Specificaties 24" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Acer S240HLBID Zwart Review

Eyeliquid 15 juli 2013, 153 views

Acer S240HLBID Zwart

Pluspunten

• Scherp en helder beeld
  • Gebruiksvriendelijke software/OSD
  • software werkt ook op ouder Acer scherm

Minpunten

• Opstarten langer door energystar melding
  • schudden
  • meegeleverde korte VGA kabel

Nadat mijn oude Samsung Syncmaster 206bw geen beeld meer gaf en ik toch wel gewend ben geraakt aan een dual monitor setup werd het tijd voor een nieuwe monitor. Ik heb een aantal jaar gewerkt met een 20’’ en 19’’ monitor naast elkaar. Ik was in eerste instantie dus ook opzoek naar een nieuwe 20’’ monitor.
Na een tijd rond gelopen te hebben in verschillende winkels is mijn oog toch gevallen op een 24’’ scherm. Voor nog geen 150,- viel deze monitor ruim binnen mijn budget.

Specificaties
Voor alle technische details verwijs ik u graag door naar de volgende websites

Korte specificaties
Kantelbaar Ja
Pivot Nee
Meegeleverd VGA kabel, stroomkabel, quick manual, installatie CD

Uitpakken en Installatie
Bij het uitpakken vielen me twee dingen op. De meegeleverde VGA kabel en een Engelse stekker. Het laatste vooral leuk voor als je naar het buitenland gaat verhuizen. Maar om eerlijk te blijven vindt ik een VGA kabel een tikkeltje achterhaald. Naar mijn weten zit er tegenwoordig op de videokaarten voornamelijk DVI en HDMI aansluitingen. De meegeleverde VGA kabel was ook nog eens te kort voor mij om te gebruiken.
Voordat ik de monitor in elkaar ging zetten zocht in in het boekje naar de instructies. Ik wil namelijk niet de monitor op de eerste dag al verpesten door een onderdeel verkeerd om in de monitor te steken. Na de instructies in de handleiding opgezocht te hebben kwam ik tot de conclusie dat de instructies op de doos geprint waren in 5 afbeeldingen.
De onderdelen passen ook maar op 1 manier in elkaar. Er kan dus weinig misgaan.
De stekkers steken recht in de achterkant. Geen gedoe met de kabels plat in de monitor steken en met moeite de schroeven aandraaien om vervolgens alles weer af te dekken. Alles is makkelijk toegankelijk.

Uiterlijk
Mijn eerste indruk is dat het scherm een strakke vormgeving heeft. Het scherm is met 1,6cm een redelijk dun scherm en weegt een stuk minder(3,1kg tegen de 5,3kg van de samsung 206bw). Het voetstuk voelt wel goedkoop en te licht aan. Als je het bureau aanstoot dan zie je de monitor even meebewegen. De aan/uit knop is mooi verwerkt in het midden van de monitor. Gelijk rechts daarvan zitten de knoppen om de monitor in te stellen. Het zijn fysieke knoppen. Je hoeft dus niet te gissen waar de knoppen zitten in het donker.

OSD + Software
De display op het scherm is duidelijk en overzichtelijk. Je kan snel kiezen tussen verschillende pre-sets. Mede door de pijltjes onder de keuzes die je kan maken weet je snel welke knop je moet indrukken.
Op de CD is een versie van het Acer Empowering technology meegeleverd. Deze neemt in feite de functie over van de OSD. Het is ook mogelijk om via de software de monitor te kalibreren. Middels afbeeldingen en kleurvlakken stel je stap voor stap de monitor in.
Mijn tweede monitor is ook een Acer scherm. Door de software te verslepen naar het tweede scherm was ik in staat om ook deze via de overzichtelijke software in te stellen.

Beeldkwaliteit
Persoonlijk zeggen de getallen achter viewing angles, contrastratio’s en brightness mij helemaal niets. Als ik de kleuren kan instellen en de brightness kan aanpassen ben ik snel tevreden. Naar mijn mening is de beeldkwaliteit van dit scherm dik in orde. Ik heb een aantal blu-ray films gekeken, games gespeeld. Alles gaat vloeiend en merk geen vertragingen tijdens het spelen van shooters.
In vergelijking met mijn oude scherm zijn de kleuren stukken beter. Wit is echt wit en niet grijs.
Wel merk ik dat de monitor trager opstart dan mijn tweede scherm. Na het aanzetten krijg je een seconde of twee een zwart scherm met in de hoek het energy star logo. Dit zie je ook als de monitor uit standby komt.

Ik ben zeer tevreden met deze monitor. Voor 150,- haal je een heel degelijk scherm in huis. Hij is dun, licht en makkelijk instelbaar. De monitor is geschikt voor games en films te kijken. De enige nadelen zijn het langere opstarten en het voetstuk is niet verzwaard en daarom mee schud als er tegen het bureau wordt aangestoten.

Dit is mijn eerste review, feedback is altijd welkom

Heb jij ook een Acer S240HLBID Zwart?