Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s Review

redtails 18 juli 2013, 890 views

Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s

Pluspunten

• Snellere write dan aangegeven
  • Voelt sterk aan
  • Ziet er goed / strak uit
  • Ruimte voor naam te schrijven

Minpunten

• Langzamere read dan aangegeven?

Deze review zal vooral het onderstaande CrystalDiskMark plaatje bespreken. De twee tests zijn uitgevoerd in verschillende computers. De eerste is uitgevoerd in de built-in kaartlezer van de Asus N56VZ, de tweede is genomen in een generieke USB2 kaartlezer.

SequentiŽel schrijven moest volgens de Klasse 10 specificatie ten minste 10mbyte/sec zijn. Ik had van anderen gehoord dat dit nogal verschild tussen modellen in. Ik krijg een ruime 19mb/sec op fat32.

SequentiŽel lezen is simpelweg lager dan aanggeven door de fabrikant in de tests die ik uitgevoerd heb. Zelfs na correctie voor 10-base en 2-base aanduiding van megabyte (1000 VS 1024) kom ik niet boven de 20mby/sec uit, waar 30mby/sec gespecificeerd is. Ik kan echter niet met zekerheid concluderen dat dit niet gebottlenekt wordt door kaartlezers, omdat ik geen snellere kaartjes in mijn bezit heb

Totale opslag is 15.923 miljoen bytes, oftewel 14.8gb in fat32. Beetje triest dat ik niet eens 16 miljard byte krijg, laat staan 16 ouderwetse gigabytes.

Conclusie: Redelijk tevreden over deze kaart. Sandisk zeurt een beetje dat hun kaartjes water-proof, shock-proof en rŲntgen-proof zijn; net zoals alle andere merken ook als dat niet vermeld wordt.. De nieuwe "UHS-1" classering vind ik ook onzin en zeer vaag; wikipedia geeft de indruk alsof het precies hetzelfde als klasse-10 is?? Achja, ik ben allang blij dat Sandisk gewoon goede performance geeft ver voorbij de klasse-10 specs!

Heb jij ook een Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s?

De bottleneck in jouw test / benchmark is (bijna zeker) de USB 2.0 aansluiting van de kaartlezer.
Om de volledige snelheid te benutten heb je een snelle USB 3.0 kaartlezer nodig.
Deze scores zijn dus niet representatief!
Nee de bottleneck zit hem in het feit dat redtails verkeerde aannames maakt en niet heeft verdiept in de wereld van de SD-kaart(fabrikanten). Even zoeken leert al snel dat fabrikanten altijd de (hogere) leessnelheden op geeft. Op de site van Sandisk staat enkel dat de schrijfsnelheden lager zijn dan de leessnelheid van 30 MB/s.

USB 2.0 zou tot 35 MB/s moeten kunnen en zijn de resultaten dus naar alle waarschijnlijkheid wel representatief en anders zou de kaartlezer het kunnen zij. Maar met USB 3.0 krijg je niet hogere schrijfsnelheden.

Met 20 MB/s lijken mij de schrijfsnelheden heel erg betrouwbaar.