Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB Review

Femme 6 mei 2005, 1.639 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Traag
  • Drammerig geluid van seeks

De DiamondMax 9 met 2MB cache is in mijn beleving en erg trage schijf. Ik heb twee exemplaren van 80GB gebruikt in een pc's die ik voor anderen heb gebouwd. Het installeren van software is geen pretje op deze drives. De schijven produceren een zeer drammerig seekgeluid dat in combinatie met de traagheid al snel op je zenuwen gaat werken. Firefox opstarten kost daadwerkelijk tijd en het multi-tasken van apps die tegelijkertijd de disk benaderen wil je al helemaal niet proberen. Mijn ervaringen met de snelheid van de DiamondMax 9 met 8MB cache zijn stukken beter. Overigens zijn mijn standaarden voor wat betreft prestaties wel vrij hoog omdat ik in mijn eigen systemen sinds jaren 10K en 15K schijven in combinatie met RAID heb gebruikt.

De irritatiefactor van de seekgeleiden hangt sterk af van de behuizing waarin de schijf wordt gemonteerd. In mijn geval waren dat eenvoudige Chieftec minitowerkasten die uit tamelijk dun plaatstaal zijn opgebouwd. Het geratel van de disk wordt daardoor erg makkelijk aan het chassis overgedragen. Het gebruik van een harde schijf-geluidsdemper is in dat geval aan te raden. Ik heb de DiamondMax Plus 9 nu in een Zalman ZM-2HC2 gemonteerd en dat bevalt een stuk beter. Seekgeluiden zijn nog steeds hoorbaar maar ze zijn niet langer irritant. Het idle geluid is wel redelijk te pruimen.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB?

Is die Maxtor schijf in vergelijking met andere 2MB IDE schijven ook zo traag? Volgens mij zijn de prestaties namelijk wel redelijk marktconform voor een 2MB schijf...
8MB is echter inderdaad wel aan te raden, zeker gezien het prijsverschil tussen 2 en 8 meg tegenwoordig verwaarloosbaar is.

Wat betreft het geluid zou het kunnen dat de schijven nog met ball-bearings gemaakt zijn. Liquid bearings werden geintroduceerd tijdens de lifecycle van de DiamondMax9, en het heeft even geduurd voordat Maxtor alle DMax9 schijven met die veel stillere bearings ging uitrusten. Indien de schijven voor die overgang zijn geproduceerd (wat best kan gezien de datum die je noemt: sept 2003) zal dat misschien de reden zijn dat ze zo luidruchtig zijn... :)
Idd, ik draai zelf een systeem met 4x de maxtor Dm9 schijven, Maar dit zijn late versies (SATA versies => Dus liquid bearings). Hoewel het een beetje vals vergelijken is omdat ze in de drivebays van mijn Sonate op rubbervoetjes staan zijn ze toch echt bijna onhoorbaar, en dat in een systeem met waterkoeling.

Wat prestaties betreft: Probeer het programma amset.exe van Maxtor eens. Je dient je schijf wel op een IDE kanaal te hangen (zelfs de SATA varianten van deze schijf hebben een IDE aansluiting) en vervolgens je amset floppy booten, amset.exe /fast instellen, en je prestaties zouden beter meoten zijn (wel zalje schijf ietsje meer herrie maken).

edit:
en voor mindere prestaties maar extra stille operatie amset.exe / quiet oid