Asus M3A32-MVP Deluxe Review

266325 25 juli 2008, laatste update op 26 juli 2008, 957 views

Asus M3A32-MVP Deluxe

Pluspunten

• komt in een goed gevulde doos

Minpunten

• te duur voor wat hij presteert
  • weinig fan aansluitingen

Layout Score: 3

Nadat ik al een paar jaar een Socket 939 systeem had werd het tijd voor een kleine upgrade.
Me oude Amd systeem was me zo goed bevallen dat ik maar weer voor Amd ging.

oude systeem specs

Asus M3A32-MVP Deluxe.
AMD x2 5000+
nvidia 8500GT
Geil ultra pc6400 2GB

waar ik de pc voor ga gebruiken

De pc zal ik merendeel gebruiken om een beetje te internetten en om WoW te spelen en af en toe cod4

De verpakking

Het is een normaal formaat doos maar alles wat je nodig hebt zit er in.
Handleiding
quik start guide
6 sata kabels
2 crossfire kabels
de optional fan voor je chipset als je waterkoeling gebruikt
een IDE hard disk kabel
en een floppy kabel.

de layout

Wat me meteen opviel was dat er maar 4 fan aansluitingen op zitten waarvan er 1 voor je cpu is.
1 fan aansluiting zit vlak naast je 4e pci-e slot waardoor je er nooit meer een fan op kan aansluiten als je quad-crossfire draait.
Het bord heeft in totaal 6 sata aansluitingen en 1 esata. Voor mij is dat meer dan genoeg.
De sata aansluitingen zijn wel zo weggewerkt dat je er geen last van hebt met een grote videokaart(zoals dat op mijn oude A8N32 nog wel eens het geval was)

Aan de achterkant van de pc bevinden zich 6 usb aansluitingen 1 firewire aansluiting 1lan poort 6audio aansluitingen digitaal audio out aansluitingen (optical en coaxiaal) en 1 ps/2 poort voor de oudere toetsenborden.

De installatie

Hier begonnen helaas de problemen, Eerst werd me dvd station niet herkent via de sata en nadat ik dat had opgelost was me hdd spontaan verdwenen :s Nadat ik ze steeds in verschillende sata poorten heb geprobeerd bleek dat als ik ze in sata 3 en 4 deed ze gewoon werkten.

Toen de installatie van XP . Dat was een nog grotere ramp , De eerste 4x na de eerste herstart was me bios ineens veranderd :s na de 5x keer kreeg ik Windows er compleet op maar wouden de drivers niet installeren, Na de 6e keer had ik alles werkend maar kon ik niet eens een youtube filmpje kijken omdat het geluid en beeld maar bleven happeren. Na de 7e instalatie bleef het probleem van de happeringen bestaan en heb ik de moed opgegeven :( .

Prestaties

Tot nu toe vallen de prestaties me vies tegen en heb ik er ook best wel spijt van dat ik dit bord gekocht heb. Ik hoop dat dit alles beter wordt als er een echte AM2+ cpu opkomt maar die kans lijkt me vrij klein.

Overklokbaarheid

Hier heb ik verder nog geen ervaringen mee met dit moederbord

Ik vind het jammer dat er zoveel problemen zijn met dit bord en vind het daarom ook die 131¤ niet echt waard. Verder vind ik dit systeem slechter presteren als mijn oude systeem, maar zoals ik al eerder zei ga ik het binnenkort eens proberen met een Phenom en een ati kaart.

Verder oogt het bord goed en heeft het op de fan aansluitingen na een goed layout aleen zal ik je het bord niet gauw aanraden.

p.s: dit is mijn eerste review dus wees een beetje aardig :) op en aanmerkingen zijn welkom

Heb jij ook een Asus M3A32-MVP Deluxe?

