Nikon Coolpix P520 Zwart Review

hifiman 11 juli 2013, 4.823 views

Nikon Coolpix P520 Zwart

Pluspunten

• grote display.
  • instelmogelijkheden zoalsbij SLR
  • echt enorm zoombereik. 42x (in de 35mm: 24-1000mm !!)
  • compacte bouw.
  • GPS ingebouwd

Minpunten

• accu opladen via de micro usb kabel.
  • compacte bouw, iets groter zou bij mij fijner in de handen liggen.
  • kwaliteit EVF (electronic viewfinder) zou beter kunnen
  • indien via scherm een foto wordt gemaakt, en sluit deze, dan met de EVF handmatig worden aangezet
  • Geen RAW support, maar dat gebruik ik amper.

Snelheid en automatiek Score: 4
Hiervoor heb ik met veel plezier een Panasonic FZ30 gehad. Deze volgde mijn analoge spiegelreflex op. Helaas dacht de FZ30 na zeven jaar, het is mooi geweest. Opeens problemen met focusering, waardoor veel foto's mislukte. Dus op zoek naar wat anders. Aangezien het niet meer hobby is,zoals het jaren geleden was, heb ik mijn budget ook verkleind. Dus na een paar dagen lezen, eerst maar eens wat camera's nader bekeken. Een digitale spiegelreflex? Tja dan wordt het toch weer met lenzen sjouwen. Daar had ik niet zoveel zin in. Systeemcamera dan? Leuk, maar dan moet je toch weer meerdere lenzen kopen enz. Dan maar weer zoiets zoeken als een FZ30. Uiteindelijk ben ik dan, in een fotowinkel (in de mediamarkt eea vergelijken is toch niet te doen) beland, en na diverse camera's te hebben geprobeerd, kwam ik op de nikon P520 uit.

Ik heb deze nu een weekje in gebruik, en het toestel maakt mooie foto's. Het zoombereik is enorm, 42x! Bij de FZ30 was dit 15x. Het lcd scherm is van goede kwaliteit.

Het toestel voelt solide aan, maar wat kleiner dan de FZ30. Hier moet ik wel aan wennen. Tevens gaat het in en uitzoomen electronisch. Met de FZ30 ging dit handmatig. Dit is voor mij een enorme overgang. Wat wel handig is, is dat er een 2e zoomknop aan de linkerkant van de lens zit. (Op de plek waar veel SLR's een auto/manual focus knop hebben zitten)

Gebruik van de EVF vind ik wennen, door de compactheid v.h toestel. Moeilijk uit te leggen, maar bij de FZ30 had ik a.h.w. meer ruimte voor mijn gezicht. Ik kon deze beter "plaatsen" voor mijn oog. Zoals ik al zei, moeilijk uit te leggen, Het is een gevoelskwestie.

Over de kwaliteit van de batterij kan ik nog weinig zeggen. Ik heb een extra batterij besteld via ebay Duitsland. Kostte mij in totaal 5,80 euro. Dat is beter dan de prijzen die je in een normale winkel ziet. Oke de capaciteit is iets lager, maar verder in orde. Opladen moet via de usb poort, wat ik zeer irritant vindt. De FZ30 had een losse lader. Die kon ik dan bijv. thuis laten met een extra accu erin. Kwam je thuis/terug, kon je direct wisselen. Maar voor 12 euro heb ik ook via Ebay Duitsland een losse oplader gevonden. Deze heb ik nog niet binnen, dus daar kan ik nog niks over zeggen.
Edit: De losse oplader is binnen, en de accu's worden normaal opgeladen. Er zit zelfs een extra voedingskabel bij voor in de auto. En dat voor een kleine 12 euro. LOL!
edit: na 2 weken dagelijks gebruik kom ik tot de conclusie dat ook de extra batterij uitstekend voldoet. Hij gaat makkelijk een dag mee. Bij veel gebruik van de flitser zal dit natuurlijk minder zijn.

Binnenkort ga ik vakantie, en pas dan zal ik zien wat het toestel allemaal kan. Ik heb er wel een goed gevoel bij.

edit: 2 foto's toegevoegd.

De eagle: hierbij een behoorlijk eind van de zoom gebruikt.

de vlinder: de macro stand uitgeprobeerd. Dit werkt aardig goed.

Krijg de foto's niet toegevoegd? Zijn ieders iets meer dan 1.1 MB, zou toch geen probleem mogen zijn?
hier een 2 linkjes om ze alsnog te bekijken:

Heb jij ook een Nikon Coolpix P520 Zwart?

Ik zou de review wat uitgebreider maken

[Reactie gewijzigd door thomas_98 op 31 juli 2013 00:37]

Thomas,

wat zou je dan nog meer willen zien? (ben net terug van vakantie, vandaar mijn late reactie)
Bedankt voor je review. Wil je even de links voor de batterij en oplader delen? Bedankt.
De lader:

batterij: http://www.ebay.nl/itm/KA...ash=item35c42d2f4c&_uhb=1

maar als je in ebay gewoon battery nikon P520 ingeeft als zoekopdracht vindt je meerdere varianten. Ik heb in ieder geval de VHBW accu.