Conceptronic PCI Express Card SATA 600 Review

Tsurany 17 juli 2013, 2.691 views

Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Pluspunten

• Standaard ondersteund in ESXi
  • Standaard ondersteund in Windows/FreeBSD/Linux
  • Zowel e-SATA als SATA aansluitingen

Minpunten

• E-SATA en SATA kunnen niet tegelijk gebruikt worden

Drivers en ondersteuning Score: 4
Even vooraf, dit stuk tekst is niet bedoelt als product review. Het is puur om aan te geven hoe dit product werkt met ESXi voor mensen die naar deze ervaringen op zoek zijn. Ik heb geen benchmarks gedraaid maar dit lijkt me ook vrij overbodig. We weten de doorvoersnelheid van PCI-E en die zit ver boven de snelheid van de individuele schijven die je er aan zou hangen.

In verband met het creŽren van extra SATA aansluitingen in mijn ESXi server was ik op zoek naar een extra SATA controller die standaard door ESXi ondersteund werd en die ik via passthrough kon doorgeven naar een FreeBSD virtuele machine. Ik had hiervoor namelijk een RocketRAID 620 gebruikt en hier zat een Marvell chipset op waar ESXi niks mee kon. Zelfs passthrough was geen mogelijkheid, iets wat ik in combinatie met FreeBSD wel wilde aangezien ZFS eigenlijk enkel fatsoenlijk werkt met passthrough.

Op deze Conceptronics kaart zit een ASMedia chipset, de ASM1061. Deze werkt out of the box met ESXi en was in mijn situatie dezelfde chipset als op mijn moederbord zit voor de twee extra SATA aansluitingen.

Het aansluiten van deze kaart is vrij simpel, je steekt hem in een PCI-E slot en je bent klaar. Je kan ook de bracket er af schroeven en vervangen voor een low profile variant indien dit beter past. Deze wordt ook standaard meegeleverd.

Vervolgens is het in ESXi een kwestie van passthrough inschakelen voor deze PCI-E controller. Na een reboot kan je hem direct aan een virtuele machine geven en zodra je deze op start ziet hij keurig de nieuwe controller. Dit werkt dus perfect.

Heb jij ook een Conceptronic PCI Express Card SATA 600?

+2 van mij omdat het kort en duidelijk om geschreven is en ik dit soort nerdy meuk mis op Tweakers.

uit nieuwsgierigheid, waarom niet interne disks gebruiken? SAS bijvoorbeeld ?
Ik gebruik interne disks, ik gebruik de interne SATA poorten en niet de E-SATA poorten.

Ik had al een verouderd Windows Server 2008 R2 systeem staan met 4x1TB en 2x1.5TB aan harde schijven. Het plan was simpelweg het vervangen van het moederbord, processor en geheugen zodat het systeem ESXi compatibel was en ik daarbij direct een snelheidswinst kreeg.
Ik wilde niet te veel uitgeven dus ik had een moederbord gekozen waarbij ik alle 8 SATA poorten kon doorgeven aan een ZFS VM. In dit geval zou ik dus 2x1.5TB erbij kopen en dan alle 8 de harde schijven doorsturen naar de VM.

Pas tijdens het bouwen kwam ik er achter dat ik nog een extra 1TB hardeschijf had waarvan ik het bestaan vergeten was. Ik had dus in feite slechts een enkele SATA poort nodig en dan was het aanschaffen van dit kaartje de goedkoopste oplossing om dat werkend te krijgen.
Ah zo! Top oplossing dan idd ^^
Dat is net waar ik naar op zoek ben! Informatie of deze al dan niet met ESXi 5.0 U3 doorlust :-). Perfect!
Wat ESXi versie heb je? I heb een plan deze card met 5.5 in passthrough mode te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door sl0n op 12 augustus 2014 16:25]

Getest met ESXi 5.1, met de nieuwste versie niet getest omdat daar wat veranderingen in zaten die niet helemaal lekker zouden werken met het moederbord. Weet niet meer exact wat er mis zou gaan.