WD My Passport My Passport 1TB Zwart Review

MLPN 18 juli 2013, 3.651 views

WD My Passport My Passport 1TB Zwart

Pluspunten

• Klein en licht
  • Snel met USB 3.0
  • Kabel zit goed vast

Minpunten

• kabel kort voor desktop

Mobiliteit Score: 5
Deze Externe schijf hebben we met ons huis nu al een 2 maanden, maar zag toevallig dat er nog geen uitgebreide reviews over gemaakt waren.

Prestaties
Deze externe HDD heeft een USB 3.0 en is daarom logischer wijs een stuk sneller dan USB 2.0. Ik heb beide snelheden getest op mijn laptop met Crystal DiskMark 3.0.2. De metingen heb ik in 3x uitgevoerd en de middelste meting online gezet.
Het plaatje met de lagere snelheid is logischer wijs met USB 2.0 en de snellere met USB 3.0
USB 3.0 is 3x zo snel, dus zeker de moeite waard.

Stabiliteit
Hij loopt na twee maanden nog steeds gesmeerd. Ik heb nog geen rare dingen gemerkt aan de HDD.

Compatibiliteit
Ik heb deze HDD alleen nog maar op 2 windows 7 laptops getest, maar bij beide herkent hij de HDD vrijwel direct en installeert hij ook de nodige drivers.

Mobiliteit
De HDD is lekker klein en licht. Hij past makkelijk in je tas of je jas. Daarnaast heeft het maar een kleine USB kabel wat dus ook niet veel ruimte inneemt.
Dit is dan ook gelijk weer een nadeel voor mensen die hem graag in een desktop willen steken. Je moet eigenlijk wel een USB 3.0 aansluiting aan de voorkant van de kast hebben.

Geluids en warmteproductie
Als je goed luistert kan je de HDD horen. Het klinkt een beetje zoals een fan die rustig aan het blazen is. Voor mij is dit geen storend geluid.
De warmte productie valt ook erg mee al aardig wat grote hoeveelheden data geschreven (200GB) en hij wordt daarmee niet erg warm, ongeveer 37 graden.

Kabel
Bij reviews van andere externe HDD las ik dat de kabel aansluiting wel eens een issue was. Dat is bij deze HDD helemaal niet het geval. Ik heb zelfs wat moeite om de kabel los van de HDD te krijgen. Ook heb ik al een paar keer mijn laptop opgepakt terwijl de HDD nog aangesloten was en bungelde hij in de lucht, hij gaf geen krimp.

hardware gebruikt bij deze test

Heb jij ook een WD My Passport My Passport 1TB Zwart?

Dank voor je review. Net een ICT collega gezien met eenzelfde externe 2,5" HDD.
Wat een klein, stoer apparaat.
Zelf heb ik thuis een externe 3,5" HDD die op zolder staat.
Nu moet ik al 3 maanden de foto's van de laptop backuppen, maar omdat er voeding aan mijn HDD zit neem ik telkens de moeite niet.
Ik ga, mede dankzij jouw review, zeker eens kijken naar dit apparaat voor mij thuis.
Mooi dat ik kon helpen :). Heb zelf ook nog een (zware) 3.5" WD 1TB en ken het dat je die niet even snel pakt, die kleine 2.5" wel.
Heb voor de 3.5" nu wel een mooie bestemming. Zet er al mijn series en films op en staat naast de tv. Laptop vervolgens aansluiten, xbmc opstarten en gaan :)
Mooie review, maar wat waren de snelheden dan die jij hebt behaald ?
Mijn metingen met crystal diskmark staan als 'bijlage' bij de review. Of bedoel je wat anders?
Nee dat is precies wat ik bedoel, sorry ;) Ik zal eens leren kijken voordat ik iets vraag.
Ik heb nu een externe HDD die bij aansluiten een virtueel DVD-station aanmaakt. Doet deze dat ook?
Bedoel je standaard bij het aankoppelen of als optie bij het aankoppelen?
In ieder geval, volgens mij niet standaard bij het aankoppelen en heb er eigenlijk nooit opgelet dat je het als optie kon aanzetten.

Het zal vast wel moeten kunnen, met wat zoekskills via google.
Ik wil het juist niet, want het is irritant en geeft problemen bij restores van Windows problemen. Het is van te voren echter nooit te zeggen hoe een fabrikant extra functies aanbiedt (extra voorge´nstalleerd of via een viruteel DVD-image dat gemount wordt als schijf)
Ah check, in ieder geval als ik hem aankoppel komt hij bij windows 7 onder het kopje Hard Disk Drives te staan.
Hopelijk kan je hier wat mee :).
misschien een beetje een gekke vraag. maar gezien ik op mijn laptop ruimte vrij wil houden voor bestanden van school, wil ik mijn c-schijf niet helemaal vullen met games.
heb je al ervaring met het spelen van games vanaf deze schijf en hoe beviel dat?
alvast bedankt
Ik heb geen ervaring met spelletjes spelen vanaf de externe HD. We gebruiken hem alleen voor Data, series en Films.
Full HD films en series speelt hij vlekkeloos rechtstreeks van de Externe HD af. Ik vermoed dat een gemiddeld spel er prima op te installeren + spelen valt.
Op zich ben ik geen leek, maar benchmarks van CrystalDisk bijv. zeggen me nooit zoveel. Ik zou veel liever willen weten hoe lang nodig is om een MKV van zeg 5GB erop te schrijven. Heb je daar cijfertjes van? :)
Doet ongv 70MB/s schrijven. Dus 5000 delen door 70 is 71 seconden.
Ik moet me maar eens gaan inlezen in dataoverdracht haha. Thanks voor je antwoord!