Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zilver Review

tryingtodomyjob 27 juli 2008, 1.336 views

Nokia N82 Zilver

Pluspunten

• 5 megapixel met xenon flits (ook voor geotagging)
  • WIFI
  • ingebouwde Assisted GPS (AGPS)
  • ingebouwde accelerometer
  • het hele toestel behalve het scherm is krasbestendig
  • aansluiting voor 3.5 jacket oordopjes
  • ingebouwde VOIP Client
  • stereo speakers
  • snelle gallerij met mooie slideshow.

Minpunten

• soms kraken sommige toetsen
  • krasgevoelig scherm
  • Nokia Maps gesproken navigatie trail van maar 3 dagen
  • bij de zelf ontspanner kan de telefoon niet blijven staan (ronde zij/onder kanten)
  • even wennen aan kleine toetsjes
  • geen optische zoom
  • sommige programmatjes moet je signen (https://www.symbiansigned...ublic/openSignedOnline.do)
  • mist de "pen-tool"

Nadat mijn abonnement bijna ten einde kwam van Vodafone, ben ik op zoek gegaan naar een nieuw telefoontje. Deze zou de opvolger van mijn Nokia N70 worden.

voor 345 heb ik deze N82 black edition gekocht bij http://www.simlockvrijmaken.nl/index.php?p=afhaalstunt gsm-eindhoven.nl ik heb het toestel nu 4 weken in bezit.

verder waar mijn oog op viel voordat ik dit toestel kocht waren de: HTC diamond touch, Iphone 3G en de N95.

De HTC heb ik niet genomen omdat ik daar slechte dingen over las over het trage UI. En omdat deze veel te geavanceerd/ingewikkeld is plus hij mist een degelijke camera met flitser. En ik vond deze te duur. De buitenkant ziet er wel heel erg gelikt uit.

De Iphone was nog niet uit. Deze heeft wel een slechte camera, wel heel mooi user interface, net als op mijn ipod touch. Ook deze vond ik te duur.

N95 is het niet geworden omdat hem te dik vond, en ik houd niet van slide toestellen, en ik heb veel slechte dingen gelezen over kapotte toestellen die wel minstens 3x terug moesten naar de winkel. ( de N95 is overigens bijna identiek aan de N82 qua mogelijkheden )

Oorspronkelijk wilde ik de titanium versie kopen van de n82, maar die hadden ze niet meer op voorraad en ik wilde de telefoon meenemen op vakantie dus toen nam ik het zwarte model, met een 2 gb geheugen kaartje erbij. De black edition is overigens wel 15 duurder.

Toen ik de telefoon op ging halen was ik wel verbaasd dat ik hem op moest komen halen in een woonhuis, gewoon midden in een woonwijk. Geen winkel dus :?

voordat ik op vakantie ging had ik precies een dag de tijd om hem vol te proppen met allerlei leuke programmaatjes en om hem te updaten.

het toestel voelt stevig en massief in de hand, alleen kraakt het soms, dit is wel vervelend, maar om hier nu voor terug te gaan vind ik ook weer zoiets..

over het opstarten ben ik wel te spreken, dit verloopt veel sneller dan mijn nokia n70, die bijna een minuut nodig heeft voordat hij eindelijk klaar is. Met de N82 ben je al klaar na 7 seconden nadat ik mijn pin code heb ingetoetst.

Wat dit toestel mist van zijn voorgangers van de N serie, is de mighty pen tool. Op de N82 was hier kennelijk geen ruimte meer voor dit handige knopje... Hier kon je heel makkelijk mee nummers of stukjes tekst kopiren, naar bv Sms'jes

Navigatie
Nadat ik Nokia Maps had geupdate was meteen de licentie afgelopen voor gesproken navigatie, dit was balen! Verder werkt nokia maps heel prettig. Zeer snelle fix, dankzij assisted gps. Hierbij download de telefoon een klein bestandje van een paar Kb's om te weten in welke hoeken van de ruimte hij moet zoeken naar satellieten. Na 90 dagen is de volledige trail afgelopen, en kan je nokia maps helemaal niet meer gebruiken.. De geupdate Nokia Maps is wel een verbetering, want je kan screenshots maken en versturen

