ZyXEL P-2304R-P1 Review

dimov000 25 juli 2008, laatste update op 25 juli 2008, 1.213 views

ZyXEL P-2304R-P1

Pluspunten

• 4 sip lijnen adresseerbaar
  • handige menu's bij instellen
  • makkelijk hanteerbaar
  • geluidskwaliteit
  • instelbaarheid

Minpunten

• geen vaste lijn fallback of aansluiting pstn/vaste lijn
  • niet skype compatible
  • zeer slechte nederlandse support

Kwaliteit Score: 5
Ik heb deze voip gateway gekocht omdat ik zocht naar een uitbreiding van mijn voip bezigheden zonder te vervallen in professionele apparatuur. De Cyberlink 22 van Tiptel was door zijn 1 lijns mogelijkheid dus uitgeblazen en daarvoor kwam deze Zyxel.
Reden is..dat ik nu beschik over 4 voip/sip lijnen die ik in iedere setting kan binnen laten komen en met 2 dects aangesloten op de 4 aansluitpoorten bestuur ik deze 4 lijnen. Dus als het ware iedere 2 lijnen komen binnen op 1 dect.. en ik kan met 2 klikjes een aanpassing maken of met * en # commando's uitvoeren, muziek afspelen, wacht houden, lijnen overzetten en de fax aansluiten. Grappig is dat bijvoorbeeld budgetphone en 12connect.com je een geldig telefoon nr geven in welke stad van je gading. Heren ondernemers u heeft dus uw vestiging met telefoon nr terwijl u deze bestiert vanuit uw ander kantoor....virtuele vestigingen...zogezegd.

De Zyxel...een klein en ultra licht kastje die je aansluit tussen je modem en je router of die je als gateway en router inzet...want dat kan ook. Wel is hij dan niet wireless en met maar 1 Lan een beetje kaal. (wel goede firewall en specs)
De installatie wijst zichzelf uit. Alles op dhcp zetten...en dan inkloppen van de ip en een wizard menu leidt je door de volle procedure.
U krijgt de beschikking over 4 sip poorten die zowel lineair, crossed of in welke setting dan ook kunnen worden ingesteld.
Pas op uw pstn...de vaste lijn is op deze gateway niet aankoppelbaar en dat is dan ook de enige kleine misser. Uw pstn/vaste lijn dient u dus apart te houden. Wel kunt u met allerlei dialplans en settings backfall etc. creeeren.
Ik heb alle 4 sips aangesloten en geactvieerd. In mijn geval voipbuster, budgetphone en12connect.com. Deze drie hebben mij een voip telefoon nr die altijd met 7 beginnen verstrekt en de 4e sip is van voipwise....zonder tel nr.

Ik heb alleen even moeten vechten met de router die ik nu op blanco heb staan en dus meer als wireless point/switch dient.

De bandbreedte kun je instellen en zelfs triggeren. Handig als je erg weinig up down stream hebt.

Ik heb een calculatie gemaakt die uitwijst dat mijn tel rek normaliter incl fax op 4500 euro ligt en nu de laatste maanden terugvalt naar minder als 700 jaarlijks.

De kosten voor voipbuster zijn 10 euro per jaar...alles gratis...maar ik sms via terminal en deze kosten bij voipbuster 0,02 ct. Verder kost bellen niks...en is alleen verkeer naar mobiele nrs de kosten makende en de abonnementen van het vaste net zijn net geen 40 euro per jaar.

Skype kan deze Zyxel niet aan, hetgeen ik heb omzeild door een dualphone achter de router te hangen waardoor ik de pc aan of uit skypen kan met deze dect die ook een pstn heeft. Daar hangt mijn verder werkloze ziggo telefoon lijn aan.

Ik ben mateloos tevreden...alleen support in Nederland van Zyxel is beneden enige maat. Gewoon geen antwoorden en afsnauwen als ik een support phone bel...dat ik emailen moet...die niet behandeld worden.

Ik hoop jullie te hebben geinformeerd..heren dames met kinderen...ieder een eigen telefoonlijn met nr en gratis bellen of ondernemers.....virtuele vestigingen of services waarheen en hoe je maar wilt

Heb jij ook een ZyXEL P-2304R-P1?

In een productreview over de Zyxel P-2304R Voip Station Gateway las ik,

'Een aanrader...die redelijk goedkoop is en een heel klein beetje kennis vraagt en geduld.'

Aangemoedigd mede door dit enthousiaste relaas heb ik deze Zyxel aangeschaft.

Na een week van proberen en nog eens proberen heb ik het opgegeven om dit Voip toestel zelf aan de praat te krijgen.

Mijn vraag is of iemand mij opweg kan helpen zodat ik het niet in de vuilnisbak hoef te gooien.

Gerd van het bedrijf waar ik deze Gateway gekocht heb zegt dat het niet lukt omdat ik probeer twee modems op één Adsl lijn te installeren.
De 'technische man' van Mobistar mijn Adsl leverancier vertelde mij dat de Zyxel niet door hun Mobistar Live-box wordt ondersteund, het waarom kreeg ik niet te horen.Mijn modem/router is een Mobistar Live-box met IP nr. 192.168.1.1 en de Zyxel werkt met hetzelfde IP nummer.Desgevraagd heeft deze helpdesk man van Mobistar mij wel uitgelegd hoe het Mobistar Live-box modem een ander IP nr. gegeven kan worden bv 192.168.1.100 .Door deze gewijzigde instelling zijn nu beide apparaten via de browser te benaderen.
Bij Zyxel heb ik niet geinformeerd daar een nederlandstalige helpdesk ontbreekt en omdat in bovenvermeldde review wordt gesuggereerd dat daar weinig van te verwachten valt.

Wat echter nog steeds niet wil lukken is dat mijn PC internet verbinding heeft bij een aangeloten Zyxel, en dit is juist noodzakelijk om de hierin aangemaakte Voip accounts te kunnen registreren.

Via de volgende link is het set-up of installatie scherm van de Zyxcel te zien , van wie en voor wie deze link is weet ik niet, het is een google resutaat,:
Omdat op alle schema's over de Zyxel configuratie een apart Adsl modem wordt afgebeeld begrijp ik de opmerking van Gerd niet goed dat de Zyxel ook een modem is .
Wel is het zo dat in de WAN setup van de Zyxel de Adsl PPPoe gegevens moeten worden ingevuld als voor die 'encapsulatie' wordt gekozen, gezien mijn Adsl abonn. is dit de aangewezen keuze.
Als ik voor de encapsulatie 'Ethernet' kies gaat wel het goene lampje van internet op de Zyxel branden, helaas heeft de PC dan toch geen internet verbinding, de Zyxel vermoedelijk wel vanwege de LAN verbinding.

Ik krijg er een punthoofd van en dat terwijl de oplossing misschien heel simpel is.
Aan de in de beginregel genoemde beetje kennis ontbreekt het mij dus helaas, het onmogelijke mogelijk maken vereist misschien een wonder,maar dat zou wel een leuk wonder zijn.

Tijdens het google'n kwam ik interressante links tegen waardoor het gemakkelijk wordt om bij ieder IP nummer het juiste subnet mask te verkrijgen, maar ik weet niet of dit wel aan de orde is en of dat het probleem van het niet kunnen verkrijgen van internet toegang via de Zyxel oplost.

Misschien is het aan of uitzetten van de dhcp server van belang ik weet het niet.

Mocht iemand met boven vermeld apparaat en problematiek bekend zijn en een mogelijke oplossing kennen dan houd ik mij aanbevolen

Bij voorbaat bedankt

Theo Smit (een wat verwarde in Belgie wonende geexporteerde Nederlander)