Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart Review

Evil_Ed 11 juli 2013, 2.546 views

Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Handzaam ,
  • Roterend scherm
  • Batterijduur (600+ foto's)
  • Iso bereik en gevoeligheid

Minpunten

• Wifi dongle steekt uit
  • Zoeker is plat dus neuzen tegen het scherm
  • Niet altijd even intuitief menu
  • Iso instellen is omslachtig
  • Scherm is niet te kantelen zonder dat het uitsteekt
  • Luidruchtig.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ook ik werd in de gelegenheid gesteld een Nikon D5200 aan de tand te voelen voor 2 weken.
Ik heb zelf reeds enkele jaren een Sony Alpha 350 , die ik destijds heb aangeschaft na het vergelijken van diverse merken en type camera's in deze klasse.
De Sony sprong er destijds uit door features zoals liveview, kantelbare display en een sensor van maar liefst 14 MP.
Ik zal mijn ervaringen met deze camera dan ook gebruiken als referentiepunt voor de review van deze Nikon D5200.

Aangezien een aantal van mijn testmakkers al een zeer gedetailleerd technisch beeld van de camera hebben neergezet houd ik het bij mijn eigen gebruikers ervaringen in plaats van nogmaals aan te gaan halen wat al een aantal malen de revue is gepasseerd.

Ik heb de nikon een aantal malen kunnen gebruiken , maar jammer genoeg niet zoveel als ik gehoopt had.
Enerzijds vanwege het slechte weer, anderszijds vanwege het feit dat ik al een paar evenementen in de planning had waarbij ik enerzijds de Nikon niet durfde te gebruiken vanwege onbekendheid met het product en anderszijds vanwege de beperkingen (lens, opslag capaciteit).

Wat me direct opviel was de simpele doch inventieve manier om beschadiging van de display tegen te gaan.
Omkeren van de display zorgt ervoor dat tijdens het om je nek hangen van je camera de kans minimaal is dat je display wordt beschadigd door knopen, ritsen of hangers.

Na de eerste foto's genomen te hebben viel me een ding enorm op , wat maakt de camera een kabaal als hij met default instellingen word gebruikt !.
ik heb geprobeerd om dit te veranderen door een aantal instellingen maar vond het geluid hinderlijk hard blijven.
Als fervent wildfotograaf is elke klik er een te veel, en al zeker op dit volume.
De resultaten daarentegen daar is niks mis mee, mooie kleuren, scherp en vol details en dat voor een kitlens zoals meegeleverd met deze set.

Na het schieten van een aantal foto's wilde ik ze gaan bekijken en verschoot wel een beetje van de grootte van de bestanden.
Maar die had ik aan moeten zien komen, met de melding dat er ongeveer 250 foto's gemaakt kunnen worden op een 4 gig kaartje.
De bestandsgrootte is natuurlijk het resultaat van de waanzinnige 24 megapixel, die het mogelijk maakt om foto's op een flatgebouw te printen :-)

De bediening van de camera is goed , hij ligt fijn in de (in mijn geval flinke mannen) hand en de knoppen zitten allemaal aan de rechterkant van de camera.
Dit geeft in de korte tijd die ik had om de camera te leren kennen wel een beetje een verwarrende bediening als je blind bedienen gewend bent.
De menu / scroll toetsen werken fijn maar zijn wel wat klein voor een dergelijk grote camera.
Het gewicht van de camera is zeer prettig, en geeft je het gevoel een degelijke camera in de hand te hebben zonder dat hij na een uur als krachttraining aan begint te voelen.
De meeste opties zijn vrij intuitief en na een paar keer gebruiken heb je de functies die je nodig hebt vrij snel tevoorschijn
Alleen waarom ze nu toch de iso knop vergeten zijn, je moet nu echt een aantal malen drukken op verschillende knoppen alvorens je kunt wisselen van gevoeligheidsstand.
Later ontdekte ik dat ik met het inhouden van de FN toets via het scrollwiel de iso in kan stellen, practisch vind ik het niet maar het is in ieder geval minder omslachtig dan het via het menu te moeten doen.
En ik kan je zeggen als je de camera niet op auto gebruikt kost het je dus veel tijd als je om en om foto's maakt tijdens een evenement waarbij je beurtelings het podium (lichtshow) en de zaal / het publiek moet fotograferen.

Even terugkomend op het evenement ... ik heb foto's genomen zonder flits , puur voor de sfeer en de impressie van het evenement niet te veel te verstoren.
Voorzichtig ben ik van 100 tot 800 gaan schieten en naarmate dat het later werd ben ik tot 4000 gaan schieten.
Ik was zeer verrast over de kwaliteit die daar nog mee te behalen viel, vele malen beter dan wat ik gewend was en pas toen ik de HI.x stand ging gebruiken was de rode zweem zover overheersend dat de foto's als niet bruikbaar konden worden bestempeld.

Voor een kitlens was ik zeker tevreden, ik heb weinig technisch getest , het meeste is gedaan op het oog en op gevoel en ik vond op basis van wat ik gezien heb dat de lens scherp en goed was ...

de remote functionaliteit heb ik niet getest, met als voornaamste reden dat ik geen smartphone gebruiker ben (echt ja , ze bestaan nog) en ik het een non oplossing vind om uitstekende zaken aan de camera te hebben die voor mij geen toegevoegde waarde hebben.

Ik heb geprobeerd een paar foto's toe tevoegen maar die werden geweigerd zonder opgaaf (vermoedelijk bestandsgrootte) , ik zal een aantal foto's op een later tijdstip alsnog toevoegen.

Heb jij ook een Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart?