Shuttle XS35V2 Review
De XS35v2 gebruik ik momenteel als test server om software op te ontwikkelen. Deze draait nu sinds een maand 24/7 aan het internet. Mijn bevindingen tot nu toe zijn:
Installatie van hardware gaat niet geheel vlekkeloos. Je kunt beide kanten van de behuizing openen door slechts 1 schroefje los te maken. Vervolgens kan je de zij platen er zo af tillen.
BIj het plaatsen van een hdd of ssd merk je dat er een dun kabeltje in de weg zit tussen het moederbord en de plek waar je de hdd/ssd plaatst. Hierdoor kan je hem slechts voor 99% compleet op zijn plek schuiven omdat de kabel een hoek van de hdd zal tegen houden. Deze kabel is slechts 3mm dik of zo maar zorgt er dus wel voor dat je hdd nu niet helemaal recht erin kan. Na veel gepriegel kreeg...
Pluspunten
Goedkoop Klein. Passief gekoeld. plaats voor 2 hdds of 1x hdd + optisch station.
Minpunten
Wordt erg warm (65c idle / 75c stressed ). HDD / SSD lastig te plaatsen i.v.m. kabeltje.
Eindoordeel
Installatie van hardware gaat niet geheel vlekkeloos. Je kunt beide kanten van de behuizing openen door slechts 1 schroefje los te maken. Vervolgens kan je de zij platen er zo af tillen.
BIj het plaatsen van een hdd of ssd merk je dat er een dun kabeltje in de weg zit tussen het moederbord en de plek waar je de hdd/ssd plaatst. Hierdoor kan je hem slechts voor 99% compleet op zijn plek schuiven omdat de kabel een hoek van de hdd zal tegen houden. Deze kabel is slechts 3mm dik of zo maar zorgt er dus wel voor dat je hdd nu niet helemaal recht erin kan. Na veel gepriegel kreeg ik mijn ssd erin met twee van de drie schoeven en dus het kabeltje tussen het moederbord en de ssd geklemt. Ik snap niet waarom dat kabeltje daar moet liggen en waarom hij zo verschikkelijk kort is dat je hem niet anders kan neerleggen.
Geheugen gaat er in ieder geval erg makkelijk in, net zoals bij vrijwel iedere laptop / netbook.
Zodra de hardeschijf en het werkgeheugen zijn geplaatst kan je een besturingssyteem installeren. Je kunt dit doen via een USB CD/DVD station of via USB Stick. Ik heb besloten om via een programma mijn Windows XP Pro CD om te zetten naar een bootable USB stick.
De gemaakte usb stick liet zich direct booten na vios screen en de Windows XP installatie ging vlot en vlekkeloos.
Nadat alle software was geinstalleerd ben ik hem een beetje gaan stress testen.
Idle wordt deze fanless computer qua core temperature 65c en stressed 75c wat dus toch wel vrij heet is. Volgens Shuttle is dit systeem geschikt voor 24/7 gebruik maar of dat met dit soort temperaturen de bedoeling is weet ik niet. Het enige wat ik er aan zou kunnen doen is toch een fan inbouwen maar dan is hij niet meer silent. De heatsink voelt echter nog redelijk acceptabel aan. Deze zou misschien 40c zijn.
Rebooten gaat in ieder geval erg snel. Als ik op afstand mijn systeem laat herstarten dan is deze na 28 seconden weer online voor remote desktop sessies.
Verder weet ik even niks boeiends te vertellen. Mochten jullie nog vragen hebben over bepaalde dingen dat zal ik het hier aan toevoegen.
Reacties (2)
Ja kabeltje snap ik maar een foto vertelt vaak meer
//edit,
Ik heb nog een tweede screenshot uit die youtube video toegevoegd waar je het kabeltje beter ziet alleen op die foto ligt hij vreemd genoeg anders als in mijn behuizing.
[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 25 juli 2024 18:39]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/185900/betty.jpg?f=community)