HP LP3065 Zwart Review

TERW_DAN 28 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 9.197 views

HP LP3065 Zwart

Pluspunten

• groot
  • resolutie
  • 3x DVI
  • maakt iedere vorm van verlichting in je kamer overbodig

Minpunten

• alleen DVI als input
  • geen OSD.

Een hele tijd draaide ik tot volle tevredenheid al met een dual monitor setup, met 2 Dell 20" Widescreen monitoren. Deze monitoren doen hun werk prima, maar het nadeel was de resolutie, die op 1680*1050 bleef steken. Nu is dat voor het meeste werk een behoorlijke resolutie, maar het leek me wel leuk om 1080P films af te kunnen spelen op de volledige resolutie en daarvoor was een 24" monitor nodig.

De Dell monitoren beschikken over S-IPS panelen en die hebben als voordeel dat ze een erg goede kleurweergave hebben, geen last hebben van ghosting en de reactiesnelheid van mij meer dan voldoende is. In mijn zoektocht naar een monitor kwam ik uit op diverse 24" monitoren, maar veelal met een TNpaneel. Nu zijn dit geen verkeerde monitoren, maar sinds ik 2x 24" op mijn werk heb staan werk ik dat TN panelen dan iets minder fijn werken. De totale breedte is behoorlijk en daardoor krijg je last van de inkijkhoek die tegenvalt bij deze panelen. Alle TNpanelen en daarmee vrijwel alle panelen uit het goedkopere segment vielen af.

Omdat S-IPSpanelen me zeer goed zijn bevallen ben ik ook eens gaan kijken naar 24" monitoren met S-IPS panelen en kwam tot de conclusie dat die er bijna niet zijn. De monitoren die er zijn zijn verschrikkelijk duur (de Eizo ColorEdge is de enige die het heeeft, en kost op dit moment 1660). Nu vind ik dat echt teveel geld voor 1 24", omdat ik er 2 wilde werd het dus dik 3330 euro, en daar had ik echt geen trek in :P.

Nu werk ik een tijdje met 2x 24" en ik moet zeggen dat het me niet slecht bevalt, maar ik gebruik de secundaire monitor eigenlijk maar minimaal. Niet zoals ik mijn 2x 20" gebruik die ik hier thuis heb staan, die ik doorgaans toch vrij vol heb staan.

Nu zat ik eens door de pricewatch te bladeren en besloot om eens bij 30" monitoren te kijken. De prijzen daarvan vielen me niet tegen, beginnend bij zo'n 1100 euro. Een smak geld, maar aan 1 30" heb je op zich wel genoeg, zeker omdat ik nog een aantal 20"ers heb die als secundairde monitor mogen dienen. Een 20" monitor is net iets breder (80px) dan een 30" monitor hoog is. Een 30" TFT met een 20" ernaast in portraitstand zou dus prima uitkomen (of 2x 20" ernaast). Een ander bijkomend voordeel is dat je op deze manier altijd een S-IPSpaneel te pakken hebt, gezien eigenlijk iedere 30" die heeft

Waarom de HP?
Waarom de HP? Ten eerste, het merk boeit me niet zo. Ik ben niet extreem merkgebonden voor wat betreft monitoren, omdat de kwaliteit voornamelijk door het paneel komt en ik heb me daar dan ook op gefocussed. De kandidaten waren de Samsung 305T, de LG W3000H, de HP LP3065 en de Dell Ultrasharp. De overige 30" dingen die te verkrijgen zijn zijn van NEC of Eizo (te duur) en Apple (maar goed, ik vind Apple spuuglelijk kwa design, dus dat komt er hier niet in).

