Specificaties 300GB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Velociraptor WD3000GLFS, 300GB Review

dvdheiden 25 juli 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.510 views

WD Velociraptor WD3000GLFS, 300GB

Pluspunten

• 99,7 MB/s gemiddeld
  • Lage access time
  • Zeer stil voor een raptor

Minpunten

• wordt waarschijnlijk wel iets warmer dan mijn vorige schijf
  • past niet in schijfbehuizingen
  • duur (maarja, je moet nou eenmaal betalen voor kwaliteit)

Waarom de Velociraptor?
Aangezien de bottle neck in mijn PC de harde schijf met daarop het OS was, heb ik besloten het dan maar gelijk goed aan te pakken. De huidige schijf was een Samsung SP2504C die op de onboard s-ata controller (Intel ICH9R) aangesloten was "in" Just a Bunch of Disks (JBOD).

De schijf die op zich reuze beviel qua geluid en temperatuur, maar qua snelheid niet voldoende maar was. Dat was vooral te merken bij het opstarten en laden van diverse grote hoeveelheden data.

Hierbij had ik twee keuzes:
1. Een tweede Samsung SP2504C plaatsen en Raid 0 draaien
2. Een raptor schijf

De eerste keuze viel al vrij snel af door toch de kwestbaarheid. Ik zou dan immers een toch al wat verouderde schijf moeten bijplaatsen. Een ander raid level zou weer afdoen aan de performance. Kortom deze keuze viel af.

De keuze voor de Velociraptor was na het lezen van de diverse reviews snel gemaakt. Onder andere de review van Tom's Hardware waren zeer positief over de schijf.

Bestelling
Na de keuze gemaakt te hebben, heb ik de schijf besteld op 23 juli 2008 bij 4launch (hier was die op voorraad). De schijf is vervolgens op 25 juli 2008 al bezorgd. Wat mij direct opviel was de productie datum van 18 juli 2008. Dat betekent dat de schijf pas een week oud was, het kan aan mij liggen, maar dat vind ik vrij kort!

Featureset
Onder de featureset zie ik meer dan alleen een doos, maar ook over welke functionaliteiten de beschikt.

Over het eerste kan ik kort zijn, ik kreeg de schijf bulk geleverd. Wat betekende dat ik enkel de schijf in een anti-statisch zakje kreeg, met daarin wat vochtvretend spul. Dit wist ik echter van te voren, dus zie ik niet als minpunt.

Qua featureset van de schijf zelf was ik dik tevreden. Dit is de eerste raptor met een dergelijk formaat (300GB) en eindelijk SATA300. Dat laatste is overigens voor de previous-gen raptors nooit een belemmering geweest, echter puur vanuit "featureset-oogpunt" genomen is dit wel noemenswaardig. Daarnaast een 16MB cache, wat voor de 300GB ruim voldoende zou moeten zijn. Verder alles wat je mag verwachten van een degelijke schijf, zoals NCQ, etc.

Feautureset WD3000GLFS

De prijs van de schijf is echter alleen te rechtvaardigen als je echt een snelle schijf nodig hebt en liever niet met een raid array wil gaan werken (tenzij je er dan weer 2 Velociraptors in stopt :P ).

Prestaties
Dan zijn we nu aangekomen op het punt waar ik zeer naar uit keek, hiervoor koop je tenslotte een Velociraptor.

Allereerst is het wellicht interessant om naar de benchmark van HD Tune van de Samsung SP2504C schijf te kijken (die dus vervangen is door de Velociraptor):

Bench Samsung SP2504C

Kortom:
- max 69.4 MB/s
- average 55.3MB/s
- access time 17.1ms
- burst rate 130.3 MB/s
- CPU load 1.9%
- Temp 36 graden

Dit was het resultaat wat de Velociraptor zou moeten verbeteren. Hierop ben ik dan ook dezelfde benchmark gaan draaien op de raptor:

Bench Western Digital WD3000GLFS

De schijf doet
- max 124.0 MB/s
- average 99.7MB/s
- access time 7.1ms
- burst rate 188.1 MB/s
- CPU load 3.4%
- Temp 41 graden

Hierbij is te zien, dat het minimum van de raptor schijf, maar net onder het maximum van de Samsung schijf ligt. Daarnaast een average van 99.7 MB/s en ook de access time is een heel stuk lager, wat ook wel te verwachten was. Helaas is ook de temperatuur omhoog gegaan, echter kan dat ook met de kamertemperatuur van vanmiddag te maken hebben. Tot mijn grote spijt ben ik niet in staat om hier een eerlijke vergelijking tussen te maken. Echter zou je wel kunnen zeggen dat de raptor waarschijnlijk net iets warmer wordt.

Over de betrouwbaarheid en stabiliteit durf ik nog niets te zeggen, aangezien ik de schijf nu nog geen 24 uur in gebruik heb genomen. Mocht ik hier nog wat over tegenkomen, zal ik het in deze review bijplaatsen.

Geluidsproductie
De geluidsproductie van deze schijf is goed te nemen, alleen bij zware load hoor je de schijf iets vanuit mijn Antec P182. Bij algemeen gebruik is de schijf niet te horen. De Samsung schijf bleeft bij load wel iets stiller dan de raptor voor mijn gevoel.

Compatibiliteit
Geen enkel probleem gehad met aansluiten, mede doordat ik van te voren wist dat die niet in de s-ata bays zou passen door de afwijkende plaatsen van de aansluitingen. Dit is jammer, maar wel vrij duidelijk van te voren.

