Race Driver - Grid, PC Review

Wiethoofd 11 juni 2008, laatste update op 14 april 2010, 4.689 views

Race Driver - Grid, PC

Pluspunten

• Realistisch schademodel
  • Geavanceerde AI
  • Veel verschillende typen/merken auto's
  • Veel verschillende typen races
  • Flashback mogelijkheid
  • Online multiplayer mogelijkheid

Minpunten

• Motorgeluid niet 100% realistisch
  • Redelijke systeemeisen
  • Herhaling van banen
  • Persoonlijke auto instellingen tweaken duurt even

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Race Driver: GRID logo

In begin mei zag ik op TechPowerUp de demo van Race Driver: GRID als .zip staan. Wel gedownload maar niet geÔnstalleerd in verband met school etc. Toen verscheen een paar dagen later dit artikel op tweakers.net. Hierdoor raakte ik geÔnteresseerd in Grid.

Sinds eind mei heb ik de demo geÔnstalleerd en gespeeld. Op 30 mei jl. is de volledige game uitgebracht en deze heb ik na het verzamelen van het benodigde geld de woensdag erop zonder spijt aangeschaft.

Het spel
Race Driver: GRID is een uitgebreid racespel, wat makkelijk te destilleren valt uit de naam van het spel. Het volledige spel bevat verschillende race modi, een realistisch schademodel, meerdere typen auto's, verschillende banen en de mogelijkheid om gewoon lekker te raggen.

Race Driver: GRID is op 30 mei voor de PC, Xbox 360 en Playstation 3 uitgebracht en zal ergens in augustus voor de Nintendo DS door een andere ontwikkelaar uitgebracht worden.Codemasters deed de ontwikkeling van de eerstgenoemde drie en Firebrand Games heeft de ontwikkeling voor de DS versie op zich genomen.

Replay screenshotGRID maakt gebruik van de Ego engine, dit is een engine gebaseerd op de Neon engine die gebruikt word in Colin McRae DIRT.

De engine is dusdanig herschreven dat hij iets minder hoge computersysteemeisen en een realistischer schademodel heeft.

Graphics
"That last hit just cost you a bumper."
Omdat ik een redelijk high-end computersysteem heb draait Grid met redelijk hoge instellingen gewoon soepel. Op een tweeŽntwintig inch breedbeeld scherm draait het spel op de hoogste resolutie gewoon soepel. Op de computer van mijn broertje, waar ik de demo ook op heb gezet, draait Grid aanzienlijk slechter tot niet omdat hij geen nieuwe generatie grafische kaart heeft.

De auto's worden realistisch weergegeven en kloppen met hun realistische evenbeeld. Ook is het nieuwe schademodel een om te zoenen. Als je met je auto ergens tegenaan knalt hangt het van je snelheid af hoe je wegstuitert, wat er van je auto afbreekt, stukgaat of half aan je auto blijft hangen. Echt alles kan kapot.
Knal je bijvoorbeeld vol met je linker voorkant in een bandenstapel dan kan je, als je te hard reed, total loss gaan.

Reed je iets minder hard of kwam je onder de 'goede' hoek aanrijden dan kan het zijn dat je linkerband beschadigd en je een afwijking naar rechts krijgt op een recht stuk. Of er gaat niets stuk en je kan keurig verder rijden.
Alles kan kapot

Ook tegen tegenstanders aanrijden kan resulteren in een beschadigde auto waardoor je in het slechtste geval door eigen schuld de race moet herstarten omdat je niet verder kunt rijden.

Doughnuts draaien is leukOok de rook die sommige mensen missen in Grand Turismo 5: Prologue zit in overvloed in Grid.

Niet alleen in driftraces, waar het de bedoeling is dat je wielen door blijven spinnen, maar ook in de races op straten parcours, ciruits en bergwegen. Als je vol gas optrekt of hard remt willen je banden nog wel eens roken.

Geluiden
"You're currently in first place!"
Met de geluiden zit het wel goed. De geluiden zijn niet perfect, dit omdat elke auto wel realistisch klinkt maar de brom en diepe bass in de lage toeren mist. Deze valt wel 'toe te voegen' door je subwoofer vol te draaien en het algemene geluid iets harder te zetten, maar als je dan een crash maakt of je knalt tegen iets of iemand aan dan trillen de ramen omdat de bass zo hard staat.

