Race Driver - Grid, PC Review

roy-t 30 juli 2008, laatste update op 30 juli 2008, 1.164 views

Race Driver - Grid, PC

Pluspunten

• Replays
  • Combinatie realisme/arcade
  • Difficulty aanpassen per race en het heeft echt nut om zo moeilijk mogenlijk te proberen.
  • Flashbacks
  • 3D publiek
  • Je wordt bij je naam genoemd (keuze uit +-100 namen)
  • XBOX360 controller werkt perfect.
  • Geluid is erg goed, (zowel muziek als effecten)
  • Elke auto rijd anders
  • Veel verschillende auto's/klassen

Minpunten

• Drift races (past toch niet bij zo'n game?)
  • Menu's zijn soms net iets onverzichtelijk maar dat is vooral gewenning.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Zelf Maandag GRID gekocht en tot nu toe heb ik er geen spijt van.

Toen ik de eerste race meteen won leek het er even op dat de game te easy was, maar meteen werd de difficulty op medium gezet door het spel, de volgende race had ik al heel wat meer moeite.

Het gevoel van de auto's is ontzettend goed, ik speel zelf met alle rijhulpen uit op normal~serious en de auto's zijn niet zo onstabiel als in bijvoorbeeld GTR of Race07 maar toch moet je uitkijken met gas geven en remmen.

GRID is een goede combinatie tussen redelijk realistisch en arcade, bochten aansnijden en race technieken toepassen zoals achter iemand hangne en er voorlangs schieten zijn goed geimplementeerd, ook is het mooi om te zien dat de AI echt heel goed is, zowel in het rijden/jou ontwijken/verdedigen van lijnen als in het af en toe crashen op logisch plekken. (logisch plekken is iets wat veel andere racegames missen). De troep die overblijft na en crash is ook echt een hindernis de volgende lap.

Verder ben ik echt over drie dingen ontzettend positief daarom licht ik deze appart uit:
  • Je kunt bij elke race je difficulty aanpassen, ben je wat minder goed in driften (zoals ik) dan zet je het bij drift race gewoon op medium, je krijgt dan iets minder punten/geld maar je kunt wel lekker door blijven racen zonder echt fast te zitten
Verder wilde ik nog even melden dat het publiek erg goed is, ze juichen als je langs ze rijd en net iemand inhaalt, juichen nog meer bij een zacht tikje, maar schrikken bij grote crashes, ook klappen ze bij bestlaps e.d. dit trekt je gewoon meer de game in. Ook is het publiek 3D en bewegen ze, als je vlak bij ze crashed dan buigen ze de andere kant op en houden ze hun handen voor hun hoofd, super mooi gedaan.

Verder heb ik de game gespeeld met een op de PC aangesloten XBOX360 controller dit werkte meteen goed en geef tje meer controle, met de controller kun je zowel alle menu's als het rijden zelf beheersen, alleen de forcefeedback is een beetje lafjes dit is wel in te stellen maar hij trilt eigenlijk alleen bij crashes/tikjes/stoepranden. Niet bij hogesnelheden of oneffenheden.

Heb jij ook een Race Driver - Grid, PC?

Reviews door de redactie

sinds kort ook verslaafd aan GRID en idd icm een XBOX360 controller speelt het spel echt super
Damn.....ik helemaal geen tijd voor een nieuwe game, maar je hebt me nu wel héél nieuwsgierig gemaakt. Nog een paar spetterend screenshots erbij en ik was verkocht geweest.. ;)
Leuke enthousiaste review.

Voor screenshots kun je bij deze review terecht.

Als ik je review zo lees, heeft dit spel alle facetten waarin de andere racers je juist in de steek laten. Maar eens snel de demo downloaden; alleen ik ben zo slecht in racen.... ;(
Nou, die screenshots hoef je je niet zo druk om te maken want die game ziet er echt zo fingerlicking good uit! zowel in DX9 op mn ouwe 1950XT als in DX10 op mijn nieuwe 4870.

[Reactie gewijzigd door leploep op 30 juli 2008 16:24]

Het is inderdaad een goed race spel, ik [Q4O]Gizmo een wat ouder gamer :), prefereer op het ogenblik een online race met Grid (PC) boven een FPS. Ik bestuur deze met een cordless rumble pad 2 van logitech, ook dit gaat zeer goed.
Op campzone meegedaan met de XBOX360 Grid compo, daar zit een behoorlijk verschil in wat besturing betreft. (en dan bedoel ik niet de knop layout want die is aan te passen)

Ik zou zeggen, download de demo, dan krijg je een goede indruk van het spel.
ik vind het geweldig dat de auto's zo realistisch crashen, ik reed gisteren in mijn mazda 787B en schepte daarmee een nissan r390 die in een slip was geraakt, en hij vloog over de banden heen de andere grindbak in, reed toch 250km/h maar dat is o zo leuk aan dit spel al die kleine details die je normaal niet hebt, en het arcade gevoel natuurlijk, geweldig :D
Ik ben momenteel ook vrij verslaafd aan dit spel, had beetje problemen met afstellen van stuur (logitech momo racing) in de demo maar in het volledige spel bleek dit allemaal ok te zijn.

Het is zeker geen simracer, de wagens (vooral de snelste) voelen veel te snel aan door de bochten. Je kan het dus zeker niet vergelijken met GTR2 of RACE en dergelijke. Voor een arcade racer anderzijds is dit spel super, vindt de verschillende disciplines en de opbouw van de carriere enz wel knap.