Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226CW Zwart Review

Tarabass 31 juli 2008, laatste update op 31 juli 2008, 1.427 views

Samsung Syncmaster 226CW Zwart

Pluspunten

• Vormgeving

Minpunten

• Trekt veel stof aan
  • Kap achterop amateuristisch
  • Veel stickers (ik haat stickers)
  • Zeer slechte kwaliteit, beide schermen inmiddels retour

Algemene beoordeling

Featureset
Niet echt naar gekeken, maar alles wat je nodig hebt zit er in. Wel vind ik de knopjes wat onhandig. De 'enter-knop' had in mijn logica een 'exit-knop' moeten zijn, zodat de 'menu-knop' mij in het menu had kunnen laten gaan welke mij nu terug naar het menu of zelfs uit het menu gooit. Dit is even wennen, maar veel zal ik toch niet in die menuutjes zitten.

Kleurweergave

Contrast en helderheid

Ghosting
Ik heb geen ghosting gezien. Ik heb wat spelletjes gespeeld zoals CoD4 en GRID en dat was erg goed te doen. Ghosting is mij niet opgevallen.

Pixeldefecten
Helaas heeft mijn rechter scherm vanuit de doos een groen puntje links boven in de hoek. Ik zit te twijfelen of ik hier mee terug ga, maar wil eerst proberen of het me stoort. Het valt namelijk bijna niet op, dus het zou een principekwestie worden.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouw en afwerking zijn niet speciaal te noemen. Het is gewoon zoals je mag verwachten van een A-merk. Ik lees in reviews veel dat de voet wat onstabiel is, maar vind dit erg meevallen. Wel vind ik de kap achterop, om je kabels weg te werken, wat onpraktisch. Deze klikt niet vast maar wordt op vier punten in gaten gedrukt. Hierdoor sluit hij niet perfect, maar gelukkig zit dat aan de achterkant.

Vormgeving
Dit is het eerste waar je naar kijkt. Een scherm kan nog zo goed zijn, maar de eerste indruk is het uiterlijk. En het zal dus niet verbazen dat ik deze schermen erg mooi vind. Geen glossy scherm, wel een glossy rand. Wat ze erg veel stijl geven. Ook is de voet voorzien van een glimmende rand wat het geheel mooi afmaakt. De strakke grijze rand onderin het scherm ziet er erg mooi ut, en de knop is daarin erg mooi weggewerkt. En omdat ik er twee heb, geeft dit een mooi, strak en modern uiterlijk waarbij de grijze balk mooi doorloopt. Ik vind ze echt erg mooi en een verademing voor mijn werkomgeving.

[EDIT]
Beide beeldschermen gaan morgen terug naar azerty. Nadat de ene bij aankomst al een dode pixel had, is vandaag de andere er mee op gehouden in de vorm dat het lijkt alsof hij op 8bit draait. Echter dat draait hij niet en sommige dingen zoals doorzichtigheid van desktopiconen verklappen dat. Alleen heb je daarbij wel allemaal gekleurd gespikkelde strepen door het beeld en worden grote vlakken met een effen kleur gespikkeld weergegeven. Bij het opstarten is 'de zon' links boven in het scherm niet meer dan een bal met spikkels. Ook werd het beeldscherm gloeiend heet.

Dit alles deed zich voor nadat de beeldschermen één keer in screensaver-modus zijn geweest. Natuurlijk heb ik de beeldschermen op de v-kaart omgedraaid en kabels verwisseld om te testen. Ook heb ik de graka-driver opnieuw geïnstalleerd om alles uit te sluiten. Computer opnieuw opgestart, koud en normaal, maar mocht ook niet baten. Twee beeldschermen kopen waarvan één met pixel-problemen en één met beeld-problemen gaat wat ver. Ze aantreffen in een doos met allebei kapot piepschuim is ook al niet netjes, dus ze gaan terug en wil mijn geld terug.

En dat nadat ik lang getwijfeld ben en altijd gezworen heb bij CRT (evenals bij beeldbuis ipv LCD/plasma) voordat ik tot de koop overging. Ook vond ik spellen wel goed draaien, maar de resolutie en snelheid/vloeiendheid bij CRT's is ook velen malen beter. Ik hoop dat mijn 19" EIZO's het nog lang uithouden, en anders ga ik op zoek naar tweedehands. Op mijn werk, evenals hier nu privé, geen goede ervaringen met TFT.

Wat een ramp, en dat bij mijn eerste review :(

• NVIDIA 8600GT 512MB
  • DVI Kabels
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226CW Zwart?

