Specificaties 7.1-kanaals met 50W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Marantz A/V Receiver NR1603 Zwart Review

Vhough 14 juli 2013, laatste update op 14 juli 2013, 3.225 views

Marantz A/V Receiver NR1603 Zwart

Pluspunten

• Niet duur
  • Mooi design
  • Goede geluidskwaliteit
  • Slimline

Minpunten

• Slechts 50W RMS per kanaal

Geluidskwaliteit Score: 4
Zonder muziek....

Waar ik ook ben, ik luister vrijwel altijd naar muziek. Thuis doe ik dat veelal via de luidsprekers van mijn desktop pc, maar omdat ik sinds een tijdje op kamers woon wilde ik ook daar de mogelijkheid hebben om muziek te luisteren.
Het was vrij evident dat ik niet een tweede desktop wilde aanschaffen, immers had ik al een laptop voor mijn studie en zou het eerder zonde van mijn geld zijn om ook nog eens een desktop aan te schaffen. Ik heb me toen verdiept in de wereld van AV-receivers en kwam toen eigenlijk via via op het merk Marantz uit. Dit was mijn eerste echte audio product en wist er eigenlijk nog niet zo heel veel vanaf. Na een luister sessie bij Overgaauw in Leiden waren de luidsprekers ook uitgekozen: een setje witte Bowers & Wilkins 685. Neem het me overigens niet kwalijk als ik een stomme fout heb gemaakt qua audio kreten, ik ben nog lerende :).

De Keuze

De voornaamste reden dat ik voor een AV-receiver van Marantz heb gekozen is omdat deze voor een redelijke prijs werd verkocht.
Verder zou dit mijn eerste AV-receiver worden, en dus eigenlijk ook mijn eerste audioproduct. Ook omdat ik er nog niet zo heel veel van af wist, wilde ik er niet te veel geld aan uit geven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Marantz NR1603, welke in tegenstelling tot de NR1403 een netwerk aansluiting heeft, 7.1 kanalen en een HDMI-front ingang. Daarnaast was het een leuke bijkomstigheid dat het apparaat Airplay ondersteunde. Dit gebruik ik overigens erg vaak en ik kan dit eigenlijk iedereen aanraden.

Wat me echter wel opvalt is dat er een verschil in geluidskwaliteit zit tussen het afspelen via bedrade Airplay en via WiFi. Ik heb het idee dat het geluid via het kabeltje vele malen mooier klinkt. Op zich is dit niet gek; bijna alle muziek op mijn iPod is in ALAC formaat, gemiddeld kost dit zo'n 35MB aan opslag ruimte en omdat ik een 3e generatie iPod heb wordt er gebruik gemaakt van van het 802.11g protocol. Dit protocol heeft een theoretische snelheid van 54Mbit/s, dit gedeeld door 9 (8 bits is namelijk 1 byte, en 1 bit gereserveerd voor protocol data) kom ik uit op 6MB/s. Het lijkt me dan niet heel onlogisch dat er gecomprimeerd wordt wat het verlies in geluidskwaliteit verklaart.

Installatie

Het installeren was eigenlijk vrij gemakkelijk. Kabeltjes strippen, aansluiten op de luidsprekers en de AV-receiver en het meeste werk was eigenlijk al gedaan. Marantz levert bij haar receivers een Audyssey set-up microfoon. Hiermee loop je door de kamer en laat de receiver een aantal tonen uit de luidsprekers klinken. Vervolgens wordt het geluid opgenomen en ge´nterpreteerd door de receiver waarna hij aan het rekenen gaat. Met behulp van deze gegevens probeert het systeem nadelige akoestische eigenschappen van een luisterruimte te corrigeren.

Momenteel heb ik een viertal apparaten aangesloten op de recieven.
  • - KPN interactieve-TV ontvanger - HDMI
  • - X-Box 360 - HDMI
  • - Gamecube - Composite
  • - MacBook Pro met Retina scherm - HDMI
Het aansluiten van alle apparaten gaat erg gemakkelijk. Eventueel kan je de naam van het kanaal veranderen. Zo heb ik bijvoorbeeld de bron Game veranderd naar X-Box. Dit vergemakkelijkt het selecteren van de juiste bron.

Aansluitingen

De NR1603 beschikt, ondanks dat het een vrij kleine receiver is, over heel wat aansluitingen:
  • Composiet in / uit 3 / 1
  • Aantal aansluitingen 7
  • Luidspreker A / B o
  • Hoogte luidsprekeraansluiting Speaker B or Height
  • Bi-amp drive (5.1-kanaalsinstelling) / luidspreker C o / o
  • Ingangen voorzijde: audio / composiet / digitaal (opt.) / HDMI / USB - / - / - / o / -
  • USB-audio / Made for iPod / Works with iPhone o / o / o
De aansluitingen voelen stevig aan, ook de front aansluitingen.

In Gebruik

De receiver start lekker snel op. Indien je al je apparaten aan de reciever hebt aangesloten, en de receiver op de tv. Kan de recieven ook als deze uitstaat het signaal doorsturen naar de tv. Dit kan soms wel eens handig zijn. Let er op dat dit maar bij een apparaat kan.

De receiver is erg gemakkelijk in gebruik. De bijgeleverde afstandsbediening ligt lekker in de hand, en heeft glow-in-the-dark knoppen.

De Marantz NR1603 is een erg fijn apparaat wat niet teveel ruimte in beslag neemt.
Design is uiteraard persoonlijk, maar ik vindt dat de receiver er best mag zijn.

Heb jij ook een Marantz A/V Receiver NR1603 Zwart?

Die 100W per kanaal is dat continue of piek vermogen ?
Ik kom er net achter dat het 50W RMS moet zijn. Typefoutje, sorry. Als ik de 50W keer 0,7 doe kom ik uit op 35W. Dit zou dan het continu vermogen moeten zijn. Als je meer vermogen wil, zou ik een aparte versterker aanraden.

[Reactie gewijzigd door Vhough op 14 juli 2013 11:27]

Het aansluiten van de boxen. Hoe gaat dat? Met aparte stekkers of de blanke draden in een vergrendeling doen.
De receiver beschikt over een schroefaansluiting. Dus inderdaad even de kabel strippen en klaar. Probeer wel een stuk van ongeveer 1,5 cm te strippen. De draden gaan er namelijk best ver in. Succes!
Zo te zien en zoals gebruikelijk kun je de luidsprekers ook met banaanpluggen aansluiten. Stuk handiger dan strippen en schroeven als je het mij vraagt.