Specificaties 22" @ 1920x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS224V-PN Zwart Review

Meulendijks89 12 juli 2013, 2.409 views

LG IPS224V-PN Zwart

Pluspunten

• Geen backlight bleeding
  • Geen ghosting (tot nu toe)
  • Realistische mooie kleuren
  • Design
  • Dun

Minpunten

• Aansluitingen niet naar onder gericht
  • Wiebelig
  • HDMI en/of DVI kabel niet meegeleverd
  • Bij scherpe kijkhoek lichtgrijze waas

Vanwege de aankoop van een nieuwe PC was ik opzoek naar een monitor met Full HD resolutie en het liefst een IPS scherm vanwege de kleur echtheid. Bij de Mediamarkt kwam ik toevallig de 22” LG IPS224V-PN tegen voor maar 99,- zonder doos. De keuze was snel gemaakt en ik heb deze monitor mee genomen. Ik ben geen monitor expert maar wil toch graag een review schrijven voor jullie.

Featureset:
De LG IPS224V-PN wordt geleverd met een voet, handleiding & cd, een stroomkabel met voeding en een VGA kabel. Helaas word er zoals bij vele monitoren geen HDMI kabel bijgeleverd maar ook geen DVI Kabel. De meegeleverde handleiding vertelt ons hoe de monitor moet worden aangesloten en bestaat uit 8 talen waaronder engels maar geen nederlands.

Voor een uitgebreide handleiding in 35 talen waaronder nederlands moeten we de CD gebruiken. Verder vind je op de CD nog een driver voor als de monitor niet herkend zou worden door Windows, in mijn geval werd de monitor meteen herkend door Windows 8.

Specificaties:
Schermdiagonaal – 21,5 Inch (word verkocht als 22”)
Resolutie - 1920*1080
Aantal kleuren - 16.7M
Contrast verhouding – 1.000:1
VESA: 75x75

Vormgeving:
De vormgeving van deze monitor vind ik er goed uitzien, natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk maar de relatief dunne bezels en de glanzende afwerking laten de monitor er erg strak uitzien. Verder kan het scherm naar voor of naar achter versteld worden maar helaas niet omhoog of omlaag.

Het scherm zelf betreft een matte scherm wat ik persoonlijk veel fijner vind dan een glanzend scherm. Als we aan de achterkant kijken zien we een afwerking met driehoekjes en 5 aansluitingen, VGA, HDMI, DVI-D, Stroomaansluiting & een Mini-Jack (De Mini-Jack is alleen bruikbaar met HDMI die het geluid doorgeeft). Omdat de voeding aan de stroomkabel verwerkt zit krijg je een dun scherm van 1,7 cm maar wat erg jammer is dat de aansluitingen niet naar beneden zijn gericht maar vooruit waardoor je het scherm niet dicht tegen de muur kan ophangen want dit scherm beschikt over een VESA 75x75.

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit van deze monitor is voldoende. De aansluiting tussen monitor en voet is niet erg stevig waardoor het scherm wat wiebeld als je de aan en uit knop gebruikt of de menu knoppen. Daar vanaf gezien ziet de monitor er erg goed uit en valt er verder niet te klagen over de kwaliteit en doet de voet verder goed zijn werk op het bureau..

Monitor Menu (OSD):
Er zijn 2 menu’s aanwezig op deze monitor. Onder het knopje MENU vind je logisch het “gewone” menu, onder de knop FUNC. vind je het function menu.

In het eerste menu kan je de helderheid, contrast, scherpte, black level, gamma en kleurtemperatuur aanpassen, overscan in en uitschakelen en alles weer resetten mocht het nodig zijn, een taal kiezen en de power led indicator uitschakelen.
(Power led is fel en leid af staat ook aan wanneer de monitor aanstaat dus mijn tip schakel deze uit)

In het Function menu kan je vooraf ingestelde profielen kiezen mocht je zelf geen zin hebben om alles handmatig in te stellen, hier kan je uit 2 categorieen kiezen namelijk AV met de profielen: Custom (eigen instellingen), Vivid1, Vidid2, Standaard, Cinema - PC met de profielen: Custom (eigen instellingen), Text, Photo, Cinema & Game.