De geluiden van een crash kloppen daarentegen wel, ook turbo's van andere auto's achter je of naast je hoor je piepen als ze binnen gehoorafstand zitten. De banden van de auto's gieren realistisch al je zijwaarts de bocht door glijdt.

Ook heb je tijdens het rijden af en toe een opmerking over je positie, je rijstijl of de status van je banden of auto vanuit de pits. Later in het spel, als je een teammaat in kan huren, hoor je ook opmerkingen van je teamgenoot tijdens het rijden.

Het is wel dat je na een aantal races gereden hebt alle quotes vanuit de pit wel gehoord hebt. Dit kan gaan irriteren omdat het voor de hand liggende opmerkingen zijn.

Verder draagt het publiek ook een steentje bij aan de racesfeer. Beuk je een tegenstander om of is er een crash of veroorzaak je er een, dan hoor je een publiek dat meeleeft en schrikt. Maak je daarentegen een mooie inhaalactie of kom je als eerste het rechte stuk op, dan hoor je een juichend en klappend publiek.

Gameplay
Je begint Grid als coureur zonder auto. Je moet eerst een paar races voor andere teams rijden om geld te verdienen om je eerste eigen auto te kopen.

Na een race of 5 heb je genoeg geld om je eerste auto te kopen om je eigen team te starten. Vanaf nu ben je aan het racen voor je eigen geld en inkomsten.

Er zijn 3 regio's waar je kan racen: Amerika, Europa en AziŽ. Elke regio heeft z'n eigen races. Musclecars in Amerika, Touringcars in Europa en Driftcars in AziŽ. Dit is heel globaal gezegd, je hebt niet alleen driftraces in AziŽ maar ook achtervolgingsraces. Ook heb je aan het eind van elk seizoen de 24 uur van LeMans waar je ook in het donker moet rijden.

Verder is de AI waar je tegen moet rijden slim genoeg om ook dom te doen. Af en toe spint er een tegenstander van de baan waar jij of anderen in de rook net langs kunnen of er vol tegenaan rijden. Ook rijdt de computer niet over rails maar rijden ze allemaal een eigen lijn.

Mocht je een bocht verkeerd nemen, ergens tegenaan knallen waar dat voorkomen had kunnen worden of de in de grindbak of tegen een muur belanden, dan is er de 'Flashback'.
Het flashback menuHiermee kan je tot 10 seconden terug in de race, dus net voor je crash of grindbakperikelen. Ook kan je real-time flashbacken. Tijdens de race op de enter-toets drukken geeft je de Flashback-mogelijkheid.

Met de F-toetsen bovenaan je toetsenbord kun je de flashback regelen en kan je terugspoelen naar een paar seconden geleden en ram je op F12 en je kan weer verder met racen.
De flashbacks zijn niet oneindig en geven je maar een beperkte sprong terug in de tijd, wel zijn ze erg handig als je perongeluk in de grindbak beland waar dat voorkomen had kunnen worden.

De hoeveelheid banen waarop je rijdt valt erg tegen, of bijna in het niet, bij de hoeveelheid auto's waarin je kan rijden als je ze aangeschaft hebt. De banen zijn steeds variaties op elkaar waar je veel verschillende typen en merken auto's hebt. Het zij niet alle in de wereld beschikbare auto's, maar genoeg om niet te weinig te zijn.

Elke auto dat je kiest en koopt rijdt anders dan elk ander type. De een slipt meer, de ander trekt sneller op, die heeft een hogere topsnelheid en ga zo maar door.

Hoe de auto stuurt valt deels zelf te bepalen. Hoe makkelijk een auto rechttrekt of hoe snel hij moet reageren op de input van je toetsenbord of controller valt ook in te stellen.
Mijn stuurinstellingen

Cijfers
Graphics: 9.3
Geluiden: 8.2
Gameplay: 9.6

Eindcijfer: 9.0

Ingame video
Hier een video om het schademodel te tonen, de flashback functie en de rook die in overmaat aanwezig is. Helaas geen geluid beschikbaar omdat Xfire moeilijk deed.