Ik wilde eerst voor de LG W3000H gaan (met 1100 euro de goedkoopste), maar kwam erachter dat deze maar 1 DVI aansluiting heeft. Als ik zo'n joekel van een monitor koop wil ik er ook wel 2 pc's aanhangen (werkbak en HTPC). De Samsung had last van hetzelfde 'euvel' en de derde in de rij was de HP. Deze heeft 3 DVI inputs, wat voor mij een groot voordeel was. Ik heb ook nog naar de Dell gekeken, maar die was toen ik aan het zoeken was iets van 2300 euro, wat ik het niet waard vond.

Reviews over de HP leerde me dat het scherm subliem beeld gaf (maar dat is persoonlijk) en geen inputlag had. Dit hoorde ik wel over bijvoorbeeld de 24" Dell die ik ook een tijd op het oog heb gehad. De keuze was gemaakt en ik ging voor de HP.

Featureset en Design

HP LP3065 productimage van de HPsite

Zoals gezegd was de 3x DVI doorslaggevend samen met het S-IPS paneel dat deze monitor heeft. De monitor heeft een resolutie van 2560*1600, wat natuurlijk enorm te noemen is. Verder beschikt de monitor over een ingebouwde 4 poorts hub en een Vesa 100 mount. De ingebouwde hub is wat lastig te bereiken, doordat de kabels achter het paneel ingestoken zitten, waardoor het wat lastig is om ze op de tast in te steken (iets dat je meestal doet met USBsticks bijvoorbeeld). De USBhub werkt overigens wel goed, iets dat ik niet altijd kan zeggen van dit soort ingebouwde hubjes. Mijn muis en keyboard hangen eraan, en die werken perfect. Op mijn oude Dells vielen ze nogal eens uit, en dat was zeer frustrerend.
De monitor wordt geleverd met een stroomkabel, USBA-B kabel en 2 dual link DVI kabels. Het grootste gebrek is eigenlijk het OSD. Dat is er namelijk niet. OSDs blijken er nog niet te zijn voor deze resolutie en het ontbreken van analoge inputs maakt het grotendeels overbodig, je kunt het ook vanuit de videokaart regelen als je dat wilt. Voorop de monitor zitten daarom maar 4 knoppen. De aan/uit knop, een knop om de input te switchen en een + en - knop om de brightness in te stellen. De monitor heeft een simpele zwarte rand, een HP logo bovenin en het typenummer linksonder. Een lekker standaard monitor dus. Dit hadden m'n Dell 2007s ook en dat beviel me wel, ik kijk toch voornamelijk naar het scherm, niet de behuizing van het ding. Daarbij misstaan de Dell en de HP niet echt naast elkaar.

DVI en USB aansluitingen op de onderkant van de monitor

kleurweergave en beeldkwaliteit
De kleurweergave en beeldkwaliteit zijn zeer goed, ik zie geen verschil ten opzichte van mijn Dell monitoren. De inkijkhoek is ook zeer goed, je kunt echt van de zijkant op de monitor kijken en het nog lezen (dus de 178 graden kloppen vrij redelijk lijkt me). Zwart ziet er ook zwart uit en van backlightbleeding heeft deze monitor geen last, zoals genoeg monitoren er wel last van hebben. Dat was wel een beetje mijn grote angst, je moet toch altijd wel een beetje geluk hebben met zoiets, tussen mijn Dell monitoren die ik heb gehad (nu 17 in totaal, zowel de 2005FPW als 2007FPW) verschilde het allemaal iets, maar op deze HP is het niet storend aanwezig moet ik zeggen. Ik heb het gisteren in het donker bekeken en eigenlijk nergens last van gehad.

Een andere feature die me net pas opviel, maar wel grappig is. De powerled die normaal groen licht geeft als de monitor aanstaat gaat na een minuut uit. Nu zal dit niet zijn voor de stroombesparing, want 1 ledje verbruikt natuurlijk vrij weinig, maar zeker als je deze monitor 's avonds gebruikt om een filmpje op te kijken waarbij het voor de rest donker is, is het prettig dat je niet nog een groen ledje hebt dat in je oog schijnt en af kan leiden.

