Samsung Galaxy S III mini Blauw Review

Herman_J 11 juli 2013, 10.856 views

Samsung Galaxy S III mini Blauw

Pluspunten

• niet zo duur
  • redelijke hardware
  • mooi scherm
  • prima camera
  • zit makkelijk in broekzak

Minpunten

• niet waterdicht
  • knopjes omgedraaid
  • weinig development (custom ROMs)

Reden van aanschaf
Mijn vorige telefoon was een Sony Xperia Active. Een klein, dik, waterbestendig toestel dat heel handig was om mee te nemen bij het sporten (ATB-en/wielrennen) zonder dat je te toestel telkens in één of ander plasticje moet stoppen omdat je wel eens een regenbui over je heen kan krijgen. Echter, deze telefoon werd mij toch wel wat traag; je moest 5 seconden wachten totdat de “contacts app” was opgestart en je een nieuwe mogelijk vlam kon invoeren. Ook was het geheugen voor applicaties beperkt (iets van 400 MB) zelfs als je de apps op SD kaart zette (een gedeelte staat dan nog steeds op intern flash mem). Er draaide Android 4.0 ICS op, uiteraard geROOT en getweakt.
Uiteindelijk bleek de Xperia Active niet zo waterbestendig dat hij 1,5 uur zwemmen in de oceaan aan kon. Hij is hierbij overleden.
Het leven zonder smartphone was een beetje eenzaam en saai zodat ik toch heel snel een nieuwe wilde hebben.

Eisen
Het nieuwe toestel moest sneller zijn. Minimaal dual core CPU en 1 GB RAM. Liefst ook met flink wat meer intern geheugen voor apps.
Het toestel moest geen fortuinen kosten omdat ik geen zin heb om zuinig te zijn op het toestel; het is een gebruiksvoorwerp. En mocht hij gejat worden dan wil ik er niet heel lang om moeten huilen.
Het mocht ook geen groot, zwaar bakbeest zijn omdat ik het toestel zo mee wil kunnen nemen met het sporten (achterin mijn wielershirt of Camelback). Alles van 5” en groter viel regelrecht af. Uiteraard met GPS voor het tracken van mijn fietsrondjes, maar dat is eigenlijk standaard bij iedere telefoon. Het liefst ook met een goed helder scherm dat je buiten makkelijk kan aflezen (met de zonnebril nog op je kop).
Graag wilde ik weer een waterbestendig toestel. Niet om er weer mee in de oceaan te zwemmen, maar omdat ik zo vaak fiets en het irritant vind om telkens mijn telefoon weer te moeten beschermen tegen zweet en regenbuien.

Kandidaten
Omdat ik al ervaring had met Sony Xperia’s leken de Xperia V of de Xperia Acro S goede opties, omdat ze waterbestendig zijn. De Xperia Go, een klein handig waterbestendig toestel viel af omdat er maar 512MB RAM in zat en omdat ik gelezen had dat de GPS erg slecht was.
Er is voor mij een behoorlijke beperking in het aantal te verkrijgen toestellen omdat ik niet in NL woon maar op Sint Maarten. Een telefoon bestellen op internet en dan lang wachten tot hij er is (één tot twee weken als je in de USA bestelt), als hij überhaupt al aankomt was voor mij geen optie. Ik wilde snel en zeker een nieuw toestel hebben.
Na wat rondshoppen in de plaatselijke telefoonwinkels (ingesteld op toeristen die niets te doen hebben als ze van het cruiseship af rollen), bleken de Xperia’s niet te verkrijgen. Alleen de Xperia Z, welke veel te groot en te duur was en de Xperia Go.
Echter, er was ook een Samsung Galaxy Xcover. Versie 1 en 2. Dit zijn waterbestendige toestellen van Samsung. De Xcover 1 is véél te oud en te traag. De Xcover 2 had wel aardige specs maar is erg groot en zwaar. Ik zat hier over te twijfelen, maar achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Deze heeft maar 4 GB intern geheugen voor de apps, waarvan er maar 800 MB overblijft. En apps naar SD is wat moeilijk bij deze toestellen van Samsung. Zie verderop bij “Software en Tweaken”. Ook was het scherm niet helder genoeg om buiten af te lezen.

Uiteindelijke keuze
Zonder dat hij bij de mogelijke kandidaten zat is het de Galaxy S iii mini geworden. Dit komt omdat ik, moe van het zoeken en shoppen, mijn eis van waterbestendigheid maar heb laten varen...
Dan bleef vooral over: klein, handig, niet te zwaar, sneller en niet te duur. En de S iii mini kon ik na wat handjeklap krijgen voor $290,- (¤ 225), wat volgens Pricewatch helemaal niet verkeerd is.

