WD Red WD30EFRX, 3TB Review

Mantaray 17 juli 2013, 27.426 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Pluspunten

• Grote opslag
  • Zogenaamd speciaal voor NAS applicaties

Minpunten

• Betrouwbaarheid heeft 2 deuken opgelopen en het bewijs zit hem in de toekomst.
  • Prijs, duurder waarvoor, misschien toch maar gewoon green nemen?

Dit is geen review maar een WAARSCHUWING en onderbouwing voor slechte cijfers. Iedereen kan 10'en of nullen uitdelen maar dan wel onderbouwd!

Twee disks van deze gekocht voor in een Synology DS412+

Eerst beide gecontroleerd met een usb adapter > ok
Na installatie/initialisatie van de NAS ging er een dood.
Melding van de NAS dat deze niet goed was.
Werd niet meer herkend in de bios of waar dan ook.
Voor een specifieke NAS drive vindt ik dat ongeveer het allerslechtste wat je kan hebben. Je betaald meer voor zogenaamde betrouwbaarheid maar binnen een half uur gebruik kapt hij ermee. Word er niet meer getest in fabrieken?

Inmiddels een vervanger gehad en deze is 2 graden warmer dan de andere originele (is ook andere productie), wat er aan de hand is verteld western digital niet...

update: 4-aug-2013
De vervangings harddisk geeft het nu ook op. Alleen op een andere manier. Volume is degraded... Not initialized. Maar herstelbaar. >> Na herstel 8uur.... Alles ok >> disk1 en 2 omgewisseld om uit te sluiten of het probleem in de Nas zit ALS het weer gebeurd.
10 uur later exact dezelfde harddisk wordt not initialized. De harddisk kapt er mee maar blijft herkenbaar maar is dus niet betrouwbaar. SMART geeft geen problemen aan, het lijkt erop dat de harddisk gewoon stopt tijdens idle/wake-up...
De originele harddisk blijft vooralsnog doorgaan.
Morgen gaat de 2e harddisk terug na 230 uur gedraaid te hebben.

OFFTOPIC: Laat dit is een les zijn voor mensen die hieronder hebben gereageerd, lekker slim doen zonder ervaring of notie. Vanuit mijn werk ken ik deze situaties en ze gaan vaker dan ik wil in de mist... Ook wonderbaarlijk dat beetweters +punten krijgen en klokkenluiders vervelende klagers zijn...

Update: 7-Aug-2013
-New replacement HD installed/initialized. Parity check ok. SMART ok, temps now both the same 31 degrees...

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

al 6 maanden 4 van deze schijven in gebruik in een raidz1-0 volume (met een opensolaris cloon, omnios).

De schijven draaien goed, geen probleem.

# cfgadm -s "select=type(disk),cols=info"
Information
Mod: WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WCC1T0259917
Mod: WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WCC1T0233348
Mod: WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WCC1T0239877
Mod: WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WCC1T0274013

Wat heb ik een mazzel :-)
ZFS rules :P

ik heb nu een setje qnap systems..en erger me dood dat een oud model geen image ondersteund boven een bepaald formaat.. Misschien dat mijn volgende storage oplossing volledig op FreeNas draait heerlijk op ZFS...
En meerdere pools maken van verschillende formaat disken...
Moet dan wel een dikke tower zijn met giga veel ruimte voor disken hahaha _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
bijna een jaar later, nog steeds dezelfde schijven :-)
Hoe doen ze het tegenwoordig? Ben wel benieuwd.
Geen problemen meer met de wd reds gehad.
Inmiddels het systeem aangevuld met een 6tb hgst nas disk
Die draai goed met wel wat meer geluidsproductie...
nog steeds in de pool, niks aan de hand ;-)
Ik waag mij toch maar aan een berichtje met de kans om geheel afgeschoten te worden, als ik zo alles wat voorbij gekomen is, mag geloven. Vind dit namelijk een vreemd conversatieklimaat.

Maar goed, mijn vraag aan Mantaray; Zijn sinds 7/8/2013 na het plaatsen van de laatste vervanging de problemen over? Draaien er nu 2 Reds wel zoals het hoort?

Daar ben ik nl wel benieuwd naar. Wil zelf een nieuwe NAS gaan bouwen maar daarin de 4TB versie gaan proberen.
Correct alles draait, 2 western digitals van 3TB.
Alles draait inmiddels ongeveer 1000 uur(zal moeten checken voor de werkelijke draai tijd)

Persoonlijk zou ik de 4TB niet aandurven, vanwege het risico van de nieuwe generatie modellen...

