LG Nexus 4 16GB Zwart Review

chengbondkwok 12 juli 2013, 1.897 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prachtig design
  • Up-to-date Android OS
  • Moderne hardware

Minpunten

• Fragiele achterkant
  • Kan (onaangenaam) heet worden
  • Redelijke accuduur
  • 'Oplaad-bug'
  • Wegvallende internetconnectie bij Sleep modus.

De Nexus 4. Een van de meest gewilde smartphones eind 2012. De voornaamste reden was toch de prijs/kwaliteitverhouding. Voor slechts $350 dollar kon men de Nexus 4 16GB versie krijgen via de Play Store. Je zou zeggen dat er wel een addertje onder het gras moet zitten, voor zo’n lage prijs. Toch? Op bepaalde gebieden wel. Allereerst was de Nexus 4 niet overal beschikbaar. Sterker nog, het was zeer beperkt beschikbaar. Alleen in de Play Store van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Spanje, Frankrijk, Duitsland en AustraliŽ kon men de Nexus 4 kopen. Maar dan moest je snel zijn. Heel snel, aangezien het toestel binnen enkele minuten uitverkocht was.

Op dat moment was ik in het bezit van de Samsung Galaxy SIII, het toestel op dat moment. Hoewel ik er tevreden mee was, waren er een aantal dingen die mij toch naar de Nexus 4 leidden. Via een XDA’er uit Duitsland kon ik een Nexus 4 regelen. Besteld op 4 december, het tweede bestelmoment bij Google, kon ik natuurlijk niet wachten op mijn ‘Sinterklaas’ cadeau. Maar dat bleek niet zo te zijn. Google had blijkbaar (opnieuw) niet gerekend op een enorm succes. Weer was zeer snel uitverkocht. Mijn order was op tijd binnengekomen, maar de Nexus 4 konden ze niet leveren vanwege tekorten. Uiteindelijk na lang wachten, vele problemen met de postbezorging en talloze emails naar mijn contactpersoon, arriveerde op 29 januari 2013 de Nexus 4. Kosten? §385 in totaal.

Het toestel - uiterlijk
Het toestel kwam in een rechthoekig doosje met daarop de foto van de Nexus 4 en rechtsonderin het Nexus logo. Het doosje heeft exact hetzelfde design als de Nexus 7, alleen wat kleiner. In het doosje zit uiteraard het toestel, wat handleidingen, USB kabel en de ‘USB-oplaadkop’. Geen oortjes, wat in mijn geval geen probleem was, aangezien de in-ear-oortjes van Samsung voor mij prima waren. Voor sommigen kan dit wellicht een probleem zijn.

Het toestel oogt net is iets minder lang dan de Galaxy SIII, maar wel wat breder. Het scherm is ook wat kleiner en de on-screen knoppen zorgen ervoor dat je nog minder scherm hebt. Het toestel is aan de voorkant strak. Geen knoppen, geen logo’s, wat in mijn ogen het toestel schitterend maakt.

De achterzijde is weer een ander verhaal. De glazen achterkant is weer wat drukker, met een camera in de linkerbovenhoek, de Nexus logo daaronder, het LG-logo helemaal onderaan en rechtsnaast het LG-logo de speaker. In mijn ogen had de X van de Nexus gekleurd moeten zijn (blauw, rood, geel en groen). Maar het meest in het oog springende aan de achterkant is toch het ‘dambord-patroon’. Onder een bepaalde hoek lijkt het alsof je naar een discobal kijkt, wat het toch een mooi ‘iets’ is.

Aan de linkerzijkant vinden we een knop, de volumeregelaar om precies te zijn. Aan de rechterzijkant is er ook maar een knop, de aan/uit knop. Onderaan heb je de simkaart ingang in iPhone stijl, welke je met de bijgeleverde pin moet openen.

Aan de onderkant zijn aan weerszijden twee schroeven te vinden, met in het midden een micro-USB ingang.

Aan de bovenkant is een headphone ingang te vinden.

Al met al oogt het toestel simplistisch, wat in mijn ogen het mooiste resultaat geeft.

