Race Driver - Grid, PC Review
Inleiding In begin mei zag ik op TechPowerUp de demo van Race Driver: GRID als .zip staan. Wel gedownload maar niet geïnstalleerd in verband met school etc. Toen verscheen een paar dagen later dit artikel op tweakers.net. Hierdoor raakte ik geïnteresseerd in Grid. Sinds eind mei heb ik de demo geïnstalleerd en gespeeld. Op 30 mei jl. is de volledige game uitgebracht en deze heb ik na het verzamelen van het benodigde geld de woensdag erop zonder spijt aangeschaft. Het spel Race Driver: GRID is een uitgebreid racespel, wat makkelijk te destilleren valt uit de naam van het spel. Het...
Pluspunten
Realistisch schademodel Geavanceerde AI Veel verschillende typen/merken auto's Veel verschillende typen races Flashback mogelijkheid Online multiplayer mogelijkheid
Minpunten
Motorgeluid niet 100% realistisch Redelijke systeemeisen Herhaling van banen Persoonlijke auto instellingen tweaken duurt even
Eindoordeel

Inleiding
In begin mei zag ik op TechPowerUp de demo van Race Driver: GRID als .zip staan. Wel gedownload maar niet geïnstalleerd in verband met school etc. Toen verscheen een paar dagen later dit artikel op tweakers.net. Hierdoor raakte ik geïnteresseerd in Grid.
Sinds eind mei heb ik de demo geïnstalleerd en gespeeld. Op 30 mei jl. is de volledige game uitgebracht en deze heb ik na het verzamelen van het benodigde geld de woensdag erop zonder spijt aangeschaft.
Het spel
Race Driver: GRID is een uitgebreid racespel, wat makkelijk te destilleren valt uit de naam van het spel. Het volledige spel bevat verschillende race modi, een realistisch schademodel, meerdere typen auto's, verschillende banen en de mogelijkheid om gewoon lekker te raggen.
Race Driver: GRID is op 30 mei voor de PC, Xbox 360 en Playstation 3 uitgebracht en zal ergens in augustus voor de Nintendo DS door een andere ontwikkelaar uitgebracht worden.Codemasters deed de ontwikkeling van de eerstgenoemde drie en Firebrand Games heeft de ontwikkeling voor de DS versie op zich genomen.
Graphics
"That last hit just cost you a bumper."
Omdat ik een redelijk high-end computersysteem heb draait Grid met redelijk hoge instellingen gewoon soepel. Op een tweeëntwintig inch breedbeeld scherm draait het spel op de hoogste resolutie gewoon soepel. Op de computer van mijn broertje, waar ik de demo ook op heb gezet, draait Grid aanzienlijk slechter tot niet omdat hij geen nieuwe generatie grafische kaart heeft.
De auto's worden realistisch weergegeven en kloppen met hun realistische evenbeeld. Ook is het nieuwe schademodel een om te zoenen. Als je met je auto ergens tegenaan knalt hangt het van je snelheid af hoe je wegstuitert, wat er van je auto afbreekt, stukgaat of half aan je auto blijft hangen. Echt alles kan kapot.
Ook tegen tegenstanders aanrijden kan resulteren in een beschadigde auto waardoor je in het slechtste geval door eigen schuld de race moet herstarten omdat je niet verder kunt rijden.
Geluiden
"You're currently in first place!"
Met de geluiden zit het wel goed. De geluiden zijn niet perfect, dit omdat elke auto wel realistisch klinkt maar de brom en diepe bass in de lage toeren mist. Deze valt wel 'toe te voegen' door je subwoofer vol te draaien en het algemene geluid iets harder te zetten, maar als je dan een crash maakt of je knalt tegen iets of iemand aan dan trillen de ramen omdat de bass zo hard staat.
De geluiden van een crash kloppen daarentegen wel, ook turbo's van andere auto's achter je of naast je hoor je piepen als ze binnen gehoorafstand zitten. De banden van de auto's gieren realistisch al je zijwaarts de bocht door glijdt.
Ook heb je tijdens het rijden af en toe een opmerking over je positie, je rijstijl of de status van je banden of auto vanuit de pits. Later in het spel, als je een teammaat in kan huren, hoor je ook opmerkingen van je teamgenoot tijdens het rijden.