CPU, RAM en OS
De S iii mini heeft een NovaThor U8500 dual core CPU van Sony Ericsson aan boord (probleem! zie verderop bij software), 1 GB RAM en 8 GB flash (hiervan houd je ongeveer 4,1 GB over voor apps). Dit alles is snel genoeg om alle apps die ik gebruik (geen spelletjes) vlot op te starten. Twee GPS trackers tegelijk is geen probleem.
Ik heb er een 32 GB SD kaartje bij voor alle onzin zooi die ik mee wil nemen (vooral 15GB aan maps voor Sygic. Ik neem ongeveer de halve wereld mee; beetje achterlijk als je op een eilandje woont waar je in 40 km rond bent. Iedereen heeft zo z’n afwijkingen).
Op de phone draait Android 4.1.2. Er zijn (nog?) geen officiële updates naar 4.2

Er blijken 4 (of 5) verschillende varianten te zijn van deze telefoon:
i8190 international model, 8GB
i8190N international model met NFC chip, 8GB
i8190L Latin America version, 8GB (dit is de versie die ik heb)
i8190T international model met NFC chip, 16 GB
i8190I international model, 16 GB (unconfirmed)

Het verschil buiten de NFC en MEM om is volgens mij de firmware die erop staat en de 3G bands die hij daardoor aankan. Zie verderop bij “Netwerk” voor meer info.

Buitenkant
Gewicht is 112 g. Afmetingen 121.6x63x9.9 mm. De achterkant is van glad plastic. Een aantal reviews doen daar moeilijk over. Ik vind het juist een voordeel omdat het een stuk lichter is dan een metalen kapje. Ik heb deze telefoon vergeleken met een iPhone 3 en 4. Ze zijn zo goed als even groot (de S3 mini is een millimeter hoger) maar de iPhone’s zijn beduidend zwaarder.
De hoeken zijn afgerond en glad. Smaken verschillen maar ik vind dit vooral heel praktisch. Als je deze telefoon in je broekzak doet dan zijn er niet van die hoekige punten die door de stof naar buiten prikken. Daardoor vind ik deze telefoon vrij comfortabel in je broekzak zitten, ondanks het feit dat hij een stuk groter oppervlakte heeft dan mijn oude Xperia.
De telefoon is niet waterdicht. Jammer. Voorlopig doe ik er nog steeds een cellofaantje over als ik hem meeneem met sporten. Zie foto.
De telefoon heeft ook geen veiligheidslusje waaraan je de telefoon kan zekeren als je hem gebruikt in omstandigheden waarin je hem vooral niet wil laten vallen (paragliden en dan foto maken/GPS aflezen). Hier heb ik nog geen andere oplossing voor dan vooral niet proberen te laten vallen.
Oh ja, hij is van voren een beetje blauwig metallic en de achterkant is grijzig metallic. Het is niet oerlelijk of zo en ik ben een vent, so who cares?

Scherm

Het scherm is een 4” Super AMOLED van 480x800. Ziet er véél beter uit dan mijn oude Active (LCD) en een stuk helderder. Maar echt lekker aflezen in de zon met een zonnebril op je neus is nog steeds niet mogelijk. Ik heb de mail app vervangen omdat die grijze letters op een zwarte achtergrond had. Dit was niet af te lezen, zelfs in de schaduw zonder zonnebril. Wat me ook opvalt is dat dit scherm veel gladder is. Mijn vinger schiet wel eens uit omdat het zo’n glad scherm is vergeleken met mijn oude Xperia. Zal wel even wennen zijn.
Heel onhandig zit er geen waarschuwings LED op de phone voor als je een nieuw berichtje hebt. Er zijn alternatieven waarbij het scherm oplicht, maar dit kost veel batterij. Ook is er een alternatief waarbij de LEDs van de menu/go-back knoppen aangaan, maar dit is ook een battery drainer omdat de CPU dan niet meer in slaap kan vallen.
Ook mist het scherm een lichtsensor. Hiervoor zijn ook alternatieven waarbij de front camera wordt gebruikt als lichtsensor. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Zie http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2210436

Knopjes
Onhandig vind ik de plaatsing van de standaard knoppen. Het “menu” en “cancel/go-back” knopje zitten net andersom als op de Xperia. “Cancel/go-back” zit nu rechts. Dit lijkt me tegen de conventies in te gaan. Als je softwarematige knoppen hebt, zoals op de Nexus 7, zit het andersom. Ik heb al vaak verkeerd gedrukt.
Positief en negatief ben ik over de “Home” knop. Dit is een echte knop die je moet indrukken, in tegenstelling tot een touch-knopje. Het positieve eraan is dat je met deze knop de telefoon even kan wakker schudden terwijl hij op tafel ligt, gelijk aan de powerbutton. Negatief hieraan is dat je er ook echt wat kracht op moet uitoefenen. Als je met je telefoon bezig bent in één hand is dit wat onpraktisch.