Negatief punt:
Geen schoonmaakdoekje
Nou dan had ik hem toch niet gekozen……….

Zonder gekheid even wat opmerkingen op je review:

Je bezat de top-of-the-bill CRT-schermen, Eizo zo ongeveer het aller beste wat te krijgen was; vond je het dan geen erg groot risico om TN-schermen, i.p.v. S-PVA of S-IPS, aan te schaffen. Deze schermen zijn absoluut superieur aan TN-panelen alleen op het gebied van responstijden blijven ze achter waardoor ze iets minder geschikt zijn voor snelle games.
Ik heb er wel mijn twijfels over of het zwart idd zo zwart is als op jouw CRT’s (tenzij die echt helemaal versleten zijn). Wellicht heb je de dynamische contrast aan staan, maar daar kom je dan wel uiteindelijk van terug, als ik de andere reviews mag geloven….

Je doos is vol stof en het piepschuim is kapot/gescheurd. Daarnaast heeft één scherm een pixeldefect (toevallig uit die doos?). Het heeft er dan alle schijn van dat je een scherm het ontvangen die iemand anders heeft teruggestuurd (vanwege het defect). Als dat zo is, is dat wel een erg negatief punt voor Azerty. Echter de goede shopreviews geven Azerty vooralsnog het voordeel van de twijfel……
Heb je overigens een pixelgarantie (bijgekocht)? Als dat zo is en de garantie dekt een zieke pixel dan zou ik hem altijd terugsturen (wie weet hoeveel er nog volgen), als het niet wordt gedekt, heb je gewoon pech gehad, een zieke pixel kan bij ieder merk voorkomen en in alle prijsklassen.
De 'enter-knop' had in mijn logica een 'exit-knop' moeten zijn….
Zullen te veel naar Windows hebben gekeken, die je ook stopt door op start te drukken

Dat het scherm zoveel stof aantrekt heeft twee oorzaken:
Het plastic is in hoogglans uitgevoerd, daardoor zie je alle stof
Het plastic wordt zo zuiver gefabriceerd dat het gemakkelijk statisch op te laden is. Dit zelfde euvel had je vroeger bij de LP. Ik loste dat toentertijd op door mijn LP’s in een speciale vloeistof te “wassen” en door gebruik te maken van een ionenpistool. Tegenwoordig kun je wel spuitbussen kopen met spul dat de statische elektriciteit tegengaat. In ieder geval het stof weg wrijven heeft een averechts effect omdat het dan juist statisch geladen wordt.

/edit
Heb ik in eerste instantie een reacctie geschreven, die door mijn laptop om zeep werd geholpen (Zucht).
Maak ik het antwoord opnieuw (maar nu voor de zekerheid) in Word en post ik de reactie..... blijkt plots de review helemaal gewijzigd (2 x zucht).
Vanwege de moeite laat ik mijn reactie toch maar staan, temeer omdat er m.i. toch wel een paar nuttige dingen in staan.

Om de schermen nu terug te sturen omdat er één kapot gaat vind ik wel vreemd. Ik kan me wel voorstellen (maar dat heb ik boven ook al geschreven) dat de kwaliteit te ver achter blijft bij die mooie CRT's. Maar ja dat kon je van te voren op 5 vingers natellen.....

/edit 2
Ik zie nu je beoordelingen boven aan de review. In een aantal kan ik me goed vinden gezien je ervaring, echter er zijn er ook een aantal bij die je of (nog) niet kunt beoordelen of in mijn ogen onredelijk zijn:
prijs: de prijs is en blijft scherp voor een 22" monitor. Dat het een en ander tegenvalt, is geen reden om de prijs als slecht te kwalificeren.
kleurweergave/contrast en helderheid: wat ik uit je review begrijp is dat je nog helemaal niet met de instellingen bezig bent geweest. De meeste schermen zijn out-of-the-box (vreemd genoeg) niet helemaal goed ingesteld. Als ik de reviews van Samsung-schermen lees, dan gedt dat zeker voor Samsung. Echter die foute in-/afstelling maakt de kleuren, contrast en helderheid nog niet desastreus.

N.B. Ik heb zelf US Dell schermen, dus ik praat zeer zeker niet voor mijn eigen parochie..

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 31 juli 2008 03:54]

Over het schoonmaakdoekje, anderen schijnen hem er wel bij te hebben gehad. Tenminste, dat maak ik op uit andere reviews. Vandaar het punt. Maar ik heb het aangepast, want het is inderdaad geen minpunt. Meer omdat ik niet zeker weet of hij er nu bij hoort of niet.

