Specificaties DLNA -support, WiFi, 16GB - Bekijk alle specificaties

Minix Neo X5 16GB Review

DJ-Jumbo 17 juli 2013, 16.377 views

Minix Neo X5 16GB

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Veel aansluiting
  • Snelle reactie
  • Loopt soepel
  • Alles wat op Android mogelijk is, is hier ook op (let op, geen touchscreen)

Minpunten

• Het is geen "echte" mediaspeler, en werkt niet out of the box.
  • Je moet handig worden in het "on screen" bedienen, maar misschien ligt dit ook aan de extra afstandsbediening die niet helemaal zuiver werkt.

Geluidskwaliteit Score: 5
Deze kleine jongen besteld, om mijn Xbox360 te vervangen als mediaplayer (geen mkv ondersteuning, energieslurper).
Veel Android players bekeken op het internet en reviews gezien via Youtube: mijn keuze is uiteindelijk uitgegaan naar deze player.
Hij zou uitstekend moeten presteren "out of the box", en veel aansluitmogelijkheden.

Even wat randinformatie: de set up is vrij basic: HD-TV 1.3 HDMI
Speakers (zelf gevoede, via mini-jack > tulp) en een NASbox

Zoals al eerder laten in het review, de hoofdtaak is een mediaspeler, en dan voornamelijk WiFi streamen vanaf de nasbox.
Voor de besturing heb ik gekozen voor de Minix A1 controller, dit is een absolute afrader.

Na een aantal dagen ermee gespeeld te hebben, ben ik wel tegen een aantal zaken aangelopen. Welke ik zonder behulp van veel lezen niet uit was gekomen.

Bij de meeste site's word aangegeven dat de NeoX5 uitstekend werkt met XMBC. Dit is dan ook de eerste app die ik op het apparaat heb ge´nstalleerd.
Helaas is dit een slechte keuze, de Android XBMC Build (Frodo 12.2 atm) ondersteund geen hardware versnelling: video's van 720p/1080p worden slecht afgespeeld.
Ook een aantal nightlybuilds (testversies) geprobeerd, maar helaas 1080p red hij niet.

Na een tip op een draad van iemand met hetzelfde probleem, heb ik het volgende gedaan om het een mooi werkend geheel te krijgen:

De app "Mediahouse" uit de playstore installen.
En de "MX player" (gratis versie).
In de MX player wel even de h/w decoding aanzetten, en via Mediahouse je UPNP mediabestanden opzoeken.
Q
Ik heb nu prachtig beeld en goede streams.

-update-
Dankzij [url=http://tweakers.net/gallery/295777/] Bitpusher3[\url] de XAF editie toegevoegd aan mijn x5.
Dit werkt perfect, je kan nu alles met XBMC en dit afspelen en streamen in MX Player met hardware decoding.
Download ook even de juiste codecs voor MX Player.
Helaas bewijst dit wel weer dat je er wel wat voor moet doen.
Overigens heb ik voor ICE films een netwerkkabel aangelegd, dit werkt ook bijna niet op de wifi. (Kanttekening: er zijn hier tamelijk veel wifi gebruikers in de buurt)

Helaas treden er ook steeds vaker "vastlopers" op. Het duurt dan een aantal seconden voordat de boel weer reageert, vooral als je hem lange tijd gebruikt en in standby mode laat. Dit is overigens meer inherent aan Android dan aan de X5.

Heb jij ook een Minix Neo X5 16GB?

Ik ben zelf sinds 2 dagen ook in bezit van deze box. Ik ben zelf zeer teleurgesteld in het feit dat bij zeer slecht HD films kan afspelen zoals je ook al aangeeft. Ik las wel dat ze druk bezig zijn om XMBC hardware ondersteuning te geven zodat hij naar verwachting wel 1080 content kan afspelen. Tot die tijd heb ik mijn Xtreamer maar weer uit de kast gehaald

Ik ga in ieder geval je tip proberen om Mediahouse te installeren, bedankt hiervoor.