Camera
Wow! Dit had ik niet verwacht. Er zit, net als in mijn oude Xperia, een 5 MP camera in. Maar de foto’s vind ik er beter uitzien. Minder ruis/compressie, beter kleuren, betere foto’s in slecht licht. En dat terwijl Sony reclame maakt vanwege zijn goede camera’s in telefoons. Bijgevoegd een foto + uitsnede op originele resolutie. Ook het hondje is op originele resolutie.
Er zit geen hardware matige cameraknop op. Is onhandig als je niet op het scherm kan kijken als je een foto wilt maken (foto van jezelf maken).
De foto's kan je laten opslaan op de externe SD kaart, zodat je interne memory niet vol loopt. Alleen als je de camera op "continues" zet, dan neemt hij 20 foto's heel snel, dan zet hij het op het interne mem neer. Is trouwens wel een leuke optie. Net alsof je met een mitrailleur aan het schieten bent.
Ik ben geen fotograaf en heb geen vergelijk met echte camera’s, maar voor mij is deze camera ruim voldoende.
Er zit ook een 0.3 MP (vga) front camera in. Handig voor Skype.

Batterij
Ik heb de telefoon nog te kort om hier veel over te zeggen. Mijn eerste indruk is echter, in vergelijking met de Xperia Active, heel positief.
Als ik hem meeneem met sporten en Wifi aan hebt staan samen met twee GPS trackers dan gebruikt hij ongeveer 5% per uur. Mijn Xperia gebruikte iets van 13% per uur.

Netwerk
Duidelijk beter dan mijn oude Xperia. Hij pakt heel snel en soepel WiFi op. Heeft op grotere afstand nog bereik.
Verbinding met GSM, tot nu toe geen probleem. Maar dat had ik ook niet met mijn Xperia.
Bellen is helder, geen probleem (al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks bel met mijn telefoon; dekt de naam nog wel de lading?).
3G verbinding heb ik niet, dus ook niet getest. Wat ik wel heb gezien is dat deze telefoon 850/900/1800/1900/2100 Mhz aankan. Mijn 3G staat nu op 850/1900/2100 Mhz ingesteld. Ik heb het idee dat dit via software wordt geregeld en dat als ik een Europese firmware flash (i8190 ipv i8190L) hij de andere banden zou kunnen gebruiken. Al is niet iedereen op de fora hiervan overtuigd. Iemand die het wil proberen?
Ik gebruik geen bluetooth, dus geen ervaring mee.

GPS
Veel beter dan mijn oude Xperia. De S iii mini kan ook Glonass satellieten oppikken.
Ik krijg nu binnenshuis gewoon een fix, terwijl dat bij de Xperia niet wilde lukken. In het open veld is de fix er ook veel sneller.
Accuratesse is gewoon goed. Geen verschil met de Xperia.

Software en Tweaken
Het enige dat ik dacht wat mij zou kunnen interesseren is welke Android versie er op draait omdat dan de drivers en alles voor die versie beschikbaar zijn. Andere software is te vervangen.
Echter, deze telefoon heeft de wat obscure NovaThor U8500. Hierdoor zijn er relatief weinig ROMs beschikbaar. Erger nog, CyanogenMod is nog niet eens beschikbaar, buiten een bèta versie. Ik heb de CM10 geprobeerd, maar die gaf lelijke screen tears bij het scrollen. De CM10.1 wilde bij mij niet booten. Ook zijn er nog allemaal kleine ergernissen waardoor ik er nog niet voor wil gaan. Zie: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2353070
Ik zit daarom nog op de stock ROM. Uiteraard geROOT.