Het is wel dat je na een aantal races gereden hebt alle quotes vanuit de pit wel gehoord hebt. Dit kan gaan irriteren omdat het voor de hand liggende opmerkingen zijn.
Verder draagt het publiek ook een steentje bij aan de racesfeer. Beuk je een tegenstander om of is er een crash of veroorzaak je er een, dan hoor je een publiek dat meeleeft en schrikt. Maak je daarentegen een mooie inhaalactie of kom je als eerste het rechte stuk op, dan hoor je een juichend en klappend publiek.
Gameplay
Je begint Grid als coureur zonder auto. Je moet eerst een paar races voor andere teams rijden om geld te verdienen om je eerste eigen auto te kopen.
Na een race of 5 heb je genoeg geld om je eerste auto te kopen om je eigen team te starten. Vanaf nu ben je aan het racen voor je eigen geld en inkomsten.
Er zijn 3 regio's waar je kan racen: Amerika, Europa en Azië. Elke regio heeft z'n eigen races. Musclecars in Amerika, Touringcars in Europa en Driftcars in Azië. Dit is heel globaal gezegd, je hebt niet alleen driftraces in Azië maar ook achtervolgingsraces. Ook heb je aan het eind van elk seizoen de 24 uur van LeMans waar je ook in het donker moet rijden.
Verder is de AI waar je tegen moet rijden slim genoeg om ook dom te doen. Af en toe spint er een tegenstander van de baan waar jij of anderen in de rook net langs kunnen of er vol tegenaan rijden. Ook rijdt de computer niet over rails maar rijden ze allemaal een eigen lijn.
Mocht je een bocht verkeerd nemen, ergens tegenaan knallen waar dat voorkomen had kunnen worden of de in de grindbak of tegen een muur belanden, dan is er de 'Flashback'.
De hoeveelheid banen waarop je rijdt valt erg tegen, of bijna in het niet, bij de hoeveelheid auto's waarin je kan rijden als je ze aangeschaft hebt. De banen zijn steeds variaties op elkaar waar je veel verschillende typen en merken auto's hebt. Het zij niet alle in de wereld beschikbare auto's, maar genoeg om niet te weinig te zijn.
Cijfers
Graphics: 9.3
Geluiden: 8.2
Gameplay: 9.6
Eindcijfer: 9.0
Ingame video
Hier een video om het schademodel te tonen, de flashback functie en de rook die in overmaat aanwezig is. Helaas geen geluid beschikbaar omdat Xfire moeilijk deed.
Reden van schrijven
Tiende uitgebreide review over een product waar ik na eigen ervaring zeer tevreden mee ben.
Gebruikte bronnen:
Tweakers.net
TechPowerUp
Race Driver: GRID productsite
Disclaimer
Deze review is ook op GenNext verschenen op 10 juni 2008 en hier, evenals op GenNext, geschreven door dezelfde persoon. Screenshots zijn zelf gemaakt en de video is zelf opgenomen. Alle screenshots zijn klikbaar naar originele grootte.
Changelog
- 11 juni 2008: Review geplaatst
- 20 juni 2009: Afbeeldingen op eigen domein gehost, screenshots in lightbox laten bekijken
-14 april 2010: Afbeeldingen in T.net Fotoalbum gezet, video geëmbed
Reacties (15)
Ikzelf speel het spel met een Mono stuurje. En nu ben ik niet een ontzettend fanatieke racer. Deze game spreekt mij erg aan. Ik vindt het racen juist wel erg gaaf. het juist nemen van de bochten het proberen om de auto "heel" over de finish te krijgen zie ik als een uitdaging.
Dat laatste is online vrijwel onmogelijk om 1ste te worden met een geheel onbeschadigde auto...
Een hoop mensen online kunnen het door te racen niet winnen, en gaan voor het beuken. Iets wat het voor mij erg verpest...
Een goede optie zou zijn door doormiddel van een patch een system te maken. Dat bijvoorbeeld de host kan instellen dat er alleen maar "pro,s" of zoals ik "champions" kunnen joinen in een bepaalde server. Zo krijg je geen "nOObs" op de track die het doel hebben jou auto te "wrecken"
Want wat heb ik me geirriteerd aan dat soort mensen.. Al helemaal als je in de 5de en laatste lap eerste rijdt. En iemand je met opzet beukt waardoor jou auto wrecked is.