Ghosting/tearing, reactietijd, inputlag en pixeldefecten
Deze monitor kwam een paar uur voor een lanparty binnen, dus ik konhem gelijk uit de doos op tafel zetten en intensief gaan gebruiken :).
Persoonlijk vind het verhaal rondom de reactietijd een beetje bullshit. ik hoeft echt niet met 2ms te werken, 4ms is al overkill en deze monitor heeft met 12ms ook nergens last van. Mijn eerste monitor had een reactietijd van 25ms en ook daar had ik geen problemen mee, dus wat dat betreft was ik daar ook niet bang voor. Voor inputlag wat meer, ook al stond het in de review dat het niet het geval was. Ik heb afgelopen weekend aardig wat games gedraaid en moet zeggen dat het geen problemen gaf, alles draaide soepel en ik merkte ook niets van ghosting of tearing, zoals je bij andere monitoren wel ziet. Hierover kan ik op zich kort zijn, het is meer dan prima :)
Met bijna 4,1 miljoen pixels is er de kans dat er eentje stuk is vrij aanwezig. Dit was echt mijn grootste angst eigenlijk. Een monitor als deze in een echte winkel komen is niet echt een optie, omdat ze ze niet hebben, dus ben ik wederom afgegaan op reviews. Niemand heeft er last van, dus ik heb de gok gewoon genomen en ook ik heb geen last van pixeldefecten op deze monitor, terwijl de monitor nu al wel een aantal keren aan en uit heeft gestaan, waarna het meestal wel zichtbaar zou moeten zijn.

update 28-5-09
Ik heb de monitor nu bijna een jaar staan. Ik heb nog steeds geen dode pixels kunnen vinden in mijn monitor, dus ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat ze ook niet meer zullen verschijnen, tenzij ik natuurlijk lomp tegen m'n scherm ga rammen (iets dat ik niet van plan was).

Gebruikerservaring
De ervaring bij het gebruik is ook niet onbelangrijk vind ik, zeker niet met zo'n monitor als deze. De meeste mensen hebben vast wel eens een 20" widescreen gezien, gehad of zitten er nu naar te kijken. Om een vergelijking te maken, heb ik deze foto gemaakt, mijn 30" met een Dell 20".

Een 20" lijkt echt klein naast deze monitor. Op de lanparty hadden we 4 20" monitors (overigens allemaal Dell 2007s) en het verschil was vrij komisch om te zien, je blijft je verbazen over hoe huge het ding is.
Nu is niet alleen de grootte van belang geweest. Ik heb al eens eerder Tomb Raider op een 42" TV gespeeld en dat ziet er gaaf uit, omdat het wel lekker groot is. Het nadeel van TVs is de resolutie. Met een FullHD paneel zit je nog maar op 1920*1080, wat natuurlijk een flinke resolutie is, maar op een 42" heb je alsnog vrij grote pixels te pakken. De reden dat ik niet gewoon een FullHD TV heb gepakt. Een resolutie van 2560*1600 is best lekker. Om je een idee te geven van hoeveel ruimte je nu daadwerkelijk hebt, heb ik even een screenshot gemaakt om je een indicatie te geven.
Dit is dan van enkel deze monitor, dan zitten de 20" schermen er nog niet eens bij, maar op deze manier heb je al flink genoeg ruimte.

Gamen op 2560*1600 gaat best lekker. Zelfs op mijn videokaartje (7950GT) draaien sommige games 2560*1600 nog vrij goed (Tomb Raider Anniversary draait prima, Flatout2 zelfs met 4x aa aan, GTA San Andreas doe thet ook leuk). Andere games, zoals Call of Duty 4 doen het weer iets minder goed, maar dan is er altijd nog een tussenstap. De monitor kan helaas niet overweg met scaling, dus dit zul je vanuit de videokaart moeten doen of ermee leven dat het beeld stretcht. Dit ziet er overigens niet lelijk uit, maar er is wel een klein verschil om met een native resolutie te draaien. Wat een optie is is om op 1280*800 te draaien. Deze resolutie schaalt iedere pixel op naar precies 4 pixels en dat ziet er goed uit. Dan heb je alsnog beeldvullende games, maar wellicht met iets minder detail.

