Roccat Taito 5mm Mid-Size Review

michaelvink 13 juli 2013, 261 views

Roccat Taito 5mm Mid-Size

Pluspunten

• Neutraal ontwerp
  • Degelijk afgewerkt
  • Mooi glad oppervlak

Minpunten

• Wellicht voor sommigen wat aan de dure kant

Motivatie
Na een krappe 12 jaar werd het eens tijd dat ik op zoek ging naar een nieuwe muismat. Mijn vorige exemplaar was er eentje van hard plastic en eerlijk gezegd ging mijn voorkeur ook weer uit naar een mat van een hard materiaal, maar die vond ik persoonlijk nogal aan de prijzige kant.

Na het lezen van wat ervaringen met diverse muismatten heb ik dan ook overwogen om een model van Roccat aan te schaffen (mede omdat ik op dit moment een Roccat Kova[+] als muis in gebruik heb en deze combinatie aardig goed schijnt te werken). Ik was in eerste instantie niet zo'n voorstander van een zachte muismat, omdat mijn ervaring met dergelijke matten in het (verre...) verleden niet als te best was: rafelige randjes en de oppervlakte van de mat versleet snel of werd snel smerig.

Toen ik de Taito dus zag liggen bij een lokale Gamewinkel heb ik besloten om de mat gewoon een kans te geven (ik heb de mat overigen voor (19,- aangeschaft, niet de goedkoopste prijs, toegegeven, maar toch nog schappelijk en ik kon hem ook meteen meenemen).

De verpakking
De mat zit in een behoorlijk luxe verpakking. Opgerold in een plastic blisterverpakking (waar de meesten een hekel aan hebben; Roccat heeft hier echter goed over nagedacht, want een deel van de verpakking is zonder schaar open te maken, waardoor je zo de hele achterkant van de verpakking af kunt trekken), waarin aan de voorkant een tweetal vakjes zijn aangebracht. Deze vakjes bevatten samples van het materiaal van de muismat, eentje voor de bovenkant en eentje voor de onderkant. Leuk om in de winkel alvast een idee te krijgen van hoe de muismat aanvoelt.

De mat zelf
De mat zelf is eigenlijk helemaal goed. Wat voor mij even wennen was, is dat de mat vrij groot is in vergelijking met mijn vorige. Ik heb de gevoeligheid van mijn muis vrij hoog staan, dus ik gebruik niet de gehele mat, maar hij neemt wel degelijk aardig wat ruimte op het bureau in.

Het oppervlak van de mat is erg glad. Roccat noemt dit een "Heat-treated nano patttern", maar in combinatie met mijn muis werkt het erg goed. De muis glijdt bijzonder gemakkelijk over het oppervlak en ik ondervind bijzonder weinig weerstand bij gebruik, iets dat bij mijn vorige muismat wel degelijk het geval was.

Over het design op de mat kan ik kort zijn: dat is gewoon lekker strak. Vaak zie je nogal schreeuwerige opdrukken, maar deze mat is gewoon strak en zwart, met rechts onderin een vrij bescheiden logo. Weinig opsmuk, maar persoonlijk kan ik dat prima waarderen!

De onderkant van mat is gemaakt van rubber, waardoor de mat lekker stevig op het bureau ligt. Wellicht dat de maat van dit model er ook bij helpt, want het is echt een flinke lap materiaal.

De mat is overigens 3,45mm dik. In eerste instantie dacht ik dat dit vervelend zou zijn, met snijdende randjes en dergelijke, maar in de praktijk is dit niet eens te merken. De randen zijn overigens goed afgewerkt. Ik heb niet het idee dat deze snel gaan rafelen of gevoelig zijn voor beschadigingen, iets waar ik me in het begin stiekem wel een beetje zorgen om maakte.

Voor minder dan twee tientjes heb je een prima muismat. Goede afwerking, neutraal uiterlijk. Wellicht dat voor sommigen de prijs wat aan de hoge kant vinden, maar het formaat van de mat is er ook wel naar.

Heb jij ook een Roccat Taito 5mm Mid-Size?