Reden van schrijven
Tiende uitgebreide review over een product waar ik na eigen ervaring zeer tevreden mee ben.

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
TechPowerUp
Race Driver: GRID productsite

Disclaimer
Deze review is ook op GenNext verschenen op 10 juni 2008 en hier, evenals op GenNext, geschreven door dezelfde persoon. Screenshots zijn zelf gemaakt en de video is zelf opgenomen. Alle screenshots zijn klikbaar naar originele grootte.

Changelog
- 11 juni 2008: Review geplaatst
- 20 juni 2009: Afbeeldingen op eigen domein gehost, screenshots in lightbox laten bekijken
-14 april 2010: Afbeeldingen in T.net Fotoalbum gezet, video geŽmbed

Heb jij ook een Race Driver - Grid, PC?

Reviews door de redactie

Mooie review. Geeft een duidelijk beeld van de game.

Ikzelf speel het spel met een Mono stuurje. En nu ben ik niet een ontzettend fanatieke racer. Deze game spreekt mij erg aan. Ik vindt het racen juist wel erg gaaf. het juist nemen van de bochten het proberen om de auto "heel" over de finish te krijgen zie ik als een uitdaging.

Dat laatste is online vrijwel onmogelijk om 1ste te worden met een geheel onbeschadigde auto...

Een hoop mensen online kunnen het door te racen niet winnen, en gaan voor het beuken. Iets wat het voor mij erg verpest...

Een goede optie zou zijn door doormiddel van een patch een system te maken. Dat bijvoorbeeld de host kan instellen dat er alleen maar "pro,s" of zoals ik "champions" kunnen joinen in een bepaalde server. Zo krijg je geen "nOObs" op de track die het doel hebben jou auto te "wrecken"
Want wat heb ik me geirriteerd aan dat soort mensen.. Al helemaal als je in de 5de en laatste lap eerste rijdt. En iemand je met opzet beukt waardoor jou auto wrecked is.

Dat het meer arcade is vindt ik niet erg. Ik denk dat ik juist 1 van de doelgroep ben. Voor mij is de drempel niet te hoog en kon ik binnen aanzienbare tijd goed meekomen en mijn auto op de baan houden (wat in het begin van het spel wel anders was)
Had de game meer realism gehad had dat voor de echt fanatieke racers leuk geweest. Maar dat zou voor mij te lastig worden waardoot ik afgehaakt zou zijn.

goof

[Reactie gewijzigd door ikbengoofy op 11 juni 2008 14:24]

ik ben het niet eens met de review.

het is zeker een goed spel, maar een 9.3 voor de graphics is volgens mij wel heel hoog.

ook een 9.0 gemiddeld is voor een game echt extreem hoog, dat zie je alleen bij games die al bij voorbaat een klassieker gaan worden.

ik denk niet dat dit spel over een jaar nog veel gespeeld gaat worden omdat de meeste racegames een snelle ontwikkeling doormaken.

zelf vind ik het ook geen geweldige game, vroeger kon ik bijvoorbeeld geen genoeg krijgen van een game als nfs most wanted of de underground serie. dat heb ik hier zeker niet.

ik ben het dus niet eens met de review, maar je hebt het goed en netjes opgesteld. goede opbouw en uitgebreid
hmm je bent niet eens met de review maar met de cijfer die hij aan het spel geeft ;)
maar dat is per mening verschillend, jij vind misschien blauw en hele mooie kleur terwijl ik het spuuglelijk vind bijvoorbeeld ;)
Persoonlijk vind ik de herhaling van de banen helemaal geen negatief punt.
Probeer het spel maar eens te spelen op extreme difficulty. Dan moet je de baan/racelijnen wel goed kennen anders eindig je niet in de top 3.

En een race spel met een iets minder aantal banen (maar goede banen) vind ik beter, dan een race spel met heel veel banen die kwalitatief minder leuk zijn.

En ik denk dat veel mensen het met me eens zijn dat Grid in de eerste categorie valt :)
Wat mij vooral tegenviel in de Demo was de manier waarop de auto zich gedraagt. Beetje te arcade voor mij zelfs met alle mogelijke hulp uit, normaal drift je niet door elke bocht. Is dit in het volledige spel ook zo? Want dat weerhoudt me een beetje om het aan te schaffen.

anyway: mooie en uitgebreide review.