Camera
Ik geloof dat dat ongeveer het beste is dat je maar kunt krijgen op dit moment... nu willen aantal megapixels natuurlijk niet alles zeggen over een camera. Maar ik ben zeer te spreken over de kwaliteit. Alleen heeft hij het er wel iets moeilijker mee als het 's avonds is, en je wil een foto maken van bijv een zonsondergang zonder flits. dan wordt het beeld een beetje korrelig.
Wat ook nog een leuke functie is van deze telefoon is dat je terug kunt kijken op de je telefoon waar je een foto hebt gemaakt, dankzij de geo-tag die hij automatisch aan het jpeg bestandje vastplakt. Een fix krijgen is zo gedaan... dit ligt tussen de 10 en 25 sec, afhankelijk waar je bent. Als je hem hebt opgestart en je sluit hem weer af, en je start hem weer heeft hij onmiddelijk weer zijn fix terug te pakken.
Als je een foto hebt gemaakt en je wil hem terug kijken in het gallerij druk je gewoon op de toets aan de zijjkant boven het toetsje waarmee je de foto maakt. Je krijgt meteen het gallerij te zien, en hij laadt de foto's wel 100x sneller dan de N70! verder als je het toestel draait, draait de foto ook, en dit geldt trouwens ook voor het menu. Verder vind ik de slideshow van de foto's ook mooi afgewerkt. Verder schiet hij in videomodus 30 fps, dat erg netjes is! ik dacht zelfs dat je binnenkort ook kon video-geotaggen. De opstartijd van de camera bedraagt ongeveer 2 seconden.

Barcodescanner
Wat wel een grappige applicatie is van nokia is de barcodescanner. Hiermee kun je een plaatje scannen met je camera, die er een boodschap uithaalt, of bijvoorbeeld een link naar een website. Niet echt nuttig, wel grappig ;)

Voice Over Internet Protocol aka VOIP.
nadat ik mijn VOIPbuster instellingen heb overgenomen kan ik nu overal gratis naar vaste nummers bellen, k in het buitenland. Heel simpel, gewoon iemand opzoeken in je telefoonboek en dan een internetoproep maken! dit werkt met wlan als met het 3.5 g netwerk van vodafone. Maar als je op dat laatste geen abonnement hebt gaat je dit veel knaken kosten.

Dit is nou zo'n telefoon die bijna alles kan. AGPS, WIFI, VOIP, 3,5 jack oordopjes (ook voor fm transmitter). Er zijn werkelijk zoveel programmatjes voor dit platform aanwezig. De mogelijkheden zijn eindeloos.

uiteindelijk nog een paar links met meer info over de N82

links voor applicaties, thema's en games

vergeef me als ik iets vergeten ben op te noemen :P dit is mijn eerste review :+

Heb jij ook een Nokia N82 Zilver?

Goeie review ;)

Alleen een opmerking: zou je wat foto's kunnen toevoegen? Bijvoorbeeld een paar van de telefoon zelf en een paar foto's die je met de ingebouwde camera hebt gemaakt.
Dit zou de review wat completer maken, wat nu heb je geen beeld erbij.
Kost Assisted GPS geen extra geld of iets dergelijks, tenzij je onbeperkt internet hebt ?
Ja dat kost geld. Maar het zijn maar hele kleine bestandjes dus het is niet schrikbarend. Ik raad wel aan om het in het buitenland uit te zetten.

Ik heb zelf ook een n82 en ben er ook erg te spreken over. Alles werkt zeer vlot en makkelijk. Voor de mensen die slecht lerend zijn met menu's en dergelijke is het wel lastig om het onder de knie te krijgen. Maar als je eenmaal weet hoe alles werkt gaat het sneller dan een iphone.
walletje-w:
ja dat was zeker aan te raden :P ik heb net mijn rekening binnengekregen, en daar kan ik een halve nokia n82 van kopen. daar gaat mijn zuur verdiende geld ;( :'(

als je een foto maakt, of gaat maken in het buitenland, zorg er dan zeker voor dat je de assisted gps UIT hebt staan! voor een bestandje voor de fix van 4 KB in het buitenland heeft vodafone mij 0,705 euro laten dokken. per keer. Ik dacht:
"Goh, lijkt me wel leuk die location tagger, dan kan ik thuis opzoeken waar ik deze foto ookal weer heb gemaakt."
Iedere keer als jij het schuifje voor de camera opent, download hij het 4kb-bestandje, en rolt er 70 cent uit je portomonee

En in nederland is dit trouwens ook een dure grap, volgens mij laten ze je als je <1 mb zit meteen voor 1mb data betalen. Dan betaal je 'maar' 0,630 euro.

dit per keer dat ik een foto heb gemaakt. do the maths :X echt ik druk het je op het hart, doe het niet! dit is het helemaal niet waard.

[Reactie gewijzigd door tryingtodomyjob op 14 augustus 2008 16:25]