Specificaties Robot-stofzuiger 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VPARQUET Review

joeri1 19 juli 2013, laatste update op 29 juli 2013, 5.237 views

LG Hom-Bot VPARQUET

Pluspunten

• Zorgvuldig
  • Stil
  • Duidelijke handleiding
  • Extra vrijetijd
  • Duurzaam

Minpunten

• Spreekt alléén Engels
  • Beperkt in hoeken
  • Beperkt schoonmaken op karpet
  • Ziet soms dingen over het hoofd

Energieverbruik Score: 4
Namens Tweakers.net heb ik deze LG Hom-Bot gekregen om hem vervolgens zorgvuldig te testen. In deze review komen de volgende onderdelen aan bod:

- Bouwkwaliteit
- Problemen
- Botsen
- Onderhoud
- Verbeteringen
- Waarom een robot stofzuiger?
- Extra
- Conclusie

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de Hom-Bot is goed. Hij voelt stevig aan en ook de klep is zeer degelijk te noemen. Verder valt er weinig af te breken op de groene klep bij de borstel na. Deze zal niet snel kapot gaan maar toch is enige voorzichtigheid geboden.

Gebruiksgemak
De Hom-Bot zelf beschikt over enkele aanraak knoppen op de boven kant van de klep, namelijk: TURBO, MODE, HOME & START/STOP.

- Met de TURBO knop gaat de Hom-Bot harder stofzuigen. Dit is vooral handig op karpet.
- Met de MODE knop kun je kiezen tussen 2 standaard schoonmaak modus.
- De HOME knop stuurt de Hom-Bot terug naar zijn laadstation.
- En de START/STOP knop start of stopt de Hom-Bot.

Naast de knoppen op de Hom-Bot word er ook nog een afstandsbediening bijgeleverd. Deze afstandsbediening bevat naast de knoppen die ook op de Hom-Bot te vinden zijn ook: REPEAT, MY SPACE, SCHEDULE, MUTE, CLOCK, DIAGNOSIS & Pijltjes toetsen.

- Met de MY SPACE knop kun je de Hom-Bot een geselecteerd gebied laten schoonmaken.
- De SCHEDULE knop laat je de schoonmaak tijd instellen zodat de Hom-Bot automatisch aan de slag gaat. Hierbij heb je twee mogelijkheden: Eenmalig of elke dag.
- Als je op MUTE drukt geeft de Hom-Bot geen feedback of andere signalen.
- De tijd kun je instellen als je op CLOCK drukt.
- Met de DIAGNOSIS knop kun je de Hom-Bot zichzelf laten controleren op eventuele fouten.
- En met de pijltjes kun je de Hom-Bot manueel besturen.

Op het moment van schrijven heb ik dit alles getest en ik moet zeggen dat ik tevreden ben over de besturing en instellingen van de Hom-Bot.

Energieverbruik
Na het testen bleek dat de Hom-Bot het net iets langer volhoud dan de aangeven 100 minuten. Hierna moet die nog genoeg energie hebben om het laadstation te vinden. Let wel dat ik de Hom-Bot heb getest op een "stenen" vloer en zonder turbo. Die 100 minuten zouden voldoende moeten zijn voor de meeste huizen.

Geluidsproductie
Hij is aanwezig maar vergeleken met een ordinaire stofzuiger muis stil. Zelfs in TURBO modus blijf die stiller dan een normale stofzuiger dus met de geluidsproductie zit het wel snor. Je kunt dus gewoon TV kijken of muziek luisteren.

Ondersteuning door fabrikant
Helaas kan ik hier weinig over zeggen omdat ik hier nog niet veel mee heb gedaan. Het zou namelijk wel handig zijn als je nieuwe borstels en of accu zou kunnen bestellen mochten deze het begeven.

Wel zijn er handleidingen te vinden online en ook worden er regelmatig firmware updates beschikbaar gesteld.

De nieuwe firmware kun je op een USB stick zetten en deze vervolgens in de Hom-Bot steken. Als je de Hom-Bot vervolgens aanzet geeft deze aan dat die de software gaat updaten. Dit proces duurt een 1-5 minuten.

Zelf lerend
Volgens LG zou de Hom-Bot het huis kunnen "opslaan" in zijn geheugen. Dit doormidden van de 2 camera's en sensoren. In praktijk blijkt dat dit enigszins werkt. De Hom-Bot herkend plekken en past zich hierop aan. Ook weet hij waar die is geweest en gaat, in de meeste gevallen, daar niet nog eens schoonmaken.

Bij de tweede keer schoonmaken zal de Hom-Bot sneller zijn omdat hij weet hoe het huis er globaal uitziet. Pas je nu toch dingen aan in het huis bijvoorbeeld meubels of open je een deur. Dan zal de Hom-Bot dit zien en onthouden bij de volgende keer.

Let wel op dat de camera's enigszins licht nodig hebben om iets te kunnen zien. Bij volledige duisternis raakte de Hom-Bot, letterlijk, van de kaart. Het laten branden van lampen in elke ruimte is dus vrijwel verplicht.

Huis geschikt?
Toen ik de Hom-Bot aan het installeren was schrok ik op het feit dat ik vrijwel geen plek kon vinden voor het laadstation. Het is namelijk zo dat, volgens de handleiding, het laadstation niet omringd mag zijn door obstakels. En dat in een radius van 1,5 tot 2 meter.