Suc6
Dank voor je snelle reactie.

Ik kan nog even over de 4TB of 3TB gaan nadenken, want ik wil het mogelijk in de DS414 gaan bouwen en die moet nog in de winkel komen. Paar weekjes wachten.
Top dat je na een tijdje gebruik je feedback blijft delen! Ben blij te lezen dat je schijven nu wel naar behoren draaien, ze staan namelijk ook op mijn wenslijst samen met de nieuwe Synology 214play eind oktober :9~
Heren, heren,

Wat ik mij afvraag uit welke batch(es) deze falen de disks komen.

Er zijn verhalen van "werkt prima, nooit problemen" vs "troep, na plaatsen of <230u overleiden ze" (even gebagitaliseerd)

Dat er uitval is, dat is "normaal" bij een productie. Ik ben alleen benieuwd waarom de ene persoon geen problemen heeft en de andere (twee) alleen maar.

Zouden jullie zoals Oxtan, jullie SN+PN kunnen noemen, laat 1 of 2 cijfers weg aan het einde... (alu hoedje op).
Maar dat geeft iig meer informatie over de batches en mogelijke herkomst.

my 2 cents.

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 28 september 2013 11:03]

1st type:
1409 hours WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WMC1T3192507
de HD die gecrashed was, was waarschijnlijk van dezelfde serie

2nd type:
unknown deze HD was onbetrouwbaar en had een hogere temp

3rd type:
1155 hours WDC WD30EFRX-68AX9N0 FRev: 80.00A80 SN: WD-WCC1T1298593
Ziet er niet echt uit als een "maandag ochtend batch" gebasseerd op de serie nummers.
1409 en 1155 uur is inderdaad te weinig (resp. 54 en 48 dagen). Ook onder hogere omgevings temperaturen zouden de disks het langer moeten volhouden.
De bovenstaande typen zijn die er nu inzitten. Degene die crashten heb ik niet meer.
Kan ik de type nrs niet van terughalen.
Dus 1ste type heeft het 10 uur volgehouden. Crashed....
Het 2e type heeft het 250 uur volgehouden. Volume integrity fail... + altijd 2 graden warmer dan de andere hd.
3e type doet het netjes...

De nas heb ik ook op een timeschedule staan, vandaar de lage gebruikstijden...

[Reactie gewijzigd door Mantaray op 6 november 2013 07:49]

Ik moet zeggen dat ik niet veel vertrouwen heb in deze schijf. Ik heb in oktober 2012 vier van deze schijven gekocht tezamen met een Synology DS412+.

Twee schijven waren DoA en zijn direct omgeruild. Tussentijds heeft er nog eent het begeven en nu is er na twee jaar wr een schijf stuk (14.913 uur gedraaid).

Ik kan me niet voorstellen dat ik slechts 'pech' heb.
Inderdaad

Ik heb hier en daar gelezen dat deze schijven vergelijkbare problemen geven in zowel QNAP als Synology NAS systemen.

Als 2 concurrerende bedrijven met hetzelfde merk HD problemen hebben dan vertrouw ik het ook niet...

Ik zit nu enorm te twijfelen om een 4TB RED erbij te zetten of gewoon een 4TB Green wat goedkoper is en bijna nooit een melding van failure's krijgt.
Misschien is dat time-out verschil tussen de Greens en Reds essentieel voor het goed blijven functioneren??
Ik wil m'n 2x 1Gb WD's in m'n NAS vervangen door deze 3Gb's (eerst 1 vervangen, wachten tot alles in sync is en dan de ander), maar dit is toch wel schrikken (en waarschijnlijk ook jouw bedoeling).

Ik kon mij nog herinneren dat begin dit jaar Hitachi als betrouwbaarste harddisk uit een test kwam: nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Even verder gekeken en zie dat Hitachi inmiddels, onder de naam HGST, ook al bij WD hoort. Zo wordt de markt wel erg klein!

