Specificaties 2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson C902 Zwart Review

Mitch 21 augustus 2008, 4.607 views

Sony Ericsson C902 Zwart

Pluspunten

• Menu-structuur
  • Bellen
  • SMS-en
  • Goede camera

Minpunten

• Accuduur bij 3G
  • Lader aansluiting (geen mini-usb)

Algemene beoordeling

Na een jaar een Windows Mobile toestel te hebben gebruikt, wilde ik toch terug naar een wat simpeler telefoon. De functies die ik wel belangrijk vond zijn bellen, SMS, en een redelijke camera.
En dat is waar deze telefoon precies aan voldoet.

Bellen doet ie prima via 3G en GSM-netwerken. SMS-en is een waar genot (T9 die zelfs het volgende woord probeert te voorspellen !!) en de camera is alleszins redelijk te noemen voor een telefoon-camera.

Daarnaast is de telefoon gewoon goed te bedienen. Menustructuur is simpel en duidelijk (behalve het agenda kopje is wat vreemd). Touchscreen toetsen voor camerabediening zijn handig, maar gaan nog wel een per ongelijk aan als het niet moet.

Ik ben heel tevreden met deze telefoon, omdat hij simpel en intuitief werkt, en gewoon doet wat hij moet doen.

Featureset
Standaard zit een koptelefoon en een cd met een draak van een programma bijgeleverd (net zoiets als de nokia software, hopelijk wil deze niet ook elke week updaten.
Voordeel is dat je op de connector voor de headset een gewone koptelefoonplug kan pluggen, dus je eigen oortjes kan gebruiken :)
Ik heb er zelf gelijk een bluetooth headset bijgehaald en dat werkt prima.

Bereik
Bereik is prima met deze telefoon. Zelf woon ik in Zeeland en daar is niet overal 3G dekking. Maar heb nog nergens geen bereik gehad.

Accuduur
Na wat weken gebruik kan ik hier toch niet echt positief over zijn. Met normale GSM netwerken houdt ie het bij mij zo'n 3 tot 4 dagen uit, maar als er 3G netwerken zijn houdt het na één dag wel op.

Design
Is erg persoonlijk, maar ik vind het een hele mooie telefoon, lekker dun maar voldoende groot om fatsoenlijk vast te houden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Telefoon is tot nu toe één keer vastgelopen, en dat was tijden een JAVA game.
Verder maakt hij een erg stabiele indruk, geen haperingen in menu's en dergelijke.

Tsja, ik heb hem bij een abbo gekregen, maar zou anders nooit in één keer zo'n bedrag betalen voor een telefoon. Dus nu betaal ik hem gespreid. Als deze telefoon onder de ¤250 zakt zou ik er zeker over nadenken om hem los aan te schaffen.

Updaten
De firmware is via de computer te updaten (telefoon booten met de "C" ingedruk en hij gaat in flash mode). Hierbij ben je dus ALLES van je telefoon kwijt, alleen de info op je sim en geheugenkaart blijft bewaard. Dat is toch lastig omdat er met 160Mb geheugen toch al snel wat op je telefoon blijft staan wat je vergeet :(
Groot pluspunt is het SyncML gebeuren, hiermee kun je via een webdienst (ik heb gratis "mobical" gebruikt) je telefoonboek e.d. backuppen en bewerken. Dit heeft me de eerste keer firmware updaten gered !

edit 6 aug.: wat uitgebreid
edit: 21 aug.: updaten toegevoegd

Heb jij ook een Sony Ericsson C902 Zwart?

een beejte karige review. Maybe wat plaatjes, iets over de accuduur, meegeleverde extras softwarematige extras etc.?
MIsschien kun je ook wat vertellen over de resultaten die je behaald hebt met de camera. Er zit notabene een 5MP lens in. Ik heb zelf een N82 en was echt blij verrast met de foto's die dit dingetje schiet, hoewel het niet op kan tegen een losse camera. Ik had dezelfde beweegredenen om te kiezen voor een wat simpelere telefoon nadat ik windows mobile had gebruikt.

Maar je beoordeelt deze telefoon op eigenschappen die eigenlijk heel normaal zijn bij de meeste telefoons die op dit moment op de markt zijn. Bellen en sms-en als positieve eigenschappen, ja hallo...

[Reactie gewijzigd door Meekel op 1 augustus 2008 09:51]

nou ik weet wel zeker dat er geen 5MP lens in zit.
Een 5 MP sensor ja, maar dat zijn alleen maar marketing praatjes natuurlijk.
Leuk voor festivals en auto-ongelukken (voor de verzekering), maar als ik echt iets wil bewaren dan pak ik een digicam.
Waarom is de lader aansluiting een minpunt?

Ik vind de fastport aansluiting erg gemakkelijk, je weet dan zeker dat je SE accesoires compatibel zijn met andere SE telefoons.

Ik heb namelijk al 4 SE telefoons gehad, en alle accesoires zijn nog steeds te gebruiken.

Ook is het een erg stevige aansluiting die niet snel kapot gaat.
Tsja, ik hou meer van een standaard aansluiting zoals mini-usb, zodat ik niet iedere keer mijn oplader hoef mee te sjouwen als ik een paar dagen wegga.
Stevig is ie zeker, in het begin zelfs wat té stevig, ik dacht dat ik de boel stuk zou maken bij het verwijderen van de lader.
als het nog hetzelfde is als 6 jaar geleden moet je de lader er niet recht uit trekken, maar "knakken", dan plopt ie er zo uit.
beter systeem iig als de pop poort van nokia, die zijn veel minder stevig. hoewel nokia nu ook over is op mini usb

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 22 augustus 2008 09:21]

Ik heb de telefoon ook, maar ik heb al vaker gehad dat hij vastliep, tijdens het versturen van een smsje, of mp3's luisteren wil hij wel eens haperen en het menu niet goed reageren. Dat vind ik wel balen. Ook lijkt het alsof hij soms wat traag reageerd.
Heb jij dat niet gehad?
Voor de rest ik vind het een hele fijne telefoon, licht en compact. tegenover de N82 is hij een stuk dunner en minder log. Hij maakt wel wat mindere foto's tegenover de N82 vind ik. Maar voor huis tuin en feestmateriaal is hij goed genoeg.
nee ik heb geen vastlopers meegemaakt, heb je de laatste firmware op de telefoon staan ? Zeker sinds de laatste update (11 aug ofzo?) lijkt alles net iets sneller te werken.
Zo dat is de laatste keer dat ik een review schrijf voor tweakers, blijbaar wordt het niet gewaardeerd te zien aan de sterren :(
Achjoh niets van aantrekken. Je helpt er altijd mensen mee. Ik vind het altijd érg handig als ik de ervaringen van tweakers kan lezen. Hierdoor heb ik ook 2 dagen terug een review geschreven over mijn nieuwe telefoon.
Je werk wordt gewaardeerd :)
AFAIK kan je met de Sony Ericsson software gewoon backups maken, en volgens mij staat het er zelfs bij de updater zelf dat je eerst een backup hoort te maken, omdat je anders alles op het intern geheugen kwijtaakt.
Staat het niet in de software zelf, dan stond het volgends mij in de handleiding.
Heb deze telefoon ook en gisteren even geupdate. Je wordt doodgegooid met waarschuwingen dat alle data van de gsm verdwijnt bij een firmware update. Paar keer op akkoord klikken en hij wordt geflashed.