Beko WMB 51421 Review

Heatonme 6 juli 2013, laatste update op 21 december 2016, 3.687 views

Beko WMB 51421

Al met al blijft dit een prima wasmachine welke voor een 1 of 2 persoonshuishouden heel goed zijn werk doet. Ook na 3,5 jaar en 1 user error werkt dit apparaat naar behoren en zijn de wasjes schoon en fris.

Pluspunten

• Goedkoop!
  • Goe.. oh wacht, euh, stiller
  • Kleiner als mijn vorige machine maar wel een grotere vulopening en trommel
  • A+ dus redelijk energie zuinig
  • 2 Jaar Garantie

Minpunten

• Onbekend Merk?
  • Eco stand werkt alleen met 40 of 60 graden, waarom geen 30?
  • Alleen 2,5 Kg in de eco stand en hou je hieraan! Meer dan 2.5 kilo en je manchet trilt eraf.

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 4

Goed, mijn oude WVL Nordland 2012 EL heeft het na 9 jaar begeven. Althans, de centrifugeer functie werkt niet meer. Verscheidene zaken langs gelopen waar bij overal het advies: vervangen, Nordland is failliet en reparatie kost al snel 150,-.

Aangezien ik een gezonde Nederlander ben ging ik uiteraard op zoek naar een goedkope oplossing maar dat betekend dat ik een nieuwe machine moet halen aangezien ik geen 150 uit ga geven aan een apparaat van 9 jaar oud. ( als het een miele was was het een ander verhaal )
Situatieschets: Ik woon meestal alleen dus echt veel wassen doe ik niet, gemiddeld 2x per week ( soms vaker soms niet thuis ).
Dus voor mij geen Miele, budgettair en persoonlijk gezien.
Aangezien ik al even wat winkels was afgestruind kwam ik gemiddeld op 400,- incl. verzenden en aansluiten( meestal eigen merk, gebaseerd op Bosch oid ). Ik kan zelf wel aansluiten dus ik dacht: Internet.

Na wat googelen ben ik op een nieuw/onbekend merk gekomen wat al wel verkocht wordt in "onze" winkelketens.
Beko . Het wordt in Turkije de Turkse Miele genoemd ( heb ik mij laten vertellen ) maar dat nemen we maar met een korrel zout. Wat mij wel opviel is dat ik nog amper negatieve reacties kon vinden over Beko dus besloot hen maar een kans te geven en deze machine te bestellen bij Koopjeskampioen.
Voor 239,- incl verzenden een A+/1400 toeren machine in huis met 2 jaar garantie is dan geen slechte deal dacht ik zo.

Let wel, mijn wasmachine staat 2 meter van de voordeur op de begane grond vandaan dus afleveren op de drempel geldt iets anders voor mij. Aflevering verliep snel en probleemloos, hij werd netjes op zijn plek gezet alleen niet aangesloten en de oude werd meegenomen.

Bouwkwaliteit
Ik ben geen technicus maar de machine voelt stevig aan. Ook het deurtje voelt redelijk stevig aan. Het wasmiddel bakje is wel van cheap ass plastic maar goed, dat moet niks uitmaken lijkt mij zo. Verder heeft hij een RVS trommel.

Installatie
De installatie ging makkelijk. Aangezien hij al op zijn plek stond hoefde ik alleen nog de transport beveiligingsbouten te verwijderen ( 4 stuks op de achterkant ) en waterpas te zetten met de stelbouten onderop het apparaat.
Er zit een duidelijke handleiding bij dus dat wees zich vanzelf.

Specs
Deze Beko heeft een A+ stempel maar waar ik meer naar keek was wat de machine gemiddeld verbruikt.
Niet slecht voor zo'n goedkoop apparaat. ( Mind you, deze specs zijn van de Beko site, dit apparaat kan geen 1600 toeren :+ ).
Op die site zie je ook dat de vertalingen naar het nederlands niet overal even "professioneel" overkomen: Link
Voor de verdere specs verwijs ik je graag even door naar de heer Coronel die dat veel beter kan als mij;

Wassen!