Het toestel - hardware
Voor $/§ 350 zou je middelmatige hardware verwachten, maar niets is minder waar. Het toestel wordt voortgedreven door een quadcore 1,5 Ghz Snapdragon S4 Pro, ondersteund met 2GB ram. De GPU is een Adreno 320. Qua connectiviteit beschikt de Nexus 4 onder andere over GPS, GLONASS, Bluetooth 4.0, NFC, en Qi Wireless charging. Maar wat het meest opvalt is de modem. Om een uniform toestel te creŽren heeft Google ervoor gezorgd dat alle 3G-netwerken ondersteund worden. Er is geen officiŽle ondersteuning voor 4G netwerken. Dit heeft in de Verenigde Staten voor ophef gezorgd, aangezien daar 4G veel gebruikt wordt. In Nederland hier maakt het niets uit, aangezien 4G nog ver weg is.

Het scherm is 4,7 inch groot met een resolutie 1280 bij 768 pixels. Dat is even hoog als de Galaxy SIII, maar de Nexus 4 heeft wel meer pixels in de breedte. Echter is het ‘bruikbare’ scherm minder hoog dan bij de SIII, vanwege de on-screen knoppen. Het scherm is een IPS-scherm, wat voor zeer goede kijkhoeken moet zorgen.

Prestaties
Mede dankzij de S4 pro en 2GB ram draait het toestel als een zonnetje. Apps openen zeer snel, en het multitasken werkt zeer vloeiend. Er is zeer weinig tot geen lag te bespeuren, iets wat bij de Galaxy SIII niet het geval was. Vooral de 2GB ram is een enorme vooruitgang. Bij de Galaxy SIII had ik vaak zeer weinig RAM over en dit merkte je ook bij de prestaties van het toestel. Het multitasken ging niet vloeiend en er waren veel haperingen bij het toestel. Dit alles is niet te merken bij de Nexus 4.

Software
De Nexus 4 draait op de allernieuwste versie van Android Jelly Bean, namelijk versie 4.2.2. Veel veranderingen ten opzichte van Android 4.1.2, welke gedraaid werd op de Galaxy SIII zijn er niet te vinden. De camera-opties zijn veranderd en onder de motorkap zijn er enkele verbeteringen.

Het grootste voordeel van een Nexus toestel is de toegang tot de nieuwste versie van Android. Dit wordt vergemakkelijkt, doordat het geen alternatieve skin draait. Hierdoor hoeven er geen extra aanpassingen te worden gemaakt. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat het toestel niet ‘verzwaard’ wordt met extra’s.

Toch is het niet helemaal feest met Android 4.2.2. Een bug zorgt ervoor dat de internetverbinding, zowel 3G als Wifi, wegvalt wanneer de Nexus in Deep Sleep mode gaat. Hierdoor komen Whatsapp-berichten, Emails en andere notificaties die gebruik maken van een internetconnectie (veel) later aan. Dit vind ik helaas erg jammer, want soms is een groepswhatsapp gesprek al 10 minuten aan de gang, zonder dat ik er melding van krijg. Hopelijk is dit opgelost bij de volgende Android versie.

Accuduur
De accuduur van de Nexus 4 is redelijk te noemen. Het is niet goed, maar ook niet heel slecht. In vergelijking met de SIII presteert de Nexus 4 op dit gebied gelijkwaardig of net iets slechter. Als ik de Nexus om 7:30 van de oplader afhaal, en het actief gebruik, dan heb ik meestal tegen 23:00 nog 14% over. Hierbij zit ik van 7:30 tot en met 18:00 op het 3G netwerk van Vodafone, en na 18:00 maak ik gebruik van mijn WiFi thuis. In de trein wordt er veel gebrowsed en wordt mijn mail direct opgehaald. Ook het dagelijks Whatsappen en Facebooken behoort tot mijn routine. Dit alles zorgt ervoor dat ik slechts een screen-on time behaal rond de 2 uur. In mijn ogen redelijk te noemen, maar als ik screenshots van andere users zie, dan heb ik het idee dat ik wat verkeerd doe.

Camera
De camera is redelijk te noemen. Allereerst de interface van de camera. Bij de SIII vond je aan de rechterkant het menu, de camera knop en de knop om naar de galerij te gaan. Bij de Nexus 4 is dat anders. Het is op het eerste gezicht een kale interface, maar als je je vinger lang ingedrukt op het scherm houdt, dan krijg je een ronde interface, waarbij je met je vinger over de interface moet vegen. Het werkt aardig goed, en zorgt voor een redelijk simplistische interface.

