Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL4007H Zwart Review

bazs2000 18 juli 2013, 587 views

Philips 42PFL4007H Zwart

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Goede kleurweergave
  • Goede upscaling van scart

Minpunten

• Traag traag traag
  • Koppeling met andere apparaten (Philips) werkt niet altijd
  • Zenderlijst vanaf CI+ erg langzaam

Ik heb een paar maanden deze TV in bezit. Ik heb deze TV gekocht vanwege de extra functies en omdat het gebruikte paneel een goed beeld weet neer te zetten.

De doos bevat het volgende:
- TV
- Voet
- Kabel voor RGB
- Kabel voor scart
- Kabel voor stroom
- Handleiding

De losse RGB en Scart kabels zijn nodig omdat Philips verkleinde aansluitingen heeft aangebracht op de televisie. Voor mij geen probleem aangezien alles via HDMI is aangesloten maar je kunt deze kabels het beste achter de TV vasttapen wat de kans op kwijtraken verkleind.

Voor het kijken van televisie gebruik ik een CI+ van Ziggo. De installatie gaat gemakkelijk en wanneer de juiste instellingen niet meteen worden overgenomen dan is het een koud kunstje om deze via het menu aan te passen. Nadat je alle zenders hebt opgehaald kun je van start.

Wat opvalt is dat het zappen traag gaat, de TV verspringt wel meteen naar het volgende kanaal maar het opzetten van de stream duurt dan nog 2,5 seconden. Wanneer je een avond hebt waarbij je vaak zapt dan is dat vervelend.

Zenderlijsten
Philips heeft ervoor gekozen om naast het reguliere zappen nog twee zenderlijsten toe te voegen. De eerste zenderlijst geeft alleen de kanalen weer (in een onoverzichtelijk vierkant met daarin alle nummers verdeeld over meerdere pagina's). De andere zenderlijst geeft meer informatie over de zender en de programma's maar is traag. Scrollen in deze lijst is een ramp. Wanneer je bijvoorbeeld naar beneden scrollt dan duurt het soms meerdere seconden voordat de lijst daadwerkelijk naar beneden gaat. Je kunt om deze reden niet even makkelijk kijken wat er allemaal op de buis zal komen zoals je dit gewend bent van een losse decoder waar dit vele malen sneller gaat.

Philips heeft ook nog de mogelijkheid ingebakken om de zenderlijst vanaf het internet te bekijken. Dit werkt sneller dan de andere manier alleen moet je dan meerdere handelingen uitvoeren om naar de betreffende zender over te schakelen. Heel vervelend want zappen is iets wat met één druk op de knop zou moeten en niet met 3 drukken op de knop. Philips snapt duidelijk niet hoe mensen een zenderlijst willen zien. De laatste update heeft hier ook niets in aangepast jammer genoeg.

SmartTV
Dit deel is netjes en overzichtelijk gemaakt. Alle belangrijke apps staan erin (nieuws, uitzending gemist, youtube, etc) maar weer is het de ongelofelijke traagheid die ervoor zorgt dat je deze functie niet gebruikt of wil gebruiken.

Samenwerking met andere apparatuur
Ik heb deze TV samen met de Philips HTS5563 gekocht vanwege de bediening van beide apparaten. Het is mogelijk om beide apparaten te koppelen waardoor je slechts één afstandbediening nodig hebt. Dit werkt prima ware het niet dat met regelmaat de koppeling niet werkt (in het menu bestaat de koppeling nog) waardoor je alsnog met 2 afstandbedieningen bezig bent. Surround werkt op dat moment dan ook niet.

Wanneer het allemaal werkt dan is er niets op aan te merken, het sluit dan allemaal naadloos op elkaar aan.

Beeldkwaliteit
Aan de kwaliteit van het beeld valt weinig op te merken. De kleurweergave is dik in orde en artifacts heb ik nog niet gezien. Wanneer je iets via scart aansluit en het beeld wordt ge-upscaled dan gebeurt dit netjes. Het beeld blijft er scherp uitzien wat een verademing is ten opzichte van de vorige TV.

Deze TV koop je mijnziens ook voor de beeldkwaliteit en niet voor de smartfuncties, daar is dit apparaat simpelweg te traag voor. Voor zaken als het aansluiten van USB-HDD's en Memory-sticks kun je ook bij deze TV terecht. Alle bestanden worden netjes weergegeven in mappen als "Films", "Foto's" etc en bovendien heb je ook de mogelijkheid om alle bestanden in één map te zien.

Ik was dus op zoek naar een TV die voor ¤500 over de toonbank ging die een goede beeldkwaliteit had. Dat is wel gelukt alleen is het dan jammer dat de Smartfuncties zo traag zijn dat je deze liever niet gebruikt. Het werkt maar daar is alles wel zo'n beetje mee gezegd.

Als ik de Smartfuncties van de Philips HTS5563 tegenover zet dan zijn deze vele malen sneller. Die gebruik je wel met plezier terwijl dit apparaat goedkoper is. Ik gebruik dan ook de Smartfuncties van de HTS. Vanuit het normale menu van de TV kan ik deze gewoon benaderen en gebruiken waardoor er maar één afstandbediening nodig is (wanneer het allemaal werkt that is).

Philips is er niet in geslaagd om een product neer te zetten wat de belofte waarmaakt. Het dient vloeiend samen te werken met andere apparaten wat in de basis wel zo is alleen is het niet stabiel waardoor de koppeling niet goed werkt.

Ik kan met al deze negatieve punten in het achterhoofd niet echt positief zijn over deze TV. Als de deze koopt, denk dan goed na of je hier wel een CI+ module in wilt schuiven. Volgens mij ben je beter af met een losse decoder vanwege de snelheid en mogelijkheden.

Heb jij ook een Philips 42PFL4007H Zwart?

CI+ is natuurlijk altijd wat trager. Is het signaal wel goed?