Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver Review

Isra 9 juni 2009, laatste update op 5 december 2009, 979 views

Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver

Pluspunten

• algemeen kiekjes 'schieten' gebruik
  • groothoek lens
  • 10x optische zoom
  • macro stand

Minpunten

• Geen USB 2.0!
  • Mini USB 'standaard'
  • geleverde software
  • Positie 'statief aansluiting'

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 2
Uitgekozen vanwege de goede reviews, de EISA Award beste product 2007-2008 'Compact Camera' en het Grote zoombereik 28mm breedhoek tot 10x optisch. :) zonder een grote toeter op de borstkast tijdens de trip!

Meegenomen op vakantie naar Kreta en Amerika :*) . tevens nog een verjaardagsfeest mee geschoten.

Het bereik van de breedhoek en de 10x optische zoom is geweldig!
In het vliegtuig toch maar even de beschrijving gelezen, wat ik anders nooit doe.
Dat blijkt toch wel handig te zijn. Je komt achter een heleboel instellingen die je anders niet zo snel vind.
Voorbeelden: de tijd op vakatie oord in stellen, de vakantie dagen instellen, de verschillende AF functies en vooraf ingestelde voorkeuren.

In het schieten van de gewenste plaatjes is de camera prima in gebruik. de 'Snelheid en accuratesse van automatiek' scoort hier prima.

Dan gaan we naar de PC. Daar begint de 'elende'.

Geen standaard USB kabel maar een mini standaard die vrijwel nooit tegen komt. Lekker weer een kabel erbij!

De software is heel 'speels' opgezet dus in geen velden of wegen overeenstemmig met een windows of welke andere 'standaard' dan ook!
Zonder deze software gooit het 'standaard' windows programma de complete volgorde door elkaar op de een of andere manier. (zowel via Camera als Reader)

Door dat er alleen USB van voor de oorlog (1.1) ondersteund wordt gaat het overbrengen van je kiekjes van +/-3MB nou niet echt vlot. (2 dagen schieten (80 foto's en 2 filmpjes) duurt dan al gouw een 20 tot 30minuten!

De filmpjes zijn in .MOV formaat. persoonlijk krijg ik jeuk van Apple producten op een MS pc, maar dat is dan misschien persoonlijk. Ze zijn wel kleiner als een .MPeG filmpje (zoals op mijn oude Canon)

Als ze bij Panasonic nou die gasten van de pc kant een duw de verkeerde richting op geven en een frisse wind over de afdeling laten waaien dan zal ik een en al lof zijn.

Vandaar de 'slecht' bij 'Snelheid en accuratesse van automatiek'

Er valt niet veel uit te breiden dan een statief. De 'connector' voor een statief zit alleen helemaal aan de zijkant. De combinatie met het relatief hoge gewicht en zo'n mooi buigzaam, zelf te vormen statiefje werkt niet zo goed. 1 van de 3 pootjes moet de andere kant ondersteunen anders zakt hij schuin. niet de bedoeling.

Vandaar de 'voldoende' op 'Uitbreidings- mogelijkheden'

Naast het onbegrip op PC gebied is de camera een mooi staaltje vakwerk.
Genoeg instelmogelijkheden voor de Jan Modaal.

Panasonic Lumix DMC-TZ3 zwart

Update Juni 2009: Fotograafje spelen is leuk. De camera is goed maar beperkt.
De Panasonic software op de computer heeft het niet overleeft. Bagger
Gewoon van het kaartje over pompen naar de verhadeschijf.
Het Gorilla mini statief is bij 52 graden in Dead Valley, Utah, USA slapper geworden. :'(
De camera is te zwaar voor het statiefje.
Na orientatie is het de Sony Alpha 330 geworden met SAL18200 lens (18-200mm) en een statief, Velbon luXi M
De Lumix blijft er voorlopig nog wel gewoon bij voor de snelle kiekjes.

• Klein 3 poot buigbaar statiefje (Gorilla)

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver?

Dat filmpje zit wel in een .mov container maar verder is er niets Appeligs aan hoor. Ik zet filmpjes toch altijd om naar mpeg4 (gaat superhandig met StaxRip).
Hoe zijn foto's die bij weinig licht zijn gemaakt?

Panasonic staat bekend om zijn veel te sterke ruisonderdrukking (ik heb zelfs voorbeelden van andere modellen gezien waarbij de foto meer op een waterverfschilderij leek!).

ps. Ik heb zelf een Minolta Z5, dus het kan eigenlijk alleen maar beter...
Ruis is op alle panasonic modellen een probleem.
Dat is met deze niet anders.

Heb zelf ondanks het ruis probleem gewoon de TZ5 besteld.

Ten opzichte van dit nadeel zitten er legio voordelen.
En zeker voor de prijs vind je mijn inziens geen betere deal.
De Panasonic DMC-TZ5 is lekker compact, maar als je dat minder belangrijk vindt dan fotokwaliteit dan zou ik toch voor een Panasonic DMC-FZ8 of een Canon S5 IS gaan.
Een paar tips (cameragebruik volgens tweakers):
- De software -> De gratis software die wordt meegeleverd is leuk voor beginnende computergebruikers. Als Tweaker zal je hier snel ontevreden over zijn. Vergeet dan de CD in de doos en gebruik je eigen software (zoals ook StaxRip schrijft)

- Foto's overhalen -> Gebruik gewoon een USB2 cardreader. Dit kost een paar en is altijd sneller. Je ziet je foto's gewoon in een map staan en sleept in je verkenner (of whatever) gewoon de foto's in een keer naar de juiste map op je HDD.

- 'slecht' bij 'Snelheid en accuratesse van automatiek' -> Automatiek gaat over mechanische delen, dus niet over foto's overzetten via USB, vage software of MOV formaat filmpjes.