En het was inderdaad een gok TN-schermen te kopen. Omdat ik EIZO's bezat/bezit is dit wel een grote achteruitgang inderdaad. Maar als ik kijk naar wat een S-PVA of S-IPS kost, dan blijkt daar gewoon uit dat ik dat niet kan betalen. Dus dan houdt het snel op. En dat zwart echt zwart was heb ik ook niet gezegd. Ik zei dat het mij meeviel en dat het behoorlijk in de buurt kwam. Gezien de reviews had ik zeg maar erger verwacht. Dat het niet helemaal zwart is, en met dynamisch contrast aan wel zwart lijkt is waar. Dat had ik misschien wat beter uit moeten leggen.

Het scherm dat nu kapot is zat in kapot piepschuim, het scherm met pixeldefect zat in gescheurd piepschuim. Beide dozen hadden hier dus last van, maar alles leek verder in orde. Er was niets gaan schuiven of iets dergelijks, en alles zat in origineel plastic, met originele plakkers. De afhandeling gaan we meemaken helaas. Ik hoop dat azerty niet moeilijk doet en de monitors zonder pardon terugneemt. Pixelgarantie heb ik niet bijgekocht op aanraden van tweakers hier. Dat leek mij ook nutteloos aangezien ze nu nog terug kunnen zonder reden. Dat die reden (voor één scherm) dus pixeldefect is, so be it..

De schermen trekken inderdaad stof aan omdat ze statisch zijn op sommige delen. Dat van die spuitbus is een gouden tip, want dat wist ik niet. Mocht ik in de toekomst ooit nog eens glossy, of statische schermen kopen dan komt er zeker zo'n busje hier te staan. Het ziet er gewoon minder mooi en onverzorgd uit. Geen ramp of zo hoor.

Dat de kwaliteit ver achter zou blijven ten opzichte van mijn CRT's wist ik inderdaad. Vandaar ook de twijfel. Maar soms moet je mee, of wil je wat anders. Ik zit dan ook niet te wachten op dat mijn TV bijvoorbeeld kapot gaat. Dan zou ik bijna verplicht zijn een LCD/plasma te kopen, TV's waar ik echt niet naar kan kijken. Ze worden beter, maar het is nog steeds niet veel.

Out-of-the-box vond ik de afstelling nog wel meevallen. Ik heb er weinig aan hoeven doen op eerste gezicht, wat wel anders is bij sommige LG's die compleet groen lijken te zijn. Maar het is inderdaad een beetje vreemd dat ze ze niet beter afstellen, dat zou voor veel kopers een hoop schelen en de eerste indruk van het scherm verhogen. Ik ben dus wel in de instellingen geweest, vandaar ook het 'enter-knopje' verhaaltje.

Prijs/kwaliteit verhouding was in eerste instantie goed te noemen, alleen neem ik dat begrijpelijkerwijs terug. Als ik twee schermen koop, en één heeft een pixeldefect en de andere kapt er naar een paar uurtjes mee omdat de screensaver heeft aangestaan dan is dat beneden alle peil. Het kan dan wel budget zijn, en het zijn dan geen EIZO's, maar ik heb amper een half uur gespeeld en ze zijn amper een paar uur aan geweest. Ik heb nog net mijn review erop kunnen tikken, mag dat dan genoeg zijn voor die prijs? Dacht het niet. Ook schermen van deze prijsklasse horen het goed en lang te doen. De prijs zou imo alleen af te lezen mogen zijn in kwaliteit van de kleuren/het beeld maar niet aan de levensduur.
De schermen zijn inmiddels terug bij azerty. In de eerste instantie wilde azerty na telefonisch contact de schermen niet terugnemen. Dit omdat het om een defect zou gaan en het een RMA zou zijn. Nu was ik zo braaf om te melden dat beide schermen kapot waren, maar ik eiste dat de koop ontdaan werd op basis van de wet van 'kopen op afstand'. RMA hoefde van mij niet meer, en ze mochten blij zijn dat ik een reden gaf want zonder reden zou ik de koop zo kunnen ontdoen. Na wat heen en weer gepraat waarbij ik hen hun eigen algemene voorwaarden voor moest lezen toch maar besloten die kant op te rijden.

