Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zwart Review

Psyed 11 juli 2013, 1.343 views

HTC One 32GB Zwart

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Sense
  • Accuduur
  • BoomSound
  • HTC Zoe
  • HTC TV werkt goed

Minpunten

• Software laat steekjes vallen in vergelijking met de S4
  • Geen uitbreidbaar geheugen
  • Accu niet vervangbaar
  • BlinkFeed niet altijd even prettig

Inleiding:

Ik ben een groot liefhebber van HTC toestellen en sinds twee weken in bezit van de HTC One. Hier voor heb ik een tijd mogen spelen met de Samsung Galaxy S4. In de review zal ik een aantal keer de vergelijking maken tussen beide toestellen. Omdat ik langer HTC toestellen gebruik ga ik zaken zoals de menu "balk" niet aan de kaak stellen.

Design:
Zoals veel mensen hebben aangegeven voelt het design van de HTC One erg goed. Door de uni-body design ziet alles er heel gepolijst uit met zo min mogelijk openingen en uitsteeksels. Aan de voorkant lopen het scherm en de body redelijk in elkaar over. Aan de onderkant van de telefoon is de overloop tussen beiden merkbaar met een lichte afwijking. In het midden is het scherm hoger, aan de zijkanten de body. Dit merk ik bij dagelijks gebruik niet en het is ook vrijwel niet te zien. Zoals ik zelf ook heb ervaren bij de One X is de meldingsflits, die in de body zit verwerkt niet altijd even duidelijk zichtbaar.

Bouwkwaliteit:
De One maakt gebruik van een uni-body aluminium behuizing. Dit voelt erg stevig in je handen aan, vooral als je dit vergelijk me de Galaxy S4 krijg je toch een robuuster gevoel. Door dat alles diep verzonken zit in de body voelen knoppen solide. Ik kan bijna geen speling bemerken als ik de volume rocker gebruik of de power knop in druk. Het glas van de lens is niet verzonken, dit kan op den duur zeker nadelig zijn voor het glas, vooral ook omdat het apparaat toch vaak op zijn rug zal liggen is de kans (relatief) groot dat hier wat mee gebeurt.

Features:
Als je de features van de Galaxy S4 en de One naast elkaar legt lijkt de One het onderspit te delven. De Galaxy S4 zit bom vol sensoren en software die aangestuurd wordt door sensoren. Echter werkten deze voor mij niet altijd even goed, mijn ogen werden niet altijd goed gevonden, het scrollen door naar her scherm te kijken je hoofd te bewegen werkte ook niet erg lekker. De One biedt veel minder van dergelijke features, maar de features die er zijn werken gewoon goed. Wat ik erg fijn ervaar is de "HTC Zoe", maar hier straks meer over.

Software:
De HTC heb ik (op het moment van schrijven) volledig gepdatet naar Sense 5 en Android 4.1.2. Zoals gebruikelijk bij HTC is de Sense integratie heel sterk. Dit vind ik persoonlijk erg fijn en het is een zeer sterk argument voor mij om bij HTC te blijven. Helaas zijn er een aantal dingen die ik mis of minder prettig vind werken. Het belangrijkste gemis zijn de quick settings in de notification bar. Bij de Galaxy S4 kan je direct zaken zoals GPS, Mobile Data en Wifi in- of uitschakelen. Dit is een heel groot gemist. In de toekomstige update, waarmee de telefoon ook op Android 4.2.2 draait, hebben ze deze feature wel toegevoegd. Daarmee zal dit kritiekpunt dus ook komen te vervallen.

HTC Sense 4 en eerder had de FriendStream widget, waarmee LinkedIn, Twitter en Facebook gecombineerd werden in 1 overzicht. Dit werkte uitstekend. Bij Sense 5 hebben ze dit (om het maar zo te noemen) vervangen door BlinkFeed. Het idee achter BlinkFeed is erg goed, de uitwerking echter is veel minder goed. De tiles komen rommelig over, de keuze aan bronnen is erg beperkt (Tweakers staat er overigens wel tussen) en BlinkFeed wordt niet automatisch gepdatet. De rommeligheid komt vooral door dat Twitter, Facebook, Agenda, nieuws feeds en Tops & Trucs in 1 overzicht wordt gepropt. Dit is ook niet heel erg goed in te stellen.

Als Sense 4 user is het ook heel erg wennen dat de "home" knop je, als je een applicatie hebt gestart vanuit het applicatie overzicht, je niet naar je home screen terug zet, maar juist weer naar de lijst applicaties. Ook is het benaderen van "recent apps" niet erg prettig met het "dubbelklikken" op de home button.

Ik heb veel klachten voorbij zien komen over de layout van de applicatie lijst. Vooral dat de screen estate niet goed genoeg werd beunt door de 3*4 raster grootte. Echter kan dit ingesteld worden. Tip: Sleep het eerste scherm van de applicatie lijst naar beneden en klik op de menu knop (de drie verticale puntjes) en klik op "Rastergrootte". Daar kan je het raster aanpassen naar 4*5.

Bereik:
Over het bereik durf ik geen goede mening te geven. De provider waar ik nu bij zit heeft in het algemeen zeer slecht bereik waardoor de One negatief uit de test komt terwijl dit niet het geval hoeft te zijn.