Edit:

Ik heb je tip geprobeerd, grote nadeel is dat MX player geen video_ts map kan afspelen. Voor mij dus nog geen vervanger voor mijn 4 jaar oude Xtreamer :-)

[Reactie gewijzigd door George99 op 21 juli 2013 10:33]

Ik heb ook interesse in dit apparaatje. Het voornaamste doel zou voor mij XBMC zijn maar die werkt kennelijk niet met hardware decodering. Heb je XAF versie van xbmchub wel eens geprobeerd van deze site? Deze gebruikt MX player om af te spelen en dan is hardwarematige decodering wellicht wel mogelijk. http://www.xbmcandroid.com/
Bedankt voor je review en je tip m.b.t. media house. Ga ik proberen.

Heb dit apparaatje ook gekocht. Geweldige form factor en usability, maar de XBMC viel mij helaas ook tegen. Eens kijken hoe dat media house werkt als alternatief tot de officiele XBMC 13 er is. Ben namelijk toch wel een enorme fan...

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 10 september 2013 09:27]

Ik ben er achter gekomen, niet geheel onbelangrijk, dat er geen HD audio passtrough mogelijkheid is.
Wat bedoel je precies?
Als je een exacte uitleg geeft, kan ik het meenemen in de review
Standaard gaat de Minix Neo X5 je audio downmixen. Wanneer je een film kijkt met DTS-HD (MA) audio word dit teruggemixt naar 2 kanalen.

Veel audiospelers kennen een passthrough functie, dit houd in dat je audio eigenlijk "untouched" naar je receiver word gebracht en deze het naar de juiste audio uitgangen brengt. (Het zelfde doet Minix Neo X5 ook voor Dolby Digital en DTS).
Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van een Minix Neo X5. Ik hou wel van een beetje puzzelen maar vind het ook fijn als het gewoon werkt! Beetje zitten prutsen om XBMC goed te krijgen, uiteindelijk gebruikte ik versie 13.9 Alpha. Perfect draaide het nog niet dus was het wachten op de definitieve versie 13 Gotham. Maar wat deed Minix afgelopen week? Die bracht een eigen versie van XBMC uit, heel slim en bovendien goed uitgedokterd speciaal voor de Minix boxjes. Na een beetje puzzelen nu een perfect draaiende Minix Neo X5! Bedienen doe ik niet met een flymouse of wat ook, maar met een bluetooth muis en toetsenbord of met mijn Smartphone (Galaxy S4) met de ene app bedien je de Minix en met een andere kan je ook alleen XBMC bedienen. Werkt prima! Streamen over het netwerk (bedraad) van Blu-Ray 1080p films doet hij vloeiend nu. Tot zover mijn bevindingen voorlopig in een week spelen met de Minix Neo X5.
Heb dit gelijk ook geprobeerd, helaas krijg ik Icefilms hier niet op aan de praat...
We gaan weer even verder vogelen!
Het kan zijn dat je misschien een verkeerd bestandje van Icefilms hebt? Het lukte eerst bij mij ook niet. Probeer meerdere keren te installeren.
Ja, heb het via een andere weg ge´nstalleerd en werkt prima nu! Bedankt voor de tip.
nou..... ik heb hem nu ongeveer een 4 maand. Wat een verschrikkelijk F...... ding. Allereerst..

voordat minix met een eigen XBMC kwam had ook ik inderdaad last van het stotteren bij 720 en 1080 films. Sinds de update draait dat in ieder geval wel lekker tot op heden. Ik heb in de woonkamer een HTPC staan en de minix in de slaapkamer. Ik heb daarom een mySQL database aangemaakt zodat de library gedeeld word. Wat je dan wel moet weten is dat je de library moet aanmaken op de minix en niet op je HTPC. Doe je het andersom dan leest de minix het gewoon NIET (fout in android/xbmc).

Voor de update had ik frodo 12.2 van xbmc.org draaien. Live tv deed het daar perfect maar films en tv shows niet. Nu heb ik de speciale minix xbmc draaien en is het precies andersom. Films en TV Shows draaien perfect. Bij live tv crasht die elke keer.

Kortom ik ben nu op en af 4 maanden!!!!! bezig om dit android apparaatje aan de gang te krijgen en heb er mijn buik vol van. eigenlijk had ik moeten kiezen voor de Gigabyte Brix....

Nooit meer dit.