Specificaties 2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson K800i Zwart Review

Henridv 29 juli 2008, laatste update op 29 juli 2008, 710 views

Sony Ericsson K800i Zwart

Pluspunten

• Kwaliteit foto's
  • Accuduur
  • Bereik

Minpunten

• Bouw
  • Joystick
  • Lastig toetsenbord

Info

Ik wou een gsm met een goed fototoestel. Dus was ik aan het bladeren in een Belgisch tijdschrift Netwerk waar er zeer goede reviews werden geplaatst over de gsm. Op dat moment (eind 2006) was dit de enige gsm met een 3.2 megapixel camera in combinatie met een "echte" flits. Toen ik beslist had wou ik mijn de Sony Ericsson kopen zonder dat het menu aangepast was door Vodafone, dus heb ik hem bij Pixmania.com gekocht voor ¤360. Na enkele weken kwam hij toe en alles werkte perfect.

Algemeen gebruik

Over het algemeen is het een goede telefoon en doet wat ie moet doen.. Maar hier en daar zijn er enkele irritante nadelen die ik hieronder zal onderbouwen.

Features

De gsm beschikt over een
  • 3.2 megapixel camera (een Cybershot) met een Xenon-flits
  • 3G
  • Bluetooth
  • 240x320 TFT scherm
Dit en nog enkele standaard zaken. Hierover valt niet veel te zeggen. Alle features werken zonder problemen en zijn voldoende voor mij.

Bereik & Accuduur

Hier valt ook weinig over te zeggen maar dit wil niet zeggen dat het slecht is. In tegendeel zelf! Ik heb nog nooit geen bereik gehad, behalve die keer dat ik in een anechoïsche kamer ben geweest.

Over de accuduur net hetzelfde, die is perfect. Met een gemiddelde standby-tijd van 7 dagen kan ik daar wel trots op zijn.

Gebruiksgemak & bouwkwaliteit

Hier komen we aan het grootste minpunt van de gsm. In het begin verliep alles vlotjes. Door de menu's bladeren, foto's nemen, smsen, ... Maar al snel werkte de joystick niet meer zo goed. Die heb ik ondertussen wel al wat kunnen verbeteren. Maar niet zoals in de eerste maanden.
Het knopje om foto's mee te nemen werk ook niet meer. Heel vreemd..
En dan het toetsenbord. Ik vind dat de toetsen net iets te hard drukken waardoor typen soms echt lastig is. En in combinatie met de joystick (bij het typen van letters op dezelfde toets) is het helemaal niet meer aangenaam.

Design

Achteraan de K800i zit het klepje van de Cybershot-camera. Maar dit steekt behoorlijk uit wat niet echt aangenaam is. Dit is daardoor ook al flink versleten. En daarbij beschermt het klepje niet genoeg voor stof.

Fotokwaliteit

De kwaliteit van de foto's hangt vooral af van de hoeveelheid licht. Op klaarlichte dag kunnen zeer goede foto's genomen worden, 's avonds kunnen de foto's ook goed zijn mits het subject binnen een redelijke afstand van de gsm is zodat de flits zijn werk dan kan doen!
Ik heb één afbeelding bijgevoegd die ik heb genomen op Wercher 2007. Het was toen mooi weer dus er was veel licht wat een zeer goede foto met zich meebracht. (Door de restricties opgelegd door Tweakers.net heb ik niet het originele bestand kunnen uploaden)

Videokwaliteit

De video's zijn net iets minder. Zeker als je de foto's ernaast legt. Maar ik maak nu niet echt veel filmpjes dus dat stoort mij niet echt!

Opmerkingen zijn altijd welkom!

Heb jij ook een Sony Ericsson K800i Zwart?

Ik ken het probleem met de joystick (ik heb een k310i), maar gelukkig had ik nog garantie, en nu doet die het weer als nieuw. Leuke review trouwens, niet te langdradig en leest lekker weg. Alles is ook goed onderbouwd.
Ik heb een K750i, zelfde probleem met de Joystick, zit allang geen garantie meer op.

Voor de rest een vlot lezende review
Ik heb daaruit geleerd om nooit meer een gsm met een joystick te kopen :).
'K heb nog gedacht om hem te verkopen maar waarschijnlijk krijg ik er toch geen deftige prijs meer voor :s.
Check anders zijn reperatie methode, miss helpt het?
Ja dat heb ik natuurlijk gedaan :). Maar het heeft maar een beetje geholpen..
Had jij ook problemen met de internet toets?
dat je die nl vaak perongekijk indrukt?
Inderdaad! Maar er is eens een firmware-update geweest die ervoor zorgde dat er iets langer op gedrukt moest worden. Maar in de volgende update was dat vreemd genoeg weer weg..

Gelukkig kom ik wel altijd op een gratis pagina terecht :).
Wat ik nog een beetje mis is dat er niet gelet is op sommige software en firmware.

Ik heb ook een K800i, en het eerste wat me op internet op dat ding opviel vergeleken met oudere SE´s en andere toestellen was, dat deze webpagina´s veel beter weergeeft. Ook is misschien leuk om te vermelden dat er een grote mod community is voor SE´s telefoons, je kunt redelijk eenvoudig dingen als de camera driver updaten zodat je betere foto´s neemt of 35 fps bij een filmpje hebt.

Ook valt hiermee het probleem dat het volume redelijk laag is verholpen door andere ´acoustics drivers´ te installeren.

verder een goede review! hopelijk krijg ik niet zo´n last van die joystick!
"Het knopje om foto's mee te nemen werk ook niet meer. Heel vreemd.."

Dit heb ik ook gehad, je zag dan het rood lampje even branden maar tot een foto ging het niet.

Oplossing: Met de joystick een foto maken
Hierna deed de foto-maak knop weer;)

Bij mij iig wel :)
Nostalgie in de tegenwoordige tijd (denekend aan smartphone's heb er ook een maar mis ze soms wel)