Yamaha RX-V373 Review

RareAMV 4 juli 2013, laatste update op 5 oktober 2013, 933 views

Yamaha RX-V373

Pluspunten

• #goedkoop, zeer goedkoop
  • #actieve subwoofer uitgang
  • #4 hdmi in , met 3d/4k passtrough
  • #veel presets

Minpunten

• ik kan me er zo snel niet een bedenken.

Geluidskwaliteit Score: 4
Als eerst wil ik zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe ik een review moet schrijven over een receiver^^, dus ik weet niet of alles wat ik zeg klopt.
Probeer ook een beetje door de grammatica fouten heen te kijken.
Al Vast Bedankt.

Waarom deze review?

Ik vind dat deze receiver een review verdient die uit woorden bestaat, het is een redelijk onbekend type, maar ik vind dat deze receiver dubbel en dwars het geld waard is.

Waarom zou je kiezen voor deze receiver?

Nou, dat was me een zeer, zeer lastige keus, dit zou mijn eerste receiver worden, ik kom van een Sony t-1055(zoiets) uit de jaren 70-80 met daarbij een paar technics (volgens mij, ze zijn nu weg) die je in een discotheek zou kunnen verwachten, iets wat een beetje overdreven is voor een kamer van 4.5 bij 6 meter. Ik wou ook kunnen genieten van een beetje surround bij een film, ik ben een muziek liefhebber maar niet echt iemand die er 24/7 na luister, dus had ik ook niet zo'n gigantisch budget(400 euro). Dus naar lang zoeken zat ik te twijfelen tussen een pioneer, met daarbij speakers en een passieve subwoofer inbegrepen en deze receiver waarbij ik nog een set speakers moest aanschaffen. Ik heb gekozen voor de yamaha omdat ik een luidspreker set voor zon 150 euro kan aanschaffen waarbij een actieve subwoofer zat, die wou ik graag, en die had de pioneer dus niet, de receiver van de pioneer had ook geen actieve subwoofer uitgang(LFE) dus uitbreid mogelijkheden waren ook nihil.

Wat zijn de mogelijkheden van deze receiver?
Nou ik zal even een lijstje met speceficaties pakken(uitgebreider dan wat op tweakers staat):
Amplifier Section:
Channel : 5.1
Rated Output Power (1kHz, 1ch driven): 100W (6ohms, 0.9% THD)
Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) (JEITA): 135W (6ohms, 10% THD)
Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms): -/110/130/150W

Audio Features:
YPAO sound optimization: Yes
Adaptive DRC (Dynamic Range Control): Yes
Initial Volume & Maximum Volume Setting: Yes
Audio Delay: Yes (0-250 ms)
192kHz/24-bit DACs for all channels: Yes (Burr-Brown)

Video Features:

Remote Control Unit: Yes
General Standby Power Consumption (IR only): ≤0.3W
Auto Power Standby: Yes

Dimensions:
(W x H x D) 435 x 151 x 315 mm; 17-1/8” x 6” x 12-3/8”
Weight 7.5 kg; 16.5 lbs.
ECO mode: Yes

Als je geen lan aansluiting hoeft(ik gebruik de RPi voor lan), dan is dit een geweldige keuze vind ik^^.

Wat vind je van het gebruiksgemak?

Het menu spreekt voor zich zelf, je moet wel even je boekje doorkijken want je hebt tal van opties, zo had ik bijvoorbeeld 3 manieren om de bas te wijzigen. Maar voor een control freak zoals ik, geen probleem! Het aansluiten gaat ook heel gemakkelijk, douw de stekker in de poort, selecteer de poort, en je hebt beeld en geluid^^. Om gebruik te maken van de usb poort heb je alleen een usb stick met mp3/aac/wav er op nodig(andere heb ik nog niet getest, flac werkt helaas niet), selecteer doormiddel van de afstandsbediening de usb en je kunt alles afspelen, en met het menu van de receiver kun je door de bestanden scrollen.

Was de installatie makkelijk?

Na even kijken waar de aansluitingen stonden op de achterkant had ik het zo uitgevogeld. Natuurlijk spreek ik dan over mijzelf en kan ik niet oordelen wat een ander daar van vindt, maar ik vond het makkelijk.

Wat vind je van de geluidkwaliteit?

Lastige vraag, want ik ben er nog steeds niet uit of het mijn luidsprekers zijn of de receiver, laat ik me even uitleggen: Ik speel hier een daar wel eens wat metal, maar op een of andere manier komt het er erg geforceerd uit de luidsprekers, de JBL SCS 200.5 . Deze luidspreker set koste mij maar 150 euro, en er zat ook nog eens een actieve subwoofer bij, en die verdient een notificatie, wat een ding zeg, ik hoef een actie film te kijken en mn buren denken dat er een aardbeving is(figuurlijk), de lucht die uit dat ding wordt geperst blaast mijn broekspijpen alle kanten op, wat voor een geweldige ervaring zorgt! Maar de rest van de luidsprekers doen het niet zo goed op de midden tonen, de hoge tonen pakken ze weer wel heel mooi. Ik neem dus aan dat die een keer aan vervanging toe zijn^^.

Conclusie:

Voor starters zoals ik, met een klein budget, die een goede homecinema ervaring binnenshuis wilt hebben, en niet teveel eisen stelt aan mogelijkheden(denk aan internet) is dit, een van de beste versterkers die je kunt kopen denk ik, kwa prijs/kwaliteit verhouding.

• JBL SCS 200.5
  • Sony Bravia KDL-32U4000

Heb jij ook een Yamaha RX-V373?