Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout) Review

youknowgraphy 11 juli 2013, laatste update op 12 juli 2013, 2.136 views

Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)

Pluspunten

• Cherry MX switches, typen en gamen fijn
  • Coating keycaps is stroef, typt fijn
  • Uiterlijk is strak zonder veel poespas
  • Gewicht, zwaar en stevig
  • Rubberen balkjes onderzijde
  • Instelbare verlichting voor bv games
  • Volume roller werkt precies
  • Polssteun werkt fijn
  • Mediatoetsen
  • USB-passthrough

Minpunten

• Uitklappootjes zonder rubber
  • Metalen rand iets scherp voor muis-duim
  • Keycaps gecoat ipv double-shot
  • Travel distance te diep voor snel blind typen
  • Stop reactive lighting stand na uit-/aanzetten PC
  • LED lampjes van cijfers niet onder cijfer maar onder leesteken

Waarom de Corsair K70

Mijn keus voor de Corsair K70 kwam tot stand door de verschillende eisen die ik aan een mechanisch toetsenbord stelde. Ik was op zoek naar een mechanisch toetsenbord dat er low-profile en degelijk uitzag en dedicated volumeknoppen had. De enige mechanische toetsenborden die ik kon vinden die niet gekke vormen hadden en heel veel logo`s/lampjes waren die van Corsair en die van Ducky. De oudere modellen van Corsair heb ik niet voor gekozen omdat de F-toetsen niet mechanisch waren. De Corsair K70 vond ik meteen erg mooi en door de aluminium bovenplaat zag hij er degelijk en stevig uit. De Ducky`s in die prijsklasse hadden een vergelijkbare functionaliteit en uiteindelijk heb ik dus grotendeels op design gekozen. Wat de Corsair aan extra functionaliteit had was de volume roller in plaats van volume Cherry MX knoppen, wat wel fijn werkt.

Eerste indruk

Natuurlijk zat ik vol enthousiasme te wachten op het pakketje en bij het openen stelde het me niet teleur. De eerste indruk was goed, het keyboard voelt stevig en zwaar aan. Ik was wel in de veronderstelling dat de hele body van aluminium was, maar alleen de bovenplaat is hiervan gemaakt. Het toetsenbord maakt een strakke, minimal indruk doordat de bovenkant uit een plaat is gemaakt. De toetsen voelen iets stroef aan door de verf/coating, wat mij positief opviel.

Eigenschappen
  • Cherry MX Red switches(104)(info op dit topic)
  • Keycaps zwart gecoat met grijs/doorschijnende tekst
  • Media toetsen: stop, rewind, play/pause, forward, mute, volume roller
  • Functionele toetsen: lighting mode, lighting brightness, windows lock
  • Bios select slider, full key rollover
  • Aluminium bovenplaat
  • Uitklapbare pootjes
  • USB-passthrough
  • Accessoires: polssteun, gekleurde WASD123456 toetsen met reliŽf
Cherry MX Red switches

Dit is uiteindelijk waar ik mijn eerste keus in maakte en ze bevallen goed, je hoeft ze niet zwaar in te drukken en zijn niet "clicky", maar lineair. Meteen als je typt is het veel fijner dan rubber dome toetsenborden, omdat het zo soepel gaat. Ze maken iets meer geluid, maar niet hinderlijk veel. De travel distance is wel dieper dan bij een rubber dome toetsenbord, wat ik het enige nadeel vind. Ik denk dat als dit kleiner zou zijn ik nog wat sneller en met minder moeite zou kunnen typen.

Keycaps

De keycaps voelen door de zwarte coating/verf een beetje stroef aan, wat fijn typt. Ze zijn alleen niet double-shot zoals bij de Duckies, waardoor ik verwacht dat ze sneller zullen slijten. Als ik een keycap eraf haal voelt hij een beetje dun en goedkoop aan, maar als ze op hun plaats zitten merk ik daar niks van. De tekst is onbedrukt gelaten en heeft de grijzige kleur van het plastic, waar de verlichting doorheen kan schijnen. Door de positie van de LED`s schijnt door de karakters boven de cijfers meer licht dan door de cijfers zelf, alle andere toetsen hebben de LED`s goed onder hun opdruk. De spatiebalk heeft een reliŽf, wat goed aanvoelt.

Mediatoetsen

Deze waren voor mij erg belangrijk bij het uitkiezen van een toetsenbord. Ik vind het erg fijn om via mijn toetsenbord het volume te kunnen regelen. De aluminium volume roller vervult deze functie erg goed en precies. Naast de volume roller zit een mute knop. Daaronder zitten de stop/rew/play/forw knoppen. De mediatoetsen zijn geen mechanische toetsen.