Ik weet ook niet of een 2-bay Synology NAS het leuk vind als er 2 verschillende merken in zitten. Theoretisch zou dat natuurlijk allemaal gewoon moeten werken, maar ..?
Ik weet niet of je en welke Raid config je gebruikt?
Maar zolang je geen raid 0/2/3/4/5/6.. of JBOD gebruikt zijn mijns inziens er geen problemen om verschillende merken te gebruiken. Maar combineer wel met dezelfde prestaties... Anders zal 1 disk de andere terug kunnen houden (weakest link)

Theoretisch gezien zou je in Raid 1(mirror) misschien zelfs beter verschillende merken kunnen hebben. (fabrieksfout 1 zal andere merk waarschijnlijk geen last van hebben :+ )
Echte redundante systemen(space/aviation/military) gebruiken juist verschillende leveranciers.
hardeschijven crashen of in de eerste dag of een lange tijd niet (zolang er geen gekkigheid mee uitgehaald wordt). En het kan zijn dat ze voor een andere serie net wat andere materialen gebruikt hebben.

Daarnaast is iedere hardeschijf afzonderlijk testen gigantisch duur en tijdrovend. Ze testen uit een batch een paar harddrives om op productie fouten te testen, dat jij net de loterij hebt gewonnen met een foutief exemplaar (hetzij door productie, hetzij door transport etc) is jammer, maar niet meer dan dat.

Even inhoudelijk, is dit geen goede review, het is kort en eigenlijk alleen maar afkraken naar de service, en niks zinnigs over de schijf zelf.

[Reactie gewijzigd door DutchMuffin90 op 17 juli 2013 10:42]

Ik ben aan het kijken voor vervanging van mijn 2tb disken met 5 van deze disken.
En ik waardeer zijn review/ comment wel :P

Als klant heb je het recht je gebruikers ervaring te delen met anderen. 8-)
Alleen goed weer praat daar hebben we niks aan... |:(
Kijk maar eens naar de wel bekkende winkelketen coolblue die weren enig vorm van kritiek op hun site.
De reviews daar lezen als een soort van oneindig lange reclame orgie alles is mooi en perfect.
En de nadelen? dat zijn nadelen die iemand zou noemen tijdens een sollicitatie gesprek..

Kortom dank voor kritische bericht. En dat de service goed is..Lijkt mij vanzelf sprekend als ik voor een paar honderd euro's aan hardware koop dat gemaakt is voor een nas en er na een paar uur mee kapt !!
Vraagje. Heb je de schijven in een winkel gekocht of op laten sturen? Indien het laatste. Hoe waren de schijven verpakt? In minimaal rondom 5cm schuim of ander schokdempend materiaal zoals de fabrikanten gewoonlijk voorschrijven voor het verzenden van RMA schijven (anders behouden ze het recht voor die schijven te weigeren) of in een andere speciale HD verzendverpakking of in een bubbeltjesenvelop of zoiets?
Uit de winkel gekocht, niet opgestuurd.

Hoe het intern transport gebeurd? Daar kan ik niets over zeggen.
Ik kreeg het in bubbel plastic en antistatisch verpakt.

Zal ik nooit achter kunnen komen.
Bedantk voor de review, wat ik vreemd vindt is dat hij in totaal nog 3 sterren heeft als ik zoveel problemen met een type heb dan had hij 1 ster gekregen.
nu als je bij reviews kijkt en overal meer als 3 sterren heeft lijkt het een goede hardeschijf
Ja ik geef nog steeds een goede waardering want gemiddeld gesproken vindt ik ze goed...

Laag verbruik, hele stille harddisks, prijs vindt ik ook wel redelijk alleen de betrouwbaarheid is onder curatele.
Door de relatief kleine hoeveelheid die door mijn handen heen is gegaan kan ik niet zeggen dat ze echt slecht zijn. Dus daarom heb ik ze nog steeds en ben ik inmiddels aan het overwegen om er weer 1 bij te kopen.

Goh jij bent een van de weinigen die het opvalt dat ik deze harddisks geeneens een slecht cijfer geeft :)
Mantaray, ik ben van plan ook 2 van deze disken te kopen.
Ben je in staat om iets te roepen over de huidige stand van zaken over de disken die je in bezit hebt.

PS: ik waardeer je eerlijke mening :-)
Ze draaien nu al lange tijd goed.

Geen problemen meer sinds de laatste vervangings actie in 2013.
Heb nu mijn oude 1 TB greens erbij geplugd vanwege licht ruimtegebrek en die geven geen problemen(ondanks een leeftijd van ongeveer 4 jaar).

Huidige config
2x 3TB reds in mirror
2x 1TB greens in stand alone

Heb nog geen enkel maandrapport van Synology gekregen met fouten...
Deze disken zijn uitstekend. Denk dat ik wel uit ervaring mag spreken.