Een ander opvallend punt is de grootte van de schijf zelf. In het eerste oogopslag lijkt het een notebook schijf, namelijk 2,5". Echter is de schijf wel dikker dan een notebook schijf. Om assemblage in de PC mogelijk te maken en de schijf te koelen heeft Western Digital een frame ervoor meegeleverd. Dit frame noemen ze het IcePack, hiermee kan de schijf in een 3,5" bay geplaatst worden.

De schijf met het IcePack

Een belangrijk detail: als je de schijf van het frame haalt, vervalt de garantie! De reden van het 2,5" inch formaat ligt voor zover ik weet vooral bij de lage access times.

Conclusies
Op 23 juli 2008 heb ik deze schijf besteld bij 4launch, op 25 juli 2008 had ik deze schijf binnen, met een productie datum van 18 juli 2008. Dat geeft wel aan hoe snel de schijf van productie naar klant loopt.

Qua performance ben ik dik tevreden, echt een heel stuk sneller dan mijn vorige schijf al heb ik wel het (niet te onderbouwen gevoel) dat de schijf wellicht nog niet optimaal werkt (mede door de onboard s-ata controller).

Het belangrijkste nadeel van de schijf is de prijs, ik heb er 224 euro voor moeten neerleggen. Voor die prijs heb je al bijna 2TB aan "gewone" schijven, maar ach je betaalt nou eenmaal voor kwaliteit.

Algemene conclusie tot nu toe: dik tevreden met deze schijf!

Heb jij ook een WD Velociraptor WD3000GLFS, 300GB?

1. Een tweede Samsung SP2504C plaatsen en Raid 1 draaien ???
Bedoel j hier niet raid 0 voor snelheid?
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast!
RAID-0 doet zowiezo niet veel voor de responsiveness van je systeem, het gaat meer om de latency (access-time) dan de throughput (sequential-read). Stripes zijn fijn voor video-editen of andere bewerkingen waarbij grote bestanden sequentieel gelezen/geschreven worden.
Dan is mijn keuze voor de raptor nog verstandiger geweest dan ik had gedacht :)
dutchminator: opstarten gaat met ssd nog steeds stuk sneller....
Maar je hebt nu dus een 2,5" schijf in je pc zitten? Waarom niet gewoon de 3,5 inch versie?

(raar trouwens dat die iets duurder is)

Zit hij soms in een frame? Je zegt hier niets over in je review.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 25 juli 2008 22:31]

De Velociraptor zit standaard in een frame genaamd IcePack, een mooie afbeelding daarvan:

De schijf is inderdaad 2.5", maar is wel dikker dan een notebook schijf. Overigens is dat puur vanwege de access times gedaan volgens mij.

Edit: bovenstaande verwerkt in de review!

De url naar de review van Tom's Hardware werkt overigens niet, aangezien tweakers valt over een komma in de url.

Edit 2: dankzij het developers forum op GoT weet ik nu ook hoe ik dat moest veranderen :)

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 25 juli 2008 23:02]

Ik mis in je review de eigen ervaring van de snelheid. Start je OS nu daadwerkelijk sneller op?Zijn games of andere apps eerder geladen? Is het systeem responsiever geworden?

De HDTune screenshots geven al perfect aan waar de VelociRaptor toe in staat is, maar het is ook belangrijk om te vermelden hoe de ervaring is met de nieuwe schijf in dagelijks gebruik.
Wat bedoel je met "past niet in schijfbehuizingen"?
Zou ik deze in een CoolerMaster 4 in 3 unit kunnen plaatsen?
Ik heb momenteel 4x (waarvan 1x spare) 73GB Raptors in zo'n unit (RAID 5), maar het maakt iets te veel lawaai.
Als je bijv een hot swap of externe behuizing in bezit hebt, dan past die veelal niet.

Zolang je niet vast zit aan aansluitingen van je S-ATA data en power kabel past de schijf. In je CoolerMaster unit zal die daarom ongetwijfeld gewoon passen.

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 30 juli 2008 12:03]

Ik heb 2 Velociraptors in mijn 4 in 3 behuizing.
Het ICEpack is kwa formaat identiek aan een 3,5" schijf.
Heren, heeft iemand ook dat als je data schrijft hij een krakelend geluid maakt. Ik hoor hem bijzonder goed schrijven/kraken, net chips.

ps zit ook in een 4 in 3 module.

[Reactie gewijzigd door Xelation op 30 juli 2008 00:34]

Nee ik hoor 'm hier maar amper, echter heb ik 'm wel in een Antec P182 zitten. Als die echt heftig kraakt zou ik als ik jou was eens je SMART waarden controleren. In ieder geval heb ik zeker niet de ervaring dat die heftig kraakt.
Wat bedoel je met de SMART waarden?
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Samenvatting:
S.M.A.R.T. oftewel Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology is een monitoringsysteem voor harde schijven ontwikkeld om indicatoren voor betrouwbaarheid in de gaten te houden in de hoop defecten aan de schijven te kunnen anticiperen.

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 2 augustus 2008 20:11]

Deze schijven worden dus niet warm. Ze zijn maar 6 Watt tijdens read/write en Idle 4.5 Watt. Opspinnen is waarschijnlijk meer, maar dat doe je toch maar 1x.
ik wil deze evt. ook bestellen, maar hoe zijn je eigen ervaringen met de schijf (zoals hierboven al eerder gevraagd), starten je Windows en/of programma's ook daadwerkelijk (significant) sneller op?