Functionele toetsen

Er zijn drie toetsen op de bovenkant van het toetsenbord die de functies (verlichting en win-lock) van het toetsenbord aanpassen. Een toets switcht van lay-out lighting naar full-lighting en bij lang indrukken van deze toets kan je eigen layout geselecteerd worden. Deze layout is best handig bij het gamen, bijvoorbeeld bij LoL als je de D en de F wilt vinden. Bij het indrukken van de rechter ctrl knop en de functie-toets wordt reactive lighting ingeschakeld, wat een leuk effect geeft. De tweede functionele toets stelt de brightness in in drie stappen, of uit. De derde knop lockt de windows knoppen voor tijdens het gamen. Ik speel geen games waar ik de alt/control of de Z gebruik, dus deze functie gebruik ik ook niet. Een nadeel is dat als je hem in reactive lighting zet, hij weer uit deze stand is als je de PC hebt herstart. Hij onthoudt dus niet dat hij in deze stand staat.

Bios select slider

Achterop het keyboard zit een bios select slider. Deze slider is toegevoegd om compatibiliteit met alle moederborden en de all-key rollover van het toetsenbord te verzorgen. Deze heb ik niet hoeven gebruiken.

Aluminium bovenplaat

Deze plaat maakt het toetsenbord erg stevig en een beetje zwaar, waardoor hij niet over je bureau glijdt. Daarnaast zitten onderaan het toetsenbord rubberen balkjes, die voor extra grip zorgen. Er is wel een nadeel aan de aluminium plaat: hij buigt aan de zijkant niet af, waardoor als je in the heat of the moment met je rechter hand flink met de muis heen en weer gaat je met je duim tegen een scherp randje aan kan komen.

Uitklapbare pootjes

De uitklapbare pootjes zorgen ervoor dat het toetsenbord wat schuiner staat, waardoor je met kleinere handen makkelijker bij de bovenste toetsen komt. Of voor als je dit gewoon fijner vindt typen. Deze pootje hebben geen rubberen balkjes. Dus als je de pootjes uitklapt glijdt het toetsenbord wel makkelijker over je bureau.

USB-passthrough

In de keyboard kabel zit een extra USB kabel verwerkt die direct naar de passthrough poort achterop het keyboard gaat. Fijne functie, behoeft weinig uitleg. Er is geen aparte audio passthrough aanwezig.

Accessoires

Er wordt een fijne polssteun bijgeleverd, die het uiterlijk niet erg veranderd. Het heeft een zacht aanvoelend plastic laagje, maar een hard plastic ondergrond. Geeft goede steun. Er worden ook een keycappuller en WASD123456 keycaps met een rode reliŽf bovenkant meegeleverd voor gamen. Deze voelen fijn aan en door de opstaande randjes voel je goed waar je vingers zitten.

Samenvatting
  • Als je een mechanisch toetsenbord wilt dat weinig logo`s, een strak/zakelijk design en dedicated volume knoppen heeft, dan heb je ten tijde van dit schrijven alleen de keus uit de Ducky en de Corsair Vengeance K lijn. De K70 is hierbij goedkoper dan de Shine serie van Ducky, heeft dezelfde functionaliteit en een strakker design. Het uiterlijk van de K70 ben ik erg blij mee.
  • De Cherry MX Red switches werken heerlijk en de layout van het toetsenbord samen met de stroeve coating van de keycaps zorgen ervoor dat het heerlijk typen is. Ze maken natuurlijk wel iets meer geluid dan rubber dome toetsenborden, maar dit is voor thuisgebruik tot nu toe niet hinderlijk geweest. Ik overweeg wel de rubber O-rings van WASD keyboards te kopen. De dikste hiervan reduceren niet alleen het geluid, maar ook de travel distance van de toetsen. De travel distance is dieper dan bij rubberdome toetsenborden en doordat de Red switches niet "clicky" zijn (geen tactiele feedback geven) druk je de knoppen bij blind typen toch helemaal in. Als de travel distance kleiner was geweest, had ik sneller en fijner kunnen typen. De keycaps zijn gecoat, niet double-shot. Dit kan ervoor zorgen dat ze sneller slijten dan de Ducky keycaps.
  • Het toetsenbord is erg solide gebouwd. Door de metalen bovenplaat buigt hij niet door, is hij zwaar en schuift niet over je bureau. Dit schuiven wordt ook tegen gehouden door de rubberen balkjes op de onderkant. Doordat er geen afgeronde rand aan de zijkant zit is het toetsenbord iets smaller dan mijn rubberdome toetsenbord. Ik heb twee nadelen aan de bouw ontdekt: als je bij het gamen met je muis hand tegen de metalen plaat aankomt voelt deze scherp aan en als je de verhogingspootjes uitklapt schuift het keyboard makkelijker over je bureau omdat deze geen rubber eronder hebben.
  • De toegevoegde features van instelbare verlichting en dedicated media toetsen zijn er nuttig en werken prettig. Met name de aluminium volume roller werkt precies zoals je zou willen. De verlichting is goed in te stellen naar de situatie waarin je het gebruikt en het toetsenbord slaat deze instelling op. Het toetsenbord onthoudt precies in welke verlichtingsstand hij stond bij het aan en uit zetten, met uitzondering van de reactive lighting stand. Dat hij de reactive lighting stand vergeet vind ik een nadeel.
  • De meegeleverde accessoires zoals de keycappuller, WASD123456 keycaps en de polssteun zijn functioneel en werken fijn. Het toetsenbord ziet er zowel met als zonder de polssteun strak/zakelijk uit.
  • De prijs vind ik eigenlijk hoog voor een toetsenbord, maar als je het vergelijkt met (andere) high-end mechanische toetsenborden is 130 euro (wat hij kostte toen ik dit schreef) niet veel. De Ducky Shine 3 kost op dit moment 160 euro en de Shine 2 145 euro, welke vergelijkbare functionaliteit hebben. De Ducky Zero en de Corsair K60 kosten beide 85 euro en hebben iets minder functionaliteit, maar kunnen een goedkoper alternatief zijn.
Aanbevelingen voordat je een mechanisch toetsenbord koopt
  • Bekijk het mechanische toetsenborden topic en post evt je wensen
  • Bedenk welke switch je wilt, op WASD kan je voor 11 dollar een set test switches bestellen
  • Overweeg dan direct rubber O rings te bestellen voor minder geluid en travel distance
  • Bekijk verschillende youtube (1, 2, 3, 4,) video`s voor geluid productie en reviews