Camera:
Het is gewaagd vna HTC om uit de megapixel race te stappen. Dit doen ze leuk door een aantal marketing termen te gebruiken. In de praktijk zijn de foto's vaak van minder kwaliteit dan de Galaxy S4. Dit is natuurlijk heel erg jammer. In donkere omgevingen is de One echter zeer goed vergeleken met concurrentie. Ik maak met grote regelmaat foto's in wat donkere omgevingen waardoor het voor mij duidelijk beter uitpakt dan de Galaxy S4.

De HTC Zoe feature vind ik zeer mooi. De uitwerking is ook heel erg goed gedaan. Korte filmpjes worden gemaakt door in een paar seconden een hoop foto's te schieten. Het resultaat zijn "Harry Potter"-achtige foto's die bewegen. Om deze te delen met je vrienden kan je er voor kiezen de foto serie te uploaden naar HTC Share en via daar te delen met anderen. Zij kunnen dan het filmpje bekijken. Omdat de Zoe heel veel foto's maakt (en stiekem ook een mp4) wordt heel snel veel opslag gebruikt voor de foto's. Als je de afbeeldingen direct naar Dropbox en/of Google Drive laat uploaden loopt het gebruik erg snel op. Dit zal als het goed is opgelost moeten zijn bij de nieuwe software. Desondanks heb ik voor het eerst in 2 jaar een melding gekregen van mijn provider dat ik van mijn 2GB data nog maar 500MB over had.

Batterij:
De HTC One X had ik voorzien van een custom rom, en na een dag normaal gebruik hield ik meestal tussen de 10 en 25% accu over. Met de Galaxy S4 mocht ik blij zijn als die het de hele dag uit hield donder opladen. De HTC One blinkt op dit punt heel erg uit. Aan het einde van de dag hou ik gemiddeld tussen de 30 en 50% accu over.

Beats audio/BoomSound:
Het geluid van muziek dat gespeeld wordt (ook vanuit games) door de normale speakers was vaak erbarmelijk. De One heeft de BoomSound feature waarmee dit voor en heel groot deel verdwijnt. De kwaliteit van het geluid zonder headset is zeer goed. In het begin schrok ik wel, ik was gewend om tijdens het gamen het volume op max. te zetten om enigsinds goed volume te hebben. Nu wordt je bij wijze van spreken weggeblazen door het volume en de kwaliteit.

Conclusie:
De HTC One is een zeer goede telefoon. De geleverde features zijn over het algemene goed, en anders worden ze met de komende update voor een groot deel verbeterd.

Edit.....
HTC TV:
Deze feature van HTC is naar mijn mening erg goed en fijn. De Power-knop werkt ook direct als IR. Thuis maak ik gebruik van de UPC Horizon mediabox i.c.m. een Samsung televisie. Bij de setup werd direct de televisie goed ingesteld. Ik heb vervolgens via de "learn" feature mijn mediabox ingesteld. Met groot gemak kan ik nu via de telefoon mijn tv en horizon box bedienen. Ik kan via de telefoon praktisch alle onderdelen van de TV en de Horizon box bereiken en bedienen.

Edit i.v.m. update:
Ik mis nog altijd de FriendStream widget! Hoewel ik nu het gebruik van de BlinkFeed beter begin te benutten. Door de "menu" balk tevoorschijn te toveren weet ik nu te wisselen tussen onderwerpen en krijg ik eindelijk alles te zien wat ik wil zien. Dit mistte ik met aandachtsputen.

De QuickSettings via de notification bar is wennen. Met custom roms werd dit toegevoegd aan de bovenkant van de notificatie balk zelf (bij de One X bijvoorbeeld). Nu moet ik 1 extra handeling uitvoeren om de instellingen aan te passen. Ik zou het toch wel prettig vinden als ik de settings kan aanpassen (al dan niet via een hotlist) zonder de extra handeling te hoeven uitvoeren.

• Samsung UE40F6400AW
  • UPC Horizon

Heb jij ook een HTC One 32GB Zwart?

Goede tip van het raster van de applicatie iconen!
ik weet niet of iemand hier mee eens is maar ffe over n negatief punt
3. accu niet vervangbaar. ik vind dat dat ook niet nodig moet zijn een goede telefoon moet een goede accu hebben en moet je niet WILLEN vervangen

en dan nog ffe een vraag
hoe is het inverband met stereo geluid om film tekijken
Hoewel ik het met (oudere) HTC toestellen nauwelijks heb gemerkt door dat ik ze zo kort heb gebruikt zakt de duur van het gebruik van je telefoon na een tijd. (zo ver ik bekend ben met die technieken, verbeter me als het fout is). Ik zou het als gebruiker prettig vinden als ik zelf dan de accu kan vervangen door een nieuwe/betere.

Bij de Sensation was het wel mogelijk om de accu te vervangen en daar eentje voor in de plaats te zetten met een grotere capaciteit, ook erg fijn om die mogelijkheid te hebben.

Ik kijk eigenlijk bijna nooit filmpjes op de telefoon. Ik neem aan dat dit (net als met gamen) van goede (telefoon) kwaliteit zal zijn.
Tip voor de quick settings: Met twee vingers tegelijk naar beneden slepen opent direct de instellingen, hier door heb je 1 handeling minder nodig.