Oké, eerste review dus ik vergeef je nog, maar toch...
Eerst en vooral, als je niet weet waar de haperingen aan liggen mag je niet onmiddellijk gaan lopen vertellen dat het bord niet deugt. Wie weet sluit jij gewoon iets verkeerd aan (ik weet namelijk niet hoever je hardwarekennis reikt). Ook kan het gebeuren dat het bord inderdaad defect is, maar met zo'n complexe electronica in een dermate grote massaproductie kan het ook niet anders dan dat er defecten voorkomen. Daarom hebben ze ook de zogenaamde "RMA" uitgevonden.

Ik kan wel een aantal ideetjes bedenken waarom je dergelijke problemen hebt, maar ik zou liever zien dat je zo'n vragen op het forum post. Userreviews zijn hier namelijk niet voor bedoeld, het forum net wel!

Ik wil absoluut niet brutaal overkomen ofzo, maar Tweakers.net ligt me vrij nauw aan het hart. De crew smijt zich volledig om de site zo gestructureerd mogelijk te krijgen, maar ook users moeten daarin helpen natuurlijk. Nu goed, aangezien je nog maar een maand member bent begrijp ik best wel dat je hier wat verloren loopt.

Kort samengevat: Haal deze userreview weg en post je vraag op het forum en zie wat er daar uitkomt. Je mag hardware NOOIT beoordelen op één enkele sample die problemen geeft.
Ik vind deze reactie te negatief. De punten worden best aardig besproken en ik vind het wel een helder verhaal. Bovendien is je stelling dat één sample niet als voorbeeld kan dienen van het product an sich natuurlijk niet helemaal correct. Wellicht kan er wat meer geweten worden aan de problemen die de gebruiker zelf 'veroorzaakt' maar zelfs dan kun je zeggen dat het dus ergens aan het product schort.
Heb hetzelfde bordje ook sinds 2 maanden en draait als een trein.

De problemen die je hierboven aangeeft komen me dus niet echt bekend voor.
Xp sp3 installeerde hier zonder problemen.

Misschien een combinatie van de hardware zoals je zelf al aangaf?
(Ik draai zelf met een q9600, 4GB mushkin en een Ati 4850 kaartje en nog een sata samsung brandertje en 2 320 GB sata schijfjes)
Ik heb de simpele uitvoering van dit moederbord(de M3A), en ik herken een paar problemen die jij hebt. Grootste boosdoener bij mij was de onboard LAN. Die staat nu uit in mijn bios.
Ik kreeg de grootste problemen als ik XP sp2 of sp3 er direct op ging zetten (geen geluid, schokkend beeld etc.) Bleek dat ik eerst een "oude" XP erop moest zetten, drivers bijwerken (behalve die van mijn ATI kaart), de hele zooi updaten en pas vanaf SP2 de ATI (catalyst) erop zetten.

Nu werkt het als een zonnetje (behalve de onboard LAN), zowel met een X2 als een Phenom chip (btw, ik heb de L2 / L3 bug fix wel UIT staan in mijn bios na de update hiervan
Kan mijn phenom op dit moederbord zonder problemen opvoeren naar 2,7Ghz per core gewoon op luchtkoeling
Ik heb dat moederbord ook in combinatie met een Athlon x2 4050e, 2x1GB ddr2 667 en een asus geforce 7800GT. Op het moment dat ik het systeem op probeerde te starten had ik alleen maar zwart beeld. Heel soms kwam ie voorbij de bios, na de eerst volgende reboot bleef het beeld zwart. In eerste instantie dacht ik dat het aan de hdd's lag, bleek niet zo te zijn. Het geheugen, voeding en de processor waren het ook niet. Toen bleef er maar één ding over en dat was de videokaart. Dus ik dat ding eruit getrokken. Gelukkig had ik nog een Radeon X1550 liggen en die er in gestopt. En ja hoor, het hele systeem startte gewoon normaal op.

Misschien een beetje voorbarige conclusie, maar ik geloof dat die M3A-32 nVidia kaart niet moet ofzo. Zijn er ook anderen met het zelfde probleem?
Ik heb zo'n vermoeden dat een nVidia kaart niet echt bij een CrossFireX chipset hoort. :)
Die kun je idd ook niet in SLI draaien op den Crossfirex moederbord ;) , maar ik heb het in dit geval maar over één kaart.