Dat het meer arcade is vindt ik niet erg. Ik denk dat ik juist 1 van de doelgroep ben. Voor mij is de drempel niet te hoog en kon ik binnen aanzienbare tijd goed meekomen en mijn auto op de baan houden (wat in het begin van het spel wel anders was)
Had de game meer realism gehad had dat voor de echt fanatieke racers leuk geweest. Maar dat zou voor mij te lastig worden waardoot ik afgehaakt zou zijn.
goof
[Reactie gewijzigd door ikbengoofy op 24 juli 2024 20:02]
het is zeker een goed spel, maar een 9.3 voor de graphics is volgens mij wel heel hoog.
ook een 9.0 gemiddeld is voor een game echt extreem hoog, dat zie je alleen bij games die al bij voorbaat een klassieker gaan worden.
ik denk niet dat dit spel over een jaar nog veel gespeeld gaat worden omdat de meeste racegames een snelle ontwikkeling doormaken.
zelf vind ik het ook geen geweldige game, vroeger kon ik bijvoorbeeld geen genoeg krijgen van een game als nfs most wanted of de underground serie. dat heb ik hier zeker niet.
ik ben het dus niet eens met de review, maar je hebt het goed en netjes opgesteld. goede opbouw en uitgebreid
maar dat is per mening verschillend, jij vind misschien blauw en hele mooie kleur terwijl ik het spuuglelijk vind bijvoorbeeld
Probeer het spel maar eens te spelen op extreme difficulty. Dan moet je de baan/racelijnen wel goed kennen anders eindig je niet in de top 3.
En een race spel met een iets minder aantal banen (maar goede banen) vind ik beter, dan een race spel met heel veel banen die kwalitatief minder leuk zijn.
En ik denk dat veel mensen het met me eens zijn dat Grid in de eerste categorie valt
anyway: mooie en uitgebreide review.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 20:02]
ook heb je in het volledige spel andere en meer auto's en rijdt elke auto anders en drift de ene wel, de andere niet. Zelf heb ik stability control uitgeschakeld.
Hoe zorg je dat de pics gelinkt kunnen worden naar de grote foto's?
Dat je bij jouw video geen geluid had is jammer, maar niet desastreus. Je krijgt gelijk genoeg filmpjes te zien waar wel geluid bij zit, zodat je een goed impressie van de game krijgt.
Ik sta er een beetje van te kijken dat de systeemeisen zo hoog zijn. De detaillering vind ik niet erg groot, waardoor ik anders zou verwachten.
Ik zal de demo eens naar beneden halen en kijken of het wat voor mij is. Meestal zit ik bij die racespelletjes veel te verkrampt achter mijn computer, zodat ik goede scores wel kan vergeten. Maar wie weet naar enige extra oefening.....
Wacht met spanning je volgende review af, altijd een genot om te lezen.
afbs linken is gewoon de [url]-tags om de [img-tags heen plaatsen.
Ik had wel ingeschakeld dat hij geluid op moest nemen, ik zal binnenkort nog eens proberen, al heb je met een 2 minutenfilmpje al bijna 1GB aan HD-ready materiaal op je computer staan.
De systeemeisen zijn niet absurd hoog, je grafische kaart moet het gewoon goed aankunnen, een 7600GS lukte dat niet.
En met dit spel valt redelijk makkelijk goed te scoren, zelfs op 'Serious' tot 'Professional' waar 'Normal' de standaard moeilijkheidsgraad is.
Volgende review is in progress
De detaillering is trouwens perfect in orde, ik draai hem hier op een 22" scherm met alles open op mijn pc, en het zier er echt heel mooi uit
Ik heb nog niet veel gereden maar over het algemeen een heel leuke game en zeker n must-have voor raceliefhebbers
verder even googlen of GRID al ondersteund wordt met gamepads (wat volgens mij wel het geval is) kan ook veel info opleveren.
draadloos rumble pad
je moet mode inschakelen om de analoge bediening te laten functionerren, de rest kan je in GRID afstellen
[Reactie gewijzigd door sp8472 op 24 juli 2024 20:02]
Leuk om zo nu en dan weer eens wat wedstrijden te rijden. Ik vind de rewindfunctie heel handig af en toe
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/226934/redheadmetnick.png?f=community)





/u/201019/George_50_50.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/76093/crop57dab4ad71c7f_cropped.jpeg?f=community)