Eenmaal aangekomen werd er helemaal niet moeilijk gedaan. Wel jammer dat ze in de eerste instantie anders probeerde. Dat deden ze nu echter helemaal niet. Na de schermen teruggenomen te hebben boden ze mij hun gemeende excuses aan en vonden het jammer dat het zo gelopen was. Telefonisch was het contact niet echt fijn te noemen, maar face2face wel. Ben blij dat ik van de schermen af ben, en ga weer genieten van mijn CRT's die altijd trouw hun werk hebben gedaan. Zonder ghosting, luie pixels, kleurverschillen, snelheid tekort, grafische rekenkracht verspillen etc. etc.. Het kost wat ruimte, maar die heb ik genoeg ;)

*UPDATE
Ik kreeg net een mailtje van Azerty waarin staat dat de schermen ook daadwerkelijk defect zijn bevonden en dat ik om die rede mijn geld terug krijg. Natuurlijk flauwe kul want ik krijg mijn geld terug op basis van de "wet kopen op afstand". Ook vliegen de RMA-mailtjes mij om de oren, terwijl ik géén RMA heb aangevraagd en ook niet wilde aanmaken. Dat de procedure bij hen vervolgens op basis van RMA gaat is prima, maar val mij daar niet mee lastig. Ach, het zal allemaal wel een standaard zijn maar vind het wel opvallend. Ik hoop in ieder geval dat mijn geld snel op de rekening staat :)

*UPDATE 2
Net de bevestiging gekregen dat mijn schermen vergoed worden. De defecten zijn inderdaad gevonden, zo staat in de mail, en op basis van die defecten krijg ik mijn geld, plus twee keer de verzendkosten, teruggestort op mijn rekening. Dat azerty de boel afhandelt als RMA vind ik wel opmerkelijk, maar kan niet zeggen dat dat me wat boeit. De manier waarop het verder afgehandeld is goed te noemen en ik wil dan ook benadrukken dat azerty geen schuld heeft in deze en dat azerty erg zijn best heeft gedaan de boel correct af te handelen. Hopelijk staat het geld snel op mijn rekening :)

[Reactie gewijzigd door Tarabass op 2 augustus 2008 20:10]

Mag ik je even herinneren dat je hier een review schrijft over een brak product? Dat jouw monitor half naar de gallemiezen is wil nog niet zeggen dat elke 226CW zo is. Dit lijkt me meer een verkapte rant op Azerty, ondanks dat je blij bent dat je geld nu terug is.

Ik vind deze review echt niet representatief voor Samsung.
De review gaat toch echt over twee schermen waarvan één defect aankwam en één defect ging. Dat ik met twee producten de bovenstaande ervaring heb is wel degelijk een review over een product van samsung. Enkel in de reacties heb ik het over Azerty, die mij verder goed behandeld heeft, maar daar werd ook naar gevraagd door één van de reageerders zoals je terug kan lezen.

Zoals jij het ziet is er dus geen één review representatief voor een product, want voor een goede review geldt ook dat niet elke 226CW goed zou zijn. Dat blijkt tenminste wel weer. Kan ook moeilijk peilen wat je nu wilt, want eerst zeggen dat het een review is van een brak samsung-product en vervolgens zeggen dat het niet representatief zou zijn voor samsung komt vreemd op mij over.
Defecten != beeld kwaliteit. Aangezien ze niet naar behorend functioneerden en je gewoon pech hebt gehad kun je er geen objectieve review over schrijven, in ieder geval niet zoals je dat nu hebt gedaan.
??? Wat is dit nu voor een reactie?
ELKE review van mede-tweakers is sowieso een subjectieve. Dit is juist de kracht van deze rubriek. Het subjectieve zit um om te beginnen in het feit dat e.e.a. gebaseerd is op iets wat reeds AANGESCHAFT is. Dit zal veelal gedaan zijn op basis van (zoveel) mogelijke objectieve reviews (T-net en overige sites) en ervaring/reviews van andere GEBRUIKERS.

Tarabass verwoordt in nette stijl zijn/haar ervaringen met dit scherm. Dat er defecten zijn: helaas, maar ik hoop/verwacht dat er ook nog een stukje komt over de afhandeling van e.e.a. Dit zal niet alleen wat zeggen over de leverancier maar ook over de fabrikant.

Ik zie dus uit naar een vervolg van Tarabass!
Dat vervolg zal zeker komen. Het aangepaste stukje is dan ook een stukje dat ik schrijf op mijn laptop nadat ik er net achter was dat het scherm kapot was. Er zat dus aardig wat adrenaline in mijn bloed.

Ik ga er vanuit, gezien de reviews van azerty, dat het helemaal goed komt. Dat ik zonder problemen mijn geld terug krijg. Ik heb alles nog dus ze gaan zo weer in de originele doos, met alles er weer netjes bij. Ben blij dat ik ze niet bij pixmania gekocht heb in ieder geval :P

To be continued
Dat moet je ook nooit doen...als iets misgaat dan ben je aggressief, kortzichting en wil je je ei kwijt. Dat is niet de bedoeling van een review, daar moet je juist aan de hand van een lijstje kenmerken aangeven hoe het in jouw situatie eruit ziet.

