M7 SAT801 Satellietontvanger Review

JackDashwood 15 juli 2013, 1.448 views

M7 SAT801 Satellietontvanger

Pluspunten

• Klein
  • Setup is eenvoudig
  • Kanalen installeren is makkelijk

Minpunten

• Stand-by functie ontbreekt (moet steeds booten)
  • Zappen duurt erg lang voordat de zender is veranderd
  • Afstandsbediening is niet praktisch
  • Afstandsbediening heeft slecht bereik

Geluidskwaliteit Score: 3
Deze decoder gekocht als vervanging van onze SD decoder van Canal Digitaal, die uit 2006 kwam. Mede omdat we HD graag wilde kijken overgegaan op een nieuwe decoder, met de hoop dat deze een stuk verbeterd zou zijn ten op zichten van de oude decoder.

Helaas is dat niet echt het geval. De HD zender komen keurig in prima kwaliteit binnen (met DD surround sound op veel kanalen), maar de bediening en GUI van deze decoder zijn echt ondermaats. Het duurt allemaal erg lang, met name opstarten (zelfs uit stand-by komen) en zappen kost enkele secondes. Ook de 'guide' functie is simpel weg niet te vergelijken met die van concurrenten als UPC en Ziggo.

Beeld/geluid zijn dus prima in order, maar dat is dan ook wel het enige.

Heb jij ook een M7 SAT801 Satellietontvanger?

Afstandsbediening heeft slecht bereik
Inderdaad, de AB heeft een slecht bereik, maar dat komt omdat het IR-Eye te diep in de bekasting verzonken zit. Als je hem openschroeft, en de Motherboard er uit haalt, kan je het gat van de IR in de bekasting iets uitboren, en het IR-oog op de MB iets (1 mm) naar buiten (naar voren) buigen, aangezien die toch maar 2 soldeer-punten heeft. Het bereik van de IR-ontvanger wordt daardoor ongeveer 2 meter in radius verbeterd (iets is beter dan niets)
Stand-by functie ontbreekt (moet steeds booten)
Voor de verbeterde Stand-By functie moet je bij Canaal-Digitaal wel de Firmware downloaden en upgraden naar versie: M7-Sat801_mm_2.04a

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 24 november 2013 01:40]

Bedankt voor de info! Gelijk die firmware update doen.
Ik herken wel wat van de problemen die hier worden beschreven, en dan met name over de traagheid bij het uit de stand-by komen en bij het zappen is hij traag. Maar ik heb nog een probleem dat zich soms voordoet, nl dat bij het zappen de ontvanger blijft "hangen" ,de info balk blijft in beeld, en ik krijg geen signaal. Dit kan ik verhelpen door de stekker uit het stopcontact te halen , en vervolgens weer aan te sluiten. Dan doet er zich nog iets vreemds voor, bij het kijken naar (bv) thema kanalen blijft tijdens de reclame de laatste regel van de ondertiteling in beeld, welke pas verdwijnt na hervatting of als ik dan even zap. Wie kent deze problemen, en hoe kan dit eventueel worden opgelost ? De software is van recente datum ,nl SW2.04a