Films kijken gaat best lekker, als is het kijken van een simpele 700MB DivX (bijvoorbeeld mijn favoriete serie Top Gear) niet leuk als je dichtbij zit, de pixels worden wel heel erg zichtbaar als je het fullscreen draait. Dat is natuurlijk een nadeel, maar als ik het ding windowed draai heb ik prima beeld en nog ruimte over om andere dingen te doen, zonder dat ik het videoschermpje klein vind.

Ik heb geprobeerd een Intel G45 bord aan te sluiten op mijn monitor, een bord dat niet beschikt over een dual link DVI kabel. Dat resulteert in een zeer kleurrijk scherm dat niet te lezen is gedurende de post. Als het systeem geladen is kun je max 1680*1050 kiezen als resolutie, wat wel over het scherm heenscrolt. 1280*800 is wel mogelijk om te draaien en dat ziet er dan ook scherp uit, maar om het ding dan als HTPC te gaan gebruiken is weer wat minder handig. Compleet nutteloos is deze monitor op singlelink echter niet te noemen.

bouwkwaliteit
De monitor is solide, je krijgt niet het idee dat het van goedkoop plastic is gemaakt ofzo. de voet die eronder zit is erg degelijk, maar ook flink aan de maat, om ervoor te zorgen dat dat monitor stabiel staat. Zwaar is de monitor niet echt, met voet komt het neer op zo'n 14 kilo, wat mij erg meevalt voor dit formaat.
Het stroomverbruik op deze monitor is zo'n 125W, 2x zoveel als een 20" monitor (maar met een 2x zo groot beeld oppervlak is dat te verwachten natuurlijk). De Dell 20" meet zo'n 58W bij normaal gebruik.

prijs
De monitor heeft me 1222 euro gekost. Hij staat iets goedkoper in de PW, maar ik bestel liever niet bij een shop die een behoorlijk negatieve reputatie heeft. Bij OBCS was hij 1221 euro, maar heb hem uiteindelijk bij @ll-m@ll gekocht, omdat ze daar ook m'n netwerkkaartjes hadden die ik wilde hebben en daarmee nam ik die euro extra wel op de koop toe.
1222 euro is een smak geld, dat zal ik zeker niet ontkennen en het is niet iets dat ik dagelijks uitgeef. voordat ik deze monitor kocht heb ik dus ook wel zeer goed nagedacht en m'n bureau opgemeten of het ging passen :P.
Bezuinigen op een scherm is iets dat ik niet graag doe. Het is het onderdeel van je pc waar je het meeste naar kijkt en een beetje monitor gaat makkelijk jaren mee, dus dan is een redelijk bedrag imho gerechtvaardigd. Natuurlijk is dit ieder voor zich, maar ik vind het de monitor waard. In verhouding tot de andere monitoren en hetgeen dat je ervoor terugkrijgt vind ik dat de prijs niet verkeerd is.

conclusie
De monitor is groot, of liever gezegd gigantisch, maar een zaligheid om mee te werken. De USBhub is misschien niet helemaal ideaal geplaatst, maar geen punt om de monitor niet voor te nemen. Het niet hebben van een OSD is wellicht ook wat minder handig, maar met enkel DVI is het goed te doen. Een VGA of HDMI connector was wel leuk geweest, maar voorr mij niet echt een gemis, zeker omdat ik ook nog een andere monitor met VGA, Svideo en composite ernaast heb staan.

- update 28-5-09
update over dode pixels. Nog steeds geen \o/

Heb jij ook een HP LP3065 Zwart?

Op een typotje die ik zo snel zag
et net hebben van een OSD
na, wederom een dijk van een review :)

En ja het is inderdaad een indrukwekkend ding. Voor wie het nog niet door heeft, heb hem mogen aanschouwen op de genoemde LAN. Het plaatje is mooi, filmpjes zien er bewegend uit en Terw_Dan stond in games niet onderaan de stats. ;)
Wel is het grappig als je dan een keer "wtf ik zie niets" hoort op het moment Worms World Party besluit om wat garbage op het scherm te zetten in plaats van vrolijk wormpjes. "Dat is nou 30 inch of epic fail"
Maar dat is natuurlijk iets waar de monitor geen zeg in heeft, het fixed immers geen bugjes on the spot.
Nogmaals: leuk ding :D

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 27 juli 2008 21:38]

Een 20" monitor is net iets breder (80px) dan een 30" monitor hoog is. Een 30" TFT met een 20" ernaast in portraitstand zou dus prima uitkomen (of 2x 20" ernaast). Een ander bijkomend voordeel is dat je op deze manier altijd een S-IPSpaneel te pakken hebt, gezien eigenlijk iedere 30" die heeft.
Een 20,1 inch 1600x1200 scherm heeft dezelfde dotpitch (echter zijn die schermen tegenwoordig onvindbaar voor een redelijke prijs.)

Zie hier 20 + 30 + 20 inch
Dat is natuurlijk helemaal om bij weg te kwijlen, maar helaas vind je die dingen inderdaad niet meer betaalbaar, het is tegenwoordig allemaal 20" Widescreen wat goed te verkrijgen is. Als ik ooit nog een 20" S-IPS paneel kan krijgen (4:3) dan zal ik dat ook zeer snel doen. Maar met de setup zoals het nu staat is prima te leven, ik merk dat ik m'n 2e monitor al een stuk minder echt nodig heb, omdat de eerste gewoonweg groot genoeg is.
Ik heb nog een 20" 4:3 PVA/MVA scherm, Samsung 204Ts.
denk je dat deze monitor nog steeds een goede koop is? game nu nog een 900x1440 TN paneel. 8)7
ik zag er n in de V&A staan voor 225, en ik wil al tijdje upgraden, veel games zullen wel draaien op deze resolutie met mijn R9 290x, maar vraag me af of een non-native resolutie hier echt zo slecht op is, aangezien niet alles zal draaien met 60fps.
alvast bedankt! ;)
alvast bedankt! ;)
Ik heb 'm momenteel nog steeds in gebruik naar volle tevredenheid. Hoewel ik nu misschien eerder voor 4K zou kiezen (ondanks de crappy 16:9 verhouding).
Maar voor 225 euro is het denk ik geen heel slechte deal. Enige wat natuurlijk wel is is dat zo'n ding 7 jaar oud is, de CCFL ook wat minder zal zijn, waardoor je de brightness een tandje hoger moet zetten (maar gezien ik die zelf nog steeds vrij laag heb staan zou dat niet zo'n issue moeten zijn).
ja, dat is ook het enige waar ik nog mee zat, en hij kan natuurlijk eerder ouderdoms problemen gaan laten zien.
maar de verkoper woont redelijk dichtbij, dus ik denk dat ik er wel gewoon voor ga, het scherm zal hoe dan ook indruk maken op mensen. :)
Ik heb deze prachtige monitor ook, en ben er ook zeer tevreden mee, al vele jaren. Geen dode pixels inderdaad, ook niet na intensief gebruik. De kleurenechtheid van het scherm en de resolutie zijn gewoon geweldig, en misstaan nog steeds niet anno 2012!
ik heb hem ook nog steeds in gebruik en moet zeggen dat het nog steeds een verbluffend scherm is. Ik neem 'm nog regelmatig mee naar lanparties, en daar valt het ding in elk geval wel op :P
Strakke review. Ik heb zelf de 24 inch van HP met glossy scherm. Ik vind het persoonlijk een nadeel dat dit scherm dat niet heeft. Als je bluerays kijkt op een scherm die het wl heeft, maakt dat het beeld nog natuurlijk en voller. Verder jammer, wat je zelf al zegt, dat het geen hdmi aansluiting heeft (of een converter).

