Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Spiller 22 juli 2008, laatste update op 25 juli 2008, 5.512 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Twee meegeleverde stille 120mm fans
  • Trillingsvrije harddiskophanging
  • Ruimte

Minpunten

• Goedkoop aanvoelende knoppen

Vorige week deze Cooler Master CM 690 aangeschaft vanwege de zeer scherpe prijs.

Algemene beoordeling
Zeer goed, slechts kleine negatieve punten.

Bouwkwaliteit en afwerking
Kast zit sterk in elkaar, je hebt gelijk het gevoel dat je een kwaliteits product in handen hebt. Enige negatieve punt vind ik, zijn de power- en resetknop. Deze voelen goedkoop aan en er op drukken gaat zwaar. Vaak gaat de pc aan voordat je de 'klik' hoort.
Er is op veel plekken gezorgd dat, waar andere kasten scherpe randen hebben, deze net is afgewerkt. Toch bevinden zich aan de bovenkant bij het ventilatierooster nog enkele randjes waar je je aan open zou kunnen halen, maar gezien het feit dat Cooler Master een van de weinige fabrikanten is die hier aandacht aan schenkt waardeer ik dit als goed.

Inbouw- mogelijkheden
De kast is niet extreem groot, maar qua inbouwmogelijkheden doet hij zeker niet onder voor een grote Chieftec bigtower. Speciale ophanging maakt het mogelijk om 5 3.5" hardeschijven te herbergen zodat deze koel en trillingsvrij blijven. Daarboven is er plek voor 5 optische drives. Voor de inbouw van deze zaken zijn geen schroeven nodig.

Koelings- mogelijkheden
Wederom een zeer-goed. Cooler Master heeft aan zaken bedacht die ik bij geen enkele fabrikant tot nu toe heb gezien. Aan de achterkant zijn 2 uitsparingen gemaakt met rubber flapjes waar een water-koeler zijn slangen door naar buiten zou kunnen halen. Aan de bovenkant is plek voor twee maal een 120mm fan. Aan de achterkant levert CM zelf een, imo, zeer stille 120mm fan en ook aan de voorkant zit een 120mm fan die de harddisks koel houdt. Deze is uitgevoerd met 3 blauwe LEDs, wat voor mij niet nodig was geweest maar toch leuk oogt.
In het zijpaneel zit eenzelfde 120mm fan als die achterin zit. Aansluiten is niet noodzakelijk, cpu blijft zonder ook netjes koel. Voor de overclocker is het een mooie toevoeging.
Bovendien is er onderin, naast de voeding, nog plek voor een 120mm fan. Zeer goed dus.

Vormgeving
Ik vind het een mooi ogende kast, alleen jammer dat er geen mogelijkheid is om de dvd-brander stealth uit te voeren. Vandaar een goed.

Installatie- gemak
CM heeft 6 U-vormige plastic 'beugels' in de kast aangebracht waar je je kabels door heen kunt halen zodat ze netjes blijven zitten. Hierdoor is het echter lastig om wanneer deze er in zitten het moederbord goed op zijn plek te krijgen. Deze moest ik eerst eruit halen voordat het mobo erin kon. Daarna heb ik er maar 1 terug gezet, helemaal bovenin, omdat de rest een beetje overbodig is. Zonder blijven kabels ook prima zitten. Daarom een goed.

Deze is voor zo'n kast, icm met 3 goede stille 120mm fans, zeer scherp! Een zeer goed dus.

Een kast die ik iedereen aan zou raden. Met name de stilte icm de goede koeling bevalt mij tot nu toe zeer goed.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Zou je er wat foto's bij kunnen plaatsen? ;)
Heb er een aantal van het web geplukt die representatief zijn.
Deze kast heeft bij mij toch echt 3 120mm fans, maar vergeleken met Scythes en Noctua's zijn ze niet echt superstil. Op 12V ken ik betere fans maar op 8V of 9V zijn ze al een stuk aangenamer. Er zijn zeker wel slechtere stock case fans, zoals die van ThermalTake.

Ik ben zelf zeer tevreden met deze kast, vooral de HDD compartimenten. Ziet er misschien niet al te stevig uit, maar is dat toch zeker wel en houdt vooral die trillingen goed tegen. Moet nog een keer mijn Raptor erin testen.

Goede review.
Je hebt helemaal gelijk, er zitten inderdaad 3 120mm fans in. Die in de deur ben ik vergeten omdat ik deze na de installatie niet meer terug heb gezet en over het hoofd heb gezien. Even aanpassen.