Als een scherm kapot gaat, dan is dat wat anders dan slechte beeld kwaliteit...je kan dan hoogstens vragen stellen aan de kwaliteit van de productlijn of de fabrikant ;)

ik weet niet precies wat je bedoelde met kapot piepschuim, maar het is nooti weg te denken dat je met een gerefurbished model opgescheept bent.....
Tja, zoals hierboven al vermeld ga je van een top crt naar een redelijk budget tft, niet zo gek dus.
Sowieso, je zult echt even moeten wennen aan een tft scherm, de eerste week tot 2 weken dat ik met een tft scherm zat kreeg ik echt kriebels om mijn crt weer terug te pakken en die weer neer te zetten.
Het ruimtegebrek e.d. heeft me dat niet laten doen, en ondertussen ben ik erg blij met een plat scherm (ik heb nu de 226BW, die aardige kleuren geeft bij afstelling e.d.) maarja, je zit dan wel in de budgetklasse. Koop wat mij betreft een eizo tft monitor (of 2). Kost een zak duiten, maar dan kun je echt vergelijken.

Maar sowieso, eerst even wennen, ik zou ze ruilen voor 2 anderen o.i.d.
Je moet oppassen met schermen die gloeiend warm worden. Een LCD-scherm bevat zoveel stoffen die brandbaar zijn dat je praktisch een bom op je bureau hebt. Maar waarom je zweert bij CRT begrijp ik niet goed. Eerst en vooral zijn de laatste schermen allemaal digitaaal mbv DVI-kabels. En ten tweede deze 'flikkeren' niet de hele tijd, wat dus beter is dan CRT's want die doen dat wel, maar onzichtbaar voor het oog. Dat zorgt ervoor dat je je ogen vermoeit.
Duidelijk niet lange tijd op CRT's je werk hoeven doen. Ik heb twintig jaar op CRT's gewerkt, en TFT is er nog lang niet. CRT heeft veel betere beeldkwaliteit en geen last van ghosting/responetime etc.. Digitaal heeft nog een lange weg te gaan, ook in de audio (vinyl junkie). Dat veel mensen dat niet zien/horen verbaast mij keer op keer. En die EIZO's flikkeren helemaal niet. Die hebben zo'n hoge frequentie op zeer hoge resolutie, daar wordt je naar van. Spelletjes spelen op minimaal 1600x1200 met een refresh van minimaal 85Hz, geeft een voldoening, zeker als jet het vergelijkt met de moeite die videokaarten hebben met het verwerken van een lagere resolutie op TFT's. En kleuren zijn veel beter/waarheidsgetrouwer. Ik heb dan ook lang getwijfeld over stag te gaan, helaas pakte dat niet zo goed uit. Ben benieuwd hoe mijn avontuur eruit ziet als straks mijn TV dood gaat, en ik in de wondere wereld van LCD/plasma mag stappen..
ik heb geen probleemen met mijn CRT of LCD (heb 1 LCD en 1 CRT in dual screen) ben over bijde zeer tevreden heb mijn acer AL1916 nu ongv 2 jaar en nog geen 1 defect ook geen luie pixel trekt ook geen stof aan of iets gewoon perfect schermpje en men crt is een oude compac presario mv700
Geld inmiddels, zo zag ik, al weer een paar dagen op de rekening. Niets meer dan lof dus voor Azerty. Al blijf ik wel zeggen dat ze hun telefoonmutsen beter in moeten lichten, of anders niet moeten proberen de consument op een verkeerd been te willen zetten. Want zo voelde het. Natuurlijk wordt je weleens gek van klanten, maar pixelgarantie aanbieden terwijl je binnen 7 dagen zonder reden en kosteloos de koop kan ontdoen en vervolgens zegt dat het niet mogelijk is aanspraak te maken op de wet kopen op afstand omdat het om een defect zou gaan (als je dus te goed bent zou je jezelf in de vingers snijden) gaat wat ver. Gelukkig kan ik aardig praten en gooide ik hen met eigen voorwaarden van hun eigen site om de oren en omdat ik het niet helemaal vertrouwde ik in staat was de auto te pakken en erheen te scheuren, maar hoe vaak lukt het azerty wel.

Maar dit doet niet af aan de afhandeling zoals hij gegaan is, en hoort eigenlijk op het forum thuis. Zoals gezegd, hulde voor Azerty. Als ze weer bovenaan staan in de pricewatch dan twijfel ik niet er weer te kopen. Zeker een aanrader!