Heb jij ook een Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout)?

Mis wel een paar goede zelfgemaakte foto's. Desondanks een +2 ivm een nette overzichtelijke review.

Ga deze ook nemen maar dan de MX-Brown variant zodra deze leverbaar wordt. :)

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 12 juli 2013 11:48]

Bedankt!

Ik probeerde ze al te uploaden, maar ik denk dat ze te groot zijn want ze verschijnen er niet bij. Weet je misschien waar ik ergens limieten kan vinden van grootte voor fotos bij reviews?

Voor typen kan ik me voorstellen dat de browns fijner werken inderdaad. Met reds bottom je bij blind typen toch de hele tijd out. Ik heb net daarom de O-rings besteld bij WASD. Wil wel een keer browns uitproberen.

EDIT: Ah toen ik ze kleiner maakte waren ze alsnog te groot, maar kreeg ik wel een foutmelding: ze mogen max 300kb en 1024 x 768 zijn. Ben ze nu nog een keer aan het resizen.

[Reactie gewijzigd door youknowgraphy op 12 juli 2013 12:30]

Bedankt voor de pics. Vind dat toch altijd meerwaarde geven tov de promotie pictures van de fabrikant.

Nu ik het board weer zie valt me overigens wel op dat de F toetsenrij pal boven de 123456 etc toetsen rij lijkt te zitten. Normaal vind ik het wel fijn als daar iets meer ruimte tussenzit.

Voor de rest supermooi board om te zien. Vooral volume wiel lijkt me heerlijk praktisch. Gebruikte dat heel veel bij mijn G15v1 destijds... :)
Klopt die zitten er redelijk dicht op. Als ik een lineaal onder de toetsen houd, zit er 3 mm tussen de onderkantjes van de F-rij en de nummers en 1mm tussen de andere rijen.
Mooie review :) heb dit keybord ook sinds een kleine 1 1/2 week ongeveer.
Past heel mooi i.c.m de Corsair 350D en een LG IPS237l monitor aangezien deze de zelfde stijl hebben. Dat van je duim daar heb ik totaal geen last van dus dat ligt denk ik aan je speelstijl mischien helpt een grotere muismat? Dat van dat reactive lighting wist ik nog niet maar denk niet dat ik die feature ga gebruiken overigens. De prijs is inderdaad wat aan de hoge kant maarja dat zijn ze allemaal inderdaad wel. Zelfs rubberdome game keybords zijn prijzig dan is de stap naar een K70 een veel betere keuze heb er zelf ook geen moment spijt van gehad super mooi keybord wat ook lekker typt en gamed.
Speel je toevallig League of Legends, dat net QWER + D&F verlicht zijn, of is dat puur toeval? ;)

Edit: zie net dat je dat speelt, puur bij toeval overheen gelezen. Cool ^^

Heb zelf de voorganger van deze jongen, de K90, en ook die bevalt nog altijd heel goed (buiten het feit dat de macro & functietoetsen rubberdome zijn).

Leuke review :)

[Reactie gewijzigd door chimerae op 13 juli 2013 21:33]

Inderdaad, ik denk als ik meer ruimte bij mijn muis zou hebben gehad dat ik dat niet had gemerkt.