Ik raad iedereen de standaard profielen af en raad iedereen aan even wat tijd te nemen en zelf het scherm naar wens in te stellen want de profielen vind ik er persoonlijk slecht uitzien. In dit menu kan je ook nog kiezen om Super Energy Saving mode aan te zetten waardoor het scherm een tikkeltje minder helder word.

Beeldkwaliteit:
Het beeldkwaliteit van deze monitor voor de lage prijs kan ik goed noemen. IPS staat bekend om haar goede kijkhoeken en levensechte kleuren. De kijkhoeken van dit scherm zijn voldoende maar minder dan bij een duurdere ips monitor waardoor er een lichte grijze waas tevoorschijn komt bij een scherpe hoek ( zie foto hieronder).

Zit je er recht voor of kijk je met een lichte hoek dan heb je hier geen last van (zie 2e foto hieronder). De kleuren die deze monitor weer geeft zijn wel erg goed/realistisch te noemen en vrijwel gelijk aan de duurdere LG monitor. Ik speel regelmatig Battlefield 3 en ik moet zeggen dat het erg goed gaat op deze monitor en heb geen last van ghosting tot nu toe. Ook heb ik bij deze monitor geen last van backlight bleeding waar ik erg blij mee ben.

Ik heb de 27” LG 27EA73LM-P 1 dag in huis gehad maar retour gestuurd omdat deze toch net iets te groot was met een te lage resolutie maar kon hem toch even vergelijken.

Vergelijking tussen de 22” LG IPS224V-PN en de 27” LG 27EA73LM-P Kijkhoek
Hier zie je de grijze waas waar ik het eerder over had op de 22” wat ik wel moet zeggen is dat het op de foto een stuk erger uitziet dan in real-life want het valt allemaal erg mee.

Vergelijking tussen de 22” LG IPS224V-PN en de 27” LG 27EA73LM-P Recht
Zoals je ziet zijn de kleuren vrijwel gelijk.

Conclusie & Nawoord
Ik heb de LG IPS224V-PN vandaag 11-07-2013 1 week in huis en ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Voor een lage nieuwprijs van 120 euro heb je een goede 22” IPS monitor in huis met realistische kleuren en redelijk goed kijkhoeken. Toch wil ik later overstappen naar een 24 inch omdat die maat mij beter bevalt.

• Asus H87I-PLUS
  • BitFenix Prodigy Rood
  • Intel Core i5 4430 Boxed
  • Intel HD4600

Heb jij ook een LG IPS224V-PN Zwart?

Mooie review! Ik overweeg om deze aan te schaffen, maar vraag me af of het wel wat gaat worden met die voet. Mijn bureau is volgens mij vrij stevig, maar vraag me af of hij dan bij een beetje intensief typen alsnog niet wat gaat wiebelen?

Als het vrijwel niks is en verder enkel als je 'm aan moet zetten, ben ik om. Anders ga ik denk ik toch nog even verder kijken..
Dankje maar zo erg is het niet. Het is eigenlijk alleen met het aan en uit zetten en instellen van de monitor. Dus als je de monitor ook echt aanraakt. Met typen ga je er geen last van hebben.

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 16 juli 2013 21:10]

Ok bedankt. Dan ga ik deze waarschijnlijk aanschaffen, hij gaat in ieder geval op mijn wenslijstje. :)
1 opmerking en 1 vraag...
een vergelijkingfoto voor monitoren is niet echt handig, namelijk ik kan niet via mijn monitor zien of de kleuren levendig zijn omdat mijn monitor misschien dus de kleuren anders weergeeft :) maar als vergelijking tussen 2 monitoren is misschien wat waarde.

maar nu serieus,

je noemt als nadeel dat hij wiebelig is. mag ik vragen is de kans groot dat de monitor zeg maar voorover valt als er een stoot tegen de tafel wordt gegeven?
1. De foto vergelijking is eigenlijk vooral bedoelt voor de kijkhoek.

