Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo 9060 Blade II Review

Freeze-Oh 11 juli 2013, laatste update op 28 januari 2015, 1.496 views

Rapoo 9060 Blade II

Zeer dun en licht toetsenbordje, dat toch nog fijn en snel typt. De muis is van iets minder kwaliteit. Verbaasd over de kwaliteit van het geheel, nu al meer dan twee jaar dagelijks in gebruik in kombinatie met mijn laptop. Niet slecht voor 30 euro!

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ziet er leuk uit
  • Zuinig met de batterijen
  • Toetsenbord typt fijn
  • Muis reageert goed
  • Overall goede kwaliteit

Minpunten

• 'Doorzakken' toetsenbord
  • half-height toetsenrij bovenaan
  • muis kan voor sommigen te klein zijn
  • muis werkt niet op alle oppervlakken
  • Update na een jaar gebruik: Scrollwheel is zwak onderdeel in de muis

Waarom?:

Omdat ik heel veel met een laptop werk, en ik een hekel heb aan de verhoging die een laptop toetsenbord nu eenmaal met zich mee brengt, ben ik op zoek gegaan naar een vervangend draadloos toetsenbordje. Moest natuurlijk niet teveel kosten want ik sleep het dagelijks mee en het zal dus wel snel stuk gaan.
Al surfend kwam ik op deze toetsenbord-muis combo uit. Voor mij ideaal, hoefde ik ook niet nog een aparte muis in te pluggen naast het draadloze toetsenbordje. Bovendien was ik op zoek naar een setje wat weinig ruimte in zou nemen. ook hier voldeed de Rapoo prima aan: zeer plat compact toestenbordje en een relatief kleine muis.

Uiterlijk:

Ondanks de lage prijs ziet het er allemaal best goed uit:
Een dunne aluminium plaat wordt gebruikt als onderkant van het toetsenbord, en vormt ook een dunne rand. toetsen zijn donkerbruin, met witte opdruk, en een oranje opdruk voor de Functietoetsen (F1 - F12 in combinatie met de FN toets).
Over de muis valt niet zo heel veel te vertellen: tweeknops muis met klikbaar scrollwheel. aan de onderkant van de muis (en trouwens in het batterijvakje van het toetsenbord ook) is er ruimte om de USB receiver (receiver steekt ongeveer 1 cm uit mijn laptop, klein dus!) in op te bergen.

Battery Life:

Valt me enorm mee. ik gebruik het toetsenbord en de muis dagelijks zo'n 5-8 uur per dag. Nu, 4 maanden na aanschaf heb ik de batterijen nog steeds niet hoeven verwisselen. Qua bereik en responsiveness is ook nog niets verandert, dus ik vermoed dat de batterijen nog wel eventjes meegaan

Update: nu, ongeveer een jaar later, zijn de batterijen nog steeds niet leeg. De range is wel wat minder aan het worden, maar dat is niet zo spannend, omdat ik het toetsenbord en de muis toch dicht bij mijn laptop in de buurt heb rondslingeren. Ik ben dus nog steeds erg onder de indruk van het batterij-gebruik!!!!

Eindelijk hebben vandaag (28-01-2015) de AAA batterijen van het toetsenbord het opgegeven.
Knap hoor!. Verder nog steeds erg tevreden met het toestenbord, still going strong!

Gebruik Toetsenbord:

Het toetsenbordje typt erg fijn. Het is niet helemaal te vergelijken met een laptop toetsenbord (tenminste niet de toetsenborden die ik gewend ben), maar het lijkt er wel erg veel op.
elke toets heeft een lichte aanslag, maar wel met een duidelijke 'tactile feedback' zodat je voelt wanneer je een toets aangeslagen hebt. Het toetsenbord bevat ook een numeriek eiland, maar deze toetsen zijn (schattinkje) 3-kwart grootte van de normale toetsen. Wennen hoef je niet: als je een laptop keyboard gewend bent kun je hier direkt mee aan de slag. er zijn ook geen toetsen met rare plaatsingen, alles zit waar het hoort.
misschien is er nog wat te zeggen voor de bovenste rij toetsen (escape, F1-F12, delete, etc) deze zijn half-height. als je deze toetsen dus veel gebruikt moet je er wel even over nadenken of je dit toetsenbordje wilt aanschaffen.
De bouwkwaliteit is ietsjes minder. aan de onderkant van het toetsenbord zitten twee rubberen bumpertjes om te voorkomen dat het toetsenbord gaat schuiven. ze zitten echter in de hoeken van het toetsenbord. gevolg is dat de dunne aluminium plaat die het toetsenbord omlijst in het midden is doorgezakt en op de tafel steunt. de verbuiging is echt minimaal, maar wel zichtbaar. Een extra rubber bumpertje in het midden had dit allemaal kunnen voorkomen.

Gebruik Muis:

Prima. Fijne muis, maar wel wat klein. als je een palmgrip hebt, zul je met de onderkant van je handpalm op je muismat of op de tafel rusten. Ik moest er even aan wennen, maar nu geen probleem meer. Tracking van de muis is goed, maar niet op alle oppervlakken. Bij gladde, spiegelende tafels, maar ook bijvoorbeeld mijn Steelseries 4HD mousemat werkt de muis niet.
Verder redelijk snel en accuraat, Bij wat afstand begint het pijltje soms een klein beetje te stotteren: bewegingen van de muispijl worden dan wat 'hoekiger'

Update: Jammer.... het scrollwiel is kapot... snel even de muis uit elkaar gesloopt, en het blijkt dat het asje dat verbind met het onderdeel dat de draaibewegingen in elektrisch signalen omzet gewoon afgebroken is. nu ik er zo naar kijk is het ook duidelijk een zwak punt in het ontwerp. Contact gezocht met Rapoo voor een eventuele replacement, en een vraag gesteld welke alternatieve muizen ook op dezelfde USB receiver werken, maar totaal geen antwoord gehad. 2x jammer dus.
Dan maar zelf aan de slag. met wat lijm heb ik het asje terug op de scrollwheel geplakt, en deze weer in de muis gebouwd. Het werkt.... maar voor hoe lang? puntje aftrek dus op het gebied van bouwkwaliteit... maar nog steeds indrukwekkend als je beschouwd dat dit een setje van 30 euro is!

Al met al (zeker gezien de prijs!!!) enorm tevreden met dit setje.
Ben je op zoek naar een draadloze toestenbord en muis die niet al te veel ruimte inneemt in je laptop tas
dan is dit zeker iets om te overwegen

Heb jij ook een Rapoo 9060 Blade II?