Nog een vraagje, waarom vind je de plaatsing van de USB hub ideaal? Deze zit ook precies aan de anderkant langs de DVI en VGA input op mijn scherm.
Glossy schermen vind ik op zich niet onaardig, het ziet er erg strak uit op mijn notebookje bijvoorbeeld, maar op zo'n grote monitor vind ik het veel mooier op deze manier.

Ik vind de USBhub juist minder ideaal, omdat hij min of meer verzonken ligt achter de monitor, dan is het gewoon wat lastig om er wat in te prikken. Maar op zich is dat niet zo'n probleem, USB poorten heb ik zat (er zitten er 12 op mijn P45 bordje) dus dat is niet zo'n gek groot gemis. Een voordeel is nu wel dat je er een andere monitor strak tegenaan kunt zetten en toch de poorten gebruiken.
VGA ingang op zo'n reso lijkt mij niet echt fijn.
waarom 3x DVI eigenlijk? kun je er dan ook 3 pc's op aansluiten?
VGA ingang lijkt mij ook niet praktisch, maar goed, alles heeft tegenwoordig toch al DVI, dus dat maakt geen donder uit :), maar HDMI zou ik wel handig vinden (al kun je dat natuurlijk weer converteren).

Omdat je 3x DVI hebt kun je inderdaad ook 3 monitoren aansluiten. Je drukt op de input knop op de monitor en hij springt naar de volgende input toe. Erg handig, want de bedoeling is ook om m'n HTPC aan dit systeem te gaan knopen :)

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 3 augustus 2008 12:56]

De meeste HP LP2065 's (20" + 4:3) die ik de laatste tijd heb zien passeren waren allemaal S-IPS. ( gecheckt via label achteraan )

Dit is nog een redelijk betaalbare monitor ( +- 400 EUR ), ook degelijk gebouwde pivot-voet en behuizing en 2 DVI-aansluitingen.

Ik heb er zelf 2 staan: 1 landscape + 1 portrait.
Dat kan nog wel eens interessant zijn om te upgraden. Wellicht dat ik mijn Dell 2007 FPW vervang door zo'n ding.
Heb zelf de dell 24" ultrasharp lcd en ik heb eerlijk gezegd geen hinder ondervonden van 'inputlag' (dat is toch een soort vertraging?)

Deze heb ik overigens gewonen destijds bij dell, als beste verkoper v t kwartaal in Imaging producten (zakelijke afd)

Mooie review overigens

[Reactie gewijzigd door SvenG op 8 augustus 2008 09:34]

De inputlag is idd iets waar veel mensen last van hebben, maar ook een boel mensen weer niet. Je hoort daar heel wisselende verhalen over, aar het zal denk ik ook wel liggen aan de manier waarop je de monitor gebruikt. Gamers zullen het eerder opmerken dan anderen.
http://phpmind.net/305t_lp3065/ heeft een vergelijk tussen deze HP en de Samsung 305T. Aangezien ik ook de keuze aan het maken ben tussen deze 2, wat vind jij van deze review? Komt het overeen met wat jij ziet op jouw HP?
Hij heeft het daar over de kleuren die niet helemaal naar z'n smaak zijn, maar dat vind ik wel meevallen eerljk gezegd. Het niet hebben van een OSD is hierin wat minder, maar verder voldoet de monitor prima.
De reden dat ik dus geen Samsung heb gekocht was voornamelijk vanwege het feit dat hij maar 1 input heeft en dat de HP een S-IPSpaneel heeft.
Zou je volgende keer die laatste vergelijkingsfoto kunnen maken met een blikje bier of een dvd'tje? Om het formaat goed te kunnen vergelijken.