beetje diepte hierin terug, maar naar mijn mening is dit niet echt geweldig. Ook komt het wel eens voor dat beelden die juist in de achtergrond staan naar voren worden gehaald wat een raar 3D-effect geeft. Als er een 3D-signaal aangeboden word aan de tv zal deze dat ook aangeven en vragen om de tv om te zetten naar 3D. Hierna is het beeld prima en werkt de 3D zeer goed.

*Smart Tv*

De smart tv opties zijn voor de rest niet heel bijzonder, en spreken voorzich. Je kan films, muziek en foto’s van een usb-stick laden ook kan dit via het lokale netwerk van een computer of nas gehaald worden. Voor de rest kunnen er apps ge´nstalleerd worden, beschikt de tv over een internet browser.

*Conclusie*

Het is een zeer mooie en goede tv. De kwaliteit is erg goed, en er is duidelijk over nagedacht. Het heeft een zeer netjes en strak design met een mooie bijgeleverde voet. Het beeld is zeer strak en helder. Helaas door de glasplaat is de reflectie wel een groot punt om op te letten. De grote kijkhoek en makkelijk bediening maken het een ideale tv. Ook het geluid dat erbij zit is prima.

Het stroomverbruik in combinatie met de loeiende ventilatoren zijn wel een minpunt. Dat deze ook nog best wel veel warmte produceert is wel jammer, maar wel een typische eigenschap van plasma. Ook is de 2D naar 3D niet gehaald geweldig.

Ik zou deze tv andere mensen zeker aanraden en hij is mij de afgelopen twee weken ook goed bevallen. als eindcijfer krijgt deze een 9.0 van mij.

Heb jij ook een Panasonic Viera ZT60 Zilver?

hoeveel ervaring heb je met plasma/high-end lcd tvs?

Dat verbruik is maximaal, je hebt vast niet gemeten hoeveel dat in de praktijk was, 2d naar 3d is altijd hampel
Maximale verbruik is inderdaad alleen zodra het scherm volledig wit is, dan worden namelijk alle pixels gebruikt. In het geval van een zwart scherm zal het toestel nauwelijks iets verbruiken.
Omdat dit toch vrij algemeen bekend is heb ik dit niet specifiek gemeld. En nee ik heb de wattage niet zelf gemeten.

Ook weet ik dat van 2D naar 3D niet optimaal is. Op mijn eigen huidige tv is dit ook het geval. Toch vond ik het wel, het vermelden waard dat het nog steeds niet verbeterd is.

En ja ik heb meerder high-end tv's gehad en ook ervaring met meerdere plasma tv's...
Jammer dat er vrijwel uitsluitend op randzaken wordt ingegaan en er nauwelijks tot niets over de hoofdzaak van deze TV. de beelkwaliteit' iets wordt gezegd. Bij uitstekl 'de' reden om deze tv wel of niet te kopen. ik weet dat deze TV net als andere TV's moet worden ingesteld en afstandbediening(en) aansluitingen en kabels heeft. een verslag van het overduidelijke.

niet veel wijzer geworden.
Ook is plasma niet heel snel met beelden generen.
Weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar het is juist een groot voordeel van plasma dat ze zo snel zijn.
[...]

Nouja ik heb de tv uitgeprobeerd en dit viel mij op. Ja, inderdaad dit is het voordeel van plasma. Tijdens het game (pc via hdmi aan de tv) nergens last van of iets, films do het ook prima. Maar als er hele lappen tekst gegenereed moeten worden merk ik de vertraging gewoon wel. Zo simpel is dat!