ASRock P43R1600Twins-WiFi Review

Dani86 30 mei 2009, 2.375 views

ASRock P43R1600Twins-WiFi

Pluspunten

• Features
  • Prijs!
  • DDR2 en DDR3 ondersteuning
  • PCI-e 2.0
  • All solid caps

Minpunten

• Plaatsing 24 pins ATX connector
  • Overklokken/ FSB instellen met jumpers
  • Maar één fanheader op het moederbord

Layout Score: 3
Ik heb dit bord van ASrock gewonnen.

Nu luidt het gezegde: "Een gegeven paard niet in de bek kijken". Maar ik ga toch een review over het bordje schrijven.

Wat zit er in de doos?

Het bord zit in een normale doos. En deze is goed gevuld:

* 4 S-ata kabels. De meeste fabrikanten leveren bij de niet topmodellen niet zoveel Sata kabeltjes hierbij zaten er 4 met zo'n klik clipje op de connectors zodat ze goed blijven zitten

* Ide en floppy flatcables

* ASRock wifi module en antenne. De antenne is apart te plaatsen en gaat naar de PC dmv een kabel.

* Verloop stekkertjes van molex naar sata

En natuurlijk een boekje en support CD en een I/O shield. Deze heeft een plastic covertje waar de aansluitinging op staan aangegeven. Dit covertje maakt het shield ook steviger, en is daarom ook wat makkelijker om te monteren ( ik had geen pleisters nodig :] )

Ik was aangenaam verrast over wat er allemaal bij het bord geleverd wordt. :)

Lay out en installatie

De lay out van het bord is OK. Het enige minpunt hierbij is de plaatsing van de 24pins ATX connector. Deze zit aan de linkerkant van het bord, zo'n beetje tussen het I/O panel en de CPU socket in. Mijn Arctic freezer 7 Pro past prima op dit bord, maar door de plaatsing van de ATX connector maakt m'n ATX kabel een rare hoek om de de koeler heen. Het pastte maar net.

Ik had de ATX connector graag aan de rechter kant van het bord gezien, zeg maar op de rand naast de geheugen sloten.
~[NSK6580]Nu zit mijn voeding bovenin de behuizing. Maar als je een behuizing hebt met de voeding onderin, en je hebt ook nog eens een grote grafische kaart, dan wordt de ATX kabel inpluggen behoorlijk lastig.

[P182-update]Ja dus, de ATX kabel inpluggen is behoorlijk lastig, ik heb hem vastgemaakt aan de watercoolingsbuis-uitsparing van de P182 om hem om m'n graka heen te leiden. Echt een minpunt.

De rest van de connectors zitten op de bekende plekken. Wat mij wel enigzins stoort is dat er maar één fanheader op het moederbord zit.

De north en southbridge koelers zijn simpele koperen koelblokken. Ze winnen van mij geen beauty contest, maar ze zullen hun werk goed doen. Maargoed het is een bord van 80¤.

Features

Dit moederbord komt met echt een sh*tload aan features:

*RAID
*Optical Out
*S/PDIF Out
*E-sata

Stabiliteit en degelijkheid

Het bord heeft All solid capacitators, duurzame MOSFETS. De bouwkwaliteit is dik in orde

Overclockbaarheid

In tegenstelling tot oudere series ASRock borden, is dit bord prima over te klokken. Er is alleen één maar en dit is meteen één van mijn minpunten.

Om het bord pittig over te klokken moeten er een 3 tal jumpers verzet worden. In de manual is dit heel onduidelijk aangegeven vind ik. Na mailen naar ASRock support kreeg ik een duidelijkere uitleg. Maar het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat je met de jumpers moet doen.

Ik kan bij mijn E6420 niet verder dan 320*4 FSB. Want als je een FSB van 333 wilt met overklokken, moet je dus met de jumpers gaan kloten. Dit ga ik later doen.

Update:
Na mailen met ASRock support, en het krijgen van de goeie jumper settings, staat de FSB nu probleemloos op 333*8 = 2,66Ghz. Met stock Vcore. Op het moment van schrijven heb ik dit 3 dagen geleden gedaan, en m'n PC is superstabiel. DRAM snelheid is fixed 1:1 met FSB. Dit kan je dan niet meer veranderen, maar dat geeft niet vind ik. De jumpers werken eigenlijk vrij goed en het is makkelijk OC'en :)

Update:
Ik heb nu 3,2Ghz uit m'n ouwe E6420 geperst met vcore op 1.3. FSB1600. 24/7 stabiel.

