Microsoft Windows XP Professional Review

Cafe Del Mar 6 mei 2005, 1.283 views

Microsoft Windows XP Professional

Pluspunten

• Faxviewer vind ik zalig, klik en volgend prentje (y)
  • verbergen van pictogrammen in tray is ook heel goed

Minpunten

• de netwerkondersteuning in 2000 was beter, je kon rustig heel uw pc op afstand afsurven zonder latency's en zonder maprestricties (\Progam Files, \Windows)
  • SP2 is toch niet zo ideaal en zo mooi als wordt aangekondigd, je krijgt er een boel troep bij

Stabiliteit Score: 4
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Een bijzonder eenvoudig te installeren OS, dat net als Win2k bijna alles al standaard herkent, dit in tegenstelling met de 9x-stal, waar je per lettertoets een apart driver-cd'tje nodig had. Tov 9x is het netwerken stukken beter, maar de veiligheid op het netwerk is ten koste gegaan van het gebruiksgemak, je kan niet meer overal in, zelfs al duidt je aan dat je ZEKER WEL weet wat je doet, lastig vind ik. Niet onbelangrijk, waar er bij 2k al een serieuze verbetering was, is die bij XP nog beter;): het opstarten gaat bijzonder snel! Een groot nadeel is het ingebakken software-nagelbijter Windows Messenger, dat zou de EU moeten verbieden. Degoutant en je krijgt het er met geen stokken uit. De interface daarvan loopt dan ook een half millenium achter, het irriteert gewoon :@ Sinds de installatie van SP2 krijg ik vervelende foutmeldingen telkens ik een programma afsluit, bijzonder vervelend, maar al bij al ben ik een tevreden gebruiker.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Professional?

Messenger is er vrij eenvoudig uit te krijgen hoor ;)

To remove it: load the WINDOWS\INF\SYSOC.INF file into an editor and find the entry msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7
in the file. Remove the word "hide" from this line (keep the ,). Then remove the Windows Messenger from the Control Panel > Add/remove programs > Add/remove Windows components.
Een betere oplossing, maak een unattended cd met het volgende in je winnt.sif file:

[Components]
msmsgs = off

Dit zorgt ervoor dat Windows Messenger niet eens op je systeem terecht komt, dus ook niet de hinderlijke map in je Program Files ;)