We hebben ongeveer 12 QNAPs bij ons op het werk waarvan er minsten 8 uitgerust zijn met de WD REDs. De QNAPs met disk ruimte voor 4, 8 en 12 bays. Zo`n beetje bij elkaar opgeteld 60+ WD REDs. Gebruikt voor archivering en het maken van Backups (waarvan een replica aanwezig is)

Uiteraard hebben we er ook wat op voorraad liggen. Want met zo`n hoeveelheid kan het wel eens zijn dat er 1 kapot gaat. Maar tot nu toe nog steeds geen uitval? (klop klop) Condities zijn ook goed we hebben een data centrum waar de tempratuur constant is.

Dus na 4 disken kan je al zeggen dat deze slecht zijn? Vind ik knap. Het is gewoon domme pech.

WD raad aan tot max 5 disken per NAS met de REDs, maar dat doen ze puur uit het feit dat anders de Se en de Re minder gekocht worden (denk ik). in een unit met 8 en 12 werken ze ook prima en worden ondersteund.
Natuurlijk vind ik het slecht.

Maar hoe je het ook wend of keert, hiervoor moeten mensen gewaarschuwd worden.

Ik heb schijf nr 4 nu ontvangen en volume repair is nu bezig...

Maar als deze ook failed... Dan ga ik toch serieus twijfelen over dit model.
Begin eerder serieus te twijfelen over de behuizing/controller waar je ze in stopt. Heb je daar weleens aan gedacht?

Dat ding is nml. ook niet perfect: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=83&t=69590

Betrouwbaarheids issue's: http://www.amazon.com/Syn...ached-DS412/dp/B007JLE84C

Ook deze dingen worden kapot geleverd: http://www.newegg.com/Pro...rue&Page=4#scrollFullInfo

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 januari 2014 15:27]

Aangezien de huidige harddisks nu al 5 maanden draaien zonder problemen in dezelfde Nas, is deze stelling ongeldig.

Het probleem waren dus echt de harddisks, niet iets anders.
Daar doel ik niet op. Doel op het feit dat niets perfect is, ook niet bij Seagate, Toshiba, Samsung etc.etc.etc.
Dit is een product review over WD reds, wil je je mening kwijt over andere onderdelen dan is hier het FORUM voor!
Ik gok dat je ze allemaal van dezelfde leverancier hebt. Als al jouw schijven flink falen en dezelfde schijven van andere leveranciers niet heb je misschien een slechte leverancier.

Bijvoorbeeld een die;
- Niet voorzichtig met zn voorraad omgaat (personeel wat dozen smijt)
- Je vrolijk refurbished disks/bad disks van andere klanten opstuurd.

Of misschien heb je wel een bezorger die een hekel aan je hond heeft en je pakketjes hardhandig aflevert. Of is je stroomnet niet stabiel en kan sommige hardware daar slecht tegen.

Moraal van dit verhaal; er zijn nog wel meer factoren die een 'identieke' harddisk bij jou steeds kunnen laten falen.
Wel erg kortzichtig om naar slechts 32 te nemen uit een populatie van miljoenen, zo niet miljarden... En eerder hetzelfde doen op een populatie van 8. Tja niet iedereen snapt het kennelijk.
kan ook niet lezen zeker

Zie quote waarop jij zo wijs antwoorde:
'Ik ga uit van mijn ervaringen en als ik die 60 van jouw + 4 van mij nemen als baseline, waarvan 2 failen. Dan hebben we het over 1:32 wat ik bizar slecht zou vinden. Natuurlijk geloof ik niet dat het zo slecht is, anders had ik mijn geld teruggeeist.'

Hiermee geef ik dus aan dat het onzinnig is om met dit soort kleine aantallen te gaan schermen... Duidelijk?

[Reactie gewijzigd door Mantaray op 9 september 2013 12:06]

Ik heb twee van deze schijven gekocht voor mijn DS213+. Ik heb ze gekocht afgelopen december. De eerste schijf is op 15 juli vastgelopen en teruggestuurd naar de fabrikant via Zercom. Helaas weet ik dus niet waar deze nu is.

De tweede schijf is afgelopen maandag overleden.

Lekkere betrouwbaarheid dus. Valt mij ontzettend tegen van een schijf die specifiek geschikt is voor NAS-gebruik