Het minpunt blijft staan, ik zei al eerder dat het onduidelijk in de manual is aangegeven, en hier blijf ik bij.

Je hebt in de Bios wel veel opties met betrekking tot DRAM timings en allerhande voltages. Ik ben niet zo'n overclock expert dus daar heb ik verder niet aangezeten. Maar ik denk dat als je de juiste combinatie van jumper en bios settings kan vinden, dat je veel uit je CPU kan halen met dit bord.

Compatibiliteit

Hier heb ik weinig over te melden. Ik heb mijn PC weer in mekaar gezet met m'n vorige hardware en alleen het nieuwe bord. En alles werkte in één keer.

Ik heb XP x64 geïnstalleerd icm 4GB geheugen. Op de support CD zijn ook alle drivers aanwezig voor XP x64. Dit is allemaal prima.

De Realtek ALC890

Op dit moederbord zit een Realtek ALC890 audio chip. Deze ondersteunt DTS en heeft een signaal-ruisverhouding van maar liefst 110db. Het geluid van deze chip is echt supergoed, als je niet veel geeft om EAX en surround sound in je games is dit echt een aanrader. Dit wilde ik ook meteen even aangeven: In games is surround niet echt aanwezig. Je kan in shooters bijv. niet goed horen waar de vijand zich bevindt etc.

Update:
Met nieuwere drivers kan je EAX 2.0 wel gebruiken, en je hoort dan met m'n Logitech X530 set wel degelijk goede surround. ( Race Driver GRID, Far Cry 2, GTA IV ).

Muziek luisteren klinkt echt supergoed door m'n Sennheizer koptelefoon. In de realtek utility kan je de equalizer naar wens aanpassen en DTS inschakelen, met DTS aan klinkt het net ff zuiverder. :)

Tot Slot

Dit bord heeft echt superveel features voor de prijs. Kwalitatief is het bord ook prima, en het is een redelijke overklokker.

De P43 ondersteunt PCI-e 2.0. En het bord is voorzien van een enkele PCI-e 2.0 16x slot. Dus je kunt geen crossfire gebruiken. Maar dat is ook het enige grote verschil tov de P45.

Het bord ondersteunt DDR2 en DDR3. Dit is ook een goede feature. DDR2 geheugen is momenteel spotgoedkoop. Als je dit bord neemt zou ik DDR2 monteren zodat je later nog eens over kan stappen naar DDR3.

Je kunt van je PC met dit bord ook een WIFI-AP maken, of gewoon verbinding maken met een wireless netwerk. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd. M'n PC is met m'n router verbonden met een UTP kabel, en m'n router heeft ook WIFI dus ik heb het niet nodig. Het is wel handig als je een wireless router hebt, dan hoef je geen kabel te trekken van je PC naar je router. Bij mij ligt de kabel er al ;).

Kortom een superbord voor een superprijs. Als je niet de crème de la crème onder de borden, maar wel een goed bord wilt zou ik niet verder kijken!

Check voor volledige product informatie:

Heb jij ook een ASRock P43R1600Twins-WiFi?

Ik heb maar even snel er overheen gekeken, dus echt inhoudelijk kan ik het niet beoordelen, maar het ziet er netjes uit!

Alleen heb ik eens even zitten lezen bij 'Overclocken'.... Heb je echt dat voltage nodig? Mijn E6400 draait 2.66 GHz op 1.15 Volt... (en het zou nog wel lager kunnen, maar dit was het eerste wat ik op heb gestart... Dus je zou dat nog wat kunnen verlagen... 1.25 Volt om mee te beginnen...
Ik heb hem nu stock @ 1.25V staan. Nog geen problemen gehad :)
Dan heb je gewoon een goede batch, heeft niets met skills te maken of iets dergelijks, is gewoon geluk (hij kan in mijn ogen dus nog stukken hoger bij jou, of je moet ergens een fsb wall hebben ;)

Ik heb zelf de xeon versie van de Q6600, het is jammer dat de 3de core niet zo graag wil, dus heb ik 1.53V nodig voor 3.6 ghz, maar er zit een waterblok op dus hij komt nog niet aan de 40 graden :)

Vind het mooi dat deze asrock het schijnbaar goed doet met overklokken, dus hoef je geen abnormaal dure asus te halen, mits je niet te veel eist ervan natuurlijk }>
Boven de 1600FSB wil niet echt. Dan gaat de PCI-e freq. automatisch naar 105Mhz, en dan boot m'n systeem niet.

De 3,2Ghz is meer geluk dan wijsheid misschien, maar ik ben er tevreden mee :)