Uiteindelijk heb ik één plek kunnen vinden die bijna voldoet aan deze eisen. Echter kan ik na het testen zeggen dat LG hier lichtelijk overdrijft met hun gestelde eisen. Ik kan namelijk bij deze zeggen dat de radius minimaal 1 tot 1,5 meter mag zijn.

Verder is het wal handig als de Hom-Bot overal vrij rond kan rijden. Hier in huis heb ik namelijk de stoelen van de muren weg moeten halen zodat de Hom-Bot hier ook bij kan. Nadeel is wel dat ik nu wat krapper in de woonkamer zit.

Als laatste kan de Hom-Bot geen deuren open. Je bent dus verplicht de deuren op te zetten wil de Hom-Bot hier kunnen schoonmaken. Nadeel wat hier dan weer bij komt is dat er op de plek van de deur niet kan worden schoongemaakt.

Problemen
De Hom-Bot kan vrijwel zonder de tussenkomst van mensen geheel automatisch werken. Echter tijdens het testen heb ik ontdekt dat er toch situaties kunnen ontstaan waardoor de Hom-Bot zich vast rijd.

Als eerste kan de Hom-Bot zich vastrijden tussen, in mijn geval, stoelpoten. Na tevergeefs proberen gaf de Hom-Bot een foutmelding waardoor ik hem moest bevrijden.

Als tweede moet je opletten met grof karpet. Als de haren te lang zijn kunnen deze vast komen te zitten in de borstel waardoor de Hom-Bot vastloopt. In het slechtste geval kan dit ook schade toe richten aan het karpet zelf.

Als laatste heb je objecten of voorwerpen die tussen de wielen/borstel kunnen komen te zitten. Mocht dit gebeuren dan stop de Hom-Bot en geeft ook hier dan weer een foutmelding.

Botsen
De Hom-Bot is heel zorgvuldig dus hij rijd ook vrijwel nergens tegen aan. Echter is dit niet altijd uit te sluiten en komt het soms voor dat die ergens tegen aan botst. Na ruim 1 week testen kan ik bij deze zeggen dat een normale stofzuiger meer schade aanricht dus hier hoef je je weinig zorgen over te maken.

Onderhoud
Het is handig om elke dag de bak leeg te maken en om de week de Hom-Bot volledig schoon te maken. Hoe dit moet staat allemaal duidelijk aangeven in de handleiding en duurt ongeveer 30-60 minuten afhankelijk van hoe vies de Hom-Bot is.

Verbeteringen
Alhoewel de Hom-Bot van LG het veel beter doet dan mijn verwachtingen zijn er nog wel verbeteringen aan te brengen. De belangrijkste verbetering zou in mijn ogen het plaatsen van meerdere sensoren zijn. De Hom-Bot heeft namelijk moeiten met het zien van smalle objecten waardoor die hier nog wel eens tegen aan wil rijden.

Dit zie je ook weer terug met de sensoren op de onderkant die soms niet opmerken of de ondergrond verandert. Dit kan er voor zorgen dat de Hom-Bot karpet op rijd terwijl dit niet mag of in het ergste geval de trap over het hoofd ziet.

Waarom een robot stofzuiger?
Van wat ik heb gezien is dat de Hom-Bot een handig hulpje in huis kan zijn. Voor ruim 90% kan de Hom-Bot alles schoonmaken waardoor ik zelf alleen de overige 10% hoef te doen. Hierbij moet je denken aan hoeken en onbereikbare plekken. Uiteindelijk kan de Hom-Bot dus schoonmaken terwijl jij kunt genieten van wat extra vrijetijd!

Extra
Mijn uitvoering werd geleverd met een mop/dweil. Dit bestaat uit een opzet stuk die je vast klikt onder de Hom-Bot met daarbij 2 microvezel doekjes. Door de mop/dweil kan de Hom-Bot net dat beetje stof meenemen wat de borstel over het hoofd zien. Klein probleem dat zich voordoet tijdens het gebruik van de mop/dweil is dat deze soms kan los schieten. Dit komt meestal doordat de Hom-Bot ergens vast komt te zitten of op een moeilijk ondergrond komt. Het liefst had ik dus gezien dat je de mop wat beter vast kon zetten.

De Hom-Bot kan een extra toevoeging zijn aan het huishouden mits je het kunt betalen. De prijs is namelijk het dubbele van een normale stofzuiger en alleen zal de Hom-Bot je huis niet volledig schoon krijgen. Verder heeft LG goed gekeken naar haar oudere modellen en de problemen daarmee verbeterd in deze versie. Echter heeft de Hom-Bot soms nog steeds last van blinde plekken waardoor hij soms kleine objecten over het hoofd ziet of zich vergist in de ondergrond. Dit zijn relatief kleine dingen maar voor die prijs had het niet gehoeven.

-----

Feedback
Mocht je fouten vinden in de review, opmerkingen hebben of heb je een vraag. Dan kun je altijd van jezelf laten horen.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VPARQUET?

Ik mis precies het volgende: zou u hem zelf kopen?
Ik mis precies het volgende: zou u hem zelf kopen?
Indirect zou je het uit mijn review kunnen halen maar om antwoord te geven op je vraag:
Nee, de Hom-Bot is gewoon te duur voor een student zoals mij.
Waar haal je de firmware vandaan?
Waar haal je de firmware vandaan?
Via de website van LG en dan bij de productondersteuning van de hom-bot.
Thanks, kennelijk is er momenteel niks beschikbaar. Bij de downloads staat alleen een manual. Ofik ben zo scheel als het maar kan ;)
Sorry voor de wat latere reactie, maar het lijkt alsof LG ze heeft weggehaald.