De instellingen aan de linkerkant van de cirkel van boven naar beneden:
- Flits aan/uit/automatisch
- HDR aan/uit
- Switchen van achtercamera naar frontcam en andersom

De instellingen aan de rechterkant van de cirkel van boven naar beneden:
- Belichting (zon,bewolkt, kunstmatig licht etc)
- Instellingen (scŤnemodus, aantal megapixels)
- Contrast (-2, -1, 0, +1, +2)

En dan nu de prestaties. In goed daglicht zijn de foto’s gelijkwaardig aan de SIII. Maar hoe minder licht er is, hoe slechter de prestaties van het toestel zijn (helaas voorlopig nog geen geschikte foto's).

Twee foto's gemaakt met goede belichting:

De camera is redelijk te noemen, maar het geluid is matig. Dit was op de Galaxy SIII beter.

Een andere tegenvaller is de interface van de camera. Als het goed is, is dit een softwarematige probleem. Bij het maken van de foto ziet het er erg wazig uit. Hierdoor heb je het gevoel dat de cameralens vuil is, of dat de focus niet goed is. Maar bij het bekijken van de foto ziet het er erg scherp uit. Hierdoor weet je dus vaak niet of je nou slecht focust, of dat het aan de software ligt.

Bellen
Iets wat ik heel weinig doe, maar als ik moet bellen, dan is dat geen probleem. De persoon aan de andere kant kan ik duidelijk verstaan, en hij/zij mij ook.

De prijs van de lage prijs?
Hoewel problemen vaak verweten worden aan de lage prijs, wil ik dat hier niet direct doen.

Het eerste probleem is de glazen achterkant. Ik ga vaak zuinig om met mijn apparaten en met de Nexus 4 is er extra voorzichtigheid geboden. Hoewel ik in de eerste maanden de standaard ‘backprotector’ er nog op had zitten, vond ik het uiteindelijk afbreuk doen aan het design. En daar heb ik waarschijnlijk nu de prijs voor moeten betalen. Op de glazen achterkant zijn wat lichte krasjes te vinden, die alleen onder een bepaalde hoek te vinden zijn. Maar het ergste probleem is toch de barst in de achterkant. Nu verwacht je na het lezen van deze zin een gebroken telefoon, maar eigenlijk valt het best wel mee. Bij de speaker is een scheurtje te vinden en te voelen als je met je nagel er overheen gaat. Bij veel gebruikers heb ik gezien dat hier vaak het glas (spontaan) barst. Nu is dat op dit moment voor mij nog geen probleem, maar dit kan later verergeren.

Een ander probleem is het opladen / de oplader. Als ik de Nexus 4 wil gaan opladen en het toestel aan de lader hangt, spring hij van ‘laag percentage’ direct naar ‘Opgeladen’. Soms helpt het als ik het toestel van de lader haal, even blaas in de micro-usb ingang en vervolgens weer aan de lader hang. Maar soms helpt het ook niet en dan is een reboot noodzakelijk. Een klein irritant iets, wat eventueel verholpen kan worden met de wireless Qi-charging orb. Echter twijfel ik of het wel degelijk aan de USB poort, aangezien dit vaak gebeurt wanneer het toestel erg warm is.

Ook wordt het toestel heet als ik aan het browsen ben op 3G, een spelletje aan het spelen ben of iets anders intensief met het toestel doe. Het gebied rond de camera wordt dan echt heel warm en de accuduur gaat zeer snel omlaag. Natuurlijk is dit een logisch gevolg, want hoe harder het toestel moet werken, hoe meer energie er ingestoken moet worden. Echter ben ik bang dat de temperatuurschommelingen een negatief gevolg heeft voor het glas. De tijd zal het leren.

Zoals in vele andere reviews vermeld wordt: voor zo’n lage prijs vind je geen betere toestel. De lage prijs in combinatie met de directe ondersteuning van Google, maakt het een bijna perfecte toestel. Bijna perfect, want er zijn toch nog een aantal dingen die beter kunnen en/of moeten. Voorlopig is dit mijn langstgebruikte smartphone op het moment (Galaxy W, Lumia 800, SII en SIII) en tevens ook het toestel waar ik het meest tevreden over ben. Het wordt afwachten wat Android 4.3/5.0 gaat brengen, tezamen met de nieuwe Nexus telefoon. Wellicht dat ik dan alweer op een andere trein spring.

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Als je wat plaatjes toevoegd is het sowieso een +2 :)
Zal ik zeker doen. Ik ben de plaatjes aan het sorteren en kijken hoe ik het beste in de review kan invoegen.