Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP6000/10 (Zwart) Review

Henshin 5 juli 2013, 2.265 views

Philips SHP6000/10 (Zwart)

Pluspunten

• Design

Minpunten

• Comfort
  • Geluidskwaliteit
  • Bromtoon in de linkeroorschelp

Ik had de mogelijkheid om de SHP 6000 samen met de SHP 8000 te testen. Ik zeg het gelijk maar vast. Wat een teleurstelling is deze koptelefoon. Hiervoor had ik een SHP 2700 die dezelfde adviesprijs had (deze worden helaas niet meer gemaakt) en deze was op elk front beter behalve op de looks department.

Allereerst het comfort dan maar. De diepte van de oorschelpen is vrij ondiep en de schelpen drukken daarom je oren goed plat. In de schelp zit er een ring die zorgt voor een klein diepte verschil. Een verschil dat ik wel voel met mijn middelgrote oren. Echt comfortabel kan ik deze koptelefoon daarom niet noemen. De hoofdband is dan wel weer goed en de kussentjes in de schelpen zijn zacht. Het synthetische leer voelt prima aan. De schelpen zijn rondom 360° draaibaar maar wel een heel klein beetje. Maar in principe is dat voldoende.

De bouwkwaliteit is afgezien van het slechte comfort goed. De materiaalkeuze is prima, de koptelefoon voelt solide aan en het idee dat je de schelpen 360° kunt draaien werkt ook prima. De kabel is wel vrij dun en de plug is helaas niet aflopend waardoor de kans op een kabelbruik groter is.
Het snoer heeft een lente van 3 meter en is in tegenstelling tot de SHP 8000 onafgebroken. Het is dus een snoer zonder verlengkabel.

De weergavekwaliteit is naar mijn mening onder de maats. Het is te doen maar in vergelijking met de SHP 2700 vind ik dit een (grote) merkbare achteruitgang. Ik mis duidelijk helderheid en diepgang. Ook die zogenaamde diepgaande bas die deze zou moeten hebben volgens de beschrijving op de doos ontbreekt. Ook merkte ik dat als de koptelefoon is aangesloten op een apparaat wat aan staat en er geen geluid afgespeeld word dat er altijd een bromtoon te horen is in de linkeroorschelp. In het begin was mij dit niet direct opgevallen dus of dit er al was of dat dit alleen bij mijn exemplaar is weet ik niet maar het is vrij irritant als je de koptelefoon gewoon op wilt houden. Zijn grote broer, de SHP 8000, heeft dit overigens niet.

Al met al kan ik hier dus heel kort over zijn. Deze koptelefoon is het geld naar mijn mening gewoon niet waard. Ik heb ook de SHP 8000 kunnen testen en die doet het op alle fronten een stuk beter.

Note¹: Op de foto zie je dat de beschermstickers nog op de schelpen zitten.
Note²: Films en muziek getest (DTS, FLAC, MP3 @320kB/s) op een desktop met een (onboard) Realtek audio chip; Realtek ALC889A.

Heb jij ook een Philips SHP6000/10 (Zwart)?