[Reactie gewijzigd door Porsche addict op 11 juni 2008 13:42]

Hoe de auto zich gedraagt hangt af van je assists die je gebruikt en ook hoe je de auto laat reageren op jou input. Zie ook het laatste screenshot (valt aan te klikken naar groot (moet nog even in de review)).

ook heb je in het volledige spel andere en meer auto's en rijdt elke auto anders en drift de ene wel, de andere niet. Zelf heb ik stability control uitgeschakeld.
ik mis de kwalificatie, dat maakt de starts stuk makelijker.
Mooie review.

Hoe zorg je dat de pics gelinkt kunnen worden naar de grote foto's?

Dat je bij jouw video geen geluid had is jammer, maar niet desastreus. Je krijgt gelijk genoeg filmpjes te zien waar wel geluid bij zit, zodat je een goed impressie van de game krijgt.

Ik sta er een beetje van te kijken dat de systeemeisen zo hoog zijn. De detaillering vind ik niet erg groot, waardoor ik anders zou verwachten.

Ik zal de demo eens naar beneden halen en kijken of het wat voor mij is. Meestal zit ik bij die racespelletjes veel te verkrampt achter mijn computer, zodat ik goede scores wel kan vergeten. Maar wie weet naar enige extra oefening.....

Wacht met spanning je volgende review af, altijd een genot om te lezen.
dankje,

afbs linken is gewoon de [url]-tags om de [img-tags heen plaatsen.

Ik had wel ingeschakeld dat hij geluid op moest nemen, ik zal binnenkort nog eens proberen, al heb je met een 2 minutenfilmpje al bijna 1GB aan HD-ready materiaal op je computer staan.

De systeemeisen zijn niet absurd hoog, je grafische kaart moet het gewoon goed aankunnen, een 7600GS lukte dat niet.

En met dit spel valt redelijk makkelijk goed te scoren, zelfs op 'Serious' tot 'Professional' waar 'Normal' de standaard moeilijkheidsgraad is.

Volgende review is in progress :D
Ik heb dit spel gisteren ook gehaald in de media markt, tot nu toe ben ik erg tevreden, al is het af en toe heel irritant dat andere wagens je van de weg afrijden, of dat je met 3 wielen moet racen 8)7

De detaillering is trouwens perfect in orde, ik draai hem hier op een 22" scherm met alles open op mijn pc, en het zier er echt heel mooi uit :9~ , er zit iets van een blur in die het heel realistisch maakt, al moet ik og uitvinden waar ik een achteruitkijkspiegel kan instellen, nogal balen als iemand je achteras dronderuit rijdt :P

Ik heb nog niet veel gereden maar over het algemeen een heel leuke game en zeker n must-have voor raceliefhebbers ;)
Ik vind het ook een heel mooi racespel . waar ik alleen een beetje van baal is dat mijn logitech rumblepad niet compatibel is met het spel . of ik doe iets verkeerd het lijkt mij namelijk dan iets handiger spelen . krijg nu pijn in pols van de pijltjestoetsen op mijn toetsenbord .kan ik niet echt aan wennen . tips hierover zou ik fijn vinden .
nieuwste drivers van logitech voor je rumblepad installeren kan helpen.
verder even googlen of GRID al ondersteund wordt met gamepads (wat volgens mij wel het geval is) kan ook veel info opleveren.
het werkt wel ik speel er ook mee.

draadloos rumble pad

je moet mode inschakelen om de analoge bediening te laten functionerren, de rest kan je in GRID afstellen
soms he dan kan ik wel zoooooo slapen voor mijn pc en blind zijn . ik heb het nu door en het werkt

[Reactie gewijzigd door sp8472 op 11 juni 2008 19:05]

Mijn oude rumblepad onder sp3 werd meteen opgepikt zonder drivers te hoeven installeren. Hij is alweer ouder dan 5 jaar. Maar ik kan het eens zijn met de review.
Leuk om zo nu en dan weer eens wat wedstrijden te rijden. Ik vind de rewindfunctie heel handig af en toe :)