Geluidsproductie
Ik kan alleen maar positief zijn aangezien mijn oude machine eigenlijk al een aantal jaar wat meer kabaal maakte. Aanloop naar het huidige defect denk ik maar zo dus om te zeggen dat hij stiller is; Ja.
Ik zit hemelsbreed 4 meter er vandaan met 1 ( zware ) Deur ertussen, ik hoor hem amper ( alleen met centrifugeren maar dat lijkt mij duidelijk ).

Wasresultaat
Deze machine krijgt een label A mee voor het wasresultaat.
Ik ben natuurlijk niet erg representatief qua gemiddelde gezinsbezetting dus mijn wasjes bestaan voornamelijk uit niet al vuile wasjes. Maar toch heb ik wel het idee dat deze Beko weer beter wast als mijn oude Nordland. De was komt er schoon en fris uit op de Eco stand op 40 graden.
Ook de duur van de was is korter als mijn oude Nordland, zelfs op de eco stand gek genoeg.

Droogresultaat
Tja, hij krijgt een droogresultaat B toegewezen maar met 1400 toeren komt het er bij mij toch aanzienlijk droger uit dan bij mijn vorige machine met 1200 toeren.
De was is natuurlijk nog niet kast droog maar echt lang hoeft het niet buiten te hangen.

Voorlopige conclusie
Over de levensduur kan ik nog niks zeggen natuurlijk aangezien ik hem net een paar dagen heb maar gezien de geluidsproductie, energieverbruik en wasresultaat is mijn voorlopige conclusie zeer positief. De machine is gewoon goed voor het bedrag wat je ervoor betaald.
Ik probeer deze review tzt een update te geven of mijn conclusie nog steeds goed is en of het apparaat qua levensduur voldoet.

1e jaars update
Nu ik de machine een jaartje in gebruik heb kan ik een paar dingen toevoegen.
Levensduur is nog steeds prima, nog geen problemen tot zover, apparaat draait netjes zijn wasjes.
Wat ik wel ben tegen gekomen is dat de programma structuur van deze machine wat raar in elkaar steekt, althans puur gemaakt voor de testen van het energielabel,
Er zit een eco stand op het apparaat maar die heeft 2 "nadelen"
• Je kan in de eco stand alleen kiezen voor 40 of 60 graden terwijl 30 vrij gangbaar is
• Wederom in de eco stand mag je de trommel maximaal tot 2,5 Kg vullen ipv 5 8)7

Helaas heb ik geen energie meter bij de hand wat nu het verschil zou zijn tussen een normale 30 graden was of een eco 40 maar dat wil ik binnenkort eens gaan uitzoeken.
Verder nog steeds tevreden met het was resultaat en de geluidsproductie.

3,5 jaars update
Na 3,5 jaar draait de machine nog prima.
Wel 1 klein probleempje gehad:
Ik had per ongeluk teveel kilogram in de machine gestopt en op de eco stand gezet schijnbaar. Resultaat: borgring van het manchet eraf getrild. :/

Ik zag na de was beurt plots allemaal water op de grond en vond dit mankement, gelukkig is het een borgring van metaal met een springveer waardoor je relatief makkelijk het manchet weer vastzet dus eigenlijk kan je dit mankement toeschrijven aan een user error.
Echter raad ik dus iedereen met klem aan om de ECO stand alleen met kleine wasjes te gebruiken!
Hierna is het ook niet meer voor gekomen en is elke was nog heerlijk fris. ( ik doe elk half jaar een vaatwastablet in de trommel zonder was op 90 graden om hem schoon te houden )
Geluid is ook nog steeds prima.

Hmm, ik zie net dat ik ook nog een energiemeter wou aansluiten.. dat is er dus nog niet van gekomen :+

Heb jij ook een Beko WMB 51421?