Logitech Z-4 Review

sergev 26 juli 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.616 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Goed geluid
  • Nette afwerking
  • Goede prijs

Minpunten

• Stofgevoelig

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Hier mijn review van de Logitech Z4. Dit is volgens velen een goed 2.1 speakersetje met een goede prijs/prestatieverhouding. Met die conclusie kan ik het wel eens zijn, hieronder volgen een aantal punten om dit te verduidelijken.

De reden van aanschaf:

Het is eigenlijk best wel een domme reden om dit setje aan te schaffen, want hiervoor had ik het Z4-i setje, wat in elk opzicht hetzelfde is behalve de witte kleur vs. de zwarte kleur hierop. De Z4-i was een overblijfsel van mijn witte imac G5 die vervangen is door een aluminium imac. Het witte paste niet meer bij de vernieuwde look, dus daarom moest er een andere komen. En aangezien ik met de Z4-i goede ervaringen had en die ook in zwart te verkrijgen was besloot ik die maar te kopen.

Eerste indruk:

Omdat mijn vorige speakersetje in feite identiek was, wist ik moest verwachten. De doos is een grote vierkante doos die grotendeels gevuld wordt met de redelijk grote subwoofer en het piepschuim wat alles bechermd. De speakers zelf liggen bovenin samen met alle benodigde kabels en de bediening voor het volume en de bass.

Hier een foto van de doos waar de speakerset in verpakt wordt een doos met uitgebreide full colour foto's die we van de meeste fabrikanten wel gewend zijn..

De speakers zelf:

De speakers zelf komen als een van de eerste dingen uit de doos, en gelijk valt de goede afwerking op, wel in verhouding gezien natuurlijk. Want er zijn betere speakers te krijgen maar die kosten minstens het dubbele. Voor deze prijsklasse is het een goede afwerking. De speakers bestaan uit het speakergedeelte en een losse voet die bestaat uit aluminium, deze wordt bevestigd met enkel twee kleine schroefjes. Deze schroefjes zijn niet verplicht, want er zit aan de achterkant ook een uitsparing om ze aan de muur op te kunnen hangen.

Een foto van de algehele indruk van wat je op je bureau ziet

De subwoofer:

De subwoofer is in verhouding voor een dergelijke set groot. Het neemt de meeste ruimte in de doos in beslag en maakt een stevige degelijke indruk. Hij bestaat uit zwart hout met aan de voorkant een zelfde afwerking als de speakers, alleen hier zit ook een stevig gaas over de subwoofer zelf. Dit is een pluspunt, zeker als je hem op de grond zou hebben staan en er af en toe per ongeluk wel eens tegen aan wil komen. Bij mij staat hij iets hoger zodat ik daar geen last van heb. De achterkant van de subwoofer is het aansluitpaneel waar alles op aangesloten wordt. De 3.5 audiojack die naar de computer loopt, de tulp aansluitingen die uit de speakertjes komen, de kabel van de volumeknop en een stroomkabel.
Het geluid wat deze subwoofer uitbrengt is echt formidabel te noemen voor een dergelijke set. Zeker als je de bass op zijn hoogst zet en je hand er op legt trilt die bijna weg. Geen klachten hierover.

Een foto van hoe de subwoofer er uit ziet onder mijn bureau

De volumeknop:

Natuurlijk valt hier minder over te zeggen dan over de andere onderdelen, maar er zijn toch enkele interesante dingen te melden. Het grootste bestaat uit het algemene volume wat echt hoog op te krikken is. Iets wat je de buren niet aan wilt doen! ;)
Verder zit er een basknop op die het geluid nog wat zwaarder voor je buren laat klinken! }>
Maar weer even serieus. De keus om het hoogglans zwart op de bovenkant te doen is begrijpelijk om het bij de rest van het geheel aan te laten sluiten maar het zorgt er ook voor dat je flink wat vingerafdrukken ziet.
Verder zijn er nog 2 aansluitingen te vinden aan de voorkant voor een koptelefoon en een microfoon, die ik helaas meestal niet gebruik.

De volumeknop die ook al eerder te zien was

Algehele indruk:

Over het algemeen komt het over als een zeer complete set, die voor dagelijks gebruik voldoende geluid er uit kan krikken. De mogelijkheden zijn mischien niet zo uitgebreid als bij 5.1 sets maar voor de meeste mensen is 2.1 voldoende om een mooi geluid er uit te krikken.
Voor normaal muziek luisteren is dit setje precies wat je zoekt. voor games is het minder geschikt, maar met een goede headset heb je ook een kwaliteit die voldoet.

Conclusie:

Deze set is voor de meeste gebruikers die enkel wat muziek beluisteren en af en toe een spelletje spelen helemaal perfect. Een niet al te dure set, die een goed geluid voortbrengt. De keus voor hoogglans zwart is op sommige plekken wat discutabel maar over het algemeen is er weinig reden tot klagen. Gewoon kopen dus! :Y)

• Imac 24 inch 2,8 Ghz
  • Mac osx 10.5
  • Windows vista home premium 32 bit

Heb jij ook een Logitech Z-4?

Erg mooie review :) Er komt inderdaad heel mooi geluid uit dit setje, soms een beetje teveel bass, maar dat compenseert wel!
Dat hangt er natuurlijk ook wel van af waar je de subwoofer heen drukt. Als die boven m'n computer staat kan die wel aardig zwaar zijn, maar zodra je hem onder je bureau zet, en natuurlijk je bass op neutraal zet valt het wel mee.
Weet je zeker dat je het beschermplastic niet op het zwarte gedeelte van je sub heb laten zitten? het ziet er dof uit.

Mooie review verder. Je hebt alle punten gehad die je zou willen weten.
die bass knop op de control module vind ik echt een pré, ik moet dan meteen onder mijn bureau kruipen om eraan te draaien, gelukkig doe ik dat niet zo vaak :P

prima review :)