2. De monitor wiebelt bij het bedienen van de knoppen omdat de aansluiting van voet naar monitor niet erg stevig is maar de monitor staat wel stevig op zijn voet op het bureau. Ik denk dat de kans erg klein is dat de monitor zou omvallen dan moet je toch wel heel erg hard tegen je bureau lopen. Ik heb zelf niet geprobeerd mijn bureau omver gelopen dus 100% zeker kan ik het niet zeggen :P .

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 25 juli 2013 11:33]

wel punt 1 was meer als grapje bedoelt.
maar over punt 2, ik zelf heb een bureautafel die een klein beetje wiebelig is, maar niet echt iets serieus. alhoewel soms dat ik uit de stoel kom en met mijn knie te tafel aantik( niet vaak).

op dit moment heb ik dus ook een monitor met een vaste voet, maar ik ben opzoek naar een nieuwe monitor i.v.m. dat deze ook steeds ouder wordt. gewoon daarom een vraag, zijn er ook andere monitor die destijds je aandacht trokken om te kopen of was dit gewoon omdat deze spotgoedkoop was voor wat je krijgt?

*edit
daarnaast mooi uiteengezette review in mijn mening, enkel was dat nadeelpuntje wiebelig echter maar in 1 zin toegelicht, vandaar de vraag erover.

[Reactie gewijzigd door daemauroa op 25 juli 2013 14:57]

Dankje, maar ik heb het in een regel toegelicht omdat het scherm alleen wiebelt bij de bediening. Ik verwacht er verder geen problemen mee.

Ik had deze monitor inderdaad gekocht omdat ik voor een lage prijs een goede monitor kon meenemen. Ondertussen heb ik deze alweer verkocht aan een mede-tweaker en heb ik van die zelfde persoon een 27" Samsung 9 series overgenomen.
Hey, ik heb 2 vraagjes.

1. Is van deze monitor ook een 23/24 inch versie? Kom er niet helemaal uit op de LG site....
2. Is het niet in hoogte kunnen verstellen een obstakel? M.a.w. als de standaard van het scherm op dezelfde hoogte staat als je keyboard, is het dan storend?

Bvd
1. Nee van deze serie niet maar LG heeft wel 24 inch schermen: Klik Hier

2. Ik vind dit geen obstakel maar ik heb dan ook altijd schermen gehad die niet in hoogte verstelbaar zijn. Het scherm staat wel wat hoger dan het toetsenbord. En anders kan je er altijd nog voor kiezen om het scherm op te hangen.
Ik heb deze monitor inmiddels hier staan, ben er in principe heel tevreden over, maar heb vreselijk last van coil whine. Ik heb al gemaild, maar kreeg te horen dat dit wel vaker het geval was met schermen en dus mogelijk niet gaat verbeteren als ik hem omruil.

Dus even de vraag, heb je zelf ook last van een irritante hoge pieptoon (coil noise/whine) uit de achterkant van je scherm? Bij mij is het voornamelijk goed hoorbaar als ik het scherm NIET aan heb (maar dus wel aan de stroom heb hangen), en het lijkt wat erger te zijn als mijn HDMI kabel is aangesloten. Heb jij hier toevallig ook 'last' van?
Nee ik heb hier totaal geen last van gehad. Ik zou er niet meer akkoord gaan en gewoon omruilen bij de winkel als dat kan.
Ga ik ook zeker doen, eventueel voor een andere monitor, maar dat ga ik nog even uitzoeken.
Bedankt voor het snelle antwoord. ;)
en had de ingeruilde tv er ook last van?