Dingen die ik heb aangepast:
- GeROOT. Handleiding: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2146129 . Nu is de shell die op de phone draait geROOT, wat genoeg is om alle dingen te doen die wilt doen. Maar als je via het handige Android Commander vanaf je PC naar je telefoon gaat, is deze nog niet genoeg geROOT. Waarschijnlijk moet je dan de kernel vervangen, maar de beschikbare kernels zijn beperkt van kampen grotendeels met battery drain problemen.
- Mail client vervangen omdat deze grijze letters op zwarte achtergrond had. Dit is moeilijk aflezen in de zon.
- Sony toestenbord erop gezet. Bilingual: zowel Engels als Nederlands worden tegelijk herkend en gecorrigeerd. Download: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2104060 .
- Het geluidje dat klinkt als je het scherm aanraakt, een irritante lange “BLOB”, vervangen voor een kortere “KLAK”. Echt, ik werd helemaal gek van die “BLOB”.
- Launcher. Ik vind GoLauncher (v3.11) het lekkerste werken. Dan hoef ik niet telkens aan een andere te wennen.

Niet kunnen aanpassen maar wel gewenst:
- SystemUI. De toggles die op het notification screen te zien zijn, zijn niet aan te passen. Hierdoor mis ik de Torch/Flash toggle, die ik graag heb omdat de stroom hier regelmatig uitvalt. Nu maar een Torch app op mijn homescreen geplaatst.
- Apps2SD. Er is 4,1 GB aan ruimte voor apps, maar als je onhandig bezig bent, dan is dat snel vol. App2SD en soortgelijke applicaties werken niet goed, omdat de phone de 4,1 GB aanduid als SD kaart. De echte SD kaart wordt aangeduid als ExtSD. Momenteel nog geen probleem omdat Sygic het gewoon doet als je alle kaarten naar de ExtSD verplaatst. Eventueel kan je nog apps met veel data om de tuin leiden met de applicatie “directory bind”: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1410262
Mijn telefoon heeft nu, met alle gewenste apps erop, nog 3,6 GB vrij.

Edit (12 juli 2013): Nog een foto toegevoegd: een cut-out op originele resolute (hondje) + opmerking over "continues" foto's nemen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III mini Blauw?

Bedankt voor je uitgebreide review! Ik ben ook aan het overwegen om een nieuwe smartphone te nemen (vooral omdat mijn samsung galaxy mini s 5570 zo weinig intern geheugen heeft), en dit is één van de opties.
Ik vind de achterkant wel een nadeel (lelijk), ik ben een vrouw dus vandaar waarschijnlijk. ;)
Hoi Roosdig, de achterkant is makkelijk te vervangen. Vooral door flipcovers: dat is een achterkantje waar een beschermend (flip) cover aan zit dat over je scherm gaat. Er zijn de meest walgelijke kleuren om uit te kiezen. Vast iets voor jou ;)
Zie bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/N...&hash=item5aefeafe97#shId
Ik heb ondertussen ook waterdichte casings gevonden van Sealabox, beetje prijzig alleen: http://www.krusell.se/en/products/sealabox (hoewel dat het achterkantje natuurlijk niet mooier maakt)
Nou, eigenlijk heb ik het liefste een niet glanzende achterkant, de kleur maakt niet zoveel uit. Wat dat betreft ben ik eigenlijk misschien juist niet zo vrouwelijk (al zullen mannen misschien uberhaupt minder over dat soort dingen zeuren) :)
Verder vind ik het wel een mooi klein model met de ronde hoeken en het niet al te grote scherm. Dat er een fysieke 'home knop' aanwezig is vind ik juist een voordeel, je drukt er dan ook minder snel per ongeluk op, lijkt me.
En het is belangrijk dat er genoeg intern geheugen op staat. Ik gebruik niet zo veel apps maar te veel voor mijn huidige mobiel, en ik ben niet zo'n 'digiheld' dus het liefst begin ik niet aan rooten etc.
Voor je Apps2SD zou je FolderMount kunnen gebruiken, werkt iets anders dan een gewende app2sd methode, maar werkt heerlijk :)
Roosdig, dit kwam ik ook nog tegen op zoek naar casings. Ik vind deze covers niks, je telefoon wordt er alleen maar zwaarder van, maar misschien dat jij het wat vindt:

of: http://www.ebay.fr/itm/Sa...Cllen&hash=item1c30caa507
Roze misschien? (Yek! :+ ): http://www.ebay.fr/itm/Sa...Cllen&hash=item1c30caa1dd

Succes met je keuze.

[Reactie gewijzigd door Herman_J op 12 juli 2013 19:38]

Nette review, precies waar ik op zat te wachten, jammer van de lap tekst.

Als je wat extra plaatjes in de body toevoegd (een benchmark, homescreen enzo) krijg je +2 omdat het dan wel uitnodigd tot lezen.
Bedankt voor de tips Herman_J! (nee roze is ook niet mijn ding ;) )
Kleine update nodig! Community is redelijk levendig, er is al een volledig werkende versie van KitKat uit!
OmniRom is beschikbaar voor deze telefoon