Sony Xperia Acro S Wit Review

barchettanl 18 juli 2013, 380 views

Sony Xperia Acro S Wit

Pluspunten

• Er is niets leukers dan mensen te laten schrikken door je telefoon zomaar in iemands bloemenvaas te gooien, of in de wasbak aan een bar. Het leukste was wel om te zwemmen met dit toestel en mijn waterdichte Sony DSC-TX20 fotocamera (zie foto onderaan).
  • Maar denk ook aan meer normaal voorkomende omstandigheden, zoals bellen in de regen, het scherm bedienen als je net een broodje kebab hebt gegeten (heerlijk die mayo-vingers op het scherm!) of naar het strand waar in je rugzak altijd zand terecht komt. Want ook zand is geen probleem voor dit toestel.
  • Bij de camera wordt een desktop cradle meegeleverd zodat de waterdichte klepjes niet elke keer opengemaakt hoeven te worden. Het staat ook wel erg chique. Op ebay heb ik een tweede cradle gekocht (DK200) voor op mijn werk (iets van 5 euro). Ook op ebay een snellader gekocht (EP850), dan is het toestel in minder dan 2 uur weer volledig opgeladen!
  • Het scherm is krasvast maar toch lijken er krassen te ontstaan. Dit komt doordat op het scherm weer een splintervaste folie zit. Om deze folie te beschermen (ik durf het niet te verwijderen) heb ik een eigen folie geplakt. Even het toestel onder water houden om goed schoon te maken en plakken maar. Dit scherm heeft een hoge 342 ppi dichtheid bij een 720-HD resolutie.
  • De camera is er één van het 12 megapixel type. Foto's zien er in daglicht goed uit, maar in donkere ruimtes kan de LED-flitser het niet helemaal aan. Ook zat er een grappige 3D-foto optie op, maar die is met de update van Android 4.0.3 naar 4.1.2 verdwenen. Niet erg, ik heb geen 3D TV, en op m'n TX20 zit het zelfde geintje (te vergelijken met een lenticulaire ansichtkaart door het scherm te bewegen).
  • Over Android gesproken: de skin die Sony over het OS heen gooit is heel lichtjes, voor de gemiddelde gebruiker zal het niet opvallen dat er überhaupt iets aan Android toegevoegd is. Het meest opvallende zijn (sinds 4.1.2) de "kleine applicaties" die aan het takenoverzicht zijn toegevoegd. Deze zijn binnen elke applicatie op te roepen.

Minpunten

• Foto's nemen onder water gaat niet omdat het scherm gaat flippen bij aanraking met water (het reageert alsof er een vinger het scherm bedient). Mijn camera heeft dat slimmer gedaan: daar kan je het touchscreen uitschakelen. Dat betekent dat onderwater bellen ook niet gaan. Maar zeg nou zelf, hoe wil je onderwater praten?
  • De accu is helaas niet verwisselbaar. Het toestel komt de dag goed door, maar 's avonds moet hij toch weer aan het infuus, zoals vrijwel alle smartphones tegenwoordig.
  • En misschien heb ik mijn toestel eens teveel onderwater gehouden, de microfoon sist en slist de laatste tijd volgens de bellers. Dit heb ik opgelost met een bluetooth headset (het is sowieso verboden om niet handsfree in de auto te bellen).

Er was een tijd dat waterdichte telefoons geen gemeengoed waren. Dat is ongeveer een jaar geleden. Sindsdien heeft Sony z'n best gedaan om veel van hun hardware waterdicht aan te bieden (Xperia V, Xperia Z, Xperia ZU, Xperia ZR, Xperia Tablet Z).
Maar toendertijd was er alleen de Xperia Go - een low-range toestel dat water- en shockproof is en deze waterdichte versie van het voormalig vlaggeschip, de Sony Xperia S.

Ook bevalt het design van de Xperia-toestellen mij. Geen 12 in een dozijn maar fraaie, vrij hoekige toestellen die wat mij betreft niet onder doen voor een Apple iPhone.

Heb jij ook een Sony Xperia Acro S Wit?

Prima review! Alleen heb je eigenlijk alles in de scorekaart verwerkt. Als je de scorekaart beperkt houdt tot korte plus- en minpunten en de uitgebreide toelichtingen verplaatst naar de hoofdtekst, dan krijgt het een betere lay-out. Voor nu: +1 :Y)
Ik zal eens kijken wat ik kan doen.
Dit is mijn eerste telefoon-review (al wel eens wat reviews van computeronderdelen